Problem med nyköpt bil (bilfirma)

rejsig
28 maj 2021 · 53 Inlägg

Hej, köpte idag en opel astra gtc H 1.6 bensin. (Bilen köptes av en bilhandlare)
Jag blev mycket nöjd med bilens ytliga skick, men in under skalet väntade ett problem
Underprovkörningen upplevdes bilen ryckig så jag körde bilen till bilhandlaren. Bilhandlare och
hans verkstads kille kollade på bilen och kom fram till att "tändstiften ska bytas". När tändstiften
bytes fick jag köra bilen igen, efter bara ett par meter började motorlampan lysa (gul).

Jag körde tillbaka bilen till bilhandlare/verkstan och fick svaret "aha, jag glömde släcka lampan".
Lampan stäcktes och bilen agera som vanligt.

Lång historia kort, jag skrev på och köpte bilen, nu ett par timmar efter (nu) lyser gula motorlampan
och bilen är ryckig. Min fråga är, vad kan felet vara? och vad har jag för rättigheter?

Senast redigerat av rejsig (28 maj 2021)

torsen
28 maj 2021 · 7 233 Inlägg

Är det en MRF-ansluten handlare, och bilen kostat över 30.000:-, så bör det inte vara något juridiskt problem vid anmälan till ARN.
Om handlaren försökt gardera sig genom att skriva på kvittot/överlåtelsehandlingen att bilen sålts i befintligt skick, för hobbybruk, för reservdelsplock etc  så gäller inte sådan friskrivning för trafiksäkerhetsrelaterade avvikelser/fel enligt ARN.
Vilken årsmodell och mätarställning?

rejsig
28 maj 2021 · 53 Inlägg

hej torsen, stort tack för svaret. Bilen köptes för strax under 20 000 och har rullat 18 xxx årsmodell 2005

it_mutt Avstängd
28 maj 2021 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Är det en MRF-ansluten handlare, och bilen kostat över 30.000:-, så bör det inte vara något juridiskt problem vid anmälan till ARN.
Om handlaren försökt gardera sig genom att skriva på kvittot/överlåtelsehandlingen att bilen sålts i befintligt skick, för hobbybruk, för reservdelsplock etc  så gäller inte sådan friskrivning för trafiksäkerhetsrelaterade avvikelser/fel enligt ARN.
Vilken årsmodell och mätarställning?

Det finns INTE någon sådan friskrivningsmöjlighet.

Det finns INTE heller någon "30000kr"-gräns.

Enda sättet för en handlare att ta sig runt det är att sälja bilen som rep.objekt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
28 maj 2021 · 3 324 Inlägg

Troligen tändspole/tändkasett..rätt vanligt på dom.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
rejsig
28 maj 2021 · 53 Inlägg

jag var med när tändstiften bytes, då sa verkstadskillen att "om inte det är tändstift, så kanske vi måste byta denna" då pekade han på tändkasett

torsen
28 maj 2021 · 7 233 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Är det en MRF-ansluten handlare, och bilen kostat över 30.000:-, så bör det inte vara något juridiskt problem vid anmälan till ARN.
Om handlaren försökt gardera sig genom att skriva på kvittot/överlåtelsehandlingen att bilen sålts i befintligt skick, för hobbybruk, för reservdelsplock etc  så gäller inte sådan friskrivning för trafiksäkerhetsrelaterade avvikelser/fel enligt ARN.
Vilken årsmodell och mätarställning?

Det finns INTE någon sådan friskrivningsmöjlighet.

Det finns INTE heller någon "30000kr"-gräns.

Enda sättet för en handlare att ta sig runt det är att sälja bilen som rep.objekt.

Divergerande uppfattning grundat på vad jag läst och hört och som anses vara kutym i den seriösa bilbranschen.
Men å andra sidan så är det väl ingen seriös bilhandlare som befattar sig med bilar i 20.000:- klassen.
För övrigt är väl inte priset t s betalat ohemult med tanke på ålder och körsträcka, om den är - eller kan bli -  felfri.
Opel håller jag högre än VAG, Stellantis och Renault-gruppen.

rejsig
28 maj 2021 · 53 Inlägg

Anledningen till varför jag håller mig till Opel, är för att jag tidigare ägt en likadan bil dock inte gtc utan halvkombi. Bilen och motorn var jag super nöjd med, även idag 5 år senare. Vad tycker ni att jag ska göra? Laga bilen eller försöka lämna den tillbaka? är det billiga problem eller kostar det en "ny bil"

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2021 · 13 735 Inlägg

torsen skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Är det en MRF-ansluten handlare, och bilen kostat över 30.000:-, så bör det inte vara något juridiskt problem vid anmälan till ARN.
Om handlaren försökt gardera sig genom att skriva på kvittot/överlåtelsehandlingen att bilen sålts i befintligt skick, för hobbybruk, för reservdelsplock etc  så gäller inte sådan friskrivning för trafiksäkerhetsrelaterade avvikelser/fel enligt ARN.
Vilken årsmodell och mätarställning?

Det finns INTE någon sådan friskrivningsmöjlighet.

Det finns INTE heller någon "30000kr"-gräns.

Enda sättet för en handlare att ta sig runt det är att sälja bilen som rep.objekt.

Divergerande uppfattning grundat på vad jag läst och hört och som anses vara kutym i den seriösa bilbranschen.
Men å andra sidan så är det väl ingen seriös bilhandlare som befattar sig med bilar i 20.000:- klassen.
För övrigt är väl inte priset t s betalat ohemult med tanke på ålder och körsträcka, om den är - eller kan bli -  felfri.
Opel håller jag högre än VAG, Stellantis och Renault-gruppen.

det är inte lönsamt med billiga bilar och billga bilar strular oftare.. så det är inte konstigt att dom stora handlarna håller sig undan.

då hamnar man hos hobby försäljare som gör sitt bästa eller rena bluff firmor..     här i örebro finns bara den senare typen av firmor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rejsig
28 maj 2021 · 53 Inlägg

din syn på bilar håller jag inte med om. du kan köpa en hyfsat ny bil som kan föda dyra problem. mycket handlar om tur. Det finns bilar som kostar 5000kr som håller i 5 10 år

husseman
28 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, det kostar en tändkassett att lösa problemet gissar ja på..mkt. vanligt fel på Opel.
Kanske ta 50/50 med handlarn. - eller helst låta han betala hela..hehe.
Lycka till.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2021 · 13 735 Inlägg

rejsig skrev:
din syn på bilar håller jag inte med om. du kan köpa en hyfsat ny bil som kan föda dyra problem. mycket handlar om tur. Det finns bilar som kostar 5000kr som håller i 5 10 år

det håller jag med om.. jag har massor av sånna bilar..  dom billigaste har oxå varit dom som skött sig bäst och tål mest misshandel.  men samtidigt så skaffar man sig inte en 1500kr bil med central monterad tumme.. och när det gäller firmor som säljer den typen av bilar satsar oftast på dom där 1500-5000kr bilarna och försöker fuska liv i dom för att tjäna maximalt med pengar.    och det är där problemet är... 

jag föredar att köpa en trasig bil och laga den själv då vet jag vad jag får.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rejsig
28 maj 2021 · 53 Inlägg

Stort tack Husse, bra tips där. Håller med dig Growe. Vad skulle en tändkassett byte landa på med jobb och kassett?

husseman
28 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, kassett kostar väl runt tusenlappen o bytet 500:- . Inga hutlösa priser på Opelgrejer.

mvh/husse

it_mutt Avstängd
29 maj 2021 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Är det en MRF-ansluten handlare, och bilen kostat över 30.000:-, så bör det inte vara något juridiskt problem vid anmälan till ARN.
Om handlaren försökt gardera sig genom att skriva på kvittot/överlåtelsehandlingen att bilen sålts i befintligt skick, för hobbybruk, för reservdelsplock etc  så gäller inte sådan friskrivning för trafiksäkerhetsrelaterade avvikelser/fel enligt ARN.
Vilken årsmodell och mätarställning?

Det finns INTE någon sådan friskrivningsmöjlighet.

Det finns INTE heller någon "30000kr"-gräns.

Enda sättet för en handlare att ta sig runt det är att sälja bilen som rep.objekt.

Divergerande uppfattning grundat på vad jag läst och hört och som anses vara kutym i den seriösa bilbranschen.
Men å andra sidan så är det väl ingen seriös bilhandlare som befattar sig med bilar i 20.000:- klassen.
För övrigt är väl inte priset t s betalat ohemult med tanke på ålder och körsträcka, om den är - eller kan bli -  felfri.
Opel håller jag högre än VAG, Stellantis och Renault-gruppen.

Inte det minsta intressant vad du ANSER.
Det finns inget lagstöd att det skulle finnas någon 30000-gräns.
Enda sättet att lagligt ta sig runt ansvaret är just att sälja bilen som rep. objekt.
Att något säljs i "befintligt skick" är inte heller det någon friskrivelse, vare sig privat eller från handlare.
Vill du ha mer info i ämnet är det helt enkelt bara läsa någon av alla trådar där frågan diskuterats i detalj. Alternativt börja plöja lagtext.
Du har helt enkelt fel.
Anser du att du inte har det så hänvisa till något faktiskt och konkret. Dvs inte vad en kompis grannes mormor påstått, eller vad "din kompis som kränger bilar" påstår.
Förstår givetvis att du i frågan gällande TS bil (Opel) kände dig nödgad att dra upp vad du anser om VAG, Renault osv. Totalt irrelevant i sammanhanget och ännu ett exempel på tramsande.



Juridiskt är där således inga problem för TS att anmäla det till ARN så länge bilen inte sålts som rep.objekt.
Felet är uppenbarligen känt av säljaren, då man (potentiellt, om vi utgår från att det är samma fel) försökt lösa det tidigare.

Steg ett är alltid att prata med säljaren.

Senast redigerat av it_mutt (29 maj 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
29 maj 2021 · 7 233 Inlägg

it_mutt skrev:
Steg ett är alltid att prata med säljaren.

INTE divergerande uppfattning!

rejsig
29 maj 2021 · 53 Inlägg

nu tänker jag köra bilen till bilhandlaren och han får lösa problemet. Frågan är om man kan köra 70km med gul motorlampa? utifrån vad jag har läst på google så ska man inte köra med dålig tändkassett

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2021 · 17 466 Inlägg

Följer tråden. Håller tummarna för att handlaren byter tändkassett och inte bara pratar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
29 maj 2021 · 4 250 Inlägg

lol it_mutt ta det lugnt^^ du får ryck direkt och måste försvara *dina märken* så fort nån bara nämner nått om dom. Folk har faktiskt yttrandefrihet och får tycka som dom vill. Nu vill ja inte starta en 30 sidors tjafs här men säger bara lugna dig^^

Apropå ts problem, jag anser att du borde kasta tbax bilen till handlaren och be hen att fixa, det är därför man köper bil av just en handlare då dom kan fixa dom första veckorna/månaderna ifall nått pajar som är kostsamt och dom får fixa det gratis. Annars lika bra att köpa privat. Ska inte spela nån större roll vad den kostade i inköp så länge handlaren inte har sagt att det är problem med bilen, om det inte står nått så ska bilen alltså vara i bra bruksskick utan några problem och motorlampor som lyser. Dom kanske har släckt lampan innan försäljning i tron om att den inte dyker upp igen^

it_mutt Avstängd
29 maj 2021 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
lol it_mutt ta det lugnt^^ du får ryck direkt och måste försvara *dina märken* så fort nån bara nämner nått om dom. Folk har faktiskt yttrandefrihet och får tycka som dom vill. Nu vill ja inte starta en 30 sidors tjafs här men säger bara lugna dig^^

Apropå ts problem, jag anser att du borde kasta tbax bilen till handlaren och be hen att fixa, det är därför man köper bil av just en handlare då dom kan fixa dom första veckorna/månaderna ifall nått pajar som är kostsamt och dom får fixa det gratis. Annars lika bra att köpa privat. Ska inte spela nån större roll vad den kostade i inköp så länge handlaren inte har sagt att det är problem med bilen, om det inte står nått så ska bilen alltså vara i bra bruksskick utan några problem och motorlampor som lyser. Dom kanske har släckt lampan innan försäljning i tron om att den inte dyker upp igen^

Mina märken? Är du helt...

Tråden handlar om en Opel...trots det känner sig någon nödgad att påpeka att de håller Opel högre än VAG, Renault osv.
Spännande att du anser att det är att "få ryck direkt" genom att påpeka att det är "tramsande" att blanda in andra märken i en diskussion som inte rör märken/koncerner alls. Säger mer om din mentala inställning än min.

Så, svara på följande frågor;

HUR anser du att det tillför något av värde ALLS i diskussionen/tråden?
HUR anser du att det bidrar till att hjälpa TS?
Genuint, kom igen, sätt fart nu.

Det är sedan tidigare känt att du är för totalt irrelevant skitsnack, men skärp dig nu.

Yttrandefrihet råder inte på internet. Om yttrandefrihet rådde på internet skulle du inte kunna bli bannad från ett forum ex.vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang