4557
Sök

Hjälp!

13 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Hej jag har under än längre period haft problem med bilen då den dör under körning och tomgång. De är en gammal 740 sedan(744) årsmodel 92 med en b230f motor. Jag la märke till härom dagen att en av mina bränsle pumpar är bort. De är då den pumpen som är under förrar sätet som saknas och jag letade över allt och den finns ingenstans för min tanke va att dom kanske flyttat på den men den är verkligen ingenstans och ström sladdarna är osså borta. Min tanke är kan detta bro på att bilen dör. För visst kan de va så att den pumpen i tanken inte orkar med? För asså bilen går att starta och sen går den i ungefär en halv minut sen dör den, då måste man vrida om nyckeln igen. Samt då att ibland efter att den dött så vill den inte starta på direkten igen utan den måste stå ett tag innan den vill starta igen. För visst kan de va så att pumpen i tanken bara orkar pumpa upp en bit sen när de är borta så dör den. Och då kan detta väll även va felet till varför den inte startar ibland att pumpen typ blivit överhettad eller att den inte orkat pumpa upp så mycket som behövs. För jag köpte den som en bruk bil men blev ju lurad och fick ett projekt istället. Sen har jag även funderat mycket och kunnat utesluta mycket.

Saker som inte har med att den dör att göra:
Luft systemet. Jag va inne ett tag på att de kanske va fel någonstans här för oftast så fort luft ventilen(Den luckan efter alla luft rör) öppnas så dör den. Men kunde dock utesluta denna ganska snabbt efter som att de visade sig att han fick för lite.
Sen va jag inne på att de kanske va tändningen men nä tändstiftet ger sina gnistor som den ska och kollade även med startmotorn om de va den som inte ville starta alla gånger men nope.
Så har nu spikat upp att de måste va fel med bränslesystemet. Och kollade alla fel koder 1 och 5 hade inga MEN av någon anledning ville den inte läsa nummer 3.

Kollade även fördelare och tändspole men de verka osså bra likadant med tänningslåset.

Jag har själv ingen aning om vad felet är men har och har haft mina misstankar. Men som sagt så vet jag inte vad de är så jag är öppen för tips om vad de kan va.

Mvh smile

1 186 Inlägg
27 augusti 2021
740 årsmodell 91-92 har bara EN bränslepump, nämligen den i tanken. Det som suttit under golvet är möjligen ett bränslefiltret, jag har dålig koll på just dom årsmodellerna....

Har du testat att byta Relät till bränslepumpen? Om det börjar bli dåligt är det inte ovanligt att bilen går en stund men sen när Relät blir lite varmt så slutar det fungera. Du kan testa att bygla Relät eller direktkoppla ström till pumpen. Går bilen då har du hittat felet smile

13 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Steff240 skrev:
740 årsmodell 91-92 har bara EN bränslepump, nämligen den i tanken. Det som suttit under golvet är möjligen ett bränslefiltret, jag har dålig koll på just dom årsmodellerna....

Har du testat att byta Relät till bränslepumpen? Om det börjar bli dåligt är det inte ovanligt att bilen går en stund men sen när Relät blir lite varmt så slutar det fungera. Du kan testa att bygla Relät eller direktkoppla ström till pumpen. Går bilen då har du hittat felet smile

Okej tack så mycket ska test de snarast möjliga smile

Sök