Köpråd: Behöver hjälp angående vad jag ska köpa för bil.

YZGUCCI
12 augusti 2021 · 50 Inlägg

Hej alla!

Det är så att jag håller på att ta körkort. Jag är en person som är motor intresserad då jag har kört motocross. Jag är lite sugen på en rolig bil som man kan sladda i köra snabbt i osv. Jag vill köpa en manuell bil. De modellerna jag kollat på är, Volvo 744 (B230F), BMW E36 325ti compact, E36 328i, E46 325i, Automat bilar: Lexus LS400, Audi A8.

Vad borde jag köpa för förstabil? Jag vill helst inte ha Volvo eftersom de känns lite utjatat med alla Epor och Volvo raggare som hoppar på bilarna och super vodka som inte direkt har ett bilintresse. Bilen jag vill helst ha är en E36 328i men problemet är att de är inte lätta att få tag på. På Blocket är det nästan tomt. Min budget ligger på max 50 000kr. Jag tycker om VOLVO 740 hur skottsäker och välbyggd den är med den pålitliga motorn (B230F) men gillar inte kulturen kring bilen. Lexus LS400 och Audi A8 är shyssta om man sätter på raka rör och hör mullret. En LS400,A8 drar runt 0.9 har hört att en törstig B230F kan dra runt 1 liter.

Vad borde jag köpa för bil i 50 000kr budgeten kom med tips.

All hjälp uppskattas.

Senast redigerat av YZGUCCI (12 augusti 2021)

Cassius Hobbymekaniker
12 augusti 2021 · 470 Inlägg

En 740 utan turbo är ingen bil jag hade kallat snabb eller sladdvänlig (annat än på vinterväglag) smile

V8orna är fina bilar, men också rejält stora bilar! Att sladda med en sådan kräver utrymme. Jag hade ett tag en Audi 100Q (med C4 karossen), gick fint att sladda med på vinterväglag men det kändes som att det tog evigheter innan bakänden kom tillbaka!

E36 compacten är ju mer eller mindre en moderniserad E30, aldrig kört en men säkerligen en kul bil! (kanske inte snyggaste men det är min åsikt smile)

E36 328 däremot är ett kanon utgångsobjekt. Välbalanserad, bra bakvagn, enormt eftermarknads utbud! Men som du säger lite ovanliga.. Finns iofs två på blocket (en 320 med utbytt motor)

E46 är inte heller ett dumt utgånsobjekt. Där finns ju även 330in. Hellre åt det tunga hållet kanske men som sagt ett väldigt bra alternativ för vad det låter som att du söker!

Andra alternativ skulle kunna vara Audi A4 B5 2,8Q, sportig och trevlig karaktär, riktigt kul på vintern!
Lexus IS 300, ovanlig med manuell dock..
Sen har faktiskt Mercedes en hel del modeller som borde falla inom rätt ramar.

Vore äldre bilar intressanta finns det ju en del Opel och Ford modeller också. Opel Manta/Ascona B t ex, inte supersnabba men riktigt roliga att köra! Ford Sierra XR4i ä en annan. Fanns både 2 och 4 hjulsdriven. Omega 3000 om de går hitta en, lite större men fortfarande väldigt lekvänlig.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Ahrle
12 augusti 2021 · 71 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Hej alla!

Det är så att jag håller på att ta körkort. Jag är en person som är motor intresserad då jag har kört motocross. Jag är lite sugen på en rolig bil som man kan sladda i köra snabbt i osv. Jag vill köpa en manuell bil. De modellerna jag kollat på är, Volvo 744 (B230F), BMW E36 325ti compact, E36 328i, E46 325i, Automat bilar: Lexus LS400, Audi A8.

Vad borde jag köpa för förstabil? Jag vill helst inte ha Volvo eftersom de känns lite utjatat med alla Epor och Volvo raggare som hoppar på bilarna och super vodka som inte direkt har ett bilintresse. Bilen jag vill helst ha är en E36 328i men problemet är att de är inte lätta att få tag på. På Blocket är det nästan tomt. Min budget ligger på max 50 000kr. Jag tycker om VOLVO 740 hur skottsäker och välbyggd den är med den pålitliga motorn (B230F) men gillar inte kulturen kring bilen. Lexus LS400 och Audi A8 är shyssta om man sätter på raka rör och hör mullret. En LS400,A8 drar runt 0.9 har hört att en törstig B230F kan dra runt 1 liter.

Vad borde jag köpa för bil i 50 000kr budgeten kom med tips.

All hjälp uppskattas.

Håller med. Älskar E36:orna men marknaden har vänt totalt. Haft tre coupéer 2015-17, alla i fint kördugligt skick, alla för under 25.000. Sen small det bara till och det begärs numera fantasipriser á la M3 för dessa.

E46 330 kanske vore ett alternativ? De har iofs problem med frame cracks, vilket är en kritisk punkt inför köp av E46, men om du hittar ett fint ex så.

E39:or finns i ännu större överflöd. Positivt med dessa är inte bara att de närmast bortskänkes, utan att det är just de sönderstylade exemplaren som det begärs fantasipriser för. De fina får man för småpengar.

Sen kommer alltid det tråkiga, skatt och försäkring. Har för mig att de går på din ålder, körkortsinnehav (år) och olycksstatistik för bilmodellen. Gissar att motorstarkare E36 och E46 ligger ganska illa till med tanke på målgruppen. Ett alternativ kan vara en skattefri Mercedes, liknande mysig motorkaraktär men avsevärt lägre prisbild.

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
torsen
12 augusti 2021 · 7 233 Inlägg

Du skriver att du är motorintresserad - men inte att du är motorkunnig.
Avråder dig på det bestämdaste från att köpa en BMW i den prisklassen.
Mycket eftertraktad och därför högt andrahandsvärde = mycket mycket lite bil för pengarna.
Om du bortser från sladdvilligheten, som är avhängig dåliga vägegenskaper, så råder jag dig till dels till att utöka din budget, dels att söka dig till kvalitetsbilar som Honda, Toyota, Mazda och Suzuki.
Enligt en sammanställning i Teknikens Värld är BMW generellt den i särklass dyraste bilen att försäkra.
Suzuki däremot är den näst billigaste bilen att försäkra.
Detta faktum bör du räkna in i bilkalkylen som ung med nytaget körkort.
Inte kul, tycker jag, att betala flera tusen i månaden för en bil som är "sladdvänlig".
Betänk även problemen vintertid, om du ska använda bilen för pendling till och från jobbet.
Att sladda kan vara kul, i början, men ger sig snabbt.
Har haft 4 BMW i familjen.
Alla relativt nya(2 köpta helt nya och 2 på under 1.000 mil).
Ändå mycket mycket dyra i drift = reparationer och reservdelar.

Ahrle
12 augusti 2021 · 71 Inlägg

torsen skrev:
Om du bortser från sladdvilligheten, som är avhängig dåliga vägegenskaper, så råder jag dig till dels till att utöka din budget, dels att söka dig till kvalitetsbilar som Honda, Toyota, Mazda och Suzuki.

Håller med om japsarna, förutom prisbilden. En riktigt, riktigt bra japs får man för 10-15.000, som Camry XV10 och Accord CB. De duger till att frakta bråte, parkera bland idioter på stormarknaden, köra i salt och dylikt; och är därtill bland de erkänt mest hållbara modellerna genom bilhistorien. Går de sönder, vilket är närmast otänkbart, är det bara skrota. Den svagaste punkten är nog kamremmarna, där Mercedes och BMW briljerar med kedja.

Att däremot lägga 50+ på en motorsvag japs som man vet att man snart kommer vilja begrava sig levande över... njaa...

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Utmarks-Loke
12 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

E46 eller E39 är det rätta att köpa just nu, de står som lägst i pris nu och kommer snart börja stiga som äldre modeller gjort. E36 är för sent, det har blivit en dyr entusiastbil.

johanbrolin
12 augusti 2021 · 108 Inlägg

Jag kör E36 touring som bruksbil och tycker det är en trevlig grej. Snygga, sköna att köra och finns massvis med eftermarknadsdelar och styling om man nu vill. Va dock noga med med att byta komponenterna i kylsystemet regelbundet. Inspektera även noga efter rost.

320iA halvförsökring ca 800/mån för mig 21 fyllda och bosatt i STHLM.

Stora fötter - Stora skor
Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver att du är motorintresserad - men inte att du är motorkunnig.
Avråder dig på det bestämdaste från att köpa en BMW i den prisklassen.
Mycket eftertraktad och därför högt andrahandsvärde = mycket mycket lite bil för pengarna.
Om du bortser från sladdvilligheten, som är avhängig dåliga vägegenskaper, så råder jag dig till dels till att utöka din budget, dels att söka dig till kvalitetsbilar som Honda, Toyota, Mazda och Suzuki.
Enligt en sammanställning i Teknikens Värld är BMW generellt den i särklass dyraste bilen att försäkra.
Suzuki däremot är den näst billigaste bilen att försäkra.
Detta faktum bör du räkna in i bilkalkylen som ung med nytaget körkort.
Inte kul, tycker jag, att betala flera tusen i månaden för en bil som är "sladdvänlig".
Betänk även problemen vintertid, om du ska använda bilen för pendling till och från jobbet.
Att sladda kan vara kul, i början, men ger sig snabbt.
Har haft 4 BMW i familjen.
Alla relativt nya(2 köpta helt nya och 2 på under 1.000 mil).
Ändå mycket mycket dyra i drift = reparationer och reservdelar.

Snabbt? Jag hart haft körkort i över 20 år och tycker fortfarande det är kul... lol

För övrigt, någon som just tagit sitt körkort och är sugen på bilar som BMW 3-serie, Audi A8 och Volvo kommer knappast vilja ha en Toyota, Mazda, Suzuki eller Honda. Hur driftsäkra dom än är så är dom utomordentligt tråkiga...

Jag har ägt bil senaste 20+ åren och jag har inte ägt en enda asiatisk bil. Jag har mestadels kört Volvo och så några tyska bilar. Och det har gått alldeles utmärkt. Vissa bilar har gått sönder då och då, vissa mer än andra, men ändå har jag kunnat pendla till jobb och studier utan att en enda gång behöva hyra bil pga min varit trasig. Detta trots att jag kört bilar som enligt vissa på detta forum ska undvikas till varje pris...

Så jag säger som jag brukar, köp den bil du vill ha. Då är det inte alls svårt att stå ut med eventuella reparationer. smile Man måste inte tvunget sträva efter att ha den bil som är absolut bäst på allt, man får köpa bil med hjärtat. Det blir dessutom oftast bättre så...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
YZGUCCI
13 augusti 2021 · 50 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver att du är motorintresserad - men inte att du är motorkunnig.
Avråder dig på det bestämdaste från att köpa en BMW i den prisklassen.
Mycket eftertraktad och därför högt andrahandsvärde = mycket mycket lite bil för pengarna.
Om du bortser från sladdvilligheten, som är avhängig dåliga vägegenskaper, så råder jag dig till dels till att utöka din budget, dels att söka dig till kvalitetsbilar som Honda, Toyota, Mazda och Suzuki.
Enligt en sammanställning i Teknikens Värld är BMW generellt den i särklass dyraste bilen att försäkra.
Suzuki däremot är den näst billigaste bilen att försäkra.
Detta faktum bör du räkna in i bilkalkylen som ung med nytaget körkort.
Inte kul, tycker jag, att betala flera tusen i månaden för en bil som är "sladdvänlig".
Betänk även problemen vintertid, om du ska använda bilen för pendling till och från jobbet.
Att sladda kan vara kul, i början, men ger sig snabbt.
Har haft 4 BMW i familjen.
Alla relativt nya(2 köpta helt nya och 2 på under 1.000 mil).
Ändå mycket mycket dyra i drift = reparationer och reservdelar.

Jag är ganska kunnig, Jag har skruvat mycket med 2takt och 4takt. Har även en vatten skidbåt där jag har meckat mycket FORD 351. Då jag har bytt förgasare, topp och kolvar och motorblock, kam, kamkedja. Jag har lärt mig mycket motor mässigt pågrund av motorcyklar då man ska mecka mycket med crossar och göra kolvbyten varje 10 timmar, byte vevstake,vevlager varje 100 timmar, olja osv. Jag är inte helt kunnnig kirng motorer. Ett ämne som känns nytt för mig är hur man trimmar en bil efter ECU box och installerar turbo osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Håller med Brådhis... Körkort i över 25 år men när första snön kommer sitter man där i en bil med framhjulsdrift och ett övernitiskt ESP-system... På jobbet körs det roliga bilar med ett överskott av effekt på alla fyra tassarna men jag får inte sladda runt med dessa. Snacka om att vara nära mental ohälsa...

Köp något kul. Du kanske ångrar dig när bilen går sönder men man blir klokare med åren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
13 augusti 2021 · 7 233 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Håller med Brådhis... Körkort i över 25 år men när första snön kommer sitter man där i en bil med framhjulsdrift och ett övernitiskt ESP-system... På jobbet körs det roliga bilar med ett överskott av effekt på alla fyra tassarna men jag får inte sladda runt med dessa. Snacka om att vara nära mental ohälsa...

Köp något kul. Du kanske ångrar dig när bilen går sönder men man blir klokare med åren.

Joo, inte kan man väll låta bli att testa hur det är i första snön(utom "allmänhetens åkning").
Då lägger man ur framhjulsdriften och gasar - växer man nog aldrig ifrån haha.

Cassius Hobbymekaniker
13 augusti 2021 · 470 Inlägg

torsen skrev:
Om du bortser från sladdvilligheten, som är avhängig dåliga vägegenskaper, så råder jag dig till dels till att utöka din budget, dels att söka dig till kvalitetsbilar som Honda, Toyota, Mazda och Suzuki.

Att äga bil behöver inte alltid vara ekonomiskt. På ett forum likt detta tror jag dessutom ekonomin kommer relativt långt ner på priolistan smile

Lite som att ha häst, eller för den delen skaffa barn! Inget man gör för ekonomins skull, det finns andra orsaker smile

Av de fyra märkena, och de jag tolkar som att TS är ute efter, kan jag inte komma på många bilar som faller inom ramarna..
Toyota MR2 kanske?
Toyota Starlet av äldre sort
Toyota Celica Kanske det går hitta ett repobjekt som ändå är körbart för de pengarna (inte kostnaden som är problemet, utan snarare tillgången)
Mazda RX8
Mazda Miata

Av dessa är RX8an den motorstarkaste, men kräver en del extra kärlek jämfört med en otto motoriserad bil. En RX8 som inte sköts tillräckligt väl kan fort bli dyr i motorrenoveringar hmm

MR2an har 156hk, mittmotor. Lite för lite för att vara sladdvänlig med tanke på viktfördelningen. Sladda med mittmotorbil sen är inte lika enkelt att lära sig som med frontmotorbil.

Övriga har lite för lite effekt för att vara sladdvänliga hmm

Om man kan acceptera lite jobb finns det ett par intressanta objekt på blocket.
MB 500CL, 300hk rwd med manuell låda (lite udda för en sån här bil): https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … l/96980163
Mitsubishi 3000 GT, troligen i behov av motorrenovering dock.. https://www.blocket.se/annons/ostergotl … 6/96132723

Men! Kan du skruva skulle jag i ditt fall slänga mig på telefonen och köpa denna: https://www.blocket.se/annons/dalarna/s … s/96871482
Får du den bara besiktad är den värd typ det dubbla. Otroligt mycke bil för pengarna! Hade jag inte själv precis köpt en Kadett C med 3 liters Busso sexa hade jag högst troligt köpt denna!

Senast redigerat av Cassius (13 augusti 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Utmarks-Loke
13 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Cassius skrev:
Om man kan acceptera lite jobb finns det ett par intressanta objekt på blocket.
MB 500CL, 300hk rwd med manuell låda (lite udda för en sån här bil): https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … l/96980163

Det står fel, den är inte manuell. Jag vet inte om mercedes någonsin haft någon manuell låda till sina V8-bilar?

Cassius Hobbymekaniker
14 augusti 2021 · 470 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Cassius skrev:
Om man kan acceptera lite jobb finns det ett par intressanta objekt på blocket.
MB 500CL, 300hk rwd med manuell låda (lite udda för en sån här bil): https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … l/96980163

Det står fel, den är inte manuell. Jag vet inte om mercedes någonsin haft någon manuell låda till sina V8-bilar?

Så kanske det är..

Men nog har MB haft manuell på "moderna" v8or smile Bortsett från AMG modeller är det verkligen inte vanligt dock. W124 500E ska finnas med manuell i varje fall, samt någon SLK modell typ (jag är inte så påläst om modellbeteckningarna hos MB smile). Sen har dom ju en del mindre åttor som gått få med manuell, men du har helt rätt i att den absoluta majoriteten av MB, icke AMG (inte vanligt hos amg heller dock), med större v8or har automat!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cuefa Ain't no place like home...
7 september 2021 · 4 628 Inlägg

Cassius skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Cassius skrev:
Om man kan acceptera lite jobb finns det ett par intressanta objekt på blocket.
MB 500CL, 300hk rwd med manuell låda (lite udda för en sån här bil): https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … l/96980163

Det står fel, den är inte manuell. Jag vet inte om mercedes någonsin haft någon manuell låda till sina V8-bilar?

Så kanske det är..

Men nog har MB haft manuell på "moderna" v8or smile Bortsett från AMG modeller är det verkligen inte vanligt dock. W124 500E ska finnas med manuell i varje fall, samt någon SLK modell typ (jag är inte så påläst om modellbeteckningarna hos MB smile). Sen har dom ju en del mindre åttor som gått få med manuell, men du har helt rätt i att den absoluta majoriteten av MB, icke AMG (inte vanligt hos amg heller dock), med större v8or har automat!

500E fanns aldrig med manuell växellåda, jag har iaf inte hittat något som styrker det.
Inte ens C36 AMG fanns med manuell låda.

Så nä, Mercedes har kört automat bakom sina motorstarkare alternativ sen rätt länge, till skillnad från t.ex Audi och BMW.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang