Dragkrok BMW F20

Sabang
30 maj 2021 · 170 Inlägg

Har just köpt mig en BMW 118i, F20, 2016
Vill sätta på dragkrok och läser att man behöver byta bakre ljuddämparen för att kroken ska passa.
Någon som gjort detta och vet vilken dämpare man ska byta till??

Ligger jag i fel kategori så får Admin flytta mig....

Utmarks-Loke
30 maj 2021 · 5 840 Inlägg

Jag har satt dragkrok på min F20, men det är en 118d, kanske det är annorlunda bakre ljuddämpare på dieselmodellerna? Jag behövde i alla fall inte byta den. Det var faktiskt väldigt enkelt att montera dragkroken. Först plocka ner bakre stötfångare, det var enkelt men det sitter några fästen inne i bakkant hjulhusen som kan vara leriga om man inte tvättat bilen på länge. Knäpp lös backradarns givares kontakter och lägg undan stötfångaren. Ny ser man en krockbalk i metall, typ en meter bred som sitter på tvären med två stora skruvar i varje ände. Lossa muttrarna, ta bort krockbalken, ersätt med dragkrokens tvärbalk och sätt sedan tillbaka kofångaren. Skruva dit kroken på tvärbalken och så är det klart. Alltihop är färdigt på en halvtimme, kanske en timme om det är första gången man gör det. Största problemet för mig var att hålen i tvärbalken inte stämde riktigt med skruvarna i bilen så jag fick fila upp dom ett par millimeter. Det problemet har man säkert inte om man köper en dyrare dragkrok.

Elkontakten var lite knepigare att fixa wink

Sabang
30 maj 2021 · 170 Inlägg

Detta står på en kroksida.

Passar: 1-Serie 3/5 dörrars (F20/F21) 2-serie Cab/Coupe (F22/F23) OBS På bilar med N20 & B38 motor måste bakre ljuddämpare bytas ut!!

Bassiehof
30 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Står det till vilken motor/modell den ska bytas ut då?

Sabang
30 maj 2021 · 170 Inlägg

Nej, det är det jag undrar över

Utmarks-Loke
30 maj 2021 · 5 840 Inlägg

kollar man på www.realoem.com så är det faktiskt en annan ljuddämpare på de bilarna, slutdämparen är mycket större. Jag antar att man får bygga något custom-system för ljuddämparen då

Bassiehof
30 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Sabang skrev:
Nej, det är det jag undrar över

Lite galet att de vet att det krävs en annan ljuddämpare, men inte kan informera kunden om vilken. Har du frågat firman som sålde dragkroken till dig?

Sabang
31 maj 2021 · 170 Inlägg

Har inte köpt någon ännu. Leta runt och såg då att det krävdes byte av ljuddämpare. Tänkte höra här innan jag köper. Kanske ok med en biltema för en 800 eller en original för 3000. Vet ju inte vad som krävs

Sabang
2 juni 2021 · 170 Inlägg

Var inne hos BMW och frågade angående dragkrok och ljuddämparen
Visst den måste bytas. 6500 för en ny dämpare innan man ens kan börja med kroken.
Samt 1800 för elsatsen som då släcker PDC när något ansluts i kontakten...
Blir en dyr historia att montera krok

Utmarks-Loke
2 juni 2021 · 5 840 Inlägg

Sabang skrev:
Var inne hos BMW och frågade angående dragkrok och ljuddämparen
Visst den måste bytas. 6500 för en ny dämpare innan man ens kan börja med kroken.
Samt 1800 för elsatsen som då släcker PDC när något ansluts i kontakten...
Blir en dyr historia att montera krok

Om du inte fixar det själv med någon ljuddämpare och ett par lösa rörbitar från biltema. Elsatsen, där satte jag ihop det med några lösa relän. Kostnad 50kr för den, men visst piper backradarn fortfarande när jag backar.

Brådhis * Voff voff *
2 juni 2021 · 10 280 Inlägg

Varför köpa ny? Det måste väl rimligen ha skrotats någon F20 med dragkrok...? smile Och samma bil har säkerligen även elsats monterad... Och sannolikt även kroken...

Senast redigerat av Brådhis (2 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sabang
2 juni 2021 · 170 Inlägg

Får ta och kolla skrotar 👍😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang