Nya högtalare för en golf 2 1.8 från 1990?

dwadw
29 augusti 2021 · 292 Inlägg

Hejsan, fick köpa farmors gamla golf där högtalare och stereo är helt orginala. Har köpt en ny stereo (Pioneer DEH-S420BT) men behöver nya högtalare för de som sitter i bilen nu lär knappast vara nå bra.

Dock är jag ingen bilexpert så har ingen aning vad som passar vad och vad man behöver.

Har även inga planerar att skaffa baslåda och slutsteg nu, vill bara ha bättre högtalare.

Mvh Alexander

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2021 · 17 470 Inlägg

Sätt i stereon först och se hur det låter. Den nya stereon har betydligt mer effekt än originalet.
På tal om original så ska den stereon sparas. Vill du sälja bilen så småningom så är det bra om den finns.

Som exempel köpte jag i panik en gammal Citroen från -04 för några år sedan för att ha till jobbet. Bytte stereon till en nyare Alpine 178BT. Det blev riktigt bra ljud i den gamla kälken! Nu senast så smackade jag i en eftermarknadsstereo i den nyinköpta Toyotan. Kanonljud!

Så en sak i taget!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dwadw
30 augusti 2021 · 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sätt i stereon först och se hur det låter. Den nya stereon har betydligt mer effekt än originalet.
På tal om original så ska den stereon sparas. Vill du sälja bilen så småningom så är det bra om den finns.

Som exempel köpte jag i panik en gammal Citroen från -04 för några år sedan för att ha till jobbet. Bytte stereon till en nyare Alpine 178BT. Det blev riktigt bra ljud i den gamla kälken! Nu senast så smackade jag i en eftermarknadsstereo i den nyinköpta Toyotan. Kanonljud!

Så en sak i taget!

Okej, jag gör så. Får hoppas på att stereon kommer imorgon.

Och såklart man sparar på alla delar, vill kunna ställa tillbaka bilen till original igen någon gång haha. 

Tack för all hjälp smile

simlar
30 augusti 2021 · 5 524 Inlägg

Kan tipsa om att BRL säljer adaptrar för att montera 5,25 i dörrarna.
Man tar ut original förvaringsfack och monterar adaptern och högtalare.

Ser original ut och går enkelt att byta tillbaka till förvaringsfacken igen om man vill det vid eventuell framtida försäljning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dwadw
30 augusti 2021 · 292 Inlägg

simlar skrev:
Kan tipsa om att BRL säljer adaptrar för att montera 5,25 i dörrarna.
Man tar ut original förvaringsfack och monterar adaptern och högtalare.

Ser original ut och går enkelt att byta tillbaka till förvaringsfacken igen om man vill det vid eventuell framtida försäljning.

Tack, har du någon länk eller får man gå till butik själv? Låter som något jag skulle kunna använda mig utav.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2021 · 17 470 Inlägg

dwadw skrev:

Hybrid_ skrev:
Sätt i stereon först och se hur det låter. Den nya stereon har betydligt mer effekt än originalet.
På tal om original så ska den stereon sparas. Vill du sälja bilen så småningom så är det bra om den finns.

Som exempel köpte jag i panik en gammal Citroen från -04 för några år sedan för att ha till jobbet. Bytte stereon till en nyare Alpine 178BT. Det blev riktigt bra ljud i den gamla kälken! Nu senast så smackade jag i en eftermarknadsstereo i den nyinköpta Toyotan. Kanonljud!

Så en sak i taget!

Okej, jag gör så. Får hoppas på att stereon kommer imorgon.

Och såklart man sparar på alla delar, vill kunna ställa tillbaka bilen till original igen någon gång haha. 

Tack för all hjälp smile

För all del. Hör av dig hur det går med stereon.

EDIT: Alla stereo är inte så samarbetsvilliga när det gäller att få ok ljud och att själva uppkopplingen sker automatiskt. SONY speciellt. Kan vara kul att höra hur det går med en Alpine. Min 178BT var grym. Den kom ihåg vad som spelades sist oavsett om om det var ljudbok på storytel eller en spotifylista och drog igång den när bilen startades där jag var senast.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
30 augusti 2021 · 4 020 Inlägg

bak i hatthylle konsollen skulle dessa kunna passa:
https://www.caraudio24.de/index.php?cat … fb73g62=62  (4+6")
i insrumentbrädan:
https://www.caraudio24.de/index.php?cat … fb73g52=52  (100mm)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
30 augusti 2021 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
30 augusti 2021 · 5 524 Inlägg

dwadw skrev:

simlar skrev:
Kan tipsa om att BRL säljer adaptrar för att montera 5,25 i dörrarna.
Man tar ut original förvaringsfack och monterar adaptern och högtalare.

Ser original ut och går enkelt att byta tillbaka till förvaringsfacken igen om man vill det vid eventuell framtida försäljning.

Tack, har du någon länk eller får man gå till butik själv? Låter som något jag skulle kunna använda mig utav.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalar … 88-92.html

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
dwadw
31 augusti 2021 · 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dwadw skrev:

Hybrid_ skrev:
Sätt i stereon först och se hur det låter. Den nya stereon har betydligt mer effekt än originalet.
På tal om original så ska den stereon sparas. Vill du sälja bilen så småningom så är det bra om den finns.

Som exempel köpte jag i panik en gammal Citroen från -04 för några år sedan för att ha till jobbet. Bytte stereon till en nyare Alpine 178BT. Det blev riktigt bra ljud i den gamla kälken! Nu senast så smackade jag i en eftermarknadsstereo i den nyinköpta Toyotan. Kanonljud!

Så en sak i taget!

Okej, jag gör så. Får hoppas på att stereon kommer imorgon.

Och såklart man sparar på alla delar, vill kunna ställa tillbaka bilen till original igen någon gång haha. 

Tack för all hjälp smile

För all del. Hör av dig hur det går med stereon.

EDIT: Alla stereo är inte så samarbetsvilliga när det gäller att få ok ljud och att själva uppkopplingen sker automatiskt. SONY speciellt. Kan vara kul att höra hur det går med en Alpine. Min 178BT var grym. Den kom ihåg vad som spelades sist oavsett om om det var ljudbok på storytel eller en spotifylista och drog igång den när bilen startades där jag var senast.

Hehe kanske en sak till. Om man nu kommer skaffa nya högtalare och sånt vad borde man skaffa? Finns ju en hel del på BLR. Såsom diskant, koaxialhögtalare och midbasar/mellanregister.

Om jag förstått rätt så är diskant högtalare utan bas och midbasar/mellanregister med bas och koaxialhögtalare är bägge? Som jag vet finns det absolut ingen bas alls i golfen.

När man sätter på radion (original radion) så låter det som att man lyssnar i en plåtburk. 

Borde jag oroa mig för BLRs bas kategori med massor av baselement, lådor och slutsteg?

Billjud är nästan lite förvirrande.

spillolja
31 augusti 2021 · 4 020 Inlägg

Högtalarna som sitter i eder kärra kan suttit där sen den var ny och fått förändrade egensakper
det man kan titta på när man köper högtare är frekvensomfånget
en 67 - 22000 Hz  har kanske bättre bas än en  som har  135-20.000 Hz  frekvensomfång

än värre med dom som ska sitta i instrumentbrädan  (ps kolla så det är rätt storlek ds)

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dwadw
3 september 2021 · 292 Inlägg

simlar skrev:
Kan tipsa om att BRL säljer adaptrar för att montera 5,25 i dörrarna.
Man tar ut original förvaringsfack och monterar adaptern och högtalare.

Ser original ut och går enkelt att byta tillbaka till förvaringsfacken igen om man vill det vid eventuell framtida försäljning.

Tjena, vet du hur man monterar ut facken? Har försökt ett tag nu och vet inte riktigt hur man gör, vill inte ha sönder något.

simlar
3 september 2021 · 5 524 Inlägg

dwadw skrev:

simlar skrev:
Kan tipsa om att BRL säljer adaptrar för att montera 5,25 i dörrarna.
Man tar ut original förvaringsfack och monterar adaptern och högtalare.

Ser original ut och går enkelt att byta tillbaka till förvaringsfacken igen om man vill det vid eventuell framtida försäljning.

Tjena, vet du hur man monterar ut facken? Har försökt ett tag nu och vet inte riktigt hur man gör, vill inte ha sönder något.

Tror det bara var att bryta ut dom med en plastkil.
Eller så var man tvungen skruva loss hela facket.
Var min bror som monterade såna i sin Jetta mk2, tog max 30min för han så satt adaptrar och högtalare på plats utan att förvaringsfacken gick sönder.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
dwadw
4 september 2021 · 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dwadw skrev:

Hybrid_ skrev:
Sätt i stereon först och se hur det låter. Den nya stereon har betydligt mer effekt än originalet.
På tal om original så ska den stereon sparas. Vill du sälja bilen så småningom så är det bra om den finns.

Som exempel köpte jag i panik en gammal Citroen från -04 för några år sedan för att ha till jobbet. Bytte stereon till en nyare Alpine 178BT. Det blev riktigt bra ljud i den gamla kälken! Nu senast så smackade jag i en eftermarknadsstereo i den nyinköpta Toyotan. Kanonljud!

Så en sak i taget!

Okej, jag gör så. Får hoppas på att stereon kommer imorgon.

Och såklart man sparar på alla delar, vill kunna ställa tillbaka bilen till original igen någon gång haha. 

Tack för all hjälp smile

För all del. Hör av dig hur det går med stereon.

EDIT: Alla stereo är inte så samarbetsvilliga när det gäller att få ok ljud och att själva uppkopplingen sker automatiskt. SONY speciellt. Kan vara kul att höra hur det går med en Alpine. Min 178BT var grym. Den kom ihåg vad som spelades sist oavsett om om det var ljudbok på storytel eller en spotifylista och drog igång den när bilen startades där jag var senast.

Tja, har monterat in stereon nu och kan ju bara säga att högtalarna är totalt kassa. Tycker det är rätt uppenbart eftersom de är från 1990.

Jag var till BRL idag och frågade hur jag skulle göra, de sa att jag skulle ta någon planka eller något och sätta där och sedan köpa något kit med diskant och 5.25" högtalare för att sätta i dörrarna. Jag blev fundersam för jag vill inte hålla på att modifiera bilen för mycket och vill helt enkelt bara byta ut original högtalarna som sitter inne.

Har ju bara två st original högtalare som sitter där vid instrumentpanelen, tror max mått är 8cm och dem där adaptrana till dörrarna är runt 13cm. Vad kan jag skaffa och vilka typ av högtalare borde jag köra med? Jag är inte alls kluven i det här med billjud så jag har absolut ingen aning.

spillolja
4 september 2021 · 4 020 Inlägg

Jag skulle ta reda på måtten och byta högtalarna i instrumentbrädan
har du kollar i hatthyllekonsollerna om det är möjligt att sätta ett par (4*6") ?
finns det några ledningar dragna ?

om du nu ska sätta högtalare i dörrarna så måste kanske ledning till högtalare dras

Är det Iso-kontakt i bilen ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dwadw
4 september 2021 · 292 Inlägg

spillolja skrev:
Jag skulle ta reda på måtten och byta högtalarna i instrumentbrädan
har du kollar i hatthyllekonsollerna om det är möjligt att sätta ett par (4*6") ?
finns det några ledningar dragna ?

om du nu ska sätta högtalare i dörrarna så måste kanske ledning till högtalare dras

Är det Iso-kontakt i bilen ?

När jag googlar får jag svar på 8cm vid instrumentbrädan. Farsan säger att det inte kan vara större än 4".

Eftersom bilen är rätt original så tror jag det inte är draget någonstans. Sedan är även hatthyllan hel så jag måste skaffa en annan om jag ska såga hål i den. Annars har jag en iso kabel som jag använde till min nya stereo. Och det är tänkt att jag ska dra högtalar sladd elle nått från dörr till stereo ja.

simlar
5 september 2021 · 5 524 Inlägg

4" passar i instrumentbrädan, inte alla modeller av 4" dock.
Eftersom du verkar ha BRL i närheten så kanske du kan få prova några högtalare för att se så dom passar innan köp.

Dörradaptrarna är för 5,25".

I hatthyllan fanns det färdigt hål i plåten samt perforeringar i hatthylleinklädnaden på min brors Jetta mk2 -91, vi kapade upp och monterade 5,25" i hatthyllan.
Kanske är lika i en Golf mk2?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dwadw
5 september 2021 · 292 Inlägg

simlar skrev:
4" passar i instrumentbrädan, inte alla modeller av 4" dock.
Eftersom du verkar ha BRL i närheten så kanske du kan få prova några högtalare för att se så dom passar innan köp.

Dörradaptrarna är för 5,25".

I hatthyllan fanns det färdigt hål i plåten samt perforeringar i hatthylleinklädnaden på min brors Jetta mk2 -91, vi kapade upp och monterade 5,25" i hatthyllan.
Kanske är lika i en Golf mk2?

Tror inte det finns nå sånt på min golf. Och orkar inte dra till brl för de var bara dryga och jag förstod inte ett smack av vad de sa.

Men vad för typ av högtalare ska man skaffa egentligen? Finns ju olika saker såsom diskant, mellanregister, och sen koaxialhögtalare. Har ingen aning och de på brl sa att jag borde skaffa nå kitsystem hos dem och göra någon bricka och hålla på dryga sig sen skaffa baslåda..

simlar
5 september 2021 · 5 524 Inlägg

Synd att du fått en dålig upplevelse av personalen på dom BRL butik.
Misstänker dom antog du hade någorlunda koll på billjudsystem eller antog du ville ha klassiskt 18-års ljudsystem.


Diskant = spelar dom höga frekvenserna/ljusa tonerna.

Midbas = spelar mellanregistret, allt mellan diskant och bas.

Bas = spelar dom låga frekvenserna, mörka/djupa tonerna.

Koaxial-högtalare = diskanthögtalaren är inbyggd i midbasen.

Kitsystem = ett paket som innehåller två diskanthögtalare och två midbashögtalare.


Det som bör funka bra för dig är ett 5,25" kitsystem.
Diskanterna monterar du istället för högtalarna i instrumentbrädan med hemmagjorda adaptrar utklippt i t.ex tunnplåt eller plast.
Midbasarna monterar du i dina nyköpta adaptrar i dörrarna.

Räcker det ändå inte med ljudet efter det så är bästa köpet en liten aktiv baslåda som du monterar i bagaget.
Aktiv baslåda = baslåda med inbyggt slutsteg.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dwadw
5 september 2021 · 292 Inlägg

simlar skrev:
Synd att du fått en dålig upplevelse av personalen på dom BRL butik.
Misstänker dom antog du hade någorlunda koll på billjudsystem eller antog du ville ha klassiskt 18-års ljudsystem.


Diskant = spelar dom höga frekvenserna/ljusa tonerna.

Midbas = spelar mellanregistret, allt mellan diskant och bas.

Bas = spelar dom låga frekvenserna, mörka/djupa tonerna.

Koaxial-högtalare = diskanthögtalaren är inbyggd i midbasen.

Kitsystem = ett paket som innehåller två diskanthögtalare och två midbashögtalare.


Det som bör funka bra för dig är ett 5,25" kitsystem.
Diskanterna monterar du istället för högtalarna i instrumentbrädan med hemmagjorda adaptrar utklippt i t.ex tunnplåt eller plast.
Midbasarna monterar du i dina nyköpta adaptrar i dörrarna.

Räcker det ändå inte med ljudet efter det så är bästa köpet en liten aktiv baslåda som du monterar i bagaget.
Aktiv baslåda = baslåda med inbyggt slutsteg.

Jaha, det var det han menade. Lär inte vara så svårt antar jag.

Är inte ute efter det värsta ljudet man kan få just nu. Men vill ändå ha bra ljud om du förstår.

Så borde man köra diskanter där framme, midbas i adaptern, och sedan uppgradera till baslåda där bak när jag känner för det?

Hur blir basen då utan baslåda?

Väldig dum fråga men kommer det nå ljud ur en baslåda eller är det liksom bara *dunk* *dunk*  *dunk* man känner?

EDIT: Farsan sa även att jag kunde istället för baslåda skaffa nä 6.9" och sätta i hatthyllan. Tycker nästan att badlådor är fula och tar upp mkt plats.

Senast redigerat av dwadw (5 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang