Eluttag fungerar men ej lampor när husvagnen är kopplat till 230 voltsystemet? (Bild)

Jonatan36
19 augusti 2021 · 25 Inlägg

Hej,

Kom precis till husvagnen som har stått över sommaren och kopplade precis i husvagnen i 230v systemet. Allt fungerade när jag åkte för ca 2 månader sedan men nu fungerar inte något som går på batteriet. Tog fram det för att fota det och då är det något "smuts" i enda kontakten. Misstänker att detta är batterisyra men är inte säker.

Jag kom på att jag glömde sätta huvudströmbrytaren på "car" och lämnade den istället stående på "caravan" vilket man tydligen inte ska göra.

Är det någon som har några tips hur jag ska gå tillväga nu? https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240867/240867-0987be41b8c26de215c95b89d0356ddc.jpg

granadadr
19 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

mät upp å kolla om den har ström,, ladda?? smile  nu på sommaren brukar batterier klara sig bra om man råkar tabba sig,, värre på vintern smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
19 augusti 2021 · 5 840 Inlägg

Som sagt, det logiska första steget är att kolla om det är någon laddning i batteriet

Mossan1
19 augusti 2021 · 2 828 Inlägg

Håller med föregående.

Värt att veta är också att om husvagnen har inbyggd laddare för batteriet (det har "alla") så är den säkert elektronisk med automatisk laddning. Automatisk så den inte överladdar.
Men sådana laddare måste känna av ca 9v i batteriet annars startar den inte laddningen.  Så ett helt tomt batteri laddas alltså inte.

Med huvudströmmen på har sannolikt batteriet dragits ur.
Antingen laddar du batteriet med en oelektronsk laddare ett tag, eller, med startkablar från bilen i nån minut.
Du kan också sätta ett annat 12v batteri med startkabel på husvagnsbatteriet bara så laddaren startar.  Sen laddar inbyggda upp batteriet bara du har 230v inkopplad.

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2021)

Jonatan36
19 augusti 2021 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Håller med föregående.

Värt att veta är också att om husvagnen har inbyggd laddare för batteriet (det har "alla") så är den säkert elektronisk med automatisk laddning. Automatisk så den inte överladdar.
Men sådana laddare måste känna av ca 9v i batteriet annars startar den inte laddningen.  Så ett helt tomt batteri laddas alltså inte.

Med huvudströmmen på har sannolikt batteriet dragits ur.
Antingen laddar du batteriet med en oelektronsk laddare ett tag, eller, med startkablar från bilen i nån minut.
Du kan också sätta ett annat 12v batteri med startkabel på husvagnsbatteriet bara så laddaren startar.  Sen laddar inbyggda upp batteriet bara du har 230v inkopplad.

Tack för svaret, det låter väldigt rimligt! Tror du "smutsen" på bilden har något med den potentiella urladdningen att göra?

Utmarks-Loke
19 augusti 2021 · 5 840 Inlägg

"Smutsen" bildas nät vätgas frigörs från batteriet och reagerar med metallen i batteripolen. På gamla bilar kan det ser bedrövligt ut med tjocka lager sånt där.

Stortag
20 augusti 2021 · 298 Inlägg

Skulle ta och putsa upp polerna och kabelskorna. Det är även rekommenderat att ta av minuspolen från batteriet då det skall stå flera månader oanvänd, annars erjar det lite åt gången i kablarna.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Brådhis * Voff voff *
20 augusti 2021 · 10 280 Inlägg

Jag skulle rekommendera att byta till riktiga polskor istället för klämmor. Inte för att det löser det här problemet, men väl för att slippa problem i framtiden... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 augusti 2021 · 7 238 Inlägg

Ett litet tillägg.
Om batteriet håller under 9 volt måste du till att börja med ladda med en "gammaldags analog" batteriladdare innan du övergår till en digital - t ex CTEK.

Rengör och smörj batteripolerna med vattenfri vaselin eller polfett samt byt till riktiga polskor.

Det "vita klegget(oxiden)" får du bort med alkaliskt medel, t ex tvål eller diskmedel.

husseman
21 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, ser inte vilket märke på batteri eller typ. Är det ett Feltema,Hamron , o allt va skiten heter så lär det vara skadat o skrot- men testa att få fart på det. Men skit från början o sen total urladdning, känns inte som ett bra pålitligt val att ha kvar. Är det ett kvalitetsbatteri-så ska du givetvis försöka rädda det. Lycka till.
mvh/husse

granadadr
21 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

nu har du förutfattade meningar igen, står ingenstans vilket batteri han har, kan vara Bosch, Varta eller dyl wink däremot så bör TS montera riktiga polskor istället för krodilklämmor smile

husseman
21 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

granadadr skrev:
nu har du förutfattade meningar igen, står ingenstans vilket batteri han har, kan vara Bosch, Varta eller dyl wink däremot så bör TS montera riktiga polskor istället för krodilklämmor smile

Hmm, håller med om att han borde montera riktiga polskor, men tror inte att hans batteri har rasat pga. detta.Batteriet har helt enkelt laddats ur. Min tanke e´att ett kvallebatteri kan vara värt att försöka rädda.(ibland går det inte) Men har du kört ner ett skitbatteri, så e´det inte värt tiden att försöka få igång skiten. Låt oss säja att batteriet varit nere på 2v. Ett sånt batteri skruttar inte bara igång igen o blir normalt. Ett sånt batteri har fått stryk, o är det ett skitbatteri från början o får en sån
pärla mitt i middan...så skulle inte ja välja att lita på detta batteri nåt mer. Men vill man lägga tid, så kan man ju försöka.

mvh/husse

uhlin
22 augusti 2021 · 2 834 Inlägg

husseman skrev:

granadadr skrev:
nu har du förutfattade meningar igen, står ingenstans vilket batteri han har, kan vara Bosch, Varta eller dyl wink däremot så bör TS montera riktiga polskor istället för krodilklämmor smile

Hmm, håller med om att han borde montera riktiga polskor, men tror inte att hans batteri har rasat pga. detta.Batteriet har helt enkelt laddats ur. Min tanke e´att ett kvallebatteri kan vara värt att försöka rädda.(ibland går det inte) Men har du kört ner ett skitbatteri, så e´det inte värt tiden att försöka få igång skiten. Låt oss säja att batteriet varit nere på 2v. Ett sånt batteri skruttar inte bara igång igen o blir normalt. Ett sånt batteri har fått stryk, o är det ett skitbatteri från början o får en sån
pärla mitt i middan...så skulle inte ja välja att lita på detta batteri nåt mer. Men vill man lägga tid, så kan man ju försöka.

mvh/husse

Visst.. Biltema har en del skit... Men just deras batterier är av det bättre enlig mig. Aldrig haft problem med deras batterier. Lång livslängd. Så att deras batterier skulle va skit håller jag inte med om.

mb_pucken
22 augusti 2021 · 5 087 Inlägg

När jag hämtade hem min micra så var batteriet helt tomt. Bilen hade stått i närmare 6 månader utan att röras. Tog ur batteriet och kopplade kablar till ett laddat batteri i några timmar för att få upp spänningen. På med en smart laddare ett dygn. Satte det i bilen och nu ett år senare så sitter fortfarande samma batteri i bilen. Inte haft ett enda problem att varken starta eller spela musik.
Tro det eller ej men i bilen sitter det ett Biltema batteri!
Det enda fordonet jag har som inte har ett Biltema batteri är faktiskt husvagnen. Men det var endast för att fritidsbatteriet som sitter där var extremt billigt vid en utförsäljning på lokala ad-bildelar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
22 augusti 2021 · 2 828 Inlägg

Så otroligt mycket fördomar mot Biltema så det är skrattretande.

Visst får man vad man betalar för i många fall, men i dom allra flesta fall är det rena tramspåståenden.

husseman
25 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så otroligt mycket fördomar mot Biltema så det är skrattretande.

Visst får man vad man betalar för i många fall, men i dom allra flesta fall är det rena tramspåståenden.

Hmm, ok vi tar en jämförelse - Bromsbelägg premium (Brembo) kostar 550:- på nån tysk sida(läs autodoc. eller nån av deras sidsidor). O så har de ett märke som heter Stark(vilket jag inte rek. någon)- för 235:- . Beläggen i Sv. skulle kosta 990:-(brembo).Helt ok om man köper brembo från Tyskland. Tror du på fullt allvar att du får samma grejer om du skulle välja Stark??
Belägg med märket Stark e´livsfarliga o överhettas o smulas sönder, detta har jag sett med egna ögon.
Man får vad man betalar för- och numer har väl Feltema inte direkt billiga batterier längre. Så vill man ha bra grejer, så kanske de funkar bättre numer. Fast  vill man ha nåt som höjer värdet på bilen/husvagnen.. så ska man inte ha Feltema.  De har sitt rykte av en anledning o det lär de få leva med.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2021 · 10 280 Inlägg

husseman skrev:

Mossan1 skrev:
Så otroligt mycket fördomar mot Biltema så det är skrattretande.

Visst får man vad man betalar för i många fall, men i dom allra flesta fall är det rena tramspåståenden.

Hmm, ok vi tar en jämförelse - Bromsbelägg premium (Brembo) kostar 550:- på nån tysk sida(läs autodoc. eller nån av deras sidsidor). O så har de ett märke som heter Stark(vilket jag inte rek. någon)- för 235:- . Beläggen i Sv. skulle kosta 990:-(brembo).Helt ok om man köper brembo från Tyskland. Tror du på fullt allvar att du får samma grejer om du skulle välja Stark??
Belägg med märket Stark e´livsfarliga o överhettas o smulas sönder, detta har jag sett med egna ögon.
Man får vad man betalar för- och numer har väl Feltema inte direkt billiga batterier längre. Så vill man ha bra grejer, så kanske de funkar bättre numer. Fast  vill man ha nåt som höjer värdet på bilen/husvagnen.. så ska man inte ha Feltema.  De har sitt rykte av en anledning o det lär de få leva med.

mvh/husse

Dessa belägg du kallar premium är rent skräp.  Har testat dessa och Volvos egna på Nürburgring på min förra V70. Volvos klarade sig fint, varv efter varv. Brembos belägg slet ner över 75% på 4 varv. Dom tålde inte värme över huvud taget utan kollapsade mer eller mindre helt. Visade sig när man började fråga runt lite att detta, som vissa bildelskedjor kallar "premium" egentligen är Brembos enklaste, billigaste vardagsbelägg. Att dom kallas "premium" verkar enbart bero på att dom har ett märke som låter bra i folks öron. Brembo själva verkar inte kalla dom "premium"... Säger inte att Stark eller Biltema är bättre, men sannolikt inte mycket sämre heller...

Har för övrigt testat Stark på en Beetle. Funkade utmärkt för vardagskörning. Bana var aldrig aktuellt med den bilen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
26 augusti 2021 · 2 828 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:

Mossan1 skrev:
Så otroligt mycket fördomar mot Biltema så det är skrattretande.

Visst får man vad man betalar för i många fall, men i dom allra flesta fall är det rena tramspåståenden.

Hmm, ok vi tar en jämförelse - Bromsbelägg premium (Brembo) kostar 550:- på nån tysk sida(läs autodoc. eller nån av deras sidsidor). O så har de ett märke som heter Stark(vilket jag inte rek. någon)- för 235:- . Beläggen i Sv. skulle kosta 990:-(brembo).Helt ok om man köper brembo från Tyskland. Tror du på fullt allvar att du får samma grejer om du skulle välja Stark??
Belägg med märket Stark e´livsfarliga o överhettas o smulas sönder, detta har jag sett med egna ögon.
Man får vad man betalar för- och numer har väl Feltema inte direkt billiga batterier längre. Så vill man ha bra grejer, så kanske de funkar bättre numer. Fast  vill man ha nåt som höjer värdet på bilen/husvagnen.. så ska man inte ha Feltema.  De har sitt rykte av en anledning o det lär de få leva med.

mvh/husse

Dessa belägg du kallar premium är rent skräp.  Har testat dessa och Volvos egna på Nürburgring på min förra V70. Volvos klarade sig fint, varv efter varv. Brembos belägg slet ner över 75% på 4 varv. Dom tålde inte värme över huvud taget utan kollapsade mer eller mindre helt. Visade sig när man började fråga runt lite att detta, som vissa bildelskedjor kallar "premium" egentligen är Brembos enklaste, billigaste vardagsbelägg. Att dom kallas "premium" verkar enbart bero på att dom har ett märke som låter bra i folks öron. Brembo själva verkar inte kalla dom "premium"... Säger inte att Stark eller Biltema är bättre, men sannolikt inte mycket sämre heller...

Har för övrigt testat Stark på en Beetle. Funkade utmärkt för vardagskörning. Bana var aldrig aktuellt med den bilen...

Ett klockrent tramspåstående.
Rena skolexemplet.

På tävlingsbanan ska man väl för hundra gubbar inte ha standardbromsar om dom blir så varma så dom smular sönder.
Även om det nu är "Biltema-Skit" eller "Kvalitets Brembo", har man ju valt fel produkt från början.  Då ska man ju ha keramiska bromsar eller liknande.
Eller så hade bromsarna andra fel, eller alternativt en förare av dålig kvalitet.
Jag vet inte vilket.

Hur många gamla skitbilar åker inte med stekande bakbromsar pga anliggning, sannolikt massor av dom med "Biltema-skit-bromsbelägg" utan att något smular sönder.

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2021 · 10 280 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, ok vi tar en jämförelse - Bromsbelägg premium (Brembo) kostar 550:- på nån tysk sida(läs autodoc. eller nån av deras sidsidor). O så har de ett märke som heter Stark(vilket jag inte rek. någon)- för 235:- . Beläggen i Sv. skulle kosta 990:-(brembo).Helt ok om man köper brembo från Tyskland. Tror du på fullt allvar att du får samma grejer om du skulle välja Stark??
Belägg med märket Stark e´livsfarliga o överhettas o smulas sönder, detta har jag sett med egna ögon.
Man får vad man betalar för- och numer har väl Feltema inte direkt billiga batterier längre. Så vill man ha bra grejer, så kanske de funkar bättre numer. Fast  vill man ha nåt som höjer värdet på bilen/husvagnen.. så ska man inte ha Feltema.  De har sitt rykte av en anledning o det lär de få leva med.

mvh/husse

Dessa belägg du kallar premium är rent skräp.  Har testat dessa och Volvos egna på Nürburgring på min förra V70. Volvos klarade sig fint, varv efter varv. Brembos belägg slet ner över 75% på 4 varv. Dom tålde inte värme över huvud taget utan kollapsade mer eller mindre helt. Visade sig när man började fråga runt lite att detta, som vissa bildelskedjor kallar "premium" egentligen är Brembos enklaste, billigaste vardagsbelägg. Att dom kallas "premium" verkar enbart bero på att dom har ett märke som låter bra i folks öron. Brembo själva verkar inte kalla dom "premium"... Säger inte att Stark eller Biltema är bättre, men sannolikt inte mycket sämre heller...

Har för övrigt testat Stark på en Beetle. Funkade utmärkt för vardagskörning. Bana var aldrig aktuellt med den bilen...

Ett klockrent tramspåstående.
Rena skolexemplet.

På tävlingsbanan ska man väl för hundra gubbar inte ha standardbromsar om dom blir så varma så dom smular sönder.
Även om det nu är "Biltema-Skit" eller "Kvalitets Brembo", har man ju valt fel produkt från början.  Då ska man ju ha keramiska bromsar eller liknande.
Eller så hade bromsarna andra fel, eller alternativt en förare av dålig kvalitet.
Jag vet inte vilket.

Hur många gamla skitbilar åker inte med stekande bakbromsar pga anliggning, sannolikt massor av dom med "Biltema-skit-bromsbelägg" utan att något smular sönder.

Nu får du nog andas lite och läsa en gång till. Du missade helt att min poäng till Husseman var att det var fel att kalla dom premium och att dom var som bäst i samma klass som Stark eller Biltema, dvs just vardagsbelägg.

Beläggen köptes just för att dom hette Brembo och Premium inför körning. Det var först efteråt (förstås!) det visade sig att dom egentligen inte alls var premium utan absolut enklaste modellen. Så ja, jag är extremt medveten om att man inte ska köra med standardbromsar på bana. Det var liksom därför jag köpte dessa (och dom skivor jag köpte)... Hade dom marknadsförts som standardbelägg hade jag helt uppenbart inte köpt dom.

Att dessutom originalbeläggen från Volvo klarade sig utmärkt vid ett tidigare besök visar ju också på hur usla Brembos belägg var.

Sedan får du tro vad du vill om mig som förare och om skicket på mitt fordons bromsar... Främst eftersom du bara tror, inte vet...

Senast redigerat av Brådhis (26 augusti 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
26 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

Husseman,,  ett biltema batteri sänker ej värdet på en husvagn,,  har du haft husvagn Hussseman ??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang