Group B rally! Nostalgifilmer, fina minnen

Moser .-ϻΘϨƎЯ
29 januari 2007 · 1 313 Inlägg

blev så inspirad av tråden med audi quattron så jag letade reda på lite grupp B filmer, Grupp B bilarna är nog de brutalaste bilar jag sätt, inget slår dem tycker jag, jag ryser och får en sån härlig känsla när jag ser dem å hör motorljudet smile får redig 80talskänsla.. bilarna blev ju förbjuda pga att de va för brutala och farliga, sen en sak till publiken, ser redigt farligt ut på ett härligt sätt när de springer på vägen framför bilarna, som sagt, grupp B rally är de häftigaste motorsporten enligt mig, synd att den inte finns kvar så man kan uppleva den sad



Senast redigerat av volvo744 (30 januari 2007)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
jinxs 90mil+ på en tank.
30 januari 2007 · 484 Inlägg

Håller helt klart med,Dom flesta serier idagens läge ser ut som sandlåde race. Gemfört med gammla grupp B.
En till skön film är när Ari vatanen tar en grupp B bil, uppför pikes peak och slår en hel del rekord. Som höll ett BRA tag om än idagens läge.


Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
30 januari 2007 · 1 313 Inlägg

jo, dagens rally är inget mot det som var tyvärr.. tagit reda lite på varför Grupp B förbjöds, de va helt enkelt för farligt och säkerheten va inte tillräkligt hög, bilarna var byggda för prestanda enbart.

man bestämde sig för att förbjuda grupp b när Henri Toivonen körde ihjäl sig,

Henri Toivonen född 25 augusti 1956 i Jyväskylä, Finland, död 2 maj 1986 på Korsika i Italien, var en finsk rallyförare.

Han vann det brittiska RAC-rallyt 1980 i en Talbot och 1985 i en Lancia Delta S4.

1986 omkom han under korsikanska rallyt tillsammans med sin kartläsare, Sergio Cresto, när deras Lancia åkte av körsträckan i en oskyddad hårnål. Bilen kraschade in i ett träd vilket föranledde att bensintanken fattade eld och exploderade. Kraschen påskyndade beslutet att till kommande tävlingssäsong förbjuda de så kallade Grupp B-bilarna på grund av de många olyckorna som hade kunnat förhindras om säkerhetskraven varit annorlunda.
Källa: Wikipedia

här är en hyllnings film till Henri Toivonen.  R.I.P

Senast redigerat av volvo744 (30 januari 2007)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
tommie87
4 november 2007 · 349 Inlägg

jävlar va dom kör jämfört med dagens rally! "fullt ös medvetslös" är det minsta man kan säga och publiken är inte så kloka heller! i dagens läge ska man va glad om bilarna flyger en meter men dom där är ju som studsbollar

joel91
4 november 2007 · 124 Inlägg

fan va synd att det förbjöds.
det gick som fan och va riktigt farligt men det är mycket mer underhållande en det rallyt som är idag.

lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
5 november 2007 · 368 Inlägg

Ahh , den här gammtråden väcks till liv, sparade tråden bara för filmerna var så fina, är ju så vackert man kan gråta, är inget audi-freak men vem som helst får ju ståfräs för det där!

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
hektscher
11 december 2008 · 85 Inlägg

blir mest imponerad av vilka idoiter där finns i publiken. står ju så satans korkat. men bilarna är som vissa säger bilporr:)

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"
MxKrus
11 december 2008 · 530 Inlägg

Helt galet! yikes

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
jimmy-124 Svartlistad
11 december 2008 · 446 Inlägg

synd att jag inte levde då, hmm
Så jag kunde åka och kolla på grupp b bilarna som brassar på ute i skogarna smile

om jag jämför gammla grupp-b och nya wrc klassen så ser wrc klassen stillastående ut smile

Senast redigerat av jimmy-124 (11 december 2008)

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
expect1991
11 december 2008 · 1 814 Inlägg

jävlar vad dessa rör på sig, synd att de förbjöds hmm

var inte med då men ser hemskt kul ut, även att kolla på big_smile

skalmanen
12 december 2008 · 354 Inlägg

UrQuattron måste nästan vara bästa rallybilen som gjorts smile eller?

nordstromj
12 december 2008 · 1 772 Inlägg

Riktigt häftigt! big_smile







jinxs skrev:

Klockrent när han får solen i ögonen, dumt att släppa på gasen tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
P-O Putsnisse
12 december 2008 · 265 Inlägg

Underbara filmer...har faktiskt haft turen att se dom  innan förbjudet kom, och det var i Svenska Rallyt början på 80-talet..och man kan ju lugnt säga att är skillnad mot dagens rallybilar...man kan  säga att det hördes när dom kom åkandes  i skogen..smile

Xuri One Man Clan
12 december 2008 · 4 287 Inlägg

Moser skrev:
blev så inspirad av tråden med audi quattron så jag letade reda på lite grupp B filmer, Grupp B bilarna är nog de brutalaste bilar jag sätt, inget slår dem tycker jag, jag ryser och får en sån härlig känsla när jag ser dem å hör motorljudet smile får redig 80talskänsla.. bilarna blev ju förbjuda pga att de va för brutala och farliga, sen en sak till publiken, ser redigt farligt ut på ett härligt sätt när de springer på vägen framför bilarna, som sagt, grupp B rally är de häftigaste motorsporten enligt mig, synd att den inte finns kvar så man kan uppleva den sad



dee är väl i alla fall tur att så häftiga saker som rallycross finns kvar smile

Ljudet i mg metron i översta filmen vid 6 min är ju grymt gött smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
RiNka
12 december 2008 · 252 Inlägg

skalmanen skrev:
UrQuattron måste nästan vara bästa rallybilen som gjorts smile eller?

Den vann ju nästan aldrig?
När den kom som första 4x4 bil i rally 83 fick den ju stryk av RWD Lancia 037.

Lancia Delta S4 och Peugeot 205 T16 var dom bästa bilarna.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Bjork OEM <3
13 december 2008 · 6 957 Inlägg

RiNka skrev:

skalmanen skrev:
UrQuattron måste nästan vara bästa rallybilen som gjorts smile eller?

Den vann ju nästan aldrig?
När den kom som första 4x4 bil i rally 83 fick den ju stryk av RWD Lancia 037.

Lancia Delta S4 och Peugeot 205 T16 var dom bästa bilarna.

Nekar inte till Lancian eller Peggan (som förövrigt är så överbrutal med megavingen tongue)
men Audi tog t.ex. hem Svenska rallyt både 1981.-82,-83 och 1984 då man även tog
1:a, 2:a, 3:e och 4:e plats..så i snön trivdes den rätt bra..
Om ja inte minns fel vann väl Stig Blomqvist hela Grupp B 1984 i just en Audi?

OEM <3
Opelmadness German cars, quality and beyond
13 december 2008 · 8 197 Inlägg

Nån av er som har sett dessa bilar live mer än mig? smile

Stod i skogen och kollade på när dom vrålade förbi 85-86... Ganska skön händelse då. smile

Onödigt vetande: Har åkt med Olle Arnesson i hans Audi S1 en gång när jag var ca 12 år.. Fy saatan vad vild den va. Visserligen hemma på hans gårdsplan, men ändå. 100 blås var ju inga problem. smile

Senast redigerat av Irmscher Vectra (13 december 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
johan_wendelin
13 december 2008 · 14 Inlägg

ja man hade ju turen o se grupp-b bilarna ösa på uppe på "myran" i falun...... ur en barnvagn tyvärr.... så jag har inge minne av det tyvärr, men farsan sa att jag skrek o applåderade när en S1 drog förbi....

P-O Putsnisse
13 december 2008 · 265 Inlägg

P-O skrev:
Underbara filmer...har faktiskt haft turen att se dom  innan förbjudet kom, och det var i Svenska Rallyt början på 80-talet..och man kan ju lugnt säga att är skillnad mot dagens rallybilar...man kan  säga att det hördes när dom kom åkandes  i skogen..smile

Moparboy440
13 december 2008 · 4 682 Inlägg

denna filmen e grymt bra gjord och måste bara ses(dock inte bara grupp b) :

[video]http://www.garaget.org/video/fqjappr02tid[/video]


å så lite hoppklipp på den snabbaste bakhjulsdrivna grupp b bilen:

Senast redigerat av Moparboy440 (13 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang