Soppapump 740 -88

Steff240
1 september 2021 · 1 018 Inlägg

Jag hade nog ändå testat att starta bilen, och om möjligt testkört en liten runda eller bara låtit den stå på tomgång en stund. Funkar det så funkar det wink

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Okej, men tror du det är något fel med tanke på att den brölade och lät innan samt knastrade till ibland och nu hörs bara ett tyst litet rinnande

jaka54
1 september 2021 · 5 731 Inlägg

En frisk bensinpump ska inte höras!

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Den jag har är då f*n inte frisk isåfall. Den lät högt och knastrade till men nu är den i princip knäpptyst. Utöver det rinnande ljudet då men den har gått så bra länge, kan det vara anledningen att den dog? Bränslepumpen har gett upp?

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Okej en uppdatering, bensinen kommer inte fram till pumpen under bilen? Problemet måste alltså ligga i pumpen i tanken

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Bakre pumpen ger ifrån sig detdär ljudet, däremot om jag känner på bränsleslangen som går in i bränslepumpen under bilen känner jag inget flöde av bensin som jag gjorde innan

Steff240
1 september 2021 · 1 018 Inlägg

Dum fråga kanske men du har väl kollat så att det är bensin i tanken? wink alltså inte bara nån enstaka liter som skvalpar på botten...

Min 740 gick alldeles utmärkt utan fungerande tankpump i flera år, det enda som märktes var just att pumpen under golvet började brumma när man kom neråt kvarts tank. Förmodligen blev det tyngre att suga fram bränsle ju mindre det blev i tanken.

Därför undrar jag om det är så enkelt att din pump sugit luft?

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, pumpen går nu och bilen hostar sakta men säkert igång. Det finns över halvtank, problemet nu är att den går igång i ungefär 2-3 sekunder för att sedan dö, motorn är en b230e och går bra när den väl går, men däremot har jag aldrig haft dehär problemet att den dör efter nån sekund

Steff240
1 september 2021 · 1 018 Inlägg

Jahapp b230E alltså... Bränsletrycket på en sådan är A och O så det kan eventuellt vara så att pumpen är på upphällningen och inte orkar med riktigt.

Dock är den största orsaken till dålig motorgång på b230E tjuvluft. Tjuvluft gör att mängdskivan i bränslefördelaren inte öppnar som den ska och motorn får för lite eller ingen bensin.
Det kan vara så att bilen går igång på kallstartsfunktionen, dvs den extra bensin som sprutas in i startögonblicket. Men sen räcker inte den "vanliga" soppan till längre.

Onordin4
1 september 2021 · 135 Inlägg

Så vad är steg 1 att kolla?
B230e är ju inte roligaste motorn att hålla på med😆 haft en den tjäbbel men det har löst sig med tiden. Pumpen är rätt kass den har gett ifrån sig ljud som den inte ska typ knastrtat osv. Men vad är steg 1 att kolla tänker ni? Jag har läst dedär med tjuvluft att dom ska vara känsliga mot det, jag tror däremot inte att det är problemet. Pumpen har suttit sen 88 och låtit mysko rätt länge, kanske större chans att det är den? Jag har en biltema pump (kanske inte den bästa men det duger säkert, eller?) är det värt att byta eller finns det nånting jag borde kika på innan jag byter pump?

Steff240
1 september 2021 · 1 018 Inlägg

Nä det känns inte som tjuvluft just nu, även om man aldrig ska utesluta det när man härjar med k-jet :rolleyes:

Om du har en pump liggande kan du ju testa att byta, men det är viktigt att den är till för just K-jet insprutet. Det kräver nämligen högre bränsletryck, tror det är 5 bar, medans insprutet till b230F bara behöver 3 bar.

En tanke bara, är det rätt sorts relä du bytt till? Det finns ett relä till b230E och ett annat till b230F. Oklart vad skillnaden egentligen är men iallafall...

Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg
Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg

Kanske borde jag göra en ny tråd? Kanske glider ifrån ämnet nu lite

Steff240
2 september 2021 · 1 018 Inlägg

Det kan ju fortfarande vara pumpen som bråkar.
Jag hade nog dragit upp en eller flera spridare och kontrollerat hur dom sprutar. Stoppa spridaren i en pet-flaska och kör på starten. Det ska bli en kontinuerlig fin bränsledimma sålänge du kör på starten.
Det ska komma en viss mängd bränsle på en viss tid, tyvärr vet jag inte exakt hur mycket neutral

Senast redigerat av Steff240 (2 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang