Mercedes-Benz 190E 2.0 -88

meckar_jonte
1 juni 2021 · 65 Inlägg

Hej, jag har en Mercedes Benz 190e en två liters motor som har stått i 7 år totalt, men bilen har varit startad några gånger varje år. Nu då jag fyllt 16 så ska jag fixa upp bilen så jag har byt rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, tömt tanken å fyllt med ny bensin, byt bränsle pumpen, byt bränsle filtret, byt tändningslåset då allt gick sönder i tändningslåset å rengjort spridare å rören där den skickar ut soppan till varje cylinder. Det jag nu skulle behöva lite hjälp med av er är att den startar i nån sekund på 1500 varv men dör sedan å om man gasar så dör den på direkten. Och två tändstift är helt torra, jag har ingen aning om vad det kan vara då jag som sagt redan byt väldigt mycket inom bränsle väg å rengjort slangar å spridare osv. Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh

Steff240
1 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Är det k-jet-system på den? Isåfall skulle jag tippa på att det är ett vakuumläckage nånstans...

meckar_jonte
1 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Är det k-jet-system på den? Isåfall skulle jag tippa på att det är ett vakuumläckage nånstans...

Jo det är vakum system

Steff240
1 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Bytte du Spridartätningar efter att du tagit loss spridarna? Dom blir stenhårda av åldern och mår inte alltid så bra av att demonteras. Då kan tjuvluft smita in den vägen.

Sitter luftbälgen som den ska? Det får inte finnas minsta lilla hål eller spricka i den.
Likaså med vakuumslangar och liknande.

meckar_jonte
1 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Bytte du Spridartätningar efter att du tagit loss spridarna? Dom blir stenhårda av åldern och mår inte alltid så bra av att demonteras. Då kan tjuvluft smita in den vägen.

Sitter luftbälgen som den ska? Det får inte finnas minsta lilla hål eller spricka i den.
Likaså med vakuumslangar och liknande.

Har inte byt spridar tätningar, men vart nånstans sitter luftbälgen? Ska kolla vakuumslangarna nu.

Steff240
1 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Luftbälgen sitter mellan gaspjäll och luftvågen, under insuget.

meckar_jonte
1 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Luftbälgen sitter mellan gaspjäll och luftvågen, under insuget.

Okej tack så mycket!

meckar_jonte
3 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Luftbälgen sitter mellan gaspjäll och luftvågen, under insuget.

Är de slangen som går från motorn till luftburken?

meckar_jonte
7 juni 2021 · 65 Inlägg

Har testat startar bilen å efter den dött så pyser det någonstans men vet inte vart det gör det. Det är som mot kupén iallafall.

Steff240
7 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Låter konstigt att den startar överhuvudtaget om du har ett så märkbart vakuumläckage nånstans. Iofs kanske motorn klarar av att gå på köldstartsanrikningen en liten stund men det låter konstigt att det skulle fortsätta pysa efteråt... Svårt att felsöka när man inte ser grejerna framför sig hmm

fadret
7 juni 2021 · 1 125 Inlägg

Mercedes har ju mycket som är styrt av vakuum,c-lås bland annat,en del till värmen också,det är mycket som går på vakuum i en Mercedes,rekommenderar att söka reda på ett slangschema till vakuumet

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Steff240
7 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Vakuumet till c-låset alstras av en elpump, åtminstone på W124orna men jag skulle tro att w201 är likadan på den punkten.
Men vakuumet till ventilation/klimatanläggning skulle kunna vara nåt.
Även bromsservot kan dra tjuvluft.

meckar_jonte
7 juni 2021 · 65 Inlägg

fadret skrev:
Mercedes har ju mycket som är styrt av vakuum,c-lås bland annat,en del till värmen också,det är mycket som går på vakuum i en Mercedes,rekommenderar att söka reda på ett slangschema till vakuumet

Vart tror du man kan hitta schemat?

meckar_jonte
7 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Vakuumet till c-låset alstras av en elpump, åtminstone på W124orna men jag skulle tro att w201 är likadan på den punkten.
Men vakuumet till ventilation/klimatanläggning skulle kunna vara nåt.
Även bromsservot kan dra tjuvluft.

Är inget fel på bromsservon, men måste hitta felet snarast

meckar_jonte
8 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Luftbälgen sitter mellan gaspjäll och luftvågen, under insuget.

Jag vet inte vart luftbälgen sitter, hade du kunnat förklara eller visa med bild vart den sitter

Steff240
8 juni 2021 · 1 017 Inlägg

Vet du var gaspjället sitter? Luftbälgen sitter rakt neranför, mellan gaspjället och själva "grejen" som bränsleslangarna/rören kommer ifrån.
Jag måste medge att jag bara skruvat k-jet i volvo bilar, men systemet bör se ganska likt även i en Mercedes. Jag hade förut en Mercedes w124 men jag hade aldrig "äran" att behöva rota i bränslesystemet på den roll

meckar_jonte
8 juni 2021 · 65 Inlägg

Steff240 skrev:
Vet du var gaspjället sitter? Luftbälgen sitter rakt neranför, mellan gaspjället och själva "grejen" som bränsleslangarna/rören kommer ifrån.
Jag måste medge att jag bara skruvat k-jet i volvo bilar, men systemet bör se ganska likt även i en Mercedes. Jag hade förut en Mercedes w124 men jag hade aldrig "äran" att behöva rota i bränslesystemet på den roll

Tror det iallafall, men jag ska inte säga säkert. Hade du kanske junnat förklara det? Känner mig dum som frågar men aja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang