Lättmekad kombi/SUV under 30k för regelbundet sjösättning av båt

moshow
22 juni 2021 · 4 Inlägg

Jag behöver köpa en billig kombi/SUV som klarar weekendturer och regelbundet (veckovis) dra, sjösätta och ta upp min båt vid ramp. Båten och trailern väger 1350kg tillsammans och jag har enbart B-körkort. Vilka bilar passar in på de nedanstående punkterna?

* Under 30k
* Lättmekad med billiga reservdelar
* Helst en med billig skatt
* (4WD ett måste?)

Själv har jag funderat på några men vet inte hur lättmekade de är:  Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy Wagon, Hyundai Santa Fe, Volvo V70 XC, Mitsubishi Pajero, Toyota RAV4 etc. Alla tips är jättevälkomna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2021 · 13 742 Inlägg

moshow skrev:
Jag behöver köpa en billig kombi/SUV som klarar weekendturer och regelbundet (veckovis) dra, sjösätta och ta upp min båt vid ramp. Båten och trailern väger 1350kg tillsammans och jag har enbart B-körkort. Vilka bilar passar in på de nedanstående punkterna?

* Under 30k
* Lättmekad med billiga reservdelar
* Helst en med billig skatt
* (4WD ett måste?)

Själv har jag funderat på några men vet inte hur lättmekade de är:  Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy Wagon, Hyundai Santa Fe, Volvo V70 XC, Mitsubishi Pajero, Toyota RAV4 etc. Alla tips är jättevälkomna.

vill du inte ha problem köp då inte en Subaru..   mer standard att man har lagerknack än inte..  säkert jättebra bilar men motorerna börjar knacka förr eller senare.

igentligen är ju en gammal 940 det bästa men  rwd och båtramp är ju mindre smidigt tror jag smile  beror iof på storleken på båt smile

bästa är att hitta en med lågväxel och riktig 4wd om det är en stor båt   tror en xv70 går bort just pga 4wd är riktigt kass och fungerar inte förens man börjar spinna mer eller mindre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
22 juni 2021 · 5 087 Inlägg

Jag hade inte köpt en Subaru av dom årgångarna. Skruvat en del Subaru och vill inte påstå att dom är lättskruvade eftersom precis allt brukar sitta fast pga av rost.
Dessutom dåliga motorer och alldeles för klena kopplingar.
Lågväxel är dock ett stort plus.

Jag hade siktat på en pajero, rav4 eller X-trail :-)

Senast redigerat av mb_pucken (22 juni 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2021 · 13 742 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag hade inte köpt en Subaru av dom årgångarna. Skruvat en del Subaru och vill inte påstå att dom är lättskruvade eftersom precis allt brukar sitta fast pga av rost.
Dessutom dåliga motorer och alldeles för klena kopplingar.
Lågväxel är dock ett stort plus.

Jag hade siktat på en pajero, rav4 eller X-trail :-)

pajeron är nog det bästa valet.. om man hittar en som inte rostat ihop totalt...  dock inte mekat så mycket Pajero.. men dom är iaf stadigt byggda den enda gången jag stått under en sån och mekat så var allt väl tilltaget

skatten är dock mindre rolig kan jag tänka mig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Trekmeister
22 juni 2021 · 272 Inlägg

Köpte nyligen en Pajero Sport i den prisklassen just för att dra släp. Tyvärr är den inte så aktuell för TS eftersom man på B-kort bara får dra typ 1 ton.

Annars relativt hanterbar att meka i, bytte kamrem och saker däromkring som vattenpump och alla remhjul det första jag gjorde. Delarna kostade bara ett par tusenlappar trots att jag köpte SKF och motsvarande på det som gick så jag tyckte det var billigt.

moshow
22 juni 2021 · 4 Inlägg

Tack så mycket för alla tipsen! Då ska jag välja bort Subaru. Hur lättskruvade är då Suzuki Vitara, Honda CR-V och Hyundai Santa Fe (mellan 2000-2004)? Tyvärr finns det väldigt få Pajero till salu där jag bor så jag måste nog hitta en annan modell.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2021 · 13 742 Inlägg

moshow skrev:
Tack så mycket för alla tipsen! Då ska jag välja bort Subaru. Hur lättskruvade är då Suzuki Vitara, Honda CR-V och Hyundai Santa Fe (mellan 2000-2004)? Tyvärr finns det väldigt få Pajero till salu där jag bor så jag måste nog hitta en annan modell.

crv är nog rätt driftsäker..   är dock viscokoppling på dom så 4wd är ju lite si och så men säkert bättre än tex volvons system men dom har nog inte lågväxel dock

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Hyundai Santa Fe med 2.4 bensin och manuell låda ska undvikas. Klen koppling på dessa. Du kommer elda upp kopplingen. V6:an med automat drar upp båten utan problem men de drar ju soppa som ett Panamax-anpassat fraktfartyg...

Hyundai Tuscon? Finns dessa inom budget? Inte kollat själv. Går lite billigare i alla fall och ser modernare ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
22 juni 2021 · 5 836 Inlägg

Suzuki Vitara är bra, de är ju rätt klena men man kan lägga i lågväxeln när man skall dra upp båten. Men själv hade jag volvo 245 när jag hade en stor jäkla båt och det var inga problem, man måste bara se till att båten ligger långt fram i kärran så man får mycket tyngd på drivhjulen

Brådhis * Voff voff *
23 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

moshow skrev:
Jag behöver köpa en billig kombi/SUV som klarar weekendturer och regelbundet (veckovis) dra, sjösätta och ta upp min båt vid ramp. Båten och trailern väger 1350kg tillsammans och jag har enbart B-körkort. Vilka bilar passar in på de nedanstående punkterna?

* Under 30k
* Lättmekad med billiga reservdelar
* Helst en med billig skatt
* (4WD ett måste?)

Själv har jag funderat på några men vet inte hur lättmekade de är:  Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy Wagon, Hyundai Santa Fe, Volvo V70 XC, Mitsubishi Pajero, Toyota RAV4 etc. Alla tips är jättevälkomna.

vill du inte ha problem köp då inte en Subaru..   mer standard att man har lagerknack än inte..  säkert jättebra bilar men motorerna börjar knacka förr eller senare.

igentligen är ju en gammal 940 det bästa men  rwd och båtramp är ju mindre smidigt tror jag smile  beror iof på storleken på båt smile

bästa är att hitta en med lågväxel och riktig 4wd om det är en stor båt   tror en xv70 går bort just pga 4wd är riktigt kass och fungerar inte förens man börjar spinna mer eller mindre

Growe skrev:

moshow skrev:
Tack så mycket för alla tipsen! Då ska jag välja bort Subaru. Hur lättskruvade är då Suzuki Vitara, Honda CR-V och Hyundai Santa Fe (mellan 2000-2004)? Tyvärr finns det väldigt få Pajero till salu där jag bor så jag måste nog hitta en annan modell.

crv är nog rätt driftsäker..   är dock viscokoppling på dom så 4wd är ju lite si och så men säkert bättre än tex volvons system men dom har nog inte lågväxel dock

Har du ens kört någon Volvo med AWD? big_smile Du rekommenderar på fullaste allvar på slutet en bil med visco hellre än en Volvo...? tongue

Jag har för övrigt haft båt senaste 15 åren mer eller mindre. Allt mellan 500 kg och 2 ton. Har jag behövt AWD till nå´n av dom? Nej... Är bara rampen vettig går det utmärkt med en vanlig bil. Jag tog utan problem upp min 2 tons båt + kärran, så c:a 2,2 ton totalt, med min framhjulsdrivna V70 II jag hade då. Provade även att sjösätta med Octavia RS:n och det gick det också...

Men visst, ska man sjösätta på natur-ramper ute i skogen vid nå´n insjö så är det ju smidigt mer fyrhjulsdrift. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

moshow skrev:
Jag behöver köpa en billig kombi/SUV som klarar weekendturer och regelbundet (veckovis) dra, sjösätta och ta upp min båt vid ramp. Båten och trailern väger 1350kg tillsammans och jag har enbart B-körkort. Vilka bilar passar in på de nedanstående punkterna?

* Under 30k
* Lättmekad med billiga reservdelar
* Helst en med billig skatt
* (4WD ett måste?)

Själv har jag funderat på några men vet inte hur lättmekade de är:  Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy Wagon, Hyundai Santa Fe, Volvo V70 XC, Mitsubishi Pajero, Toyota RAV4 etc. Alla tips är jättevälkomna.

vill du inte ha problem köp då inte en Subaru..   mer standard att man har lagerknack än inte..  säkert jättebra bilar men motorerna börjar knacka förr eller senare.

igentligen är ju en gammal 940 det bästa men  rwd och båtramp är ju mindre smidigt tror jag smile  beror iof på storleken på båt smile

bästa är att hitta en med lågväxel och riktig 4wd om det är en stor båt   tror en xv70 går bort just pga 4wd är riktigt kass och fungerar inte förens man börjar spinna mer eller mindre

Growe skrev:

moshow skrev:
Tack så mycket för alla tipsen! Då ska jag välja bort Subaru. Hur lättskruvade är då Suzuki Vitara, Honda CR-V och Hyundai Santa Fe (mellan 2000-2004)? Tyvärr finns det väldigt få Pajero till salu där jag bor så jag måste nog hitta en annan modell.

crv är nog rätt driftsäker..   är dock viscokoppling på dom så 4wd är ju lite si och så men säkert bättre än tex volvons system men dom har nog inte lågväxel dock

Har du ens kört någon Volvo med AWD? big_smile Du rekommenderar på fullaste allvar på slutet en bil med visco hellre än en Volvo...? tongue

Jag har för övrigt haft båt senaste 15 åren mer eller mindre. Allt mellan 500 kg och 2 ton. Har jag behövt AWD till nå´n av dom? Nej... Är bara rampen vettig går det utmärkt med en vanlig bil. Jag tog utan problem upp min 2 tons båt + kärran, så c:a 2,2 ton totalt, med min framhjulsdrivna V70 II jag hade då. Provade även att sjösätta med Octavia RS:n och det gick det också...

Men visst, ska man sjösätta på natur-ramper ute i skogen vid nå´n insjö så är det ju smidigt mer fyrhjulsdrift. smile

jag vet att både volvon och hondan har viscokoppling inget nytt..   men en honda är en honda smile    jag vet ju att det går att få dom att driva bara på bakhjulen smile  https://www.youtube.com/watch?v=i1y0lZQ … oostedBoiz

volvos vet jag är skit..  jag vet inte om hondas grejer fungerar bättre.. bara för att dom har samma sorts system så kan dom fungera olika bra..  det trodde jag framgick i min text..   smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
23 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:

moshow skrev:
Jag behöver köpa en billig kombi/SUV som klarar weekendturer och regelbundet (veckovis) dra, sjösätta och ta upp min båt vid ramp. Båten och trailern väger 1350kg tillsammans och jag har enbart B-körkort. Vilka bilar passar in på de nedanstående punkterna?

* Under 30k
* Lättmekad med billiga reservdelar
* Helst en med billig skatt
* (4WD ett måste?)

Själv har jag funderat på några men vet inte hur lättmekade de är:  Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy Wagon, Hyundai Santa Fe, Volvo V70 XC, Mitsubishi Pajero, Toyota RAV4 etc. Alla tips är jättevälkomna.

vill du inte ha problem köp då inte en Subaru..   mer standard att man har lagerknack än inte..  säkert jättebra bilar men motorerna börjar knacka förr eller senare.

igentligen är ju en gammal 940 det bästa men  rwd och båtramp är ju mindre smidigt tror jag smile  beror iof på storleken på båt smile

bästa är att hitta en med lågväxel och riktig 4wd om det är en stor båt   tror en xv70 går bort just pga 4wd är riktigt kass och fungerar inte förens man börjar spinna mer eller mindre

Growe skrev:

crv är nog rätt driftsäker..   är dock viscokoppling på dom så 4wd är ju lite si och så men säkert bättre än tex volvons system men dom har nog inte lågväxel dock

Har du ens kört någon Volvo med AWD? big_smile Du rekommenderar på fullaste allvar på slutet en bil med visco hellre än en Volvo...? tongue

Jag har för övrigt haft båt senaste 15 åren mer eller mindre. Allt mellan 500 kg och 2 ton. Har jag behövt AWD till nå´n av dom? Nej... Är bara rampen vettig går det utmärkt med en vanlig bil. Jag tog utan problem upp min 2 tons båt + kärran, så c:a 2,2 ton totalt, med min framhjulsdrivna V70 II jag hade då. Provade även att sjösätta med Octavia RS:n och det gick det också...

Men visst, ska man sjösätta på natur-ramper ute i skogen vid nå´n insjö så är det ju smidigt mer fyrhjulsdrift. smile

jag vet att både volvon och hondan har viscokoppling inget nytt..   men en honda är en honda smile    jag vet ju att det går att få dom att driva bara på bakhjulen smile  https://www.youtube.com/watch?v=i1y0lZQ … oostedBoiz

volvos vet jag är skit..  jag vet inte om hondas grejer fungerar bättre.. bara för att dom har samma sorts system så kan dom fungera olika bra..  det trodde jag framgick i min text..   smile

Viskon försvann från årsmodell 2003 och ersattes då av Haldex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
23 juni 2021 · 2 824 Inlägg

Som sagt, 2003 ovh nyare är Haldex på Volvo, så AWD är ok, men systemet svagt. Vinkelväxeln är undermålig.

Men allt beror ju på sjöläggningsplatsen ser ut.
Brant gräs eller grus ner mot vattnet i kombo med tung båt kräver AWD.
Asfaltbelagd med måttlig lutning ställer inga oerhörda krav på bilen.
Om det inte är oerhört tung båt, men då krävs nog typ Pickup och E-kort ändå.

Lågväxel.  =otyplig och driftdyr bil.
Subarus "lågväxel" är bara enstaka procent. Bätte än inget...
Vitara'ns lågväxel "förstördes" också runt 2003 och blev högre, med ändå.
bättre än Subarus.
Santa Fe är billiga, men rent katastrofalt hög etta i kombo med svag koppling.
Rav4 och CRV har ganska låg etta utan att ha lågväxel, är generellt oerhört pålitliga bilar, men har också oerhört dyra kopplingsbyten.

torsen
23 juni 2021 · 7 238 Inlägg

Följande bilar uppfyller inte alla dina kriterier - men en del av dem:
Mazda Tribute 3.0(automat utan lågväxel men med elektrisk spärrmöjlighet mellan axlar)*)
Ford Maverrik (automat utan lågväxel och viscokoppling mellan axlarna)*)
Nissan Terrano II 2.3 bensin(manuell med 2x4 Hög, 4x4 Hög, 4x4 Låg samt spärr mellan axlarna vid alla 4x4)**)
Jeep Cherokee KJ 2.8 CRD (automat med 2x4 Hög, 4x4 Hög, 4x4 Låg samt(fr o m -05) mellandifferential med möjlighet till Part Time & Full Time.***)

*) Tribute och Maverrick delar kaross - men inte drivlina.
Tribute har "Jaguarsexan" och byggdes i Canada av Ford.
Maverrick har vanlig "Fordfyra" och byggdes i Österrike.(om jag minns rätt)

**) finns även med diesel.

***) Den italienska VM Motori-motorn har dåligt rykte som 2,5 lit t o m -04, men därefter, som 2.8 bättre driftsäkerhet.

Har ägt alla utom Fårrrden(mest p g a viscon)
Tribute och Jeep KJ komfortabla bilar som använts som dragbilar för bilsläp.
KJ:n utan tvekan bästa 4x4-driften.
Tribute mest driftsäkra(bytte endast handbromsvajern á 65:- under 5 år(p g a lathet att använda P-läget)).

torsen
23 juni 2021 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som sagt, 2003 ovh nyare är Haldex på Volvo, så AWD är ok, men systemet svagt. Vinkelväxeln är undermålig.

Men allt beror ju på sjöläggningsplatsen ser ut.
Brant gräs eller grus ner mot vattnet i kombo med tung båt kräver AWD.
Asfaltbelagd med måttlig lutning ställer inga oerhörda krav på bilen.
Om det inte är oerhört tung båt, men då krävs nog typ Pickup och E-kort ändå.

Lågväxel.  =otyplig och driftdyr bil.
Subarus "lågväxel" är bara enstaka procent. Bätte än inget...
Vitara'ns lågväxel "förstördes" också runt 2003 och blev högre, med ändå.
bättre än Subarus.
Santa Fe är billiga, men rent katastrofalt hög etta i kombo med svag koppling.
Rav4 och CRV har ganska låg etta utan att ha lågväxel, är generellt oerhört pålitliga bilar, men har också oerhört dyra kopplingsbyten.

Kan vidimera att Honda och Toyota är oerhört pålitliga bilar.
Köpte en ny CR-V 15B oktober 2015.
Endast bytt torkarblad bak på snart 6 år på Hondan.
Vill inte vidimera att ettan är speciellt låg på varken RAV-4 eller CR-V.
Måste påpekas att CR-V bytte 4x4-system under våren 2015 - därför -15A och -15B.
-15A har hydraulisk(långsam?) inkoppling av bakhjulsdriften medans fr o m -15B eletronisk(snabbare!) inkoppling av bakhjulsdriften.

Volvo och BMW kända för problemmed 4x4-systemet.
Så kan det bli när inte bilarna från början är konstruerade för 4x4 utan i stället är "kompletterade" med 4x4.

B t w så är Honda CR-V världens med tillverkade "SUV".
Säljs mest i Asiens u-länder där kravet på driftsäkerhet är stort p g a dåliga vägar.

Mossan1
23 juni 2021 · 2 824 Inlägg

torsen skrev:
Vill inte vidimera att ettan är speciellt låg på varken RAV-4 eller CR-V.

Jag har bara provkört en CRV som spekulant, men vi har nu haft två Rav4 manuella.
En Rav4 II och frugans nuvarande RAV4 IV.
Ettan ÄR ganska låg på RAV4, men ska givetvis inte förväxlas med "Lågväxel-låg". Backen är tyvärr mer normalt utväxlad och är en nackdel tex i djupare snö eller tyngre släp.

Alltså, ettan är något lägre än standardbilen vill jag påstå, kombonerat med bra lågvarvsegenskaper även i bensinmotorn.

Men terrängbil eller lågväxelegenskaper är det dock INTE tal om. Långt ifrån.

Senast redigerat av Mossan1 (23 juni 2021)

torsen
23 juni 2021 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:

torsen skrev:
Vill inte vidimera att ettan är speciellt låg på varken RAV-4 eller CR-V.

Jag har bara provkört en CRV som spekulant, men vi har nu haft två Rav4 manuella.
En Rav4 II och frugans nuvarande RAV4 IV.
Ettan ÄR ganska låg på RAV4, men ska givetvis inte förväxlas med "Lågväxel-låg". Backen är tyvärr mer normalt utväxlad och är en nackdel tex i djupare snö eller tyngre släp.

Alltså, ettan är något lägre än standardbilen vill jag påstå, kombonerat med bra lågvarvsegenskaper även i bensinmotorn.

Men terrängbil eller lågväxelegenskaper är det dock INTE tal om. Långt ifrån.

Joo, den är nåååågot lägre.
Jag tänkte på den extralåga ettan på t ex Duster och Toyota Tercel 4x4 och Toyota Corolla 4x4.
Men du har rätt i att backväxeln är för högt växlad när man backar med släp, så då blir det till att slira på kopplingen, tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang