5964
Sök

Handbromsen krånglar (Går ej upp till sitt ändläge)

193 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Som rubriken säger låser sig handbromsen. (Seat Leon 20VT -00)
När man inte har handbromsen i ska den vila mot ett ställe
på oket, men nu går inte väntserbak tillbaka till ändläget
vilket gör att handbromsen ligger i löst. Hjulet rullar men
bilen går lite tungt och luktar inget skoj med mera.

vad ska jag göra för att fixa det?

Tacksam för hjälp!!

mvh Kimme
Senast redigerat av XanderCage (12 februari 2007)

643 Inlägg
30 januari 2007
tror dom aktuella bromsskivorna blivit skeva tyvärr. . =/

193 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Skivan är inte skev och de vanliga bromsarna funkar utmärkt precis som tidagare förresten.

Mvh kimme

159 Inlägg
12 februari 2007
har du otur kan du få byta oket, brukar va en lite arm som drar tebaka handbromsvajern.
testat o smörja o lirkat på den?
*dock lite osäker hur de ser ut på en seat dock
Senast redigerat av Robban-vr6 (12 februari 2007)

193 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Precis så är det med en liten arm som du säger.
har testat och fixat lite med den men det går ju inte att komma åt
att olja upp inuti oket som jag förstod det.
Men jag kanske missat något.

Mvh kimme

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 februari 2007
där "hävarmen" är fäst i bromsok:et  kan du smörja me lite typ atf-olja och sedan jukka på armen ner och upp ..på s40 tex tar man bara 13-14 ringnyckel och lite smörja sen rycker man hävarmen fram och tillbaka ..annars e de nog bara till å smörja upp kolven i oket ...behöver nog specialverktyg för att skruva in kolven misstänker jag

193 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Är det enda att byta oket?

Mvh Kimme

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2007
du kan nog klara dig med att smörja upp oket i alla fall ett tag...e ju en rätt ny bil så de låter konstigt om de rostat fast ..har iofs aldrig skruva seat

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
21 februari 2007
Har heller aldrig skruvat Seat men det låter som om du har samma typ av bromsar som Audi och vissa VW. Armen sitter i en axel som "skruvas" in när du drar handbromsen och som i sin tur påverkar kolven..?? Har haft otroliga problem med detta på min Audi! Är det inte armen som kärvar är det vajern som sitter vinklad uppåt (naturligtvis med tätningar som går sönder efter ett halvår så all s**t rinner ned i höljet).
Jag löste problemet genom att-förutom att ta isär och smörja allt-sätta två starka fjädrar,en på var sida. Fjädrarna är i ungefär samma storlek/dimension som höljet och sitter mellan armen och fästet till höljet utanpå vajern. Hade fjädrarna liggandes så vet inte vart man hittar några nya.
Hoppas det varit till nån hjälp.

"Den kan vara bra att ha"

193 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Men om man ska testa att smörja oket, hur gör man det?
Tar man bort armen finns det inte mycket att smörja eller?
Måste man plcka isär oket för att kunna smörja det?
Jo det är nog samma som vw och audi, har nämligen audi ok på den.
Nu får jag lägga mig under bilen med en polygrip för att dra tillbaka armen till sitt ändläge
om du förstår vad jag menar sotar.
När man drar åt handbromsen dras armen nedåt men på ena sidan går den nu alltså inte
tillbaka upp.
Måste helst beställa ett nytt om det är problemet idag för att det tar ett tag att få hem det.
Men vill ju inte betala 1700 om det inte är felet.

Sedan har jag sett utbytesok? är det något att som är 400kr billigare eller
är det bara dumsnålt?

Mvh Kimme

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
21 februari 2007
XanderCage skrev:
Men om man ska testa att smörja oket, hur gör man det?
Tar man bort armen finns det inte mycket att smörja eller?
Måste man plcka isär oket för att kunna smörja det?
Jo det är nog samma som vw och audi, har nämligen audi ok på den.
Nu får jag lägga mig under bilen med en polygrip för att dra tillbaka armen till sitt ändläge
om du förstår vad jag menar sotar.
När man drar åt handbromsen dras armen nedåt men på ena sidan går den nu alltså inte
tillbaka upp.
Måste helst beställa ett nytt om det är problemet idag för att det tar ett tag att få hem det.
Men vill ju inte betala 1700 om det inte är felet.

Sedan har jag sett utbytesok? är det något att som är 400kr billigare eller
är det bara dumsnålt?

Mvh Kimme

Utbytesok e väl ett bra alternativ tycker iaf jag. Det är ju ett inlämnat renoverat ok. Men akta dig för att köpa på skrot utan att kolla så de fungerar innan. Det bästa e ju om du har tillgång till lyft el iaf ett varmgarage. Tar du loss armen sitter det en gummitätning inanför och det som kärvar är förmodligen bakom det om det inte e vajern. Pröva att ta loss bara vajern och prova om det funkar då annars får du göra som jag. Ta loss hela oket och sätt upp i ett städ och försök smörja inanför tätningen och lirka fram o tbx utan att göra sönder tätningen men då måste ju s****n luftas sen. ATF-olja e mkt effektivt. Jag gjorde en "specialnyckel" till kolvarna,de ska nämligen skruvas och inte pressas in som brukligt. Det går med polygrip om man är försiktig o kolven går lätt att vrida.
Lycka till! smile

"Den kan vara bra att ha"

193 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Nu har jag bytt oket, gick kanon bra och nu fungerar handbromsen bra igen.

Tack för all hjälp!

Mvh Kimme

Sök