Köpråd: ljud till motorcykel

Mousique
4 augusti 2021 · 1 Inlägg

Bakgrundsinfo:

Jag har en customhoj med 2 st 5.25 inch standardhögtalare i framkåpan och en modellspecifik radio-enhet. Det är bedrövligt ljud och finns inte ens en blåtandskoppling utan endast en aux-hane (!) ut från hojen, vilket medför att jag just nu har en aux->blåtandsadapter som jag sen kopplar telefonen till och streamar från spotify. Det innebär att jag i displayen på huvudenheten möts av "AUX" och att alla styrkontroller (rattkontroller för er  ) slås ut, så när som på volymen. Jag behöver sköta allt via telefonen, vilket jag inte vill göra ur säkerhetssynpunkt.

Dels är det här en värdelös lösning säkerhetsmässigt, ur användarvänlighetssynpunkt, utseendemässigt och ljudmässigt, men även ex platsmässigt då ett av mina 2 "handskfack" på hojen för närvarande tas upp av ett indragen usb-uttag, en massa sladdar, en aux-hane och en adapter, där jag egentligen skulle vilja kunna lägga handskar och glasögon och liknande.

Det jag har lyckats identifiera är att det finns en snubbe borta på andra sidan Atlanten som skapar riktigt sköna lösningar som är modellanpassade. Han har dels en monteringsplatta som gör att jag kan plocka ut den märkligt utdaterade radioenheten (ja det är endast en radio, inte cd, inga ingångar eller nåt annat) och ersätta den med en enkel-din lösning av valfritt märke och på så sätt få bättre möjlighet till dels ingångar, bluetooth men även bättre ljudmöjligheter tack vara någon form av prestanda på huvudenheten.

Han erbjuder även monteringsadaptrar till högtalarfästena som gör att jag kan gå från 5,25 till 6.5-6.75 inch högtalare och istället för dåligt ljud och ett tråkigt svart galler kan gå till mycket bättre ljud och snyggare högtalar-fronter.

Utöver det har han ett fäste för en amplifier som man kan gömma in i frontkåpan helt utom synhåll.

Det riktigt fina som gör att det här är en no-brainer för mig är att han dels även har gjort en kabel-laddning med modellanpassad eldragning där jag inte behöver kapa en enda orginalledning utan får en plug-and play lösning för att koppla in ny huvudenhet men kanske framförallt med hjälp av något företag (PAC tror jag han kallar dem) och gjort en enkel lösning för att med ny huvudenheten även behålla alla kontroller på styret.

Jag kan absolut inget överhuvudtaget om ljud, verkligen inte något alls. Jag har smarta Google- och Xiaomi högtalare som ljudsystem hemma, och vet inte ens vad jag har för musiksystem i bilen, så ni fattar nivån liksom...

Här har jag dock landat i att jag vill faktiskt få till en vettig lösning för hojen då den är mitt stora intresse, och lite impulsiv som jag är så "råkade" jag köpa en huvudenhet för ett tag sen, och har därefter snurrat runt i omgångar och försökt läsa mig till vad mitt nästa steg borde vare.

Förutsättningarna är att jag alltså kan ha 6.5 eller 6.75 inch högtalare, men att de behöver vara fungerande för utomhusbruk och mycket väl kan fastna i ett regnoväder. Hojen parkeras inomhus mestadels av tiden, men jag kör i alla väder och ibland blir den stående utomhus om jag är ute på resa eller hos polare och så vidare, så det funkar inte med vilka högtalare som helst tyvärr.
Här skulle jag vilja ha tips på om någon sitter inne på ett bra alternativ.
Ett krav är att det är svart front på dem och att den är snygg, utöver det så är det helt klart en bonus med lösningar med typ ställbar LED-belysning och liknande.

Nästa fråga gäller Amplifier (antar att det översätts med förstärkare på svenska? återigen...här har ni kunskapsnivån  )

När man läser runt så verkar en del säga att går man upp till 6.5 istället för 5.25 och dessutom skaffar en vettig huvudenhet så kan man klara sig utan Amp, medans andra tycker det är en no-brainer att skaffa en.

Jag vet ju inte om jag har skaffat en "vettig" huvudenhet eller inte, så vi kan väl börja där helt enkelt, det jag köpt är en

https://www.us.jvc.com/car/marinemotorsports/kd_x560bt/

Om jag vill ha vettigt ljud, kommer jag behöva komplettera med en Amp, eller räcker 2 vettiga 6.5 högtalare?

Jag snackar alltså inte om ett behov av att ha riktigt bra ljud, jag vill bara, som helt okunnig, kunna känna att jag kan dra på ljudet, höja volymen, lyssna på musik utan att reagera på att det inte låter bra. Jag är ingen finsmakare eller en person som hör skillnad på "bra, riktigt bra och perfekt" ljud, det är "kass, helt ok eller bra" som är skalan hos mig

Om jag behöver en Amp, vad för typ behöver jag, kan verkligen inget om det och sitter och försöker förstå mig på det här med alla olika alternativ, dvs 2 eller 4 kanaler, hur mycket ström det drar, kan jag koppla den på 12-volt osv osv.

Jag är inte heller gjord av pengar, jag kanske kan tänka mig ett par tusenlappar på sin höjd för högtalare och Amp, så det kanske begränsar alternativen ordentligt med?

Så nu har ni fått en helt sjukt omotiverad lång text för att i slutändan tala om för mig om jag klarar mig med 2 högtalare och i så fall vilka, eller om jag utöver högtalarna även behöver en Amp, och i så fall vilken

/Micke

patrik79
5 augusti 2021 · 782 Inlägg

Kul med ljudbygge på hojen :-)

Jag tror du blir imponerad av hur mycket bättre och kraftfullare en ny stereo låter jämfört med din gamla (nu gissar jag ju bara, jag vet ju inte vilken stereo du hade förut...) och med rätt högtalare skulle jag säga att du klarar dig utan slutsteg.

Jag tror alla du pratat med har rätt på sitt sätt... högtalare som tål mycket effekt låter generellt bättre än andra högtalare om de får mycket effekten (från ett externt slutsteg). högtalare som är mer lättdrivna och inte tål så mycket effekt låter helt ok med en stereons inbyggda effekt. I ditt fall skulle jag satsat på ett par lättdrivna marinhögtalare och drivit de direkt från stereon.

BRL är Sveriges största kedjan när det gäller billjud, jag hade hört med dem om vilka lättdrivna 6,5" högtalare som låter bäst med en stereos inbyggda effekt. https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och … /sida.html

Anledningen att många högtalare låter illa/slår igenom är för att de försöker spela djupare bas än vad de är konstruerade för. Du har troligtvis digitala delningsfilter i din nya stereo. Testa att ställa in dina delningsfilter på hp (high pass/ höga frekvenser kan passera) 80hz, 100hz eller 120hz för att se vad du blir mest nöjd med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang