Eluttag fungerar men ej lampor när husvagnen är kopplat till 230 voltsystemet? (Bild)

husseman
27 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

granadadr skrev:
Husseman,,  ett biltema batteri sänker ej värdet på en husvagn,,  har du haft husvagn Hussseman ??

Hehe, mjo faktiskt va ja delägare i en liten sur Adria för 25-30 år sedan, - en vagn vi bara hade med för att få kalla öl o få komma in på campingar.
Alla däckade utanför oftast.(detta e´preskiberat nu) Men numer jobbar jag med Husvagnar o Husbilar under stora delar av året, o när jag ser vad som händer med vissa Batterier o vissa kunder blir knallröda i fejjan , när ja frågar om de satt dit ett skitbatteri. De e´då de förstår att de kanske snålat lite..hehe. O oftast hittar ja ett Hamron, Kayoba, eller feltema sittandes där. Det kan vara Startbatterier(vilket inte e´det bästa valet i en husvagn) med så taskigt skick, att min batteritestare inte känner av dom. Vissa har 3v andra 14v..det vill säja att man har bara funktioner på vagnen, när man ligger på 220v o har en bra laddare. Nästan allt styrs av 12v,en- o har man inte den..då har man inget, om man sitter med en "smartladdare på 4a" som försöker få igång ett skitbatteri med 2v i.  Att sätta i ett feltema för 1400:-, eller ett Yuasa för 1650:- är ju ingen större skillnad i pris, men en jävla skillnad i "märkesfördel".
Biltema tar ju bra betalt för sina batterier numer, möjligen har de satsat på bättre kvalité. Men ja vet att står det Biltema på nåt- så är det ingen värdehöjare i nåt avseende.  Lucas uppfann mörkret och kortslutningen, biltema uppfann lågpris o skitkvalle i Sverige. Sånt får man leva med, även om man försöker bli nåt annat. Tycker Biltemas kokta korv, som ev. kan innehålla spår av kött säger allt. huu

mvh/husse

husseman
28 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:

Mossan1 skrev:
Så otroligt mycket fördomar mot Biltema så det är skrattretande.

Visst får man vad man betalar för i många fall, men i dom allra flesta fall är det rena tramspåståenden.

Hmm, ok vi tar en jämförelse - Bromsbelägg premium (Brembo) kostar 550:- på nån tysk sida(läs autodoc. eller nån av deras sidsidor). O så har de ett märke som heter Stark(vilket jag inte rek. någon)- för 235:- . Beläggen i Sv. skulle kosta 990:-(brembo).Helt ok om man köper brembo från Tyskland. Tror du på fullt allvar att du får samma grejer om du skulle välja Stark??
Belägg med märket Stark e´livsfarliga o överhettas o smulas sönder, detta har jag sett med egna ögon.
Man får vad man betalar för- och numer har väl Feltema inte direkt billiga batterier längre. Så vill man ha bra grejer, så kanske de funkar bättre numer. Fast  vill man ha nåt som höjer värdet på bilen/husvagnen.. så ska man inte ha Feltema.  De har sitt rykte av en anledning o det lär de få leva med.

mvh/husse

Dessa belägg du kallar premium är rent skräp.  Har testat dessa och Volvos egna på Nürburgring på min förra V70. Volvos klarade sig fint, varv efter varv. Brembos belägg slet ner över 75% på 4 varv. Dom tålde inte värme över huvud taget utan kollapsade mer eller mindre helt. Visade sig när man började fråga runt lite att detta, som vissa bildelskedjor kallar "premium" egentligen är Brembos enklaste, billigaste vardagsbelägg. Att dom kallas "premium" verkar enbart bero på att dom har ett märke som låter bra i folks öron. Brembo själva verkar inte kalla dom "premium"... Säger inte att Stark eller Biltema är bättre, men sannolikt inte mycket sämre heller...

Har för övrigt testat Stark på en Beetle. Funkade utmärkt för vardagskörning. Bana var aldrig aktuellt med den bilen...

Hmm, ja nån tävlingskörning har ja inte snackat om, tog ett märke som folk vill ha o e´beredda på att pröjsa nån slant extra för(Brembo), ta Ferodo eller Ate istället då. Dessa e´ju oxå premium- därmed inte sagt att det är för banracing..utan saker som används som OEM. Skillnaden är att dessa går inte att jämföra med tex. Stark. Ja har sett dessa starkbelägg falla sönder i atomer...o då har vi haft en kvinnlig förare på 80+ tex. O hon styr inte farten med bromsarna bak bara..- dvs..-enligt min mening så e´dessa livsfarliga. De hade inte bara släppt i limningen, utan de hade pulvriserats. O det roliga va att det va iskalla grejer. Oken va kanon o med några vettiga klossar monterade. (Triscan, eller Promiester) så har bilen inte haft några problem mer.

mvh/husse

granadadr
28 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

husseman skrev:

granadadr skrev:
Husseman,,  ett biltema batteri sänker ej värdet på en husvagn,,  har du haft husvagn Hussseman ??

Hehe, mjo faktiskt va ja delägare i en liten sur Adria för 25-30 år sedan, - en vagn vi bara hade med för att få kalla öl o få komma in på campingar.
Alla däckade utanför oftast.(detta e´preskiberat nu) Men numer jobbar jag med Husvagnar o Husbilar under stora delar av året, o när jag ser vad som händer med vissa Batterier o vissa kunder blir knallröda i fejjan , när ja frågar om de satt dit ett skitbatteri. De e´då de förstår att de kanske snålat lite..hehe. O oftast hittar ja ett Hamron, Kayoba, eller feltema sittandes där. Det kan vara Startbatterier(vilket inte e´det bästa valet i en husvagn) med så taskigt skick, att min batteritestare inte känner av dom. Vissa har 3v andra 14v..det vill säja att man har bara funktioner på vagnen, när man ligger på 220v o har en bra laddare. Nästan allt styrs av 12v,en- o har man inte den..då har man inget, om man sitter med en "smartladdare på 4a" som försöker få igång ett skitbatteri med 2v i.  Att sätta i ett feltema för 1400:-, eller ett Yuasa för 1650:- är ju ingen större skillnad i pris, men en jävla skillnad i "märkesfördel".
Biltema tar ju bra betalt för sina batterier numer, möjligen har de satsat på bättre kvalité. Men ja vet att står det Biltema på nåt- så är det ingen värdehöjare i nåt avseende.  Lucas uppfann mörkret och kortslutningen, biltema uppfann lågpris o skitkvalle i Sverige. Sånt får man leva med, även om man försöker bli nåt annat. Tycker Biltemas kokta korv, som ev. kan innehålla spår av kött säger allt. huu

mvh/husse

finns ju en MILJON saker som sänker värdet på en husvagn,,  det är det jag vill komma åt,, om jag kikar på en husvagn så sänker ju inte biltema batteriet värdet på vagnen direkt wink   men om det är fukt,  dålig inr, taskiga pumpar,, mm mm så sänker DET värdet wink  sen kanske att ett skitbatteri å som du sa att dem monterar ett startbatteri inte är optimalt wink  ska själv ta å köpa ett  litiumbatteri till min smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
husseman
28 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, har du en taskig v-pump, så säljer ja dessa för runt 350:-, vill du ha en tandempump så kostar den 795:-. att anse att en v-pump i en vagn e´ett problem är ju lite löjligt. Det e´smäck precis som allt annat i en husvagn. Inget e´gjort för att hålla, möjligen värmesystem med Alde vattenburet kan anses hålla kvalle.  Att köpa en fuktskadad vagn är ju inte smart, en fukttest kostar runt 600:-+moms. O detta bör man kosta på sig. Men sitter det ett feltema startbatteri med 2v i- så tycker jag det är allvarligare. Det visar att ägaren har ingen som helst koll på att sköta en tattarvagn. O kan man inte räkna ut att när man har 2v i Batteriet, o en laddare som inte klarar att fixa styrström till allt som drivs i vagnen av 12v...- så kanske man ska tälta eller köpa en husbil istället.. Fan vet om inte batterifel e´hälften av alla fel. ..huu
mvh/husse

granadadr
28 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

ett batteri sänker fortfarande inte värdet på en husvagn så mkt wink så man bör gå ut med en varning mm wink  som sagt finns 1000 värre saker smile  om vi ska dra upp jobbiga å dyra saker så är ett trasigt kylskåp ett av dem,, läckade varmvattenberedare  en orsak till fuktskador,, ja listan kan göras lång som är MKT värre än ett biltema batteri smile

husseman
28 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Hehe, "trasiga" kylskåp gör ja ett 10 tal i veckan..både på närliggande campingar o vagnar folk orkar köra ner till verkstan. Går skåpet på 220v, men inte på Gasol..så fixar ja oftast det på en timme.
Går det på Gasol, men inte på 220v - så kan det ta 2tim. Går inte skåpet på nåt...ja då blir det dyrt, men får hem dessa på 1 dag från Dometic o 8-35k senare..så har man ett nytt kallt skåp. Fast om man inte testar Kylskåp o värmare innan man köper en vagn, utan kollar saker som gardiner o färgen på mattan. Så kan man fan stå sitt kast enligt mig.. hehe
mvh/husse

uhlin
29 augusti 2021 · 2 834 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, "trasiga" kylskåp gör ja ett 10 tal i veckan..både på närliggande campingar o vagnar folk orkar köra ner till verkstan. Går skåpet på 220v, men inte på Gasol..så fixar ja oftast det på en timme.
Går det på Gasol, men inte på 220v - så kan det ta 2tim. Går inte skåpet på nåt...ja då blir det dyrt, men får hem dessa på 1 dag från Dometic o 8-35k senare..så har man ett nytt kallt skåp. Fast om man inte testar Kylskåp o värmare innan man köper en vagn, utan kollar saker som gardiner o färgen på mattan. Så kan man fan stå sitt kast enligt mig.. hehe
mvh/husse

Och viktigaste av allt att inte glömma.... Kolla så det inte sitter ett Biltema batteri i vagnen. Hahaha.... Förlåt, kunde inte hålla mig. Så dåliga är inte deras batterier.

granadadr
29 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

i min värld är det som om jag köper en bil med Biltema extraljus,, how cares?? vill jag ej ha skiten byter jag till ex NBB smile samma med batteri,,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2021 · 17 483 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, "trasiga" kylskåp gör ja ett 10 tal i veckan..både på närliggande campingar o vagnar folk orkar köra ner till verkstan. Går skåpet på 220v, men inte på Gasol..så fixar ja oftast det på en timme.
Går det på Gasol, men inte på 220v - så kan det ta 2tim. Går inte skåpet på nåt...ja då blir det dyrt, men får hem dessa på 1 dag från Dometic o 8-35k senare..så har man ett nytt kallt skåp. Fast om man inte testar Kylskåp o värmare innan man köper en vagn, utan kollar saker som gardiner o färgen på mattan. Så kan man fan stå sitt kast enligt mig.. hehe
mvh/husse

Ringt på lite beg. husvagnar och frågat om kylskåp och värmare går på gasol? Svaret brukar bli att de inte har provat eller att "jag tror det". Var och tittade på en KABE Smaragd där säljaren sa att kyl/värme ska fungera på gasol. Tyvärr hade han tomt på gasol när jag kom dit... Tyvärr för honom hade jag med mig en full PC5 och gissa vad? Skiten fungerade inte på gasol.

Jag blir trött.

Ursäkta OT.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
29 augusti 2021 · 7 289 Inlägg

Hybrid_ skrev:

husseman skrev:
Hehe, "trasiga" kylskåp gör ja ett 10 tal i veckan..både på närliggande campingar o vagnar folk orkar köra ner till verkstan. Går skåpet på 220v, men inte på Gasol..så fixar ja oftast det på en timme.
Går det på Gasol, men inte på 220v - så kan det ta 2tim. Går inte skåpet på nåt...ja då blir det dyrt, men får hem dessa på 1 dag från Dometic o 8-35k senare..så har man ett nytt kallt skåp. Fast om man inte testar Kylskåp o värmare innan man köper en vagn, utan kollar saker som gardiner o färgen på mattan. Så kan man fan stå sitt kast enligt mig.. hehe
mvh/husse

Ringt på lite beg. husvagnar och frågat om kylskåp och värmare går på gasol? Svaret brukar bli att de inte har provat eller att "jag tror det". Var och tittade på en KABE Smaragd där säljaren sa att kyl/värme ska fungera på gasol. Tyvärr hade han tomt på gasol när jag kom dit... Tyvärr för honom hade jag med mig en full PC5 och gissa vad? Skiten fungerade inte på gasol.

Jag blir trött.

Ursäkta OT.

jävla pajas som håller på å ljuga sad han visste säkert den ej gick på gasol,, nu är väl det ej värst,, men endå sad ,, ot jag glömde öppna kranen till min en gång å den klickade å försökte tända,, å jag vart orolig,,  tills jag kom på aha kanske är lättare med gasol fram till kylskåpet wink

husseman
1 september 2021 · 1 590 Inlägg

Hehe, inte ovanligt att vissa som säljer sina vagnar påstår att allt går på Gasol- fast vi använder aldrig det... "brukar det heta".  O funkar skåpet på 220v.- så brukar det oftast inte bli så dyrt att fixa.
Viktigast e´att det finns köldmedel kvar, då man inte kan återfylla dessa skåp. Att byta ut hela kylapparaten är inte billigt..- så bara skåpet blir kallt på 220, eller Gasol..så finns det alltid hopp. O de brukar inte kosta mer än ett Feltema batteri att fixa Gasolfel.. va nu ett sånt kostar numer- handlar inte på Biltema varje år. Hehe.
mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2021 · 17 483 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, inte ovanligt att vissa som säljer sina vagnar påstår att allt går på Gasol- fast vi använder aldrig det... "brukar det heta".  O funkar skåpet på 220v.- så brukar det oftast inte bli så dyrt att fixa.
Viktigast e´att det finns köldmedel kvar, då man inte kan återfylla dessa skåp. Att byta ut hela kylapparaten är inte billigt..- så bara skåpet blir kallt på 220, eller Gasol..så finns det alltid hopp. O de brukar inte kosta mer än ett Feltema batteri att fixa Gasolfel.. va nu ett sånt kostar numer- handlar inte på Biltema varje år. Hehe.
mvh/husse

Hm. Det där har jag inte tänkt på innan. Fast när inte värmaren drar igång blir jag bara trött. Nu kommer dock den gyllene säsongen för husvagnsköp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
1 september 2021 · 1 590 Inlägg

Hehe-  SÄLJ. Min gissning e´att många köpt husvagn pga. Corona.. men många har märkt att husvagnsliv inte e´skitskoj. Skulle gissa på att det kommer finnas ett överflöd av vagnar till salu, så fort folk märker att man kan åka till värmen igen. Så hade ja suttit på en sur tattartermos nu- så hade ja lagt ut den direkt...priserna kommer dyka som ett såll- när allt blir som förr.
mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang