Trimma 740:i

meckar_jonte
18 augusti 2021 · 65 Inlägg

panda666 skrev:

meckar_jonte skrev:
Men då borde de inte vara nå problem alls. Min är från 1990

vad har din för hk original runt 100? en fk har 135 så du får alltså ha en ökning på max 20% och 10% i vrid så ska bess godkänna.

Går de inte å bessa om?

panda666
18 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

meckar_jonte skrev:

panda666 skrev:

meckar_jonte skrev:
Men då borde de inte vara nå problem alls. Min är från 1990

vad har din för hk original runt 100? en fk har 135 så du får alltså ha en ökning på max 20% och 10% i vrid så ska bess godkänna.

Går de inte å bessa om?

va menar du? ska du hinka in en annan motor? bara att reg besikta sen eller vad frågar du?^

meckar_jonte
18 augusti 2021 · 65 Inlägg

panda666 skrev:

meckar_jonte skrev:

panda666 skrev:

vad har din för hk original runt 100? en fk har 135 så du får alltså ha en ökning på max 20% och 10% i vrid så ska bess godkänna.

Går de inte å bessa om?

va menar du? ska du hinka in en annan motor? bara att reg besikta sen eller vad frågar du?^

Är det med turbo?

panda666
18 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

meckar_jonte skrev:

panda666 skrev:

meckar_jonte skrev:

Går de inte å bessa om?

va menar du? ska du hinka in en annan motor? bara att reg besikta sen eller vad frågar du?^

Är det med turbo?

yes, kasta in en b230fk 135hk med turbo. eller t5;)

Lucif3r
18 augusti 2021 · 2 183 Inlägg

panda666 skrev:
Så var det! Jäkla dyra bilar att köpa nu för tiden bara, 7/9 serien med t5. Men t5 ska vara trimvänlig och kunna nå fina siffror har ja hört. Frågan är om det är värt pengarna än att bara trimma sin b230fk/ft.

Beror ju på så klart. Det är ju lite "speciellt" med att ha en motor avsedd för sorkdrift i en RWD bil, och det är ju bra jäkla mycket mer moderna motorer är traktor-rödblockarna.... Men det är ju inte gratis direkt... Rent ekonomiskt får man betydligt mycket mer rödblockare än innan man ens fått ner T5an i bilen, och dom är inte direkt billiga att trimma vidare på sen heller.

Rödblockare är bra för någorlunda budgettrimning med fullgott resultat, T5a är mer åt "jag vill ha!"-hållet, kosta vad det kosta vill tongue

meckar_jonte
19 augusti 2021 · 65 Inlägg

Jag har hittat en A-Kam för 800 kr. Är det värt å köpa?

panda666
19 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

meckar_jonte skrev:
Jag har hittat en A-Kam för 800 kr. Är det värt å köpa?

Klistrar in från länken ja skickade till dig här, läs här och bestäm vad du ska ha;)





Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel wink

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang