Svårigheter att ladda ett Optimabatteri

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli · 13 120 Inlägg

Hej!

Idag när jag skulle köra ut Trans Amen ur garaget var batteriet sopslut. Bilen har stått i 15 dagar med tillkopplat batteri sedan jag körde senast. Försökte att ladda med min CTEK-laddare med funktion för Optimabatterier då batteriet är ett Optima men det var bara 2 dioder som tändes, det brukar gå ganska snabbt upp till att 4 dioder tänds. Jag tog fram en gammal analog laddare och laddade en stund för att byta till CTEK igen och nu tändes 3 dioder ganska fort. Men där har laddaren fastnat. Har laddat ett annat batteri med en annan CTEK-laddare och det gick ganska fort upp till att 4 dioder tändes. Jag laddar med bortkopplad jord.
Vad tror expertisen? Är mitt Optimabatteri slut med en kortslutning i en cell?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
husseman
18 juli · 1 224 Inlägg

Hmm, Optima batterier brukar vara bra grejer- fast visst kan de ge upp oxå. Att ladda med klena "smarta" laddare brukar vara döfött. Ta ett bra batteri o parallellkoppla det med ditt batteri. Sen ladda med en hederlig old batteriladdare-som klarar att leverera lite A.  Låt ladda en bra stund, sen kan du hänga på din Ctek laddare o se va som händer. Lycka till.
mvh/husse

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli · 13 120 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, Optima batterier brukar vara bra grejer- fast visst kan de ge upp oxå. Att ladda med klena "smarta" laddare brukar vara döfött. Ta ett bra batteri o parallellkoppla det med ditt batteri. Sen ladda med en hederlig old batteriladdare-som klarar att leverera lite A.  Låt ladda en bra stund, sen kan du hänga på din Ctek laddare o se va som händer. Lycka till.
mvh/husse

Tackar för förslaget. Har en analog laddare som levererar 20 eller 30 A.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli · 13 120 Inlägg

Jag var osäker på den stora gamla laddarens funktion men körde den ett tag. Testade CTEK efter det men den står bara och bulkar på steg 3. Satte dit en mindre gammal 6A-laddare under 8 timmar. Testade sedan med CTEK men den bulkar fortfarande på steg 3.

Bulkar=laddar med maximaleffekt tills laddningen nåt 80%.

Efter bulkning ska laddaren gå över till Absorption d.v.s. ladda med avtagande effekt tills 100% uppnåtts men det sker aldrig.

Kan man trots allt misstänka batteriet?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juli · 3 321 Inlägg

Låter som att batteriet inte är helt 100. Hur gammalt är batteriet? Brukar bilen ladda ur batteriet när den inte används? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli · 13 120 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Låter som att batteriet inte är helt 100. Hur gammalt är batteriet? Brukar bilen ladda ur batteriet när den inte används? smile

Som jag skrev i inledningen så stod bilen i 15 dagar och då var batteriet sopslut. Har laddat på flera sätt som du kanske har läst i tråden. CTEK bulkar utan att det händer nåt mer. Laddströmmen från laddaren är mellan 13 och 14 volt. När jag tar bort CTEK så startar bilen på ett tjillivipp. Generatorn ger ganska exakt 14 volt konstant. Bilens instrument visar strax över 13 volt men det kanske inte visar lika exakt som en multimeter. Den får gå på tomgång ett tag innan jag stänger av den. Efter kanske 10 minuter har spänningen i batteriet sjunkit till ung. 13,3 volt. Får kolla batterispänningen efter några timmar. Jag har haft bilen i snart 4 år och detta Optimabatteri satt i vid köpet så jag vet inte åldern på det. Jag har ofta underhållsladdat batteriet men denna gång blev det inte så utan bilen har stått i 15 dagar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juli · 3 321 Inlägg

Är det ändå 4 år eller äldre så låter det som att det har börjat tappa en del kapacitet.
Iom att det var helt urladdat så har vissa laddare svårt att ladda upp det igen. Man ska ladda det med rätt låg strömstyrka tills batteriet har fått upp spänningen lite. Då kan man köra på mer, annars tar det inte emot laddning.

Men om batteriet dras ut utan laddning på 14 dagar så drar antingen din bil rätt mycket tjuvström eller så har batteriet tappat sin kapacitet. Ett dåligt batteri kan funka ok så länge det underhållsladdas.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli · 13 120 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Är det ändå 4 år eller äldre så låter det som att det har börjat tappa en del kapacitet.
Iom att det var helt urladdat så har vissa laddare svårt att ladda upp det igen. Man ska ladda det med rätt låg strömstyrka tills batteriet har fått upp spänningen lite. Då kan man köra på mer, annars tar det inte emot laddning.

Men om batteriet dras ut utan laddning på 14 dagar så drar antingen din bil rätt mycket tjuvström eller så har batteriet tappat sin kapacitet. Ett dåligt batteri kan funka ok så länge det underhållsladdas.

Hur gör jag för att kolla om bilen drar tjuvström utan att hålla på att ta bort en massa säkringar? Kan man ta bort jorden från batteriet och mäta strömmen mellan minuspolen och minus på batteriet? I så fall hur ställer min in multimetern? Jag är inte så bra på detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juli · 3 321 Inlägg

Vettemannen skrev:

Marcus_89 skrev:
Är det ändå 4 år eller äldre så låter det som att det har börjat tappa en del kapacitet.
Iom att det var helt urladdat så har vissa laddare svårt att ladda upp det igen. Man ska ladda det med rätt låg strömstyrka tills batteriet har fått upp spänningen lite. Då kan man köra på mer, annars tar det inte emot laddning.

Men om batteriet dras ut utan laddning på 14 dagar så drar antingen din bil rätt mycket tjuvström eller så har batteriet tappat sin kapacitet. Ett dåligt batteri kan funka ok så länge det underhållsladdas.

Hur gör jag för att kolla om bilen drar tjuvström utan att hålla på att ta bort en massa säkringar? Kan man ta bort jorden från batteriet och mäta strömmen mellan minuspolen och minus på batteriet? I så fall hur ställer min in multimetern? Jag är inte så bra på detta.

/Benny

Ja precis, ta bort minuspolen på batteriet och mät mellan batteriets minuspol och kabeln smile Du ska mäta Ampere (likström/DC), så ser du hur många ampere eller milliampere det drar. 1000mA = 1A. Har du en multimeter så har du olika skalor att välja på, det får man skifta mellan beroende på vad man får fram för värde smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli · 13 120 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Vettemannen skrev:

Marcus_89 skrev:
Är det ändå 4 år eller äldre så låter det som att det har börjat tappa en del kapacitet.
Iom att det var helt urladdat så har vissa laddare svårt att ladda upp det igen. Man ska ladda det med rätt låg strömstyrka tills batteriet har fått upp spänningen lite. Då kan man köra på mer, annars tar det inte emot laddning.

Men om batteriet dras ut utan laddning på 14 dagar så drar antingen din bil rätt mycket tjuvström eller så har batteriet tappat sin kapacitet. Ett dåligt batteri kan funka ok så länge det underhållsladdas.

Hur gör jag för att kolla om bilen drar tjuvström utan att hålla på att ta bort en massa säkringar? Kan man ta bort jorden från batteriet och mäta strömmen mellan minuspolen och minus på batteriet? I så fall hur ställer min in multimetern? Jag är inte så bra på detta.

/Benny

Ja precis, ta bort minuspolen på batteriet och mät mellan batteriets minuspol och kabeln smile Du ska mäta Ampere (likström/DC), så ser du hur många ampere eller milliampere det drar. 1000mA = 1A. Har du en multimeter så har du olika skalor att välja på, det får man skifta mellan beroende på vad man får fram för värde smile

Om jag nu har gjort rätt så fick jag fram runt 11mA. Det är väl ett bra värde?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (19 juli )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Mossan1
19 juli · 568 Inlägg

Vettemannen skrev:

Marcus_89 skrev:

Vettemannen skrev:

Hur gör jag för att kolla om bilen drar tjuvström utan att hålla på att ta bort en massa säkringar? Kan man ta bort jorden från batteriet och mäta strömmen mellan minuspolen och minus på batteriet? I så fall hur ställer min in multimetern? Jag är inte så bra på detta.

/Benny

Ja precis, ta bort minuspolen på batteriet och mät mellan batteriets minuspol och kabeln smile Du ska mäta Ampere (likström/DC), så ser du hur många ampere eller milliampere det drar. 1000mA = 1A. Har du en multimeter så har du olika skalor att välja på, det får man skifta mellan beroende på vad man får fram för värde smile

Om jag nu har gjort rätt så fick jag fram runt 11mA. Det är väl ett bra värde?

/Benny

11mA drar inte ur ett batteri så fort.
Månader.

Antingen hade du något igång utan att reagera på det (handskfacklyse tex) eller så har batteriet intern kortslutning.   Laddaren skvallrar om det senare.
Koppla loss batteriet ur bilen och se om strömmen försvinner då med.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli · 13 120 Inlägg

Mossan1 skrev:

Vettemannen skrev:

Marcus_89 skrev:

Ja precis, ta bort minuspolen på batteriet och mät mellan batteriets minuspol och kabeln smile Du ska mäta Ampere (likström/DC), så ser du hur många ampere eller milliampere det drar. 1000mA = 1A. Har du en multimeter så har du olika skalor att välja på, det får man skifta mellan beroende på vad man får fram för värde smile

Om jag nu har gjort rätt så fick jag fram runt 11mA. Det är väl ett bra värde?

/Benny

11mA drar inte ur ett batteri så fort.
Månader.

Antingen hade du något igång utan att reagera på det (handskfacklyse tex) eller så har batteriet intern kortslutning.   Laddaren skvallrar om det senare.
Koppla loss batteriet ur bilen och se om strömmen försvinner då med.

Ytterliggare ett bra förslag allt är värt att testa. Låter batteripolerna ligga på ett tag för att se om spänningen sjunker. Gör den det så tar jag loss minuspolen och låter batteriet vara så ett tag. Ska även prova CTEK-laddaren senare för att se om jag kommer förbi det tredje steget där CTEK bulkar och stannar. Har provat på flera andra batterier och där kommer jag snabbt till steg fyra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Stortag
19 juli · 270 Inlägg

I överlag är det som att batterier har fått mycket sämre livslängd. Då jag jobbade på volvo märkesverkstad för några år sedan brukade vi räkna med 5 år på batterierna (volvo original) så var de nästan garanterade att inte klara en vinter till.
Märkte även att morsans quashqai eller hur man nu stavar det, startade mitt i allt inte en varm sommardag då motorn redan var varm. Bilen är bara fyra år gammal men batteriet är redan slut.

BMW 525i (1995)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli · 13 120 Inlägg

Stortag skrev:
I överlag är det som att batterier har fått mycket sämre livslängd. Då jag jobbade på volvo märkesverkstad för några år sedan brukade vi räkna med 5 år på batterierna (volvo original) så var de nästan garanterade att inte klara en vinter till.
Märkte även att morsans quashqai eller hur man nu stavar det, startade mitt i allt inte en varm sommardag då motorn redan var varm. Bilen är bara fyra år gammal men batteriet är redan slut.

Men då står ju mina bilar i garage. Inte rumstempererat men som mest ner till -10 i garagen när det är ner mot -25 ute. Det är ju torrt och fint i garagen.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 juli )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli · 13 120 Inlägg

Nu på morgonen ett dygn efter att jag tagit bort laddaren och har kabelskorna på batteripolerna så håller batteriet en spänning på 12,6 volt. Kommer troligtvis att provstarta bilen under dagen. Efter det så kommer jag nog att sätta på CTEK-laddaren och ladda batteriet för att få se om det fungerar med laddaren nu när batteriet verkar vara ganska laddat.
Återkommer med hur det går.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
20 juli · 7 248 Inlägg

Bilen startar, du har en trevlig bil att köra, varför inte bara köra en sväng på en timme istället för att stå och prova en massa laddare...? smile Bilen har ju liksom inbyggd laddare... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli · 13 120 Inlägg

Brådhis skrev:
Bilen startar, du har en trevlig bil att köra, varför inte bara köra en sväng på en timme istället för att stå och prova en massa laddare...? smile Bilen har ju liksom inbyggd laddare... wink

Absolut så kan man göra så. Men det jag är ute efter är att om man kan lite på batteriet, om det håller laddning flera dagar utan att behöva ladda det och varför det inte gick att ladda med CTEK-laddaren med funktion för att ladda Optimabatterier. Jag kan visst köpa ett nytt batteri om det är så men vill inte kasta ut flera tusen om det inte behövs. Självklart har bilen inbyggd laddare men bara när du kör och den inbyggda laddaren ger konstant 14 volt med motorn på tomgång.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Marcus_89 Biltokig elektriker
20 juli · 3 321 Inlägg

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Bilen startar, du har en trevlig bil att köra, varför inte bara köra en sväng på en timme istället för att stå och prova en massa laddare...? smile Bilen har ju liksom inbyggd laddare... wink

Absolut så kan man göra så. Men det jag är ute efter är att om man kan lite på batteriet, om det håller laddning flera dagar utan att behöva ladda det och varför det inte gick att ladda med CTEK-laddaren med funktion för att ladda Optimabatterier. Jag kan visst köpa ett nytt batteri om det är så men vill inte kasta ut flera tusen om det inte behövs. Självklart har bilen inbyggd laddare men bara när du kör och den inbyggda laddaren ger konstant 14 volt med motorn på tomgång.

/Benny

Om du mätte fram att bilen drar 11mA när den inte används så känns det helt normalt. Den ska kunna stå ett bra tag utan att dra ur ett friskt batteri. Mer än två veckor. Om du nu har fått upp spänningen i batteriet och ctek-laddaren kan ladda det igen så bevisar inte det att batteriet är ok. Ladda det fullt eller kör med bilen. Ställ in den utan att ladda. Sen vet jag inte hur ofta du kör med den. Men prova att provstarta varannan dag och se om batteriet orkar. Är den seg redan efter några dagar så är batteriet inte friskt smile Men det går att hålla liv i ett halvdåligt batteri om man underhållsladdar det smile

11mA betyder att den drar 264mA per dygn, alltså 0,264A per dygn. Blir ca 1,8A i veckan smile

Senast redigerat av Marcus_89 (20 juli )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli · 13 120 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Bilen startar, du har en trevlig bil att köra, varför inte bara köra en sväng på en timme istället för att stå och prova en massa laddare...? smile Bilen har ju liksom inbyggd laddare... wink

Absolut så kan man göra så. Men det jag är ute efter är att om man kan lite på batteriet, om det håller laddning flera dagar utan att behöva ladda det och varför det inte gick att ladda med CTEK-laddaren med funktion för att ladda Optimabatterier. Jag kan visst köpa ett nytt batteri om det är så men vill inte kasta ut flera tusen om det inte behövs. Självklart har bilen inbyggd laddare men bara när du kör och den inbyggda laddaren ger konstant 14 volt med motorn på tomgång.

/Benny

Om du mätte fram att bilen drar 11mA när den inte används så känns det helt normalt. Den ska kunna stå ett bra tag utan att dra ur ett friskt batteri. Mer än två veckor. Om du nu har fått upp spänningen i batteriet och ctek-laddaren kan ladda det igen så bevisar inte det att batteriet är ok. Ladda det fullt eller kör med bilen. Ställ in den utan att ladda. Sen vet jag inte hur ofta du kör med den. Men prova att provstarta varannan dag och se om batteriet orkar. Är den seg redan efter några dagar så är batteriet inte friskt smile

11mA betyder att den drar 264mA per dygn, alltså 0,264A per dygn. Blir ca 1,8A i veckan smile

En gång i veckan, två gånger i veckan och ibland dröjer det två veckor innan jag kör med den. Ofta underhållsladdar jag den. Vi får se, annars köper jag ett nytt batteri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli · 13 120 Inlägg

Jag provade att starta efter 12 timmar nu under tisdagen och det gick galant. Bilen fick gå varm innan jag stängde av den och kopplade på CTEK-laddaren och nu gick den hela registret ut tills grön lampa lyser. Det kan ha varit innerbelysningen som varit på i 15 dagar om jag inte pillrade på det härom dagen. Hoppas att problemet är löst nu annars köper jag ett nytt batteri. Läste nånstans att Optimabatterier är bättre på att klara kraftiga urladdningar utan att ta stryk. Men kan ju ha fel. Tiden får utvisa hur konditionen på batteriet är.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang