Göra åt gulnade, matta och slitna strålkastare?

Wille_vh
11 maj 2021 · 30 Inlägg

Hej,

vad är era bästa tips för gulnade, matta och slitna strålkastare? Tänkte köpa detta kit:

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa289127sv

Men var jävligt dyrt dock.

Mvh Wille

patrik79
11 maj 2021 · 782 Inlägg

Mitt bästa tips är att köpa nya strålkastare på autodoc. Till mina bilar har det varit ganska billigt och hållbarheten är mycket längre än för upputsade strålkastare.

Mew
11 maj 2021 · 2 152 Inlägg

Såhär gör jag, funkar klockrent. Håller ca 1-2 år med bara polering och ett UV-skydd, lägger du en seriös klarlack förlänger du det drastiskt. smile

Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

Senast redigerat av Mew (11 maj 2021)

torsen
11 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Vi Bilägare hade för några år sedan en omfattande artikel om hur man restaurerar gulnade "glas".
Man visade hur arbetet gick till och provade olika medel och utvärderade dem.
Minns att man påpekade hur viktigt det är att avsluta med UV-skydd.

B t w så besiktade jag min Suzuki Jimny -06 för någon månad sedan.
Samtidigt en SAAB och en AUDI som bara var hälften så gamla som  min Suzuki.
De fick båda tvåor på sina strålkastare p g a a "glasen" var närmast ogenomskinliga.
Märkligt att japanska bilar ska vara så överlägsna på allt.
Beträffande AUDI har jag läst att man inte får tvätta bilarna med tvättmedel.
För då löses såväl "glas" som bakljus upp och spricker.
Stor artikel i Teknikens Värld om att man inte får automattvätta AUDI p g a kvaliten på "glasen".
AUDI hade i vissa fall ersatt bilägarna - men i andra fall inte.

Är din bil en SAAB eller AUDI?

Mew
11 maj 2021 · 2 152 Inlägg

torsen skrev:
Vi Bilägare hade för några år sedan en omfattande artikel om hur man restaurerar gulnade "glas".
Man visade hur arbetet gick till och provade olika medel och utvärderade dem.
Minns att man påpekade hur viktigt det är att avsluta med UV-skydd.

B t w så besiktade jag min Suzuki Jimny -06 för någon månad sedan.
Samtidigt en SAAB och en AUDI som bara var hälften så gamla som  min Suzuki.
De fick båda tvåor på sina strålkastare p g a a "glasen" var närmast ogenomskinliga.
Märkligt att japanska bilar ska vara så överlägsna på allt.
Beträffande AUDI har jag läst att man inte får tvätta bilarna med tvättmedel.
För då löses såväl "glas" som bakljus upp och spricker.
Stor artikel i Teknikens Värld om att man inte får automattvätta AUDI p g a kvaliten på "glasen".
AUDI hade i vissa fall ersatt bilägarna - men i andra fall inte.

Är din bil en SAAB eller AUDI?

Det stämmer, lite av en sjuka på de båda. På SAAB är det ytskiktet / klarlacken som spricker/bryts ner och blir som en mjölkvit hinna. Inga problem att slipa/polera bort dock, och sedan ser de nya ut igen. Bäst är att klarlacka sedan, funkar även med vissa typer av ytbehandling / UV-skydd men då får man räkna med att göra om jobbet efter något/några år.

Detta är rätt vanligt på andra bilar också (men inte till den grad). Fick polera upp strålkastarna på min morfars Passat -02 och även vår nuvarande Civic -08. Dock gick båda igenom besiktningen utan problem, det gjordes bara för att det såg så tråkigt ut. Passatens strålkastare var tråkigast, Hondans var bara lite flammig längs med kanterna, men den har körts mycket på grusväg av tidigare ägare, ett äldre par som bodde ute på landet (resten av fronten är också väldigt blästrad), så knappast tillverkarens fel.
Sedan lär det ju ha förbättrat ljusbilden ändå.

På de nyare Audimodeller som dras med problemet du nämner är det dock värre eftersom där spricker själva plasten i kanterna. Oftast bara kosmetiskt, men det är genomgående, så antingen får man leva med det eller så får man köpa nya lyktor för hutlösa summor. Som också dras med samma problem... lol

(Redigerade även mitt förra inlägg och lade till delen med ett UV-skydd, det nämns i tråden jag länkade men framgick inte alls lika tydligt i min text som i mitt huvud när jag skrev inlägget, såg jag nu. tongue )

Senast redigerat av Mew (11 maj 2021)

Wille_vh
11 maj 2021 · 30 Inlägg

Bra tips, vad för behandling/UV-skydd bör man använda efter slipning då?

spillolja
11 maj 2021 · 4 014 Inlägg

biltema har ett mer privärt alternativ:
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt … 2000041460

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
11 maj 2021 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Vi Bilägare hade för några år sedan en omfattande artikel om hur man restaurerar gulnade "glas".
Man visade hur arbetet gick till och provade olika medel och utvärderade dem.
Minns att man påpekade hur viktigt det är att avsluta med UV-skydd.

B t w så besiktade jag min Suzuki Jimny -06 för någon månad sedan.
Samtidigt en SAAB och en AUDI som bara var hälften så gamla som  min Suzuki.
De fick båda tvåor på sina strålkastare p g a a "glasen" var närmast ogenomskinliga.
Märkligt att japanska bilar ska vara så överlägsna på allt.
Beträffande AUDI har jag läst att man inte får tvätta bilarna med tvättmedel.
För då löses såväl "glas" som bakljus upp och spricker.
Stor artikel i Teknikens Värld om att man inte får automattvätta AUDI p g a kvaliten på "glasen".
AUDI hade i vissa fall ersatt bilägarna - men i andra fall inte.

Är din bil en SAAB eller AUDI?

Min styvmor har ägt tre Toyota Yaris. Årlig tradition att polera strålkastarna inför besiktningen på dom... Körs varken i automattvätt eller på grusvägar.

Min förra Volvo (V70 -11) körde jag från 19500 mil till 34500 mil under 3,5 år. Gjorde inget förutom att tvätta strålkastarna och det fanns inte minsta tecken på att dom skulle bli matta, mjölkiga eller flammiga. Samma sak med min förra bil, en Octavia RS. Såldes vid 18500 mil och strålkastarna såg ut som nya.

Märkligt att dessa europeiska bilar ska vara så överlägsna dom japanska... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
11 maj 2021 · 4 014 Inlägg

Renault Clio II fas 1 är rutin att polera inför besiktning
big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
11 maj 2021 · 7 268 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Vi Bilägare hade för några år sedan en omfattande artikel om hur man restaurerar gulnade "glas".
Man visade hur arbetet gick till och provade olika medel och utvärderade dem.
Minns att man påpekade hur viktigt det är att avsluta med UV-skydd.

B t w så besiktade jag min Suzuki Jimny -06 för någon månad sedan.
Samtidigt en SAAB och en AUDI som bara var hälften så gamla som  min Suzuki.
De fick båda tvåor på sina strålkastare p g a a "glasen" var närmast ogenomskinliga.
Märkligt att japanska bilar ska vara så överlägsna på allt.
Beträffande AUDI har jag läst att man inte får tvätta bilarna med tvättmedel.
För då löses såväl "glas" som bakljus upp och spricker.
Stor artikel i Teknikens Värld om att man inte får automattvätta AUDI p g a kvaliten på "glasen".
AUDI hade i vissa fall ersatt bilägarna - men i andra fall inte.

Är din bil en SAAB eller AUDI?

Min styvmor har ägt tre Toyota Yaris. Årlig tradition att polera strålkastarna inför besiktningen på dom... Körs varken i automattvätt eller på grusvägar.

Min förra Volvo (V70 -11) körde jag från 19500 mil till 34500 mil under 3,5 år. Gjorde inget förutom att tvätta strålkastarna och det fanns inte minsta tecken på att dom skulle bli matta, mjölkiga eller flammiga. Samma sak med min förra bil, en Octavia RS. Såldes vid 18500 mil och strålkastarna såg ut som nya.

Märkligt att dessa europeiska bilar ska vara så överlägsna dom japanska... wink

hahaha,, och min gamla Ford har gått snart 30 000 mil, inga tendenser till gula/mjölkiga glas smile

it_mutt Avstängd
11 maj 2021 · 10 388 Inlägg

Behöver efter snart 28000 mil med 1.8tfsi:n (ja jag vet, den har exploderat fyra gånger om den motorn, och cvt-lådan rasat ett tjugotal gånger) polera upp mina strålkastare. Inte för att de är matta och gula, utan för att någon lämnat en bred (inte djup dock) repa över ena.

Sorgligt att det inte håller bättre. På Sub5 har det bara varat i snart 35000mil. Det är så man får skämmas å de europeiska bilarnas vägnar.


gällande tips på UV-skydd så har meguiars en som jag använt som fungerar helt ok. Ingen evighetsprodukt dock. Skulle du tänka tanken att lägga 2komp klarlack ovanpå, så har du en yta som håller bättre än när bilen var ny.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
11 maj 2021 · 4 014 Inlägg

Min 1,4Tsi har inte exploderat ännu på dom 18.000mil jag kört med den, inte heller behövt polera "strålkastarplasten" ännu

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
gemini78 Jägermeister
12 maj 2021 · 909 Inlägg

Jag använde Autosol poleringsmedel på en Audi A6 med gulnade framlysen som inte gick igenom besiktningen, fungerade bra och gick sedan igenom besiktningen.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
granadadr
12 maj 2021 · 7 268 Inlägg

gemini78 skrev:
Jag använde Autosol poleringsmedel på en Audi A6 med gulnade framlysen som inte gick igenom besiktningen, fungerade bra och gick sedan igenom besiktningen.

hur länge höll det ?

Utmarks-Loke
12 maj 2021 · 5 809 Inlägg

Är det inte tandkräm man skall polera lyktorna med?

För övrigt har jag ännu inte behövt göra det på min 2011 bmw, som gått 30k mil. Men jag försöker ju hålla lite avstånd till framförvarande bil så jag slipper sprutet och blästringen wink

johanbrolin
12 maj 2021 · 108 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte tandkräm man skall polera lyktorna med?

För övrigt har jag ännu inte behövt göra det på min 2011 bmw, som gått 30k mil. Men jag försöker ju hålla lite avstånd till framförvarande bil så jag slipper sprutet och blästringen wink

avstånd? aldrig hört talas om. big_smile

Stora fötter - Stora skor
torsen
12 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte tandkräm man skall polera lyktorna med?

För övrigt har jag ännu inte behövt göra det på min 2011 bmw, som gått 30k mil. Men jag försöker ju hålla lite avstånd till framförvarande bil så jag slipper sprutet och blästringen wink

Joo - det är tandkräm som ger vitare tänder tack vare att de nästan har samma slipeffekt som Autosol haha!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang