Öka effekten på en VW Golf 1.6 diesel motor

Reinar
8 augusti 2021 · 22 Inlägg

Tjena, har nyligen skaffat mig en ny epa och skulle vilja öka effekten lite på motorn så att den blir lite piggare då den bara har 50hk. Är helt ny till det här och som ni säkert förstår så har jag ingen stor budget så vill gärna att det är billigt. Har köpt ett sportluftfilter men vet ej om det kommer att göra någon skillnad. Skriv gärna vad jag skulle kunna göra för att öka effekten och hur man gör då jag har noll kunskap smile. Ska tillägga att det är en Volvo Duett jag har.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 485 Inlägg

Sportluft ger exakt ingenting. Och få fart på en gammal sugdiesel är omöjligt utan turbo. Skruva upp pumpen är ingen idé heller. Maskin har nog levt ett hårt liv och ska inte frestas på mer än vad den redan blir utsatt för då jag antar att den lever ett liv på högre varvtal.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Reinar
8 augusti 2021 · 22 Inlägg

Ok, tack för informationen smile

Utmarks-Loke
8 augusti 2021 · 5 841 Inlägg

Ja som sagt, det är näst intill omöjligt att få ut något mer utan överladdning. 1,6d utan turbo har man för att de är enkla, driftsäkra och bränslesnåla, inte för att komma fort fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang