D24 sug svårstartad

Dahlberg03
11 juli 2021 · 23 Inlägg

Tjena, hade problem förra året med d24an då den bara gick på 5 cylindrar, så hittade jag felet, det hade flugit in små metallbitar och täppt för ”insugshålet”.

Men nu till ett annat fel, den är svårstartad kall oavsett om det är -20 eller +20, jag har bytt alla glödstift och alla dom glöder. När det är varmare ute är den lite mer lättstartad än när det är kallt ute. Den är också rätt så svårstartad varm men går igång efter 4-5 sekunder.

Funderar över ifall det är själva blocket som är slut (kolvar, cylindrar, kolvringar osv)? Den läcker inge diesel och har försökt kolla alla packningar osv och där läcker det inget.

Dem eftervarvar också lite grann, pumpen är påställd men inget mer än vad jag hade förra året innan problemen uppstod.

Har mekat mycket i de här motorerna men vill inte göra en förhastad slutsats som sedan visar att jag har fel.

Så det jag undrar över är ifall någon vet av erfarenhet vad som kan fara fel? Vill inte ha några gissare!

Dahlberg03
11 juli 2021 · 23 Inlägg

Kan även tillägga att det är en verkstad som ställt in pumpen och satt på ny pumprem då jag trodde det var felet från början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang