Ford F-350

bearclaw
21 augusti 2021 · 15 Inlägg

Jag har tyvärr blivit förälskad i 80tals Ford F-350 dually crewcab. Jag säger tyvärr förvad jag förstår så är dom för tunga för att köras på B kort. Är det någon som har koll på om det stämmer? Och isf om det går att göra dom lättare?

V744
21 augusti 2021 · 13 Inlägg

Har ingen aning om de går att göra dom lättare så de får nån annan svara på, Men dom flesta Ford F-350 är c reggade vilket innebär att dom skall köras med C körkort. Dock är jag inte hundra på om de är detta som gäller för reglerna om detta är jävligt krångliga och oklara. Men annars borde man kunna ringa transport styrelsen eller nått och höra. Hoppas de löser sig så du får din lilla pärla:)

simlar
21 augusti 2021 · 5 525 Inlägg

Har för mig jag sett F350 reggad för B-kort.
Men då kommer nästa problem vilket är att på dom är lastvikten då endast runt 100kg pga den höga tjänstevikten, dvs har du en passagerare i bilen så får du inte lasta något alls enligt Sveriges/EUs löjligt låga totalviktsgräns.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
21 augusti 2021 · 2 824 Inlägg

Det har nog med lastvikten att göra som sagt och kanske också skatten som blev gynsammare som tung lastbil.

Du har väl lång och kort modell också.
Samt med och utan dubbelmontage bak (Dually)

Lång modell och dubbelmontage är nog alltid tung lastbil. = C

Kort med enkelhjul bak är nog möjlig, men störtlöjlig lastvikt.

Senast redigerat av Mossan1 (21 augusti 2021)

Bassiehof
21 augusti 2021 · 1 777 Inlägg

Regga den som A-traktor eller ta C.

bearclaw
21 augusti 2021 · 15 Inlägg

Låter som att enklaste lösningen är att ta C kortet. Får se hur det blir framöver. Tack för alla svaren.

Bassiehof
21 augusti 2021 · 1 777 Inlägg

En körlektion kostar flera tusen.

Utmarks-Loke
21 augusti 2021 · 5 836 Inlägg

Men om du köper en Dodge Ram pickup istället så finns de med Cummins diesel och får köras på B-körkort

bearclaw
22 augusti 2021 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men om du köper en Dodge Ram pickup istället så finns de med Cummins diesel och får köras på B-körkort

De är dock inte lika snygga. Det är utseendet jag gillar på de gamla F-350.

Low
22 augusti 2021 · 3 311 Inlägg

Stora pickuper är värdelöst i Sverige om man inte har C kort.finns B Reggade men har sett många med 50-150kg last vikt. Hur kul är det?...

MrHyde
22 augusti 2021 · 654 Inlägg

bearclaw skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men om du köper en Dodge Ram pickup istället så finns de med Cummins diesel och får köras på B-körkort

De är dock inte lika snygga. Det är utseendet jag gillar på de gamla F-350.

Varför inte en F250 då? Om det är 80-tals stuket du är ute efter så ser en 80-tals F250 och F350 rätt lika ut, förutom storleken då.

Live long, and prosper.
bearclaw
2 september 2021 · 15 Inlägg

MrHyde skrev:
Varför inte en F250 då? Om det är 80-tals stuket du är ute efter så ser en 80-tals F250 och F350 rätt lika ut, förutom storleken då.

De har tyvärr inte de coola bakre hjulhusen som jag gillar. Eller de kanske också finns i dually modell?

MrHyde
2 september 2021 · 654 Inlägg

bearclaw skrev:

MrHyde skrev:
Varför inte en F250 då? Om det är 80-tals stuket du är ute efter så ser en 80-tals F250 och F350 rätt lika ut, förutom storleken då.

De har tyvärr inte de coola bakre hjulhusen som jag gillar. Eller de kanske också finns i dually modell?

Dom nyare F250 finns med dubbelmontage i alla fall, vet dock inte med de äldre. Annars finns det F150 med stepside, inte riktigt samma sak men du får liknande skärmar i alla fall.

Live long, and prosper.
bearclaw
2 september 2021 · 15 Inlägg

MrHyde skrev:
Dom nyare F250 finns med dubbelmontage i alla fall, vet dock inte med de äldre. Annars finns det F150 med stepside, inte riktigt samma sak men du får liknande skärmar i alla fall.

Får kolla upp det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang