Soppapump 740 -88

Onordin4
29 augusti 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, min bränslepump glappar och kan dö ibland, kan det vara nån kabel? Nått relä? Det är den främre pumpen som krånglar och den har gått fint innan tills igår då bilen dog där vi senare bogserade hem den och efter 20 min väntan fungerade pumpen igen

Senast redigerat av Onordin4 (29 augusti 2021)

Steff240
29 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Jag gissar spontant på att reläet till bränslepumpen gjort sitt. Brukar bete sig så då.

Onordin4
29 augusti 2021 · 135 Inlägg

Okej, så steg 1 är att testa annat relä?

Steff240
29 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Onordin4 skrev:
Okej, så steg 1 är att testa annat relä?

Ja det hade jag gjort, det är ju snabbt gjort. Nytt relä kostar några hundralappar högst.
Alternativt kan du testa att bygla ditt gamla relä eller köra direktström på pumpen för att se om bilen fungerar ordentligt då.

Steff240
29 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

johnnyJ skrev:

Steff240 skrev:

Onordin4 skrev:
Okej, så steg 1 är att testa annat relä?

Ja det hade jag gjort, det är ju snabbt gjort. Nytt relä kostar några hundralappar högst.
Alternativt kan du testa att bygla ditt gamla relä eller köra direktström på pumpen för att se om bilen fungerar ordentligt då.

Varför inte mäta reläet innan du lägger ut hundralappar i onödan?

Grejen är ju att reläet ofta fungerar sålänge det är kallt, men ger upp när det blir varmt... Blir Svårt att mäta då kanske. Men som sagt så kan man i testsyfta bygla/koppla förbi relät vilket kostar gratis.

Onordin4
29 augusti 2021 · 135 Inlägg

Är det dehär med att sätta en kabel mellan? Och vilka är de som ska kopplas ihop isåfall?

Onordin4
29 augusti 2021 · 135 Inlägg

Jo så är de ju. Men så ni tycker jag ska koppla förbi reläet med en kabel och dra ut och köra? Kan ni förklara hur jag kopplar förbi de? Behöver jag säkring eller något imellan kabeln?

Onordin4
29 augusti 2021 · 135 Inlägg

Hört att man ska sätta kabel mellan typ 30 /86 eller nått sånt men jag vet bara inte vilka det är eller om jag ska ha en säkring mellan

Onordin4
29 augusti 2021 · 135 Inlägg

Okej, har iallafall möjlighet att testa ett annat relä från en likadan bil. Är det kanske en smartare ide att pröva ett annat relä?

Steff240
29 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Kan du låna ett relä så gör det. Tar 30 sekunder att byta och då vet du.
Fungerar det inte då får du nog plocka fram multimetern...

Onordin4
31 augusti 2021 · 135 Inlägg

Nu dog pumpen under förarsätet helt, den lät högt och så innan och nu låter det knappt nånting. Har möjlighet att låna ett annat relä till veckan

patrik79
31 augusti 2021 · 782 Inlägg

johnnyJ skrev:

Onordin4 skrev:
Hört att man ska sätta kabel mellan typ 30 /86 eller nått sånt men jag vet bara inte vilka det är eller om jag ska ha en säkring mellan

Du kommer att bränna kablar och säkringar om du inte vet exakt hur man gör. Dessutom vet du inte om det lyckas om något annat (också) är trasigt.
Det korrekta sättet att hantera detta är att göra en professionell felsökning med multimeter. Det lär man sig inte på en kvart eller genom att googla.

Be någon om hjälp!

Han ber ju någon om hjälp här. Den samlade erfarenheten här säger att det högst troligt är reläet som felar. Du tycker han ska lära sig mäta med en multimeter vilket kräver både erfarenhet och inte går att googla sig till. Vi är ju här för att hjälpa så kan inte du förklara hur en felsökning på en relä som fungerar till och från går till?

Brådhis * Voff voff *
31 augusti 2021 · 10 280 Inlägg

En Volvo 740 där soppapumpen stannar för att sedan efter stund funka igen, det är en solklar felbeskrivning på ett defekt bränslepumpsrelä. Det är dessutom ett riktigt vanligt fel. Det var vanligt redan när bilar var 5-10 år. Byt detta så funkar bilen sedan. smile

I övrigt instämmer jag med Patrik här ovanför, forumet är till för att man ska kunna fråga om hjälp och lära sig saker av andra med samma intresse!

Senast redigerat av Brådhis (31 augusti 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Onordin4
31 augusti 2021 · 135 Inlägg

Precis så jag tänker, inte alla som har pengar heller till verksdag hela tiden. Ska pröva nytt relä så fort jag får möjlighet till det. Tror du det också är anledningen till att pumpen nu blev helt tyst? Innan lät den ju med tändning på men inte nu

Steff240
31 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

När relät inte fungerar så får pumpen ingen ström helt enkelt. Relät fungerar ungefär som en strömbrytare för pumpen kan man säga.

Möjligen är det pumpen som är kass men det är nog väldigt ovanligt jämfört med relät.

Onordin4
31 augusti 2021 · 135 Inlägg

Okej, jo för den dog ju sen efter att ha blivit bogserad hem och väntat 20 min så funkade pumpen igen och jag undvek att köra med tanke på tidigare händelser med pumpen. Sen dan efter la pumpen av, men jag prövar med nytt relä och ser vad som händer

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Och det går som sagt inte att bygla reläet tills jag får tag på det andra?

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, fick möjlighet att testa ett relä nu och det blev ingen skillnad. Det hörs ett litet tyst ljud från pumpen men innan lät den högt och bröligt och den hoppar inte igång nu, vad är problemet då tror ni?

Steff240
1 september 2021 · 1 018 Inlägg

Det var ju lite värre... Då är nog antingen pumpen kass eller så är det nåt problem med strömmatning/jordning. Nu kommer en multimeter väl till pass.

Prövade du att starta bilen? Eller slog du bara på tändningen?

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Slog bara på tändningen. Pumpen brukade låta konstant så fort tändning är på och har gjort det senaste året. Den lät högt och tydligt och nu låter det knappt nånting. Det hörs ett litet flöde / rinnande eller liknande. Antar att den bara kommer stå och snurra som med förra reläet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang