Sälja eller behålla bil

Salil98
30 augusti 2021 · 22 Inlägg

Har en Audi A4 från 2008 som har gått ~15000 mil, fortfarande väldigt fin, den har lite ytrost men enbart precis vid främre stänkskärmarna/hjulhusen 1-2cm diameter som jag planerar att fixa själv men nyligen så har kopplingen börjat slira så den behöver bytas vilket innebär runt 19000-20000 med byte inkl svänghjul i kostnad och under senaste 3 åren har jag fixat bromsar, stötdämpare, Och AC mm för kostnader runt 25000-30000kr. Jag står då mellan att antingen sälja bilen eller laga kopplingen, jag lutar mot att laga kopplingen och ta kostnaden men är rädd att fler ”fel” eller brister kommer uppstå inom kort alltså ett halvår eller år eller så, och tillslut staplas bristerna på en efter ej och kostnaderna för reparation dyrare än värdet av att behålla bilen. Uppskattar åsikter om hur jag ska tänka och möjligen gå tillväga, tack!

UPPDATERING: Har bestämt mig att bilen ska fixas, men vet ej om jag ska inkludera svänghjul eller ej, fått info om att enbart svänghjulet kostar 10-11.000kr, alltså kostar det ungefär 10.00kr att fixa allt utan svänghjul  och om det inte är dåligt, behöver man byta det då? Och i det fall att det inte byts nu, och det kollapsar om typ ett år, kan man bara fixa svänghjul då eller kommer allting behövas bytas då för en kostnad på 20.000kr då, och 10.000kr nu? Eller en kostnad på 20.000kr nu

Senast redigerat av Salil98 (2 september 2021)

spillolja
30 augusti 2021 · 4 020 Inlägg

är det märkesverkstaden eller har fler bilverkstäder tillfrågats ?
Bildelaronline24.se, mister-auto.se  har delarna till en bra peng ?
om du änå inte ska behålla den kanske det är läge att sälja den som den är ?
kamux, vikoperdinbil  etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
30 augusti 2021 · 2 805 Inlägg

Har du hållt efter bilen bra så vet du ju ganska bra vad du HAR, men inte vad du FÅR.

Lägger du samma summa (20kkr) på en annan bil får du SANNOLIKT något betydligt sämre än din välskötta bil som för samma summa också har ny kopplingssats.

Lägger du 100kkr på en annan bil kan den haverera för 50kkr bara dagarna efter.  Är oturen framme så är den.
Mycket kan man undvika med kunskap i sina val av bil men inte allt.

Jag tycker du ska kolla runt till olina verkstäder efter flera prisuppgifter och ta beslut därefter vad du VILL göra.
För det handlar om just det.
VILL du ha en annan bil är det ok.
Vill du kosta på och laga är det ok.

Vad är rätt för DIG?

Salil98
31 augusti 2021 · 22 Inlägg

spillolja skrev:
är det märkesverkstaden eller har fler bilverkstäder tillfrågats ?
Bildelaronline24.se, mister-auto.se  har delarna till en bra peng ?
om du änå inte ska behålla den kanske det är läge att sälja den som den är ?
kamux, vikoperdinbil  etc.

Nä det är en ”på hörnet verkstad” som jag gått till förut med andra problem, Audi sa allt från 15000-30000, mekonomen 23.500, annan verkstad 19900kr, så det är minst 20k som gäller,och jo det finns ju säkert att köpa och sedan skruva själv för den händige men jag vågar ej /är ej nog duktig eller erfaren att skruva isär själv när de gäller kopplingen hmm

Så behöver bestämma om jag vill betala och sen orkar den kanske 9000 mil eller så till / 2/3 år och sen sälja eller sälja nu

Senast redigerat av Salil98 (31 augusti 2021)

Salil98
31 augusti 2021 · 22 Inlägg

Mossan1 skrev:
Har du hållt efter bilen bra så vet du ju ganska bra vad du HAR, men inte vad du FÅR.

Lägger du samma summa (20kkr) på en annan bil får du SANNOLIKT något betydligt sämre än din välskötta bil som för samma summa också har ny kopplingssats.

Lägger du 100kkr på en annan bil kan den haverera för 50kkr bara dagarna efter.  Är oturen framme så är den.
Mycket kan man undvika med kunskap i sina val av bil men inte allt.

Jag tycker du ska kolla runt till olina verkstäder efter flera prisuppgifter och ta beslut därefter vad du VILL göra.
För det handlar om just det.
VILL du ha en annan bil är det ok.
Vill du kosta på och laga är det ok.

Vad är rätt för DIG?

Jo du har rätt i det du säger, jag håller med, jag vet ju hur bilen är skött och körd och med enbart en ägare samt inga kostnader förutom försäkring och skatt, så antar att jag får försöka bestämma mig för om jag vill behålla denna och köra 2-3 år till/ runt 9000 mil till och sen sälja eller om det är bäst att sälja nu

spillolja
31 augusti 2021 · 4 020 Inlägg

Koppling efter bara 15.000mil, reglerar ni bilens hastighet med kopplingspedalen ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
31 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

Salil98 skrev:

spillolja skrev:
är det märkesverkstaden eller har fler bilverkstäder tillfrågats ?
Bildelaronline24.se, mister-auto.se  har delarna till en bra peng ?
om du änå inte ska behålla den kanske det är läge att sälja den som den är ?
kamux, vikoperdinbil  etc.

Nä det är en ”på hörnet verkstad” som jag gått till förut med andra problem, Audi sa allt från 15000-30000, mekonomen 23.500, annan verkstad 19900kr, så det är minst 20k som gäller,och jo det finns ju säkert att köpa och sedan skruva själv för den händige men jag vågar ej /är ej nog duktig eller erfaren att skruva isär själv när de gäller kopplingen hmm

Så behöver bestämma om jag vill betala och sen orkar den kanske 9000 mil eller så till / 2/3 år och sen sälja eller sälja nu

så jävla saftigt för ett kopplingsbyte? och det på hörnet verksta? Jag kan ha lite tips till dig, kolla dina meddelanden här på sidan;smile

torsen
1 september 2021 · 7 234 Inlägg

Jag uppskattar värdet på din bil till 40.000:-, om den är felfri.
Det är vad den borde gå att begära för den - om det inte är några väsentliga fel - som t ex din koppling + svänghjul.
Om du kostar på den 20 - 30.000:- höjer du inte bilens värde, endast gör att den är säljbar.
Med dina beskrivna fel är bilen praktiskt taget osäljbar.
Skulle du själv köpa din egen bil?
Tror inte det.
Den får bli reservdelsdonator för några tusenlappar, tyvärr.

Bättre då att kosta på den kopplings-/svänghjulsbytet och behålla den.
Du har ju nyligen kostat på bilen rätt så mycket och känner väl till övriga brister/defekter - om det finns några.
Köper du en annan bil i samma prisklass så sitter du klistret igen, och kanske inom kort får kosta på den reparationer.

Svälj förtreten, kosta på koppling/svänghjul och behåll Audin.

torsen
1 september 2021 · 7 234 Inlägg

spillolja skrev:
Koppling efter bara 15.000mil, reglerar ni bilens hastighet med kopplingspedalen ?

Man kan ha otur.

Råkade själv ut för på en av mina hobbybilar att urtrampningslagret skar efter 5.000 mil och närmare 30 år.
Urtrampningslagret "svarvade" ett spår i membranlamellens fingrar.
Medförde att det inte med bästa vilja i världen gick att starta normalt/mjukt.
Bytte koppling, lamell och urtrampningslager.

På en 5 år och 4.000 mil gammal Defender Puma började dubbelmassesvänghjulet strula.
Garanti på bilen.
Märkesrepresentantens verkstad kunde inte finna något fel(eftersom det var garanti på bilen!!!!),
Försäkringsbolaget ville inte ta det på maskinskadeförsäkringen.
Sålde bilen, i stället för att reparera, till en "näringsidkare"(som i sin tur sålde bilen vidare utan att åtgärda problemet).
Problemet, enligt andra "förståsigpåare", var att fjädrarna i svänghjulet mattats/försvagats.
Medförde att svänghjulet "slog" dels vid start, men mest besvärande vid växling.

Härutöver monterade jag i min ungdom in en Porsche 1600 motor i en VW typ1 1956.
Den kopplingen "räckte" bara i drygt 1 timma.
Sen blev det en VW typ2-koppling(som räckte tills Bengen tog mig och jag fick plocka ut Porschemotorn).

Så nog kan man få kopplingsbekymmer även vid låga miltal.

Rexel
2 september 2021 · 61 Inlägg

Att sälja en bil i den prisklassen som behöver byta koppling är typ omöjligt, ingen vill köpa en bil för 40'000 och sen direkt behöva lägga ytterligare 20'000 på nödvändig reparation. Då kan man lika gärna köpa en bil för 60'000 utan fel direkt om man har såna pengar.

Jag hade fixat kopplingen och kört vidare med bilen, är man luspank och inte har råd med kopplingsbytet så är det bättre att skrota/sälja som reservdelsbil/sälja billigt som renoveringsprojekt.

Salil98
2 september 2021 · 22 Inlägg

spillolja skrev:
är det märkesverkstaden eller har fler bilverkstäder tillfrågats ?
Bildelaronline24.se, mister-auto.se  har delarna till en bra peng ?
om du änå inte ska behålla den kanske det är läge att sälja den som den är ?
kamux, vikoperdinbil  etc.

johnnyJ skrev:
Personligen skulle jag inte lägga 20 000:- på reparation av en 2008. Men det är bara jag.

Mossan1 skrev:
Har du hållt efter bilen bra så vet du ju ganska bra vad du HAR, men inte vad du FÅR.

Lägger du samma summa (20kkr) på en annan bil får du SANNOLIKT något betydligt sämre än din välskötta bil som för samma summa också har ny kopplingssats.

Lägger du 100kkr på en annan bil kan den haverera för 50kkr bara dagarna efter.  Är oturen framme så är den.
Mycket kan man undvika med kunskap i sina val av bil men inte allt.

Jag tycker du ska kolla runt till olina verkstäder efter flera prisuppgifter och ta beslut därefter vad du VILL göra.
För det handlar om just det.
VILL du ha en annan bil är det ok.
Vill du kosta på och laga är det ok.

Vad är rätt för DIG?

spillolja skrev:
Koppling efter bara 15.000mil, reglerar ni bilens hastighet med kopplingspedalen ?

torsen skrev:
Jag uppskattar värdet på din bil till 40.000:-, om den är felfri.
Det är vad den borde gå att begära för den - om det inte är några väsentliga fel - som t ex din koppling + svänghjul.
Om du kostar på den 20 - 30.000:- höjer du inte bilens värde, endast gör att den är säljbar.
Med dina beskrivna fel är bilen praktiskt taget osäljbar.
Skulle du själv köpa din egen bil?
Tror inte det.
Den får bli reservdelsdonator för några tusenlappar, tyvärr.

Bättre då att kosta på den kopplings-/svänghjulsbytet och behålla den.
Du har ju nyligen kostat på bilen rätt så mycket och känner väl till övriga brister/defekter - om det finns några.
Köper du en annan bil i samma prisklass så sitter du klistret igen, och kanske inom kort får kosta på den reparationer.

Svälj förtreten, kosta på koppling/svänghjul och behåll Audin.

Rexel skrev:
Att sälja en bil i den prisklassen som behöver byta koppling är typ omöjligt, ingen vill köpa en bil för 40'000 och sen direkt behöva lägga ytterligare 20'000 på nödvändig reparation. Då kan man lika gärna köpa en bil för 60'000 utan fel direkt om man har såna pengar.

Jag hade fixat kopplingen och kört vidare med bilen, är man luspank och inte har råd med kopplingsbytet så är det bättre att skrota/sälja som reservdelsbil/sälja billigt som renoveringsprojekt.

Så, har ju nu fått diverse offerter som börjar på 20.000kr till 36.000kr, men absolut lägsta kostnaden är 20.000 för koppling inklusive svänghjul, svänghjulet i sig kostar 10-11.000kr, alltså kostar det 10-11.000kr o enbart byta kopplingen men 20.000kr för att byta allting.

Min fundering är då: i det fallet att svänghjulet inte är dåligt, är det värt att enbart byta kopplingen då och inte svänghjulet, eller borde jag byta allting nu?  Och om svänghjulet ser bra ut nu, kommer det hålla i 10.000 mil till?

Och vad händer om jag enbart byter koppling nu men utan svänghjul o svänghjulet går sönder om ett år, kommer jag enbart kunna byta svänghjulet då eller behöva byta om allting?

För då blir det antingen en kostnad på 20.000kr nu och ingen kommande 5000-9000 mil, eller blir det kostnad på 10.000kr nu och sen minst 10.000+ om ett år kanske? Alltså kostnaden delas i princip upp


Egentligen skulle verkstaden behöva ta en titt och avgöra om svänghjul behöver bytas eller ej, eller?

Senast redigerat av Salil98 (2 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 september 2021 · 17 470 Inlägg

Undrar vad TS har för maskin i folkan? Tänkte på kamrem/kedja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Salil98
2 september 2021 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar vad TS har för maskin i folkan? Tänkte på kamrem/kedja.

Det är en AUDI A4 1,8 TFSI, så tror den har Kamkedja? osäker dock  :S Kan jag kolla upp vad för kamrem/kedja jag har någonstans?

Senast redigerat av Salil98 (2 september 2021)

spillolja
2 september 2021 · 4 020 Inlägg

1.8 Tfsi har kamkedja
om svänghjulet är i gott skick så behöver det inte bytas (om det inte är ett dubbelmassesvänghjul)
https://procarmanuals.com/vag-ssp-384-a … si-engine/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
2 september 2021 · 4 250 Inlägg

Jag skulle lämna in bilen hos dom jag tipsade dig om att testa ifall nått är galet med koppling och svänghjul, i många fall där jag tror att nått är fel har det visat sig att det inte var nått fel alls och allt har rullat på fint i flera månader efter. Ring dom och be dom kolla på din bil och låt dom testa den, det tar för dom högst en kvart eller 10 min att förstå ifall nått är fel, du kanske inte behöver göra nånting alls med bilen. Jag skulle rekommendera detta iaf. Och dom är väldigt nära dig;)

Salil98
2 september 2021 · 22 Inlägg

spillolja skrev:
1.8 Tfsi har kamkedja
om svänghjulet är i gott skick så behöver det inte bytas (om det inte är ett dubbelmassesvänghjul)
https://procarmanuals.com/vag-ssp-384-a … si-engine/

Och om det är i gott skick så lär det inte heller gå sönder framöver typ om ett år eller så?  tänker om jag byter koppling men inte svänghjul men dom sliter in sig i varandra väl?

panda666
2 september 2021 · 4 250 Inlägg

Salil98 skrev:

spillolja skrev:
1.8 Tfsi har kamkedja
om svänghjulet är i gott skick så behöver det inte bytas (om det inte är ett dubbelmassesvänghjul)
https://procarmanuals.com/vag-ssp-384-a … si-engine/

Och om det är i gott skick så lär det inte heller gå sönder framöver typ om ett år eller så?  tänker om jag byter koppling men inte svänghjul men dom sliter in sig i varandra väl?

Nej det behövs inte att byta svänghjul om den inte är dålig, man brukar inte byta om den inte är slut. Behöver inte byta koppling heller om den inte är slut, ska man byta koppling bara för den börjar slira lite? hur pass slirar den? Känner människor som kört i flera år med slirande koppling, byt den när den är slut. Men jag skulle iaf börja med att lämna in 10 min hos verkstan och se vad dom säger, säger dom att det är slut och akut bara då skulle ja fundera på kasta pengar. Men först och främst andas och ta det lugnt och sen börja med lämna in snabbt. Tror det kommer att gå bra

Salil98
2 september 2021 · 22 Inlägg

panda666 skrev:

Salil98 skrev:

spillolja skrev:
1.8 Tfsi har kamkedja
om svänghjulet är i gott skick så behöver det inte bytas (om det inte är ett dubbelmassesvänghjul)
https://procarmanuals.com/vag-ssp-384-a … si-engine/

Och om det är i gott skick så lär det inte heller gå sönder framöver typ om ett år eller så?  tänker om jag byter koppling men inte svänghjul men dom sliter in sig i varandra väl?

Nej det behövs inte att byta svänghjul om den inte är dålig, man brukar inte byta om den inte är slut. Behöver inte byta koppling heller om den inte är slut, ska man byta koppling bara för den börjar slira lite? hur pass slirar den? Känner människor som kört i flera år med slirande koppling, byt den när den är slut. Men jag skulle iaf börja med att lämna in 10 min hos verkstan och se vad dom säger, säger dom att det är slut och akut bara då skulle ja fundera på kasta pengar. Men först och främst andas och ta det lugnt och sen börja med lämna in snabbt. Tror det kommer att gå bra

Den har slirat ett tag, iallafall några veckor, nu är den vid punkten att den slirar i 2:an, alltifrån 2000 varv och uppåt vid minsta lilla gaspådrag, orkar inte klättra i väldigt icke-branta backar osv. Förut slirade den enbart vid fullt gaspådrag i 6/5, och sen har de sakta men säkert blivit värre

Men enligt killen hos min "på hörnet verkstad" och hos en annan verkstad så vet man inte om svänghjulet behöver bytas eller om det är i gott skick förrän det är nedmonterat så man kan se allting och bedöma?

Senast redigerat av Salil98 (2 september 2021)

panda666
2 september 2021 · 4 250 Inlägg

Salil98 skrev:

panda666 skrev:

Salil98 skrev:

Och om det är i gott skick så lär det inte heller gå sönder framöver typ om ett år eller så?  tänker om jag byter koppling men inte svänghjul men dom sliter in sig i varandra väl?

Nej det behövs inte att byta svänghjul om den inte är dålig, man brukar inte byta om den inte är slut. Behöver inte byta koppling heller om den inte är slut, ska man byta koppling bara för den börjar slira lite? hur pass slirar den? Känner människor som kört i flera år med slirande koppling, byt den när den är slut. Men jag skulle iaf börja med att lämna in 10 min hos verkstan och se vad dom säger, säger dom att det är slut och akut bara då skulle ja fundera på kasta pengar. Men först och främst andas och ta det lugnt och sen börja med lämna in snabbt. Tror det kommer att gå bra

Den har slirat ett tag, iallafall några veckor, nu är den vid punkten att den slirar i 2:an, alltifrån 2000 varv och uppåt vid minsta lilla gaspådrag, orkar inte klättra i väldigt icke-branta backar osv. Förut slirade den enbart vid fullt gaspådrag i 6/5, och sen har de sakta men säkert blivit värre

Men enligt killen hos min "på hörnet verkstad" och hos en annan verkstad så vet man inte om svänghjulet behöver bytas eller om det är i gott skick förrän det är nedmonterat så man kan se allting och bedöma?

vad ja vet så byter man inte svänghjul bara så där. Den måste ge symptom först av slitage vid körning. tror inte det är en del man byter som serviceåtgärd vid ett visst miltal utan man byter som en slitdel när den är dålig. Som sagt låt verkstan provköra och säga till ifall svänghjulet är dåligt först. Tror de kanske räcker me kopplingsbyte och vem vet vem som lever nästa år? du kanske byter bil eller har sparat mer pengar att du gör nått annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang