Lösning radioantenn veteranbil...

eastereverybodybay
2 maj 2021 · 362 Inlägg

Hej hopp!

Fick för mig att skruva i en stereo i min gamla Opel Kadett från 1974.... Mest bara för att kunna lyssna på radio.

Ville ju inte borra hål i karossen för någon radioantenn bara för att det gärna blir en gro-grund för rostangreop och så är det ju inte heller jättesnyggt med antenner, så jag köpte en aktiv glasantenn från Blaupunkt.

https://cdon.se/hemelektronik/blaupunkt … ppingcomSE

Monterade den i vindrutans ovankant bakom backspegeln.

Visst fungerar den... Men inte speciellt bra...

Vilket gjorde mig en smula förvånad då jag har läst goda recensioner om den antennen.

När jag befinner mig mitt i stan så plockar den upp 5-6 frekvenser när man söker igenom hela bandet... Men det blir en HEL DEL knaster och brus när man kör.  sad

Ute på landsbygden funkar det inte alls speciellt bra...

Stereon tog jag från en annan gammal bil jag har där den var kopplad till ett vanligt antennsprö på framskärmen. I den bilen plockade stereon upp ett 15-tal frekvenser/kanaler oavsett var man befann sig... Och där var det inget knaster eller brus... Så stereon i sig är det ju inget fel på.

Finns det några lämpliga lösningar... Eller är det bara till att köpa en vanlig normal antenn och plocka fram borrmaskinen?

Hilmer
2 maj 2021 · 1 778 Inlägg

En variant på denna hade jag en gång i tiden och den fungerade ypperligt!
https://cdon.se/hemelektronik/basetech- … -p34742227
Lite större än den du har men kanske inte stör så mycket om radion faktiskt fungerar! wink

Blixnabb
2 maj 2021 · 245 Inlägg

Jag har sedan många år tillbaka något som liknar denna https://cdon.se/hemelektronik/basetech- … -p34742227
Vet dock inte märket men funkar ypperligt, drivs dock med 12v

johnny blade
2 maj 2021 · 269 Inlägg

Jag har några olika såna där antenner i mina bilar.Den där Blaupunkten funkar precis lika dåligt som den billigaste jag hittat.
Jäkla skräp.När antennerna sitter i rutan original på bilar så funkar det ju.

eastereverybodybay
2 maj 2021 · 362 Inlägg

johnny blade skrev:
Jag har några olika såna där antenner i mina bilar.Den där Blaupunkten funkar precis lika dåligt som den billigaste jag hittat.
Jäkla skräp.När antennerna sitter i rutan original på bilar så funkar det ju.

Ja jag blev ju lite förvånad att det fungerade så pass dåligt då jag tidigare har läst om folk som har varit kanonnöjda med just den Blaupunkt antennen...

Nåja det är väl bara att bita i det sura och plocka fram borrmaskinen och montera en vanlig normal antenn helt enkelt.  👍

spillolja
3 maj 2021 · 4 020 Inlägg

http://a128.org/elektro/bil_ant.jpg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pininfarina406
3 maj 2021 · 536 Inlägg

spillolja skrev:
http://a128.org/elektro/bil_ant.jpg

Jag monterade en sån efter att först ha monterat ett sådan antenn som Ts monterade, som inte fungerade i min bil heller.
Tyvärr fungerade det lika dåligt att använda eltrådarna i bakrutan som antenn, i min bil.
Jag provade även med en sk hajfena då min bil hade ett kort spröt på taket i original. Fungerade inte heller.  Så i mitt fall blev lösningen ingen radio.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
eastereverybodybay
3 maj 2021 · 362 Inlägg

Tack för era svar.


Trådarna i bakrutan är dessvärre sönderskrapade av ett rakblad när en idiot skrapade bort färgdamm från insidan av rutan.


Nää fan, jag tror jag gör som så att jag skruvar bort den radioantennen med fot och kabel som sitter i den gamla bil som jag tog stereon ifrån.
Jag vet ju att radiomottagningen fungerade helt perfekt i den bilen.
Då bör det ju fungera...
Man ska ju inte gå över ån för att hämta vatten sägs det... 

Sen är det väl bara till att försöka se glad ut och borra ett hål i framskärmen och sedan försöka försegla och rostskydda genomföringen för antenn-foten med alla möjliga medel.

Senast redigerat av eastereverybodybay (3 maj 2021)

spillolja
3 maj 2021 · 4 020 Inlägg

Montera innerskärmar fram:

hade för en del år sedan en audi 80  från 1977    tog innerskärmarna till en passat av 80-talsmodell och skar till dessa så som passade, vilket kan motverka rost i framskärmarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
3 maj 2021 · 7 233 Inlägg

Har sedan mer än 30 år tillbaka monterat s k glasruteantenner på flera bilar.
Fungerar alldeles utmärkt.
Senast för några år sedan, då jag inte var van vid takantenn, backade jag ut och bröt av foten för sprötet
Mycket jobba att lossa takklädsel om jag skulle återställa.
Köpte då en glasruteantenn med förstärkare från Mekonomen(Biltema hade slut på artikeln).
Glasruteantenn är ju heller inte i vägen vid montering av takräcke.

Brådhis * Voff voff *
3 maj 2021 · 10 276 Inlägg

Jag monterade glasruteantenn (tror det var Biltemas) i förrförra båten. Fungerade utmärkt faktiskt.

Men... Är det verkligen antennens fel att det inte funkar för dig? Får den vettig spänning och vettig jord tex?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
eastereverybodybay
3 maj 2021 · 362 Inlägg

Ja den bör ju få korrekt spänning då ström till den är tagen direkt från tändningslåset.
Satte ju antennen bakom backspegeln och den lilla korta jordkabeln blev satt i skruven som håller backspegeln i taket, och där var det ju typ plåtrent i det skruvhålet.
Kopplar jag bort strömmen eller jorden så hittar den ju inga radiokanaler över huvud taget.

Det är två stycken 30cm långa metalltrådar som klistras på rutan ut från själva antennen...
Funderade ett tag på om det skulle ha någon betydelse att dessa metalltrådar klistrades i rutans blåtonade del...?
Borde ju inte ha någon betydelse kan jag tycka...

Det stod ju i monteringsanvisningen att man skulle placera antennen så högt så möjligt i rutan...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang