Volvo 944-91 med b230FB går ryckigt och hackigt

940hej
20 maj 2021 · 4 Inlägg

Hej jag har nämnligen en 944-91 med en b230FB, har under en tid försökt att felsöka varför den går rykigt efter ett tag man har kört den. När den ej har körts på nåra timmar och oftast är kall så går den precis som den ska, ibland när den är varm gör den det också men det är mer sällan, trodde först att det va tempgivaren och koppla ur den när mottorn va varm och den gick "ryckigt" men det gjorde ingen skillnad. Den är hemsk att köra i tex stadskörning, den hackar sig på varv och det är drygt. Under 1000 varv så hackar den ej så mkt, men speciellt mellan 1000-2500 varv så hackar den hela tiden, jag har även bytt lambdasond men det gjorde ej något bättre. Detta är ett problem som jag verkligen vill lösa och skulle uppskatta hjälp smile

Detta är en video på symptomen
https://youtu.be/S9yIhDgoQJQ


Har bytt följande på bilen

- Rotor

- Fördelarlock

- Tändstift

- Lambdasond

- Tändspole

Oshla
21 maj 2021 · 62 Inlägg

Haft liknande gång på en gammal s70 jag hade engång tiden, då var det fukt i fördelarlocket som visade sig vara helt grön på stiften invändigt, nu ser jag ju att du har bytt dessa saker, Vild gissning tändkablar?  går det att blinka ur någon felkod ur denna?

Marcus_89 Biltokig elektriker
21 maj 2021 · 3 352 Inlägg

Tändkablar hade jag också testat att byta. Har du testat att byta luftmassemätaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang