Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Mitt första stora projekt. Projektets mål är att renovera och uppgradera en Saab 9-3 Aero från 2002. Det har och kommer att ske misstag och otur, samt några oförutsedda händelser. Jag bjuder på allt inklusive vad allt har kostat.
  • 12 Följare
  • 2 785 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Inledning
Detta är mitt första stora projekt. Jag har gjort mindre jobb genom hela mitt liv, men aldrig något stort, som jag alltid velat. Jag har gång på gång pratat om att ha något stort projekt, men det har alltid varit några anledningar till att inte börja, så som avsaknaden av verktyg, tid eller pengar. I och med en permittering från jobbet i och med Corona, så fick jag i varje fall tid. Så följ med mig på alla mina misstag samt framgångar.

Bakgrund
Allt började med att min Sambo skulle behöva ibland pendla med bil, så vi tänkte gå ihop och köpa en bil som hon kunde pendla med och som jag kunde få mecka lite med. Kanske göra lite mindre uppgraderingar som sänka, för att stilla mitt hunger för att skruva bil.

Hehe, en sak ledde till en annan och några månader senare är bakvagnen nere och en total renovering är i full fart.

Bilen
Okej, nog om allt runtomkring, vi börjar med utgångsbilen. Det är, som titeln redan avslöjat, en Saab 9-3 Aero från 2002.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6a7d20fd026648afaf46fdef8ad19ff7.jpg


Jag har aldrig riktigt varit en Saab entusiast. Men som med de flesta bilar, så har alla bilar sina för och nackdelar. Den största nackdelen med denna Saab är att väghållningen är... spännande? (Den beter sig som en snok när man drar på, kastar sig åt sidan). Sedan har vi ju förstås framhjulsdriften, kanske inte det roligaste. Och växellådan samt koppling som är av det svagare länken på bilen.. och rosten vid hundbenen och att det typ är en Opel i botten..

Okej, detta var kanske inte min drömbil direkt, men jag får se detta som min extremt dyra träningsbil.

Men det finns faktiskt lite fördelar också. Jag gillar hur den ser ut! Både invändigt och utvändigt är den cool! Inuti är det lite som en flygplanscockpit och utanpå har den en form av gammaldags blandat med ny form. Dessutom tål motorn att uppgraderas till viss del (trotts att jag skulle ha haft en T5 istället för T7 motor sad ) Slutligen var den billig. Helt klart i topplistan på hk per krona. Jag köpte den för 12 500kr. Den har gått ca 19 700mil. Skicket är väl ok bruksskick.

Planen
Den har ändrats fram och tillbaka. I början skulle jag bara sänka den och kanske tona rutorna, men som ni snart kommer inse, så blev det mer. Jag låter detta vara osagt just nu.

Ett litet förord
Detta projekt har pågått i ca 1 år. Jag ville komma en bit innan jag startade någon tråd så att jag kan uppdatera på regelbunden basis. Så uppskattar kommentarer och tips, men det kan vara så att jag redan löst det eller gått en annan väg. Jag vill prova att skriva på detta sätt, så får vi se om det fungerar.

Senast redigerat av turbos4 (12 maj )

Avant för varje slant.
amazinjoey
12 maj · 948 Inlägg

Bra pris!

T7 håller utan problem så länge du kör vevhusventilationen är hel och inte kör skittrim som tex Nordic eller random hemma trimmare.

T7 håller upp till runt 300hk innan kolvarna behöver bytas. smile Mitt tips om frugan pendlar med den är:
Byt soppa pump mot en wahlbro 255 eller en RXH 251
Uppgradera ventilvevhus
Byt olja å stift
Byt backventiler mot nya.
Skaffa en styrväxelklämma, den tar mot majoriten av torque steer:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … 41249.html


När det kommer till sänkning, så köp från ebay fjädrar. De kostar runt 1000kr för HR fjädrar runt om.

turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 1
Vi börjar enkelt, byta fälgarna samt (som man redan kunde se på första bilden, nya regskylts hållare samt reg skyltar). Vill ha 18" och hittade några på blocket med nästan nya däck. Fälgarna är väl inte i bästa skicket, men fick dem ihop med däcken för ca 3000kr. Sålde original för samma, med rätt dåliga däck. Så enligt mig var det en win-win.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b4ab695d9c9056bdb5fc1e9268d3c4a8.jpg

Lite mer om bilen
Bilen är för det mesta original, men en ljuddämpare är borttagen (troligtvis för att den rostat sönder) och istället har man svetsat ihop ett rör. Ser inte jätte bra ut, men det kommer ni få se lite senare. Nämnde jag att bilen hade.... rost??
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b4c2ac0d50fc2d799d40b38823e2eee6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c433882b8b0c72a6c55b537076c7552b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0e12ce16839e794950c7621b43f2459e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5869a67d742613790f00981f5dae2be8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e36b3b73c0abf1561a931f920e6750d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f3d02e7e62a8aa733037c6e08285e55f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8171bff791906bae3a3d43455b4211b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d1899e112bcbdb281278a9dce14cf263.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

amazinjoey skrev:
Bra pris!

T7 håller utan problem så länge du kör vevhusventilationen är hel och inte kör skittrim som tex Nordic eller random hemma trimmare.

T7 håller upp till runt 300hk innan kolvarna behöver bytas. smile Mitt tips om frugan pendlar med den är:
Byt soppa pump mot en wahlbro 255 eller en RXH 251
Uppgradera ventilvevhus
Byt olja å stift
Byt backventiler mot nya.
Skaffa en styrväxelklämma, den tar mot majoriten av torque steer:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … 41249.html


När det kommer till sänkning, så köp från ebay fjädrar. De kostar runt 1000kr för HR fjädrar runt om.

Tack för tipsen. Jag har faktiskt redan köpt vevhusventilationsuppgraderingen, stiften och styrväxelklämman. Min kommentar gällande T7 vs T5 är att jag en bit in i projektet började sukta efter mer än 300hk. Nåja, detta är det enda jag inte är säker på, det vill säga vad jag ska göra med motorn.

Sänkningssats är också köpt big_smile

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 2
Gällande rosten.. Jag ska erkänna en sak redan nu. Jag önskar att någon hade stoppat mig tidigare i detta projekt. Jag vet att om det finns synlig rost, så brukar det finnas ännu mer. Men jag har aldrig förstått hur illa det är samt hur svårt det är att få bort allt. Men det är som sagt... lite för sent för det, så jag bjuder på mina misstag.

Nåja, till denna uppdatering så tänkte jag göra något annat enkelt, att byta till sportluftsfilter. För att det är en enkel uppgradering och låter lite roligare. Jag valde BSR. De hade en kampanj smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cb7dde097bd9d242df24732604707648.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-95285f1814219f3fc6e6053076da53f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7b6523e06f767bebeded20daba865b91.jpg

Sen eftersom att jag inte direkt har gjort detta innan, så får ni även följa med på en garage uppdatering. Jag sponsrar ej Biltema, men har köpt en hel del från dem. Vissa saker fungerar. Denna gång blev det en verktygstavla samt fästen för hjul på väggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2e399c18608d607eaff85fd7c9ea6596.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a70f7e2602fb3f569379202cd0f56d1c.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 3
...ja det kommer bli några sådana i början. Detta är kanske mer för mig själv, vill lägga upp detta projekt som om det har varit en dagbok, fastän jag är ett år in i projektet. Fördelen är att det inte blir ett stillastående projekt.

Denna gång handlar det om högtalarna. Det låter inte så bra. Så jag köpte ett par 6x9:or på Biltema (är väl inte sämre än orginal...) och Gas silver 3,5 till fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f8a7ef08cd938800e5fa470ba3cae86d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b634c93bbe93d9d95c835cebd1bfdbfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4f2209dd3b111f2fdfe20e5889e7db85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-56dbb1a27e0936962233a7203c26ca8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-84a9aeea47841af7c514cbdee1209eb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-eabfd392dc969db835085bda328aa676.jpg

Resultat: Det låter mycket bättre. Dock orkar inte riktigt originalenheten att driva &x9:orna i bak. Men det låter bättre. I framtiden kommer jag nog byta ut stereon och sätta in ett slutsteg samt 6.5:or i förardörrarna. Denna bil kom utan originalsteg samt högtalare i dörrarna. (Så medium paketet med andra ord)

Senast redigerat av turbos4 (12 maj )

Avant för varje slant.
amazinjoey
12 maj · 948 Inlägg

turbos4 skrev:

amazinjoey skrev:
Bra pris!

T7 håller utan problem så länge du kör vevhusventilationen är hel och inte kör skittrim som tex Nordic eller random hemma trimmare.

T7 håller upp till runt 300hk innan kolvarna behöver bytas. smile Mitt tips om frugan pendlar med den är:
Byt soppa pump mot en wahlbro 255 eller en RXH 251
Uppgradera ventilvevhus
Byt olja å stift
Byt backventiler mot nya.
Skaffa en styrväxelklämma, den tar mot majoriten av torque steer:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … 41249.html


När det kommer till sänkning, så köp från ebay fjädrar. De kostar runt 1000kr för HR fjädrar runt om.

Tack för tipsen. Jag har faktiskt redan köpt vevhusventilationsuppgraderingen, stiften och styrväxelklämman. Min kommentar gällande T7 vs T5 är att jag en bit in i projektet började sukta efter mer än 300hk. Nåja, detta är det enda jag inte är säker på, det vill säga vad jag ska göra med motorn.

Sänkningssats är också köpt big_smile

Kasta på T5 kolvar så kommer de gå finfint smile Rekommenderar Lucas 750cc spridare(de är egentligen 850cc), lite dyrare så så jävla mkt bättre än deka

turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 4
Okej nu är det dags att börja avslöja lite vad jag tänkt mig med bilen. Så lite bilder på inköpta delar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8b7ebaebcf96173effc3cbda6b9dbd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c8b7a147eb395de8c874ec9828b9fb59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2ffc47687323df774e37b4805556ca22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3cbfd84b575fbdccfa226a479c90671c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-946355722882050cd098de7f1875114b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b762d0971b24111971c9add7c5d6dbc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7b186d35b9ffab63cad3c4c21b899b22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7861017faf75b2108adf0d3e482135f1.jpg

Så för att summera så har jag köpt:
polyuretanbussningar till bakaxel
polyuretanbussningar till alla länkarmar och stag i fram
Styrväxelklämma
Gula Koni dämpare (Lyckades få tag på dessa från blocket för bara 1500kr, helt nya big_smile)
Sänkningsfjädrar från KL-racing (mest pga bra pris, får hoppas på ok väghållning)
Slitsade viggenbromsskivor fram (308mm)
Slitsade orginalskivor i bak
"Sportbromsbelägg" runtom
Handbromsbackar
Rep. sats till handbroms (alltså nya fjädrar och andra smådetaljer)
Handbromsvajer
Lack i bilens färg
Samt en begagnad krängningshämmare i bak... (Tanken är att ha dubbla original krängningshämmare i bak för mer stabilitet)

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 5
Så vad har jag tänkt då..?
Detta är ca 1-2 veckor efter att jag köpt bilen. Det visade sig att Sambon inte behövde pendla så jag "köpte ut henne" från bilen. Jag har precis blivit permitterad till 80% från jobbet i och med Corona och behöver något att göra. Så jag har bestämt mig att, förutom att uppgradera bilen, även åtgärda alla kända fel jag känner till på bilen. Det vill säga att laga rosten. Jag har egentligen ingen erfarenhet av detta men kan ju inte bli sämre?

Motorn får vi sen se vad jag ska göra med, börjar med reparation och väghållningsuppgradering först.

Jag har också kompletterat med lite nya saker. Köpte även hjullagar med nav till bakhjulen, när man ändå byter allt tänkte jag...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b93dfc8f118b21f481be6bbb804eab99.jpg

Kostade inte alls mycket på KL-racing.

Jag har också förstått att man behöver en muttermaskin för att få loss på grejerna, så köpte denna från Biltema, sjukt prisvärt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-54655a5092bba5a1c911bb1e71e7d569.jpg

Eftersom att jag vill skydda garaget då det inte är mitt, så har jag plastat in allt som om detta vore ett avsnitt av serien Dexter tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-057768de8be98a0883efa712a2c907ab.jpg

Dags att få in bilen, köpte också en sån där arbetslampa så att man ser något, pallbockar så att man kan arbeta säkert samt lite andra verktyg som skruvmejslar och liknande från Biltema:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-16921ee6993f52e64be43a13489e655e.jpg

Hehe, bilen fick precis plats. Den är mycket längre och större än man först verkar tro...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6881f58cda86d3f5bdf0e3144d17abac.jpg

Okej, så nu har jag köpt massor av delar, så dags att ställa sig frågan hur den egentligen ser ut under
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-958f5f993c34eb549a0e255fca6ba69e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9568fc01cd67732fee00db9af70cfec8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a365c1bd74bdba7e15af58cabf133493.jpg

...svar aj då, inte så jätte fin. Det är en del rost. Säkerligen inte mer än vad som är normalt för dessa, men för mig känns det fel att installera sådana fina delar på en så pass rostig underrede. Jag får helt enkelt riva ned allt och försöka fixa till det. Här kan ni också se det hemmabyggda avgassystemet..

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 6
Jag råkade ha av antennen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-10d667fc8feafb813350627b9385640f.jpg

Nåja, den behövde ändå bytas ut. Så ett nytt antennspröt inköpt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b00d579b1e01f5437afa2e7f2c1a64ae.jpg

Tog faktiskt några timmar för mig att lista ut hur det fungerade, men till slut så fungerar antennen igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cd7d5a8602d3e9b9ac68b8175d352993.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6db5f4cc230559848f0a8ecd25a92d76.jpg

När jag rev inredningen i bak, så upptäckte jag tyvärr mer rost sad Men det har inte rostat igenom och mest på ytan. Så tanken är att slipa, använda någon form av rostförenare och sen måla över. Detta är dock ett senare problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-31977495874c3c1035f825f30f641e97.jpg

Ush... verkar vara mer rost i hjulhusen... Börjar inse att det kanske är lite vatten över huvudet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f136d4989ccf44c2ae18e41cbb030dc5.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 7
Nu har jag dansat runt grisen länge nog, dags att ta tag i det stora. Nu ska bakvagnen rivas.

Börjar med bakbromsarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-121460cf84503c7ac4a3ea09e7a3c7e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8aa13e790f13674454f48e89ea7cda0d.jpg

Vidare hela bakaxeln. Här tackar jag att jag investerade i en muttermaskin, för de skruvarna satt stenhårt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-14cb8b53af8179ec5b01dcf2945b4c2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c78d68777a16515f1687ef2624c63156.jpg

Bussningen sitter hårt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-40000b6d91a50efb20e933491670060f.jpg

Men till slut gav den upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a41b6fd9c91aba297b713ab40d63d74f.jpg

Bakkofångaren åker också ned, så att jag får lite mer plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-13e50b8f66bfe3901a0296e79c81bb64.jpg

Sådär, då börjar det likna något. Det känns som att jag är igång. Men det är trångt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-eece72ba06121db1b2f9650b5048f773.jpg

Slutligen så tänkte jag lägga till ett litet delavsnitt i projektet: Dagens inköp eftersom att jag verkar inte kunna sluta köpa på mig bildelar big_smile

Dagens inköp

Tänkte att jag redan nu skulle "investera" i nya hjulnav i fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e24469011aa1f71a1014913c9d7cf117.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 8
Så då var bakaxeln nedmonterad samt även sidokjolarna. Bakaxeln samt krängningshämmaren ska iväg på blästring. Notera att jag har två stycken originalhammare. Dessa ska i framtiden monteras ihop. Hittade den för 300kr och det är ju billigare än att beställa grövre från USA till en kostnad om ca 2000-3000kr! Jag hittade inte grövre krängningshämmare till bak i Sverige. Hittade något forum där någon tydligen provat detta och det ska tydligen fungera bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f443c666052345af22d6486497e27962.jpg

Låt oss nu kika närmare på all rost. Antingen har jag börjat se dåligt (lite för ung för det) eller så har jag varit lite väl naiv, det är nog mycket mer rost än jag först anade. I sparklådorna har det rostat igenom där sidokjolarna sitter fast. Hjulhusen i bak finns det några mindre hål.. Det är nu man kanske börjar att tappa lite motivationen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-90bc6342278e576f0ad31760fad55999.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-180379d040d345476cf99fba5bf40c60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4ab10c9a9f61c04f3000398120c35510.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-889c55d94201ab170303ee39d5d53410.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e4a718bde77361334e67b06814422c06.jpg

Men, för att höja motivationen för projektet och inte tappa intresset så..

Dagens inköp
Växelspaken är lite halvt obekväm att hålla i då nederkanten har spruckit och vridit upp sig, så jag hittade en finare på tradera för 350kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-18cc38df21318779caa8f854c82ba29f.jpg

Den nya:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-aafe56b036b1bf737a875d99d6b85ad5.jpg

Och eftersom att jag hittade så pass mycket rost, så behövde jag något lite större än bara en växelspak. Hittade någon som sålde hela fjäderben fram. Tänkte att i fram lär väl den också se rätt sliten ut, så varför inte bara byta allt. Kan säkert sälja gamla delarna också. Så köpte dessa, som är helt nya från speedparts med sänkfjädrar. Köpte båda för enbart 1900kr. Tanken är då att sätta in KL-racing fjädrarna ihop med Konidämpare och sen sälja det som blir över löst. Vem vet, kanske till och med tjänar på affären.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-15fae55074c34089a9ded2203c02ba8e.jpg

Senast redigerat av turbos4 (13 maj )

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 9
Eftersom att jag laddat upp allt samma dag, så är det svårt att få en bild för hur lång tid detta har tagit. Fram tills nu har det gått ca 1-2 månader sen jag köpte bilen och ca 3 veckor sen den kom in till garaget. För er som är intresserade och orkar följa projektet kommer jag i framtiden att dela med mig exakt vad allt har kostat. Jag har nämligen väldigt fina listor och grafer över vad allt har kostat och jag har inkluderat varenda skruv. Jag hoppas att sådan info kan hjälpa någon i framtiden att förstå vad det kan kosta att hålla på med bilar, speciellt om man är som mig, lite nybörjare.

Så vad har hänt sedan sist, denna gång är bakaxel tillbaka från sandblästringen. Blev superbra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cd4ca3994d9a6de78a7498cec7cb3aa2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ef694e3a2b986c4a605ca5b37a9a1a90.jpg

Då har det blivit dags att bygga min egna lilla lackeringsbox.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4399095090380d1ae8e8e04b8237a70e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c9cb3c443ddff4ebf9fcd68ae2ada131.jpg


Tyvärr fick trädgårdsredskap stå utomhus, ett tag i alla fall. Paketerade även bakkofångaren för förvaring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-958eae7b849d3cd36291d39ce31eb2bf.jpg

En till viktig detalj, att täcka in bilen förstås, så att den inte får oönskad färg. Finns ju nämligen redan för många saker att fixa på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f3b28b2cf6055b37a3273b725babaab5.jpg

Haha, känns verkligen som ett Dexter avsnitt nu big_smile

Då är bakaxeln redo för grundmålning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e9c3d75dee7ce2bdb6e17d0c5a45fce4.jpg

Jag började med Hagmans grundfärg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ff904ebb3498a8857bf12f5c26d42f98.jpg

.... jag var inte så bra på det här.. Har i princip aldrig lackerat förut. Dessutom tog lacken slut... Behövdes ju mer än en burk roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-82320a14f632b622c143fc0296676f69.jpg

Hmm, jag kommer inte ha råd med Hagmans. Biltemas sparyburkar får duga. Så jag har köpt Biltemas rostskyddsprimer och sedan fälgfärg som jag tänkte ha ovanpå. Sedan mer byggplast, maskeringstejp och filtar för att skydda bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-46ddcd47ee8c4159f814b0c2e65973f6.jpg

Detta blev ju bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1f1546d4a1441f1c40e5f8df0f32c872.jpg

Nu får dessa torka.

Dagens inköp
Denna gång köptes detta i förebyggande syfte:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6e3031ba54b852e238c19edaf9bf5e0d.jpg

Det är:
Bumpstopp
Kolvar till framoken
Packningar till alla ok
En SID utan pixelfel
Slutligen en läderreparationskit för stolarna, som ser lite tråkiga ut.

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 10
Bakaxeln har torkat, så nu är det dags för lite mer lackering. (Kan nämna att jag drog två lager av primer. Så totalt blev det 1 lager Hagmans och 2 lager av Bilema Primer).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-de6139085ef8e31bab42006da65c6e99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0bf6a604ca7fb347a34812c408de5bb7.jpg

Nu är frågan vad jag ska göra av resten av delarna. De är i rätt dålig skick de med. Finns tre val:
Köpa nytt: Inte ett alternativ då jag redan gått över budget för detta
Sandblästra: Inte gratis det heller.

Eller prova något jag läst om på ett forum: Elektrolysbad! Ja varför inte. Låter lite läskigt men jag vill ju lära mig.

Kort och gott så kan man få bort rost och andra föroreningar på den metalldetalj, utan att skada plast och gummi, genom att blanda kaustiksoda tillsammans med vatten. Vidare sänker man ned en offerdetalj (offeranod, till den kommer all rost dra till) och den metalldetaljen man vill behandla. Sedan kopplar man på ström, minus till offeranoden och plus till den detalj man vill behandla och låter den kemiska processen verka i 2-3 dagar.

Så jag köpte en Biltema batteriladdare som kan sända konstant ström och sänkte ned en liten metalldetalj (liten kåpa som skyddar bromsoket i bak, samt den som handbromsfjädern sitter i). Som offeranod använde jag bakbromsskivan som ändå skulle kastas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2bf91224f6668d37db2532e330376e07.jpg

Det började bubbla och fräsa om badet. Betyder att det fungerar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a015baa7ae9c6a2824009a91eb3cf4ac.jpg

Efter några timmar såg badet ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c37393dbb18c71804ffd662ab895d23a.jpg

Slutresultatet (dock litade jag inte på mitt egna resultat, så jag hade på lite rostföreanre för att vara säker, även fast jag fick bort all rost):
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8f85b7d0792115ee988297f653bf43bf.jpg

Dagens inköp
Det fick faktiskt bli batteriladdaren, kaustiksodan, plastbaljan som allt skulle ligga i och Biltemas rostförenare. Hoppas den fungerar, för tänkte använda den på många olika ställen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4e2673959acf45178686b1d23f2e57f8.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 11
Jag kanske bör nämna att elektrolysbadet är frätande och att det utvecklas knallgas! Så ifall någon som läser vill prova detta så är det viktigt med skyddsglasögon och skyddshandskar. Jag använde nitrilhandskar och såg till att det var väl ventilerat i garaget. Vad jag också missade att nämna är att man använder ståltråd (ej krom, viktigt då det blir giftigt) på offeranoden och koppar plus till den, inte minus som jag skrev ovan. Man måste också se till att slipa bort lite rost från offerdelen så att ståltråden verkligen får bra kontaktyta, annars tar detta superlång tid.

Nu till nästa bad! Nämligen bromsskölden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5722e0d9c64fb7c2fd6aafac62643a06.jpg

Efter två dagar var det klart. Notera att ytrost angriper metallen då den är helt ren, detta efter bara några minuter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8f2825b46037d7a53c3faa0e5ec40c0.jpg

Så jag tänkte att jag skulle lösa det genom att ha på lite flygrostborttagare. Just nu gissar jag mig fram till hur man gör det, men verkar att fungera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8fec1023ed8a9ea259d15459dbce0a55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-247b0f95313028d3c2032ac5cfd66d1c.jpg

Dags för grundfärg, samma som bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-86c0a6bb75ea9ed39355f708cc808b18.jpg

Efter att den torkat, blev det lite svart färg på den med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-16d5a7761cd0e2c86adbdca2d56fda15.jpg

Här är en jämförelse mot skölden på andra sidan, som såg likadan ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e03ec7770fe5e74e533bdd66af87b341.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-85483364c3450c3e87513a1a1e357c95.jpg

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d22d4ea42c0ba5e7e18b1beafdcfc0fe.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-70faab8debda45a926926b08229a5547.jpg

Jag blev faktiskt supernöjd. Som nytt ( ja förutom att lite material rostat bort, men det ser bra ut och kommer att hålla bilens livslängd).

Sen givetvis...

Dagens inköp
Dörrarna på bilens högra sida är tyvärr krockskadade och har lite rost på sig:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f324be62ed68c6a9e7452a657f705f43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d1abfb712da689dda865491a9dec5306.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5bda9e6904360bb0d5fa0f6ab1b41b6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6fb7dfbaa43158335b547e3b33cf510f.jpg

Så jag hittade en person som sålde sin bil i delar. Som tur var, var båda dörrarna på hans högra sida i bra skick. Så jag åkte och monterade av dem och tog med mig dem. Måste erkänna att det tog över en timme att få av dörrarna, jag hade fel verktyg med mig och gjorde allt i fel ordning tongue Dessutom så skulle han som sålde behålla allt i dörrarna, men jag fick dörrarna med inredning kvar. Dessa får jag sen byta mot min läderklädsel och sen sälja av fönsterhissarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d3792e95e9e9ba35fedb6306bd8d147e.jpg

Jaaa... det blir bara mer och mer trångt i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cdb0c52e5febc13b9bdd1a3138696697.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 12
Nu har det gått ungefär 2-3 månader sen start. Elektrolysbaden av smådetaljer har fortsatt.

Dock har det hänt lite saker runtomkring. Dels fick jag en faktura för skatten på bilen som skulle vara betald. Kontaktade förra ägaren och det verkade ha blivit något fel. Han lovade att betala tillbaka mig tills nästa månads lön. Vilket han sedan gjorde, så det tackar jag verkligen för. Blir så glad när man gör rätt för sig. Dessutom har denna bil kostat mig redan för mycket, så varje tillskott hjälper projektet att komma framåt.

Sedan tog bromsokshållarna, för att kunna använda 208mm skivor istället för 288mm lång tid på sig. Maptun sköt upp leveransen gång på gång. Nåja...

Här kom hållarna i alla fall:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-38ceaa53b18a3960ff1259663d73a27c.jpg

Det är också dags att börja hugga tag i det sura äpplet och börja med att slipa bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-02805cca95eeb78b711924c9b9d696ee.jpg

Det var faktiskt svårare och jobbigare än vad jag trodde att slipa bilen, tog lite tid:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-71c78cb0f4c08ef7ea710ef61128bf65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-baee5cf3a17267ed75c01e1839c28ad1.jpg

Senast redigerat av turbos4 (13 maj )

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 13
Så dessa delar ska elektrolyseras:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0a9a4e139b2c4bf9218cc22c65540d8f.jpg

Bromsoket blev riktigt bra, vilket resultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-266eb2472a3c75446e9ff2cfaf40f22f.jpg

Jämförelse mot oket på andra sidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-73ba0ff1a2f1d4ff1f0158a828b005fc.jpg

Dags att måla, grundade med värmetålig zinkspray:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8f59387cc5d4a3cb601f5e1b52a9ff73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8b8d44e7e31189a5eb675e4a7ecc562b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c75beab47fe33c32bbaef8a3bf952910.jpg

Målar över med röd bromsoksfärg. Jag hoppas röda bromsok kommer passa bilen. Min tanke är att med gråa fälgar kommer det se snyggt ut. Eller så har jag fel och det hela kommer se lite B ut. Jag tror det blir bra. (Notera att alla packningar och kolvarna ska bytas i oken, så det är okej om lite färg hamnar på dem)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-40e3b33ed2d68406f8fd7e2ac8468955.jpg

Målade lite andra delar som badat också:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-23cba61de8b8c74722cc95741cccb0ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-66d7a3e718babf32c3c67ef2d64cfc1e.jpg

Ser lite kul ut i garaget, skitigt också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25fe234cdc86a52f2249eabcfde99d7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c4d37e3080add67112eab30c7a554768.jpg

Dagens inköp
Jag valde i slutändan att skippa stålomspunna bromsslangar. Jag kommer inte direkt köra bana med bilen och gummi bör duga gott. Speciellt om det är nytt. Sedan fyller jag även på med mer brukar med bilens färg, för framtiden. Jag köpte även några clips och i princip alla skruvar till bakvagnen. De långa skruvarna kostade 200kr styck! Kanske korkat att köpa original, men det känns på något sätt bra, för då vet jag att det är rätt. Resten av skruvar och muttrar var mycket billigare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fc3a4908e8781acc1ec265eff0466dc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-827d04999bbd1f4a2f532e66efe8e438.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 14
Inleder med ett köp. Jag kommer inte orka slipa för hand, så köpte detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-61e3d1e49e4e660cc2ae7f812d1c6055.jpg

Slipade i flera timmar, i flera dagar. För varje ställe jag slipade, hittade jag bara mer och mer rost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-aa308ea58ee76a85170fb7382939fcd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ec827992902990df487f1faaad0d348b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b41b2ebe35380551a2b6433a2150ec0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-08428bdccdb8c103477d35091e3d6952.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d978a9e322e77f28d4ed4f7d2e3b7b83.jpg

Samtidigt fortsätter elektrolysbaden vid sidan om. Har skaffat mig bitar från ett gammalt plåttak. Fungerar toppen till baden då det är stor yta på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d3400268d001349814e9af77e52aa936.jpg

Dock hände något med ena klämman, därav jag behövde köpa ny.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-806cdfe97ba594bef81f0fac6b501d4d.jpg

Jag tror att det blev så för att processen i badet var klar men att jag inte stängde av, utan lät gå i en extra dag... Nåja man lär sig.

Dagens inköp ... såklart smile
Eftersom att jag slipar med maskin, bildas en del värme. Så jag köpte denna för att vara på säkra sidan. Samt lite rostskyddsmassa för framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-048507e24b852d0335da16c3c9e7eca4.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 15
Det visade sig att ena bromsoket hade en igensvetsad luftnippel...? Vet inte varför, om det var ett sätt att kortsiktigt reparera oket, istället för att köpa ny luftnippel. Nåja, jag köpte ny luftnippel och borrade ur gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-050b79a16d7d57aae25f5b891cf62a63.jpg

....vaf## Jag borrade tydligen för djupt. Hade sönder oket big_smile

Kompenserar med att skyffla in mer pengar i projektet och köper ett nytt då...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4226f14487db97d073c3528eb082bc2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a91b87327a2e8a281dadce6ca5c38878.jpg

Lyckades i varje fall få upp brandsläckaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8fb89231cc133c12cd271f400a51c1c7.jpg

Samtidigt, på bilen, har jag fortsatt att slipa bort rost och försöker också att, med en plåtsax, klippa bort det värsta av rosten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ab12ac4bd60c58e249b2e60e8274826e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b12d7e17ebe79eb6f0ee5f335cb78f37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7da6a1d32abe22f3cc0053db133370dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-85f7ba10e860766fd411d86b97615d0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b0fcd6907ae17bd00fe7f3cfeb114576.jpg

Jag kan inte beskriva hur jobbigt det är att ligga under bilen, slipa, klippa och skrapa bort färg. Jag är täckt i dam. Det flyger in i ögon (trotts skyddsmask och glasögon). Detta är inte alls roligt. Och ju mer jag slipar och tar bort rost, ju mer rost hittar jag. Desto mer tid jag lägger på bilen, ju mer mån blir jag att det ska bli perfekt.. Ja ni ser kanske var detta leder mig. I en ond spiral nedåt.... Men jag lär mig massor!

Dagens inköp
Den här, för att den kanske är bra att ha...?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6f0c5b58ec8bed53f8ea4d9c905e2757.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
12 maj · 310 Inlägg

Uppdatering 16
Det har nu gått kanske 3-4 månader sedan start. Jag har elketrolysbadat massor, slipat som en galning och ångrat mig att ens ha börjat med denna bil. Men nu har jag redan köpt massor av delar och lagt ned kanske 100 timmar! på bilen.

Här är lite bevis för hur mycket jag slipat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0b42c53bcc6a06a707925c194e02517f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-283bede7e93444104a099603234826fb.jpg

Det värsta av allt? Jag är långt ifrån klar. Jag har inte ens börjat under bilen samt sparklådorna...

Jag måste bryta av med något annat, så jag målade det nya bromsoket:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6393a887b8843b88d5649fdb595e9794.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d981c1a94e66cf45857eba0faf52c6de.jpg

Dagens inköp
Mer prylar för att kunna slipa lättare samt lite rostskyddsmassor färger och penslar för framtiden. Köpte även en fettspruta för att kunna trycka ut bromskolven samt luftningsverktyg för bromasarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-497d06c6ce24c8fb50ccd37e24f523ba.jpg

Avant för varje slant.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang