Några dumma frågor från en oerfaren :)

Silverbielke
29 april · 29 Inlägg

Hej!

Köpte idag min första Jeep Wrangler Sahara 2011, 3.8L
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.
Googlat och googlat men inte funnit några direkta svar på mina frågor.
Jag är inte en rutinerad mekaniker, därav några kanske dumma frågor smile

1. Det står på informationen om bilen att den har kamkedja, men när jag tittar ner i motorutrymmet så är de första jag ser på motorns framsida en rem som slingrar sig runt massa hjul på utsidan av motorn, är inte det en kamrem?
2. Anser ni att jag som ny ägare till denna Jeep bör göra ett oljebyte i diffar fram och bak för att säkerställa att det är schyssta? Service med motorolja är gjord för 2 månader sedan.
3. Hur ofta ska motoroljan bytas enligt ni erfarna jeep ägare? Kör för tillfället kortare sträckor i stan, ej terräng körning.

Tacksam för svar.
Martina

Utmarks-Loke
29 april · 4 092 Inlägg

Remmen du ser är för att driva generatorn och en del annat, det är en annan rem. När det finns kamrem är den inbyggd bakom skyddskåpor så man ser den aldrig. Jag skulle inte byta olja i axlarna om det inte står i instruktionsboken/serviceboken att det är dags. Och motoroljan, jag skulle byta två gånger om året. En Wrangler går ju sällan jättemånga mil, det är istället tiden man får gå efter. Och korta sträckor med många kallstarter sliter mer än långturer. Så vår och höst är lagom.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 april · 12 863 Inlägg

Silverbielke skrev:
Hej!

Köpte idag min första Jeep Wrangler Sahara 2011, 3.8L
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.
Googlat och googlat men inte funnit några direkta svar på mina frågor.
Jag är inte en rutinerad mekaniker, därav några kanske dumma frågor smile

1. Det står på informationen om bilen att den har kamkedja, men när jag tittar ner i motorutrymmet så är de första jag ser på motorns framsida en rem som slingrar sig runt massa hjul på utsidan av motorn, är inte det en kamrem?
2. Anser ni att jag som ny ägare till denna Jeep bör göra ett oljebyte i diffar fram och bak för att säkerställa att det är schyssta? Service med motorolja är gjord för 2 månader sedan.
3. Hur ofta ska motoroljan bytas enligt ni erfarna jeep ägare? Kör för tillfället kortare sträckor i stan, ej terräng körning.

Tacksam för svar.
Martina

1. Det är mycket riktigt multiremmen som Utmarks-Loke sagt, den driver ofta generator, vattenpump, AC-kompressor och kanske styrservo.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
29 april · 5 029 Inlägg

I ditt ställe skulle jag nöja mig med att kolla under så att det är torrt och fint på båda axlarna samt växellåda och fördelningslåda.
Eventuellt kolla nivån i fördelningslådan - den är kedjedriven och och lite kinkig om nivån blir för låg.
Automatväxellådsoljan kollar du uppifrån på "stickan" med väl varmkörd motor efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.
Automatlådeoljan ska vara klar och INTE lukta bränd.
Fyll, vid behov, endast på MoPar ATF 4+, en syntetisk ATF-olja.
Passa på att kolla styrservobehållaren - även där MoPar ATF 4+.

Och du - det finns inga dumma frågor.
Den som inte frågar är dum.

Bor du i Mälardalen så är du välkommen till Sandlycke varje sista lördagen i månaden för att ta offroadoskulden på bilen och dig själv.

Silverbielke
30 april · 29 Inlägg

Tack så jätte mycket för alla svaren!
Då är jag med på remmen på motorns framsida samt att sköta ordinarie oljebyten under våren / hösten.

Torsten du skrev:
Automatväxellådsoljan kollar du uppifrån på "stickan" med väl varmkörd motor efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.
Automatlådeoljan ska vara klar och INTE lukta bränd.

Hur menar du med efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.?
Du skrev även, Fyll, vid behov, endast på MoPar ATF 4+, en syntetisk ATF-olja.
Behöver jag ta reda på vilken olja som är i idag eller fungerar MoPar ATF 4+ oavsett? Jag tänkter om tidigare ägare inte använt just den oljan?

Har ytterligare en fråga som jag tänkte höra om någon kunnig skulle kunna svaret på?
Fråga: I innertaket sitter två taklampor som tänds manuellt med varsin knapp för att lysa upp cupén, dessa har ett varmt ljus men som flimrar när det är igång, inte överdrivet mycket man man ser i perferin att ljuset "rör sig", tänder jag extra belysningen på taket som är eftermonterat så blir de minimalt svagare?

Tänkte först att bilen kanske hade ett dåligt batteri eller så, men den startar jättefint och ingenting annat flimrar i bilen när man tänder ljusramperna?

Torsten, tack för inbjudan smile Det ska jag absolut ha i åtanken! Behövs någon anmälan eller är det öppet för alla som vill testa?

Återigen, tack för hjälpen!
M

torsen
30 april · 5 029 Inlägg

Silverbielke skrev:
Tack så jätte mycket för alla svaren!
Då är jag med på remmen på motorns framsida samt att sköta ordinarie oljebyten under våren / hösten.

Torsten du skrev:
Automatväxellådsoljan kollar du uppifrån på "stickan" med väl varmkörd motor efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.
Automatlådeoljan ska vara klar och INTE lukta bränd.

Hur menar du med efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.?
Du skrev även, Fyll, vid behov, endast på MoPar ATF 4+, en syntetisk ATF-olja.
Behöver jag ta reda på vilken olja som är i idag eller fungerar MoPar ATF 4+ oavsett? Jag tänkter om tidigare ägare inte använt just den oljan?

Har ytterligare en fråga som jag tänkte höra om någon kunnig skulle kunna svaret på?
Fråga: I innertaket sitter två taklampor som tänds manuellt med varsin knapp för att lysa upp cupén, dessa har ett varmt ljus men som flimrar när det är igång, inte överdrivet mycket man man ser i perferin att ljuset "rör sig", tänder jag extra belysningen på taket som är eftermonterat så blir de minimalt svagare?

Tänkte först att bilen kanske hade ett dåligt batteri eller så, men den startar jättefint och ingenting annat flimrar i bilen när man tänder ljusramperna?

Torsten, tack för inbjudan smile Det ska jag absolut ha i åtanken! Behövs någon anmälan eller är det öppet för alla som vill testa?

Återigen, tack för hjälpen!
M

Hallå igen.
Jag kanske var lite för kortfattad.
Kontroll av automatlådans oljenivå sker med väl varmkörd GÅENDE motor.
Med foten på bromspedalen för du över växelväljarspaken i alla lägen och avslutar med spaken i "P" (går i o f s lika bra i "N").
Utan att stänga av motorn drar du upp mätstickan, torkar av den, skjuter ner stickan och drar upp den och avläser nivån.
Lukta samtidigt på oljan och försök avgör om den är bränd.
Doftar den bränd rekommenderar jag att du byter den.
Det är praktiskt taget omöjligt att byta all växellådsolja utan demontering av växellådan, vilket är onödigt om den växlar som den ska.
Endast 2 liter i taget går att byta.
Men genom att byta 2 liter 3 gånger så har du "spätt ut" växellådsoljan så den är i betydligt bättre kondition än när du började "bytet".
Fräsch olja betyder att lådan får mindre risk för att ventilerna och servona "kärvar" och momentant inte skiftar växlar tillräckligt snabbt utan slitage från belägg kommer ut i oljan som föroreningar.

På mina JEEPar(har ägt 3 st - alla med automatlådor) har jag bytt växellådsolja på följande sätt:
Köp 6 liter MoPar ATF 4 +.
Anskaffa ett lågt men brett uppsamlingskärl, som går under kylaren.(campingdiskbalja av plast använder jag)
Demontera ett av växellådsoljerören från oljekylaren, som är samman byggd med motorvätskekylarens "botten".
Egalt vilket - lossa det du kommer lättast åt - jag brukar lossa det på bilens högra sida.
Starta motorn och låt den "pumpa ut" växellådsoljan till det droppar.
Ungefär 2 liter kommer ut.
Fyll på 2 liter.
Lite struligt att fylla på så jag tar hjälp av BILTEMAs elektriska oljebytare för att inte slabba så mycket.
Kör igenom bytena på samma sätt och avsluta med att ansluta oljeröret och kolla nivån.
Skulle man råkat fylla på för mycket, vilket är lätt hänt, suger man upp överskottet med oljebytaren.
Voila!

Om föregående ägare skulle ha "syndat" och INTE fyllt på med MoPar ATF 4+ så gör det inte så mycket.
Växellådsoljorna är kompatibla - men MoPar ATF 4+ är en syntetisk olja som gör att växellådan arbetar betydligt bättre när det är kallt, innan oljan hunnit bli varm och lättflytande.

Om innerbelysningen "flimrar", när den är ställd på automatisk tändning när någon dörr öppnas, kan det bero på dålig jordning/kontakt i dörrkontakten.
Demontera och putsa så att god jordning erhålls.

Behövs ingen föranmälan till Sandlycke.
Bommen öppnas 9 och stängs 16.
200:- kontant eller swish.
Enkel matservering.
Området bjuder på allt från skogsvägar utan stenar och stubbar till spår där winsch krävs.
Hornen kan således växa under dagen.
Du avgör själv om du vill leka i vattensamlingar och lerhål eller lämna med ren bil.

B t w så har jag 4 liter MoPar ATF 4+ som kan avyttras till hemult pris = halva butikspriset.
Kolla själv vad oljan kostar nu för tiden.
Överlämnandet kan ske på Sandlycke om du så önskar.

Förr i tiden, när jag arbetade med MoPar-bilarna som serviceingenjör hos SAAB-ANA rekommenderade vi 4.800 mil som bytesintervall för växellådsoljan på polisbilarna.
Men jag tror det var lite för ofta - 10.000 mil för privatkörning är mer lämpligt.

Sedan har jag en fråga:
Din bil är av 2011 års modell men har 3.8-litersmotorn?
Kom inte den nyare 3.6-litersmotorn 2011?
Men 2011 var ju en "övergångsårsmodell" så båda motorerna kan kanske förekomma.

Slutligen grattis till en trevlig bil, som du kan utrusta HUR MYCKET SOM HELST - plånboken sätter gränsen.
På Sandlycke kan du se många utrustade JEEPar.

Nybergrobin
30 april · 2 210 Inlägg

Silverbielke skrev:
Hej!

Köpte idag min första Jeep Wrangler Sahara 2011, 3.8L
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.
Googlat och googlat men inte funnit några direkta svar på mina frågor.
Jag är inte en rutinerad mekaniker, därav några kanske dumma frågor smile

1. Det står på informationen om bilen att den har kamkedja, men när jag tittar ner i motorutrymmet så är de första jag ser på motorns framsida en rem som slingrar sig runt massa hjul på utsidan av motorn, är inte det en kamrem?
2. Anser ni att jag som ny ägare till denna Jeep bör göra ett oljebyte i diffar fram och bak för att säkerställa att det är schyssta? Service med motorolja är gjord för 2 månader sedan.
3. Hur ofta ska motoroljan bytas enligt ni erfarna jeep ägare? Kör för tillfället kortare sträckor i stan, ej terräng körning.

Tacksam för svar.
Martina

1: Multiremmen är vad du ser

2: Gör gärna en full service, kolla på youtube vad som bör göras

3: En gång per år är minimum för normala användare

dkws2
30 april · 164 Inlägg

byt olja i axlarna. har förra ägaren kört lite offroad och sänkt bilen i ett surhål kan det mkt väl vara lite vatten i axlarna, kör själv unimog i skogen, byter alltid olja i nven och axlarna om jag har dränkt bilen i ett surhål

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
torsen
1 maj · 5 029 Inlägg

dkws2 skrev:
byt olja i axlarna. har förra ägaren kört lite offroad och sänkt bilen i ett surhål kan det mkt väl vara lite vatten i axlarna, kör själv unimog i skogen, byter alltid olja i nven och axlarna om jag har dränkt bilen i ett surhål

Sant - om nu förre ägaren "dränkt axlarna".
Har jag gjort själv.
Oljan kan då förvandlas till en emulsion som blir gråaktig.
Har förre ägare kostat på höga luftningar på axlarna är risken minimal.
Kolla om det går tunna plastslangar från diffhusen och uppåt.
Om så är fallet = ingen risk.

Om du ändå vill byta olja i diffhusen/axlarna ska du veta att de inte har några dräneringspluggar.
Du måste lossa locken så att oljan rinner ut.
Ett tips är att demontera alla lockskruvarna utom 1 längst upp.
Den skruvar du bara ut några varv.
Sedan bänder du försiktigt upp locket nerifrån så det blir hängande i översta skruven.
Annars får du locket och all olja på en gång = minst sagt obehagligt.
Finns ingen packning mellan diffhus och lock.
Rengör och anbringa tätningsmassa på lockets kant.
Avvakta ½ timma så tätningsmassa får stelna.
Montera locket med drag inte skruvarna mer än att de börjar närma sig locket.
Vänta ½ timma innan du drar skruvarna för gott.
Med detta förfaringssätt är det troligare att du får tätt.

BILTEMAs 12 volt oljebytare underlättar påfyllningen av olja i diffhusen.

Silverbielke
2 maj · 29 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:
Tack så jätte mycket för alla svaren!
Då är jag med på remmen på motorns framsida samt att sköta ordinarie oljebyten under våren / hösten.

Torsten du skrev:
Automatväxellådsoljan kollar du uppifrån på "stickan" med väl varmkörd motor efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.
Automatlådeoljan ska vara klar och INTE lukta bränd.

Hur menar du med efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.?
Du skrev även, Fyll, vid behov, endast på MoPar ATF 4+, en syntetisk ATF-olja.
Behöver jag ta reda på vilken olja som är i idag eller fungerar MoPar ATF 4+ oavsett? Jag tänkter om tidigare ägare inte använt just den oljan?

Har ytterligare en fråga som jag tänkte höra om någon kunnig skulle kunna svaret på?
Fråga: I innertaket sitter två taklampor som tänds manuellt med varsin knapp för att lysa upp cupén, dessa har ett varmt ljus men som flimrar när det är igång, inte överdrivet mycket man man ser i perferin att ljuset "rör sig", tänder jag extra belysningen på taket som är eftermonterat så blir de minimalt svagare?

Tänkte först att bilen kanske hade ett dåligt batteri eller så, men den startar jättefint och ingenting annat flimrar i bilen när man tänder ljusramperna?

Torsten, tack för inbjudan smile Det ska jag absolut ha i åtanken! Behövs någon anmälan eller är det öppet för alla som vill testa?

Återigen, tack för hjälpen!
M

Hallå igen.
Jag kanske var lite för kortfattad.
Kontroll av automatlådans oljenivå sker med väl varmkörd GÅENDE motor.
Med foten på bromspedalen för du över växelväljarspaken i alla lägen och avslutar med spaken i "P" (går i o f s lika bra i "N").
Utan att stänga av motorn drar du upp mätstickan, torkar av den, skjuter ner stickan och drar upp den och avläser nivån.
Lukta samtidigt på oljan och försök avgör om den är bränd.
Doftar den bränd rekommenderar jag att du byter den.
Det är praktiskt taget omöjligt att byta all växellådsolja utan demontering av växellådan, vilket är onödigt om den växlar som den ska.
Endast 2 liter i taget går att byta.
Men genom att byta 2 liter 3 gånger så har du "spätt ut" växellådsoljan så den är i betydligt bättre kondition än när du började "bytet".
Fräsch olja betyder att lådan får mindre risk för att ventilerna och servona "kärvar" och momentant inte skiftar växlar tillräckligt snabbt utan slitage från belägg kommer ut i oljan som föroreningar.

På mina JEEPar(har ägt 3 st - alla med automatlådor) har jag bytt växellådsolja på följande sätt:
Köp 6 liter MoPar ATF 4 +.
Anskaffa ett lågt men brett uppsamlingskärl, som går under kylaren.(campingdiskbalja av plast använder jag)
Demontera ett av växellådsoljerören från oljekylaren, som är samman byggd med motorvätskekylarens "botten".
Egalt vilket - lossa det du kommer lättast åt - jag brukar lossa det på bilens högra sida.
Starta motorn och låt den "pumpa ut" växellådsoljan till det droppar.
Ungefär 2 liter kommer ut.
Fyll på 2 liter.
Lite struligt att fylla på så jag tar hjälp av BILTEMAs elektriska oljebytare för att inte slabba så mycket.
Kör igenom bytena på samma sätt och avsluta med att ansluta oljeröret och kolla nivån.
Skulle man råkat fylla på för mycket, vilket är lätt hänt, suger man upp överskottet med oljebytaren.
Voila!

Om föregående ägare skulle ha "syndat" och INTE fyllt på med MoPar ATF 4+ så gör det inte så mycket.
Växellådsoljorna är kompatibla - men MoPar ATF 4+ är en syntetisk olja som gör att växellådan arbetar betydligt bättre när det är kallt, innan oljan hunnit bli varm och lättflytande.

Om innerbelysningen "flimrar", när den är ställd på automatisk tändning när någon dörr öppnas, kan det bero på dålig jordning/kontakt i dörrkontakten.
Demontera och putsa så att god jordning erhålls.

Behövs ingen föranmälan till Sandlycke.
Bommen öppnas 9 och stängs 16.
200:- kontant eller swish.
Enkel matservering.
Området bjuder på allt från skogsvägar utan stenar och stubbar till spår där winsch krävs.
Hornen kan således växa under dagen.
Du avgör själv om du vill leka i vattensamlingar och lerhål eller lämna med ren bil.

B t w så har jag 4 liter MoPar ATF 4+ som kan avyttras till hemult pris = halva butikspriset.
Kolla själv vad oljan kostar nu för tiden.
Överlämnandet kan ske på Sandlycke om du så önskar.

Förr i tiden, när jag arbetade med MoPar-bilarna som serviceingenjör hos SAAB-ANA rekommenderade vi 4.800 mil som bytesintervall för växellådsoljan på polisbilarna.
Men jag tror det var lite för ofta - 10.000 mil för privatkörning är mer lämpligt.

Sedan har jag en fråga:
Din bil är av 2011 års modell men har 3.8-litersmotorn?
Kom inte den nyare 3.6-litersmotorn 2011?
Men 2011 var ju en "övergångsårsmodell" så båda motorerna kan kanske förekomma.

Slutligen grattis till en trevlig bil, som du kan utrusta HUR MYCKET SOM HELST - plånboken sätter gränsen.
På Sandlycke kan du se många utrustade JEEPar.

Tack så mycket för hjälpen och bra svar!
Det står 3.8L V6 på motorn så jag antar att det är en 3.8L V6 haha smile
Ska kika igenom ovanstående enligt dina beskrivningar.

M

Silverbielke
2 maj · 29 Inlägg

torsen skrev:

dkws2 skrev:
byt olja i axlarna. har förra ägaren kört lite offroad och sänkt bilen i ett surhål kan det mkt väl vara lite vatten i axlarna, kör själv unimog i skogen, byter alltid olja i nven och axlarna om jag har dränkt bilen i ett surhål

Sant - om nu förre ägaren "dränkt axlarna".
Har jag gjort själv.
Oljan kan då förvandlas till en emulsion som blir gråaktig.
Har förre ägare kostat på höga luftningar på axlarna är risken minimal.
Kolla om det går tunna plastslangar från diffhusen och uppåt.
Om så är fallet = ingen risk.

Om du ändå vill byta olja i diffhusen/axlarna ska du veta att de inte har några dräneringspluggar.
Du måste lossa locken så att oljan rinner ut.
Ett tips är att demontera alla lockskruvarna utom 1 längst upp.
Den skruvar du bara ut några varv.
Sedan bänder du försiktigt upp locket nerifrån så det blir hängande i översta skruven.
Annars får du locket och all olja på en gång = minst sagt obehagligt.
Finns ingen packning mellan diffhus och lock.
Rengör och anbringa tätningsmassa på lockets kant.
Avvakta ½ timma så tätningsmassa får stelna.
Montera locket med drag inte skruvarna mer än att de börjar närma sig locket.
Vänta ½ timma innan du drar skruvarna för gott.
Med detta förfaringssätt är det troligare att du får tätt.

BILTEMAs 12 volt oljebytare underlättar påfyllningen av olja i diffhusen.

Tack för svar!
Jag tror inte tidigare ägare kört offroad alls med bilen, verkar mest rullat i innerstan faktiskt.
Tidigare ägare har dock kostat på bilen mycket utav tillverkaren Rought Country.
Vad jag kan se så sitter det Rought Contry dämpare? (eller kolv-liknande cylindrar) som går vågrätt i fram, och lodrätt i bak runt om under bilen till varje däck? men jag kan inte se några slangar som går ifrån dem?

M

Silverbielke
2 maj · 29 Inlägg

Tänkte även skriva några följdfrågor här efter några dagars användning utav bilen.
1. När jag tittade på bilen hos bilhandlaren så lös däcktrycksensor lampan i bilen, verkstaden kalibrerade då och lampan slocknade och har varit släckt i de 4 dagar jag hittills haft bilen.
Idag när jag varit ute och kört i ca 50 minuter "motorväg" så tänds den igen och indikerar.
Jag har kollat däcktrycket i alla däck och inget däck har tappat luft?
2. Jag har 35"x12.50x17 däck på bilen och undrar vad det rekommenderade däcktrycket bör vara för körning på asfalt, ej offroad? På däcket står det MAX 69PSI.
I däcken idag är det 3.2 BAR.
3. Finns det någon som vet på ett hum vad en normal bränsleförbrukning bör ligga på för en 2011, 3.8L V6 med 35" däck, 2 ljusramper på taket, 40kg stötfångare fram, 40kg stötfångare bak samt att bilen är höjd? Idag snittade jag 10.6 mpg (2.18L/mil) dock med reservhjulet monterat bak, detta är nu avtaget.

Tack på förhand.
M

Utmarks-Loke
2 maj · 4 092 Inlägg

Däcktrycksvarningen är ett av alla skräpsystem som tvingats fram av myndigheterna i någon sorts naiv miljöåtgärd, men som bara krånglar. På min bil kan man nollställa det via infotainmentsystemet, går det inte på denna bil också? Bara att fortsätta göra det några gånger till det "fastnar".

Rekommenderat däcktryck skall stå på en lapp i karmen till förardörren, öppna den så skall det stå där. Spontant känns 3,2 bar lite högt, men det kanske skall vara så.

Och 2 liter milen är inget märkvärdigt på en jeep wrangler.

Silverbielke
2 maj · 29 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Däcktrycksvarningen är ett av alla skräpsystem som tvingats fram av myndigheterna i någon sorts naiv miljöåtgärd, men som bara krånglar. På min bil kan man nollställa det via infotainmentsystemet, går det inte på denna bil också? Bara att fortsätta göra det några gånger till det "fastnar".

Rekommenderat däcktryck skall stå på en lapp i karmen till förardörren, öppna den så skall det stå där. Spontant känns 3,2 bar lite högt, men det kanske skall vara så.

Och 2 liter milen är inget märkvärdigt på en jeep wrangler.

Ja det är verkligen bara strul med dom där, hade problem med min tidigare bil också.
När du skriver infotainmentsystemet menar du då skärmen i mittkonsolen?
För på rattens vänstra sida har jag bara 2 av 5 knappar som man ser ska kunna finnas, en info och en reset.
Info bläddrar jag mellan mpg, klocka etc. och resten fungerar bara att reseta trippmätaren med.

ja det gör det, men det gäller väll original däcken som inte är i närheten av storleken jag har nu?
Okej tack då vet jag smile Ville bara se om det var rimligt, tack för svar!

Senast redigerat av Silverbielke (2 maj )

torsen
3 maj · 5 029 Inlägg

Silverbielke skrev:
Tänkte även skriva några följdfrågor här efter några dagars användning utav bilen.
1. När jag tittade på bilen hos bilhandlaren så lös däcktrycksensor lampan i bilen, verkstaden kalibrerade då och lampan slocknade och har varit släckt i de 4 dagar jag hittills haft bilen.
Idag när jag varit ute och kört i ca 50 minuter "motorväg" så tänds den igen och indikerar.
Jag har kollat däcktrycket i alla däck och inget däck har tappat luft?
2. Jag har 35"x12.50x17 däck på bilen och undrar vad det rekommenderade däcktrycket bör vara för körning på asfalt, ej offroad? På däcket står det MAX 69PSI.
I däcken idag är det 3.2 BAR.
3. Finns det någon som vet på ett hum vad en normal bränsleförbrukning bör ligga på för en 2011, 3.8L V6 med 35" däck, 2 ljusramper på taket, 40kg stötfångare fram, 40kg stötfångare bak samt att bilen är höjd? Idag snittade jag 10.6 mpg (2.18L/mil) dock med reservhjulet monterat bak, detta är nu avtaget.

Tack på förhand.
M

Har, som jag redan tidigare skrivit, ägt tre JEEPar.
Det första jag gjorde på min 2.8 CRD var att byta hjul till dito med högre profil på däcken.
VEHO BIL, som sålt bilen till mig ny, kunde inte koppla bort varningen för däcktryck.
Löste problemet med en liten bit svart eltejp.

Min Wrangler med 33" M/T-däck drog runt 3 liter milen.
Min Wrangler med 32" A/T-däck drog runt 2 liter milen.
Nollfemman mycket utrustad med ARB-bumpers fram och bak, winsch fram och drag samt reservhjulshållare bak + ARB spärrar fram och bak + treesliders + skydd på diffhus och under m m.
Lyckades ändå på båda Wrangler trycka upp tråget så att dräneringspluggen "bakades in" och alla oljebyten fick ske med BILTEMAs elektriska oljebytare.

Ju högre tryck du har desto lättare rullar däcken.
Men 3,2 bar tycker jag låter i mesta laget.
Vad rekommenderas i instruktionsboken och på dekalen i dörröppningen?

Du rekommenderas håll kollen på främre drivaxelknutarna och knutkorsen på kardanaxlarna.
De är gravt underdimensionerade.
Suzuki Samurai och Jimny har grövre grejor.
Främre drivaxelknutarna är av "Polhemstyp".
En konstruktion som Citroen 2CV lämnade 1966 till förmån för CVT.
Även länkarmar är underdimensionerade på Wrangler jämfört med bl a Suzuki Jimny, Land Rover Defender, Mercedes Geländevagen m fl som har smidda "skiftnycklar" - INTE av konservburksplåt.
De flesta Wranglerägare byter hjulupphängningarna till starkare dito av eftermarknadstyp.
En Wrangler original är för skör för terrängkörning = en stadsjip.

torsen
3 maj · 5 029 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
På min bil kan man nollställa det via infotainmentsystemet
Och 2 liter milen är inget märkvärdigt på en jeep wrangler.

På kvalitetsbilar, som har det moderna systemet med däcktrycksövervakning så samverkar funktionen med ABS-systemet.
Min fru nollställer själv, efter hjulskiften, på Hondan.

Silverbielke
3 maj · 29 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:
Tänkte även skriva några följdfrågor här efter några dagars användning utav bilen.
1. När jag tittade på bilen hos bilhandlaren så lös däcktrycksensor lampan i bilen, verkstaden kalibrerade då och lampan slocknade och har varit släckt i de 4 dagar jag hittills haft bilen.
Idag när jag varit ute och kört i ca 50 minuter "motorväg" så tänds den igen och indikerar.
Jag har kollat däcktrycket i alla däck och inget däck har tappat luft?
2. Jag har 35"x12.50x17 däck på bilen och undrar vad det rekommenderade däcktrycket bör vara för körning på asfalt, ej offroad? På däcket står det MAX 69PSI.
I däcken idag är det 3.2 BAR.
3. Finns det någon som vet på ett hum vad en normal bränsleförbrukning bör ligga på för en 2011, 3.8L V6 med 35" däck, 2 ljusramper på taket, 40kg stötfångare fram, 40kg stötfångare bak samt att bilen är höjd? Idag snittade jag 10.6 mpg (2.18L/mil) dock med reservhjulet monterat bak, detta är nu avtaget.

Tack på förhand.
M

Har, som jag redan tidigare skrivit, ägt tre JEEPar.
Det första jag gjorde på min 2.8 CRD var att byta hjul till dito med högre profil på däcken.
VEHO BIL, som sålt bilen till mig ny, kunde inte koppla bort varningen för däcktryck.
Löste problemet med en liten bit svart eltejp.

Min Wrangler med 33" M/T-däck drog runt 3 liter milen.
Min Wrangler med 32" A/T-däck drog runt 2 liter milen.
Nollfemman mycket utrustad med ARB-bumpers fram och bak, winsch fram och drag samt reservhjulshållare bak + ARB spärrar fram och bak + treesliders + skydd på diffhus och under m m.
Lyckades ändå på båda Wrangler trycka upp tråget så att dräneringspluggen "bakades in" och alla oljebyten fick ske med BILTEMAs elektriska oljebytare.

Ju högre tryck du har desto lättare rullar däcken.
Men 3,2 bar tycker jag låter i mesta laget.
Vad rekommenderas i instruktionsboken och på dekalen i dörröppningen?

Du rekommenderas håll kollen på främre drivaxelknutarna och knutkorsen på kardanaxlarna.
De är gravt underdimensionerade.
Suzuki Samurai och Jimny har grövre grejor.
Främre drivaxelknutarna är av "Polhemstyp".
En konstruktion som Citroen 2CV lämnade 1966 till förmån för CVT.
Även länkarmar är underdimensionerade på Wrangler jämfört med bl a Suzuki Jimny, Land Rover Defender, Mercedes Geländevagen m fl som har smidda "skiftnycklar" - INTE av konservburksplåt.
De flesta Wranglerägare byter hjulupphängningarna till starkare dito av eftermarknadstyp.
En Wrangler original är för skör för terrängkörning = en stadsjip.

Hej igen!

Kollade precis växellådsoljan och den låg under minimum så jag behöver fylla på den omgående, försökte googla vart jag enklast kunde köpa MoPar ATF 4+ men verkar inte vara den lättaste att få tag i? Oljan var Svart/grå och luktade inte bränt, luktade som olja eller som lukten på en bilverkstad smile haha.
Görs påfyllningen genom samma rör där mätstickan sitter?

M

Senast redigerat av Silverbielke (3 maj )

Silverbielke
3 maj · 29 Inlägg

Silverbielke skrev:

torsen skrev:

Silverbielke skrev:
Tänkte även skriva några följdfrågor här efter några dagars användning utav bilen.
1. När jag tittade på bilen hos bilhandlaren så lös däcktrycksensor lampan i bilen, verkstaden kalibrerade då och lampan slocknade och har varit släckt i de 4 dagar jag hittills haft bilen.
Idag när jag varit ute och kört i ca 50 minuter "motorväg" så tänds den igen och indikerar.
Jag har kollat däcktrycket i alla däck och inget däck har tappat luft?
2. Jag har 35"x12.50x17 däck på bilen och undrar vad det rekommenderade däcktrycket bör vara för körning på asfalt, ej offroad? På däcket står det MAX 69PSI.
I däcken idag är det 3.2 BAR.
3. Finns det någon som vet på ett hum vad en normal bränsleförbrukning bör ligga på för en 2011, 3.8L V6 med 35" däck, 2 ljusramper på taket, 40kg stötfångare fram, 40kg stötfångare bak samt att bilen är höjd? Idag snittade jag 10.6 mpg (2.18L/mil) dock med reservhjulet monterat bak, detta är nu avtaget.

Tack på förhand.
M

Har, som jag redan tidigare skrivit, ägt tre JEEPar.
Det första jag gjorde på min 2.8 CRD var att byta hjul till dito med högre profil på däcken.
VEHO BIL, som sålt bilen till mig ny, kunde inte koppla bort varningen för däcktryck.
Löste problemet med en liten bit svart eltejp.

Min Wrangler med 33" M/T-däck drog runt 3 liter milen.
Min Wrangler med 32" A/T-däck drog runt 2 liter milen.
Nollfemman mycket utrustad med ARB-bumpers fram och bak, winsch fram och drag samt reservhjulshållare bak + ARB spärrar fram och bak + treesliders + skydd på diffhus och under m m.
Lyckades ändå på båda Wrangler trycka upp tråget så att dräneringspluggen "bakades in" och alla oljebyten fick ske med BILTEMAs elektriska oljebytare.

Ju högre tryck du har desto lättare rullar däcken.
Men 3,2 bar tycker jag låter i mesta laget.
Vad rekommenderas i instruktionsboken och på dekalen i dörröppningen?

Du rekommenderas håll kollen på främre drivaxelknutarna och knutkorsen på kardanaxlarna.
De är gravt underdimensionerade.
Suzuki Samurai och Jimny har grövre grejor.
Främre drivaxelknutarna är av "Polhemstyp".
En konstruktion som Citroen 2CV lämnade 1966 till förmån för CVT.
Även länkarmar är underdimensionerade på Wrangler jämfört med bl a Suzuki Jimny, Land Rover Defender, Mercedes Geländevagen m fl som har smidda "skiftnycklar" - INTE av konservburksplåt.
De flesta Wranglerägare byter hjulupphängningarna till starkare dito av eftermarknadstyp.
En Wrangler original är för skör för terrängkörning = en stadsjip.

Hej igen!

Kollade precis växellådsoljan och den låg under minimum så jag behöver fylla på den omgående, försökte googla vart jag enklast kunde köpa MoPar ATF 4+ men verkar inte vara den lättaste att få tag i? Oljan var Svart/grå och luktade inte bränt, luktade som olja eller som lukten på en bilverkstad smile haha.
Görs påfyllningen genom samma rör där mätstickan sitter?

M

Nu blir jag inte klok hehe, när jag kollade växellådsolja så var motorn varm, hade gått igenom samtliga växlar och lät bilen vara på i läget P, fick då resultatet som ni ser på bild 1. (lite olja på tippen under "cold".

Jag stängde av och gick in för att googla efter att köpa olja, gick ut igen efter ca 15 minuter, kollade oljan igen när bilen var avstängd och fick då resultatet så ni ser på bild nr 2? Hur kan det komma sig?

Bild nr: 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-666f7d274049bbf4d8db844f1614dbce.jpg
Bild nr: 2https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-c4494238cd45851df3e43b29377ce00c.jpg


Vad kan ha gått fel vid första "checken"? smile

Tillägg:
Gick nu ut igen och kollade när bilen fått svalna lite, motorn var inte kall men inte varm heller, stickan visar då mellan COLD och HOT ..
Startade bilen och lät den gå i 5 minuter, kollar stickan igen och den är då 99% torr, pyttelite olja längt ut på tippen ..

Verkar vara svårt att få tag i MoPar ATF+4 här där jag bor, fungerar det att använda denna?
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 41-30160sv

* Talade med en Jeep tekniker nu som tror att det kan vara för lite olja i växellådan, när motorn är igång så jobbar pumparna och därav syns mindre på stickan, när motorn är avstängd så rinner oljan ur pumparna tillbaks och därav visas mer på stickan?

Senast redigerat av Silverbielke (3 maj )

torsen
3 maj · 5 029 Inlägg

Silverbielke skrev:

Silverbielke skrev:

torsen skrev:
Har, som jag redan tidigare skrivit, ägt tre JEEPar.
Det första jag gjorde på min 2.8 CRD var att byta hjul till dito med högre profil på däcken.
VEHO BIL, som sålt bilen till mig ny, kunde inte koppla bort varningen för däcktryck.
Löste problemet med en liten bit svart eltejp.

Min Wrangler med 33" M/T-däck drog runt 3 liter milen.
Min Wrangler med 32" A/T-däck drog runt 2 liter milen.
Nollfemman mycket utrustad med ARB-bumpers fram och bak, winsch fram och drag samt reservhjulshållare bak + ARB spärrar fram och bak + treesliders + skydd på diffhus och under m m.
Lyckades ändå på båda Wrangler trycka upp tråget så att dräneringspluggen "bakades in" och alla oljebyten fick ske med BILTEMAs elektriska oljebytare.

Ju högre tryck du har desto lättare rullar däcken.
Men 3,2 bar tycker jag låter i mesta laget.
Vad rekommenderas i instruktionsboken och på dekalen i dörröppningen?

Du rekommenderas håll kollen på främre drivaxelknutarna och knutkorsen på kardanaxlarna.
De är gravt underdimensionerade.
Suzuki Samurai och Jimny har grövre grejor.
Främre drivaxelknutarna är av "Polhemstyp".
En konstruktion som Citroen 2CV lämnade 1966 till förmån för CVT.
Även länkarmar är underdimensionerade på Wrangler jämfört med bl a Suzuki Jimny, Land Rover Defender, Mercedes Geländevagen m fl som har smidda "skiftnycklar" - INTE av konservburksplåt.
De flesta Wranglerägare byter hjulupphängningarna till starkare dito av eftermarknadstyp.
En Wrangler original är för skör för terrängkörning = en stadsjip.

Hej igen!

Kollade precis växellådsoljan och den låg under minimum så jag behöver fylla på den omgående, försökte googla vart jag enklast kunde köpa MoPar ATF 4+ men verkar inte vara den lättaste att få tag i? Oljan var Svart/grå och luktade inte bränt, luktade som olja eller som lukten på en bilverkstad smile haha.
Görs påfyllningen genom samma rör där mätstickan sitter?

M

Nu blir jag inte klok hehe, när jag kollade växellådsolja så var motorn varm, hade gått igenom samtliga växlar och lät bilen vara på i läget P, fick då resultatet som ni ser på bild 1. (lite olja på tippen under "cold".

Jag stängde av och gick in för att googla efter att köpa olja, gick ut igen efter ca 15 minuter, kollade oljan igen när bilen var avstängd och fick då resultatet så ni ser på bild nr 2? Hur kan det komma sig?

Bild nr: 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-666f7d274049bbf4d8db844f1614dbce.jpg
Bild nr: 2https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-c4494238cd45851df3e43b29377ce00c.jpg


Vad kan ha gått fel vid första "checken"? smile

Tillägg:
Gick nu ut igen och kollade när bilen fått svalna lite, motorn var inte kall men inte varm heller, stickan visar då mellan COLD och HOT ..
Startade bilen och lät den gå i 5 minuter, kollar stickan igen och den är då 99% torr, pyttelite olja längt ut på tippen ..

Ska det inte vara tvärt om? smile

* Talade med en Jeep tekniker nu som tror att det kan vara för lite olja i växellådan, när motorn är igång så jobbar pumparna och därav syns mindre på stickan, när motorn är avstängd så rinner oljan ur pumparna tillbaks och därav visas mer på stickan?

Lita du på JEEP-teknikern.
Så länge det syns lite på stickan är det INGEN fara.
Men växellådan blir lättare överhettad med mindre olja i omlopp i lådan, så det bör åtgärdas snarast.
MoPar ATF 4+ är en helt klar vätska - till skillnad från många andra "osyntetiska" som är klarröda - får dock INTE FÖRVÄXLAS med LHS till Citroen.

Senast redigerat av torsen (3 maj )

Silverbielke
3 maj · 29 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:

Silverbielke skrev:
Hej igen!

Kollade precis växellådsoljan och den låg under minimum så jag behöver fylla på den omgående, försökte googla vart jag enklast kunde köpa MoPar ATF 4+ men verkar inte vara den lättaste att få tag i? Oljan var Svart/grå och luktade inte bränt, luktade som olja eller som lukten på en bilverkstad smile haha.
Görs påfyllningen genom samma rör där mätstickan sitter?

M

Nu blir jag inte klok hehe, när jag kollade växellådsolja så var motorn varm, hade gått igenom samtliga växlar och lät bilen vara på i läget P, fick då resultatet som ni ser på bild 1. (lite olja på tippen under "cold".

Jag stängde av och gick in för att googla efter att köpa olja, gick ut igen efter ca 15 minuter, kollade oljan igen när bilen var avstängd och fick då resultatet så ni ser på bild nr 2? Hur kan det komma sig?

Bild nr: 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-666f7d274049bbf4d8db844f1614dbce.jpg
Bild nr: 2https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-c4494238cd45851df3e43b29377ce00c.jpg


Vad kan ha gått fel vid första "checken"? smile

Tillägg:
Gick nu ut igen och kollade när bilen fått svalna lite, motorn var inte kall men inte varm heller, stickan visar då mellan COLD och HOT ..
Startade bilen och lät den gå i 5 minuter, kollar stickan igen och den är då 99% torr, pyttelite olja längt ut på tippen ..

Ska det inte vara tvärt om? smile

* Talade med en Jeep tekniker nu som tror att det kan vara för lite olja i växellådan, när motorn är igång så jobbar pumparna och därav syns mindre på stickan, när motorn är avstängd så rinner oljan ur pumparna tillbaks och därav visas mer på stickan?

Lita du på JEEP-teknikern.
Så länge det syns lite på stickan är det INGEN fara.
Men växellådan blir lättare överhettad med mindre olja i omlopp i lådan, så det bör åtgärdas snarast.
MoPar ATF 4+ är en helt klar vätska - till skillnad från många andra "osyntetiska" som är klarröda - får dock INTE FÖRVÄXLAS med LHS till Citroen.

Fick tag i denna precis på en Jeep verkstad (Jbil), fungerar den att fylla på med?
Lite orolig för påfyllningen då den under varm motor visar nästan ingenting men med avstängd ljummen motor visar mitt emellan COLD & HOT, vill ju inte överfylla.
Tänker att om den visar mellan COLD & HOT när den är avstängd så kommer ju den markeringen öka om jag fyller på för att få någon indikation när bilen är varm?
Varm motor = 3-4 mm olja (fyller på ca 20mm)
Ljummen motor = 10-15 mm olja (fyller jag då på med 20mm kommer den ju ligga över HOT markeringen)??
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-7b753caf8bd2574c7f5c1bcad1662373.jpg

Senast redigerat av Silverbielke (3 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang