Vettemannen
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2021
· 14 042 Inlägg
Patrikkk skrev:
Har en Opel Combo 1.2 diesel från 2008 som jag precis köpt som inte vill komma upp i motortemperatur. Enligt mätaren visar motorn runt 75 grader när den körs på motorväg vid 110 km/h. Detta då det är 15+ grader ute.
Det jag har tittat är:
Motortemperaturen ligger kvar enligt mätaren längst ner när den stått på tomgång i 15 min. Den pendlar inget då.
Det kommer värme ur fläkten till kupén både vid körning och tomgång. Det blir bra värme.
Har försökt känna på glykolbehållaren och slangarna därifrån när motorn är varm, då känns dom ljumna.
Vid körning av bilen pendlar givaren en del, men den går aldrig över 75 grader.
Vad bör jag börja med att testa? Ska jag varmköra motorn och sen mäta hur varm glykolen är? Kan jag öppna locket till glykolen när den blivit varm?
Vad mer kan det vara för fel förutom termostaten eller givaren i bilen?
DU SKA DEFINITIVT INTE ÖPPNA NÅGOT SOM HAR ATT GÖRA MED KYLAREN NÄR DET ÄR VARMT, HAR DU TUR SÅ BRÄNNER DU DIG BARA LITE.
Det kan var termostaten som fastnat i öppet läge när tempen inte går upp. Tvärtom så skulle motorn koka ganska snabbt. Det kan ju vara så att givaren visar fel fast tempen i motorn är rätt. Försök att känna på kylaren och dess slangar inte glykolbehållaren som förmodligen är expansionskärlet du menar.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!