Val av högtalare fram och bak.

LIVINL0UD
19 juli 2021 · 1 582 Inlägg

Tänkte uppgradera ljudet i min Audi men vet inte vad jag ska välja för högtalare fram och bak?

Jag har precis köpt mig en ny stereo och det blev en Sony DSX-GS80 4x100w som ska kopplas in i samband vid byte av högtalarna. Planen är att stereon ska driva högtalarna fram och bak utan något extra slutsteg.

Idag sitter det GAS Alpha 6.5 kitsystem fram och bak som tidigare ägare monterat som en JVC KD-R794BT som drivit högtalarna.

Frågan är om jag ska köra med kitsystem fram och bak eller endast fram och sedan koaxialhögtalare bak?
Jag kommer även dämpa alla dörrarna med SilentCoat.

Då jag inte har några planer på tävla i billjud utan endast vill ha bättre/klarare ljud än idag samt kunna spela hyfsat högt utan att det låter som skit 😊.

Jag har en budet på 4000kr för högtalare fram och bak och vad ska jag välja så att jag får mest bang for the buck?

Bassiehof
19 juli 2021 · 1 777 Inlägg

Du ska välja högtalare av samma märke och åtminstone  samma modellserie om inte rentav samma modell. Orsaken? Olika högtalare låter inte likadant, samma modell borde låta likadant. Olika frekvensgång, verkningsgrad, material (klang) osv. Satsa på så bra grejer du kan för pengarna. Kit brukar ge bäst ljud. Focal är värt en lyssning. Använd eq.

Bassiehof
19 juli 2021 · 1 777 Inlägg

Ärligt talat skulle jag utnyttja möjligheten att ansluta en subwoofer i stället för bakhögtalare. Fråga om Sonyn kan driva en på 2 ohm.

Senast redigerat av Bassiehof (19 juli 2021)

LIVINL0UD
19 juli 2021 · 1 582 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du ska välja högtalare av samma märke och åtminstone  samma modellserie om inte rentav samma modell. Orsaken? Olika högtalare låter inte likadant, samma modell borde låta likadant. Olika frekvensgång, verkningsgrad, material (klang) osv. Satsa på så bra grejer du kan för pengarna. Kit brukar ge bäst ljud. Focal är värt en lyssning. Använd eq.

Givetvis kommer jag köra av samma märke och helst med samma modellserie 😊. Tänkte mest om jag ska köra på kitsystem fram och bak eller inte. Focal har jag kännedom sedan tidigare och de gör riktigt kvalitativa högtalare.

Ska kolla in vad dbakuten har för utbud.

Baslåda kan det bli i framtiden men inte för stunden då barnvagnen måste få plats i bagaget 😉.

LIVINL0UD
19 juli 2021 · 1 582 Inlägg

Funderar på ett Massive Audio FK6 kitsystem fram och FX6 koaxialhögtalare bak från dbakuten eller har någon tips på bättre alternativ?
Viktiga är att stereon klarar av att driva högtalarna så det inte låter som skit 🙂.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang