Rengöring av motor som renoveras

Blillpers
24 juni 2021 · 1 Inlägg

Tjenare, ny här med lite funderingar.

Jag har en gammal Volvo 940 som bruksbil och det ville sig inte bättre än att den gamla motorn mer eller mindre gav upp efter 47.000 mil (kassa lager). Jag hade en B230 stående så tänkte lyfta i den, dock vill jag gå igenom motorn innan, byta lite packningar osv. Den har nog haft täppt vevhusvent då den tryckt ut olja i princip överallt, blocket är helt inkletat i en mysig kombination av olja och vägdamm.

Motorn sitter i stativ nu och allt löst är bortplockat, även plockat dän oljetråget för att byta packningen som verkade dålig. Tänker inte dela på topp och block, känns onödigt att laga något som inte är trasigt. Men jag började nu inse att jag kanske har tabbat mig lite, det hade nog varit smartare att spola av motorn innan den var isärtagen. Hur försiktig man än är kommer det ju nu att komma in en del skit i de öppningar som finns. Grenrören är ju avtagna, oljefälla, oljefiltrets anslutning osv, många öppningar. Känns ju inte så bra med smuts eller vatten i varken vevhuset eller cylindrarna. Eller bara låta det torka ur ordentligt och sen köra några täta oljebyten?

När det väl är rent hade jag även tänkt blästra och måla blocket så det ser lite fint ut, då känns det ju som att det kommer komma in sand lite överallt också. Iofs är det lättare att maskera ordentligt när motorn är ren. Hur hade ni gjort? Jag har inte gett mig på en sån här operation innan så är lite osäker.

Senast redigerat av Blillpers (24 juni 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang