4729
Sök

Mina basar stänger av när jag startar bilen."Problem löst"

22 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
Hej
Mina basar spelar på hur bra som helst när tändningen är på men när jag startar bilen spelar basarna i ungefär 10-20 sekunder. Så jag undrar om någon vet vad felet kan vara varför dom inte spelar när jag har bilen igång.
Basarna är Gas Beat 12 2st
Slutsteget är Gas Pro 1000.1
Kablarna är 35 kvadrat till både plus och minus, 2.5 kvadrat från steg till basarna.

Problemet var att canbusen gjorde så remoten stängdes av.
Senast redigerat av Viktor15 (28 april 2021)

782 Inlägg
27 april 2021
Svårt att säga vad problemet är men det är ganska lätt att mäta upp med en multimeter alt testa sig fram.
En snabbgissning är att remoten inte är kopplad till stereon utan till något som förlorar spänningen efter några sekunder alternativt att den lilla tunna kabeln i lågnivåkabeln har används som remote och nu är på gränsen till att gå av.

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Remote kabeln är kopplad på halvljuset automatiken, så när jag startar position så går steget igång. Men det spelar ju hur bra som helst när tändningen är på och positionsljus. Remote kabeln är en 2.5 kvadrat kabel.

1 785 Inlägg
28 april 2021
Strömmen bryts när du startar bilen. Kommer ljudet tillbaka efter starten?

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Ljudet spelar en stund ungefär 10 sekunder efter att jag har startat bilen sen stängs det av.

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Strömmen bryts när du startar bilen. Kommer ljudet tillbaka efter starten?

Ljudet kommer tillbaka efter start men bara i 10 sekunder ungefär

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
Vad är det för bil och stereo? Koppla det på något annat än halvljusautomatiken. Då bilen har automatiska halvljus så stänger det av dagtid. Alternativt så känner can-bus av belastning(även om den är väldigt liten) och stänger av pga det.

Ciggarettändaruttaget/en i bilen kanske endast är på vid tändning? Då är det perfekt att använda istället om stereon saknar remote.

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Vad är det för bil och stereo? Koppla det på något annat än halvljusautomatiken. Då bilen har automatiska halvljus så stänger det av dagtid. Alternativt så känner can-bus av belastning(även om den är väldigt liten) och stänger av pga det.

Ciggarettändaruttaget/en i bilen kanske endast är på vid tändning? Då är det perfekt att använda istället om stereon saknar remote.

Det är en original volvo HU-650 stereo i en volvo xc70 07a, så den stänger inte av halvljuset under dagsljus.
Steget är på men inget ljud bara ljud när tändningen är på och när bilen startas i ungefär 10 sekunder.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
Viktor15 skrev:
Marcus_89 skrev:

Det är en original volvo HU-650 stereo i en volvo xc70 07a, så den stänger inte av halvljuset under dagsljus.
Steget är på men inget ljud bara ljud när tändningen är på och när bilen startas i ungefär 10 sekunder.

Ok, tolkade det som att du hade automatiska halvljus. Provat med en annan lågnivå? T ex spela direkt från mobilen in i steget?
Senast redigerat av Marcus_89 (28 april 2021)

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Viktor15 skrev:
Marcus_89 skrev:

OK, provat med en annan lågnivå? T ex spela direkt från mobilen in i steget?

Jag ska testa med en annan stereo och direkt från mobilen ikväll. Jag återkommer när jag testat. Om det funkar så måste jag byta stereo eller hur?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
Viktor15 skrev:
Marcus_89 skrev:
Viktor15 skrev:

Jag ska testa med en annan stereo och direkt från mobilen ikväll. Jag återkommer när jag testat. Om det funkar så måste jag byta stereo eller hur?

Det beror på hur du hämtar lågnivån nu, gissar att du omvandlar högnivå till lågnivå? För den stereon har väl ingen lågnivå att hämta ifrån?

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Viktor15 skrev:
Marcus_89 skrev:

Det beror på hur du hämtar lågnivån nu, gissar att du omvandlar högnivå till lågnivå? För den stereon har väl ingen lågnivå att hämta ifrån?

Japp jag hämtar lågnivån från en konverter som är kopplad på diskanterna i D-stolparna. Nej finns ingen lågnivå i stereon.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
Ok, då kan felet ligga i omvandlaren med. Om nu allt annat är ok smile

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:

Ja, basarna får ström som dom ska och remoten är ok, det är ju Biltemas konverter som jag använder, jag vet inte om den är något bra men har funkat hur bra som helst på mina andra 2 Gas Beat 12or och Denver slutsteg men nu när jag kopplade in 2 12or till så började det nya steget sluta spela när bilen startades.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
Viktor15 skrev:
Marcus_89 skrev:

Ja, basarna får ström som dom ska och remoten är ok, det är ju Biltemas konverter som jag använder, jag vet inte om den är något bra men har funkat hur bra som helst på mina andra 2 Gas Beat 12or och Denver slutsteg men nu när jag kopplade in 2 12or till så började det nya steget sluta spela när bilen startades.

Om problemet började när du kopplade in fler basar så är det en bra idé att återställa och se om det funkar igen. Vad är det för rms-watt på basar och slutsteg? I hur många ohm är de kopplade?

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Viktor15 skrev:
Marcus_89 skrev:

Om problemet började när du kopplade in fler basar så är det en bra idé att återställa och se om det funkar igen. Vad är det för rms-watt på basar och slutsteg? I hur många ohm är de kopplade?

Basarna har 250w rms var och steget är på 1000w rms i 1 ohm, basarna är kopplade i 4 ohm så då har jag för mig det är 400wrms på steget.

Reservdelsnisse
199 Inlägg
28 april 2021
Viktor15 skrev:
Remote kabeln är kopplad på halvljuset automatiken, så när jag startar position så går steget igång. Men det spelar ju hur bra som helst när tändningen är på och positionsljus. Remote kabeln är en 2.5 kvadrat kabel.

VEt inte om det är att rekommendera, du har ju Canbus övervakning på en -07 V70. De gillar tex inte Ledlampor så bra. Kan vara Canbus som bråkar också.

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Bmsone skrev:
Viktor15 skrev:

VEt inte om det är att rekommendera, du har ju Canbus övervakning på en -07 V70. De gillar tex inte Ledlampor så bra. Kan vara Canbus som bråkar också.

Ok, ska testa koppla remoten på annat sätt ikväll så får vi se vad som händer.

22 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Kopplade remoten på konstant ström och nu funkar det, Tack för all hjälp

1 785 Inlägg
28 april 2021
Då är risken stor att steget alltid är på och drar ur batteriet. Remote ska kopplas till tändningsström, som cigg-uttag.

Sök