Köpråd - Halvkombi - Första bil

Kyckling
31 augusti 2021 · 4 Inlägg

Hej gott folk!

Jag hoppas att det inte är alltför ofint att be om köpråd det första man gör..
Grejen är att jag håller på att ta körkort nu som 30+are. Går allt vägen har jag det inom kort. Planen är att omgående därefter införskaffa mig min första bil. Har försökt att läsa på lite, men kan egentligen ingenting om bilar.

Det blir att köpa något begagnat, hade tänkt mig ca 50 000 kr som budget.
Har kommit fram till att jag nog vill ha en liten "halvkombi". Typ Golf-storlek. Kommer till 99% bara vara jag i bilen. Men vill ha möjligheten att få med en del packning, och kanske t.o.m. sova någon natt i bilen när man är iväg och fiskar (Jag är inte lång wink ). Därför bör baksäten kunna fällas "platt". Manuell eller automat spelar ingen roll. Bilen kommer att användas mestadels för kortare turer, men bör helst inte vara en mardröm att köra även långa turer norrut. Markfrigången ska helst inte vara alltför låg, då jag troligen kommer köra in på en och annan grusväg (dock inte högt prioriterat).
Fördel om bilen är relativt billig i drift (bränslesnål, låg skatt, lågt underhåll). Söker absolut ingen "häftig" bil, utan bara något funktionellt/säkert.

Modeller jag kollat lite på är Toyota Yaris (1,33), VW Golf och Hyundai i20 (1,4) m.f. Finns säkert fler (och kanske bättre?) alternativ. Alla tips mottages tacksamt smile

Utmarks-Loke
31 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Skall du ha en golf i den prisklassen finns det en del minor att gå på, som 1,4fsi med sina kamkedjeproblem och de dåliga dåliga DSG-lådorna. Antingen får du läsa på ordentligt så du väljer en bil utan problemgrejerna, eller så köper du något annat istället. En Toyota Yaris är ju inte mycket till bil, du kanske skulle kolla på en Auris istället? Det är mer i samma klass som en Golf.

Kyckling
31 augusti 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skall du ha en golf i den prisklassen finns det en del minor att gå på, som 1,4fsi med sina kamkedjeproblem och de dåliga dåliga DSG-lådorna. Antingen får du läsa på ordentligt så du väljer en bil utan problemgrejerna, eller så köper du något annat istället. En Toyota Yaris är ju inte mycket till bil, du kanske skulle kolla på en Auris istället? Det är mer i samma klass som en Golf.

Tack och bock för svaret, då ska jag undvika Golf automat. Behöver som sagt inte vara just en Golf, men något i ungefär samma storlek verkar lagom. Intressant det du skriver om Yaris, har läst mycket positivt om den på engelska sidor. Men då är Auris att bättre val alltså. De flesta i min prisklass verkar vara utrustade med en "1.6 Dual VVT-i", är den vettig?
Om vi bortser från nämnda modeller, finns det bättre alternativ? Hur är t.ex. de franska, typ Clio och
Mégane m.f? Någon erfarenhet av Hyundai (typ i20/i30)?

trubbelturbo
31 augusti 2021 · 1 458 Inlägg

Yaris är inte en sämre bil än en Auris/Corolla men den tillhör en mindre storleksklass. man får nog nästan vara lite fakiriskt(?) lagd för att kunna sova i en sådan. 😄

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mossan1
1 september 2021 · 2 796 Inlägg

DSG lådorna blev avsevärt bättre när våtlamellerna kom. Vet ej exakt årtal för det. Dock är oljebyten för kopplingen var 6000mil väldigt viktigt.
Gäller alla bilmodeller med direktdriven automat med våtkoppling. Inte bara VAG's DSG utan också Powershift, mfl.
(Direktdriven = Dubbelkopplingslåda. Mest känd är DSG)

VW Golf är inte dålig bil, men se upp med bensinmotorerna som sagt. Dieslarna är generellt betydligt bättre i VAG modeller.

Suzuki Sx4 är ofta (eller alltid?) 4hjulsdriven och den ser lite högre ut.
SUV light. I Golfklass storleksmässigt.
Japanska bilar brukar rulla utan större mankemang. 4wd är makalöst på vintern, även i stadsmiljö.

Kia och Hyundai har också många prisvärda modeller i golfklassen.

Senast redigerat av Mossan1 (1 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2021 · 17 465 Inlägg

Mossan1 skrev:
DSG lådorna blev avsevärt bättre när våtlamellerna kom. Vet ej exakt årtal för det. Dock är oljebyten för kopplingen var 6000mil väldigt viktigt.
Gäller alla bilmodeller med direktdriven automat med våtkoppling. Inte bara VAG's DSG utan också Powershift, mfl.
(Direktdriven = Dubbelkopplingslåda. Mest känd är DSG)

VW Golf är inte dålig bil, men se upp med bensinmotorerna som sagt. Dieslarna är generellt betydligt bättre i VAG modeller.

Suzuki Sx4 är ofta (eller alltid?) 4hjulsdriven och den ser lite högre ut.
SUV light. I Golfklass storleksmässigt.
Japanska bilar brukar rulla utan större mankemang. 4wd är makalöst på vintern, även i stadsmiljö.

Kia och Hyundai har också många prisvärda modeller i golfklassen.

Ingen dum idé. Ofta pensionärskörda bilar. De såldes som 2wd och man fick köpa till 4wd vilket inte många gjorde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kyckling
1 september 2021 · 4 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Yaris är inte en sämre bil än en Auris/Corolla men den tillhör en mindre storleksklass. man får nog nästan vara lite fakiriskt(?) lagd för att kunna sova i en sådan. 😄

"Fakiriskt lagd" hahaha, grymt uttryckt big_smile
Blev väldigt förvånad när jag såg en video på en som sov i sin, tydligen ca 180cm om man flyttar fram framsätet (Själv är jag ca 1,72 så lät som tillräckligt vid enstaka tillfällen wink )

Mossan1 skrev:
DSG lådorna blev avsevärt bättre när våtlamellerna kom. Vet ej exakt årtal för det. Dock är oljebyten för kopplingen var 6000mil väldigt viktigt.
Gäller alla bilmodeller med direktdriven automat med våtkoppling. Inte bara VAG's DSG utan också Powershift, mfl.
(Direktdriven = Dubbelkopplingslåda. Mest känd är DSG)

VW Golf är inte dålig bil, men se upp med bensinmotorerna som sagt. Dieslarna är generellt betydligt bättre i VAG modeller.

Suzuki Sx4 är ofta (eller alltid?) 4hjulsdriven och den ser lite högre ut.
SUV light. I Golfklass storleksmässigt.
Japanska bilar brukar rulla utan större mankemang. 4wd är makalöst på vintern, även i stadsmiljö.

Kia och Hyundai har också många prisvärda modeller i golfklassen.

Stort tack för detta utförliga svar, då finns det lite modeller att välja på smile
Lutar nog åt att det blir nåt Japanskt/Koreanskt då iaf. 4wd låter nice, får se om man hittar nåt.  Såvida jag inte hittar nån fin liten diesel Golf då kanske.

Hybrid_ skrev:
Ingen dum idé. Ofta pensionärskörda bilar. De såldes som 2wd och man fick köpa till 4wd vilket inte många gjorde.

Du verkar ha rätt. De flesta på Blocket har 2wd, men tror inte 4wd är något jag egentligen behöver i dagsläget.

Allmän fråga. Då jag har dålig koll på bilar kollar jag i nuläget bara sånt som säljs via bilhandlare då det känns tryggare. Är det dumt? Varninsklockor förutom att bilen har haft många brukare när man kollar regnr?

Stort tacka alla så här långt! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2021 · 17 465 Inlägg

Köper man bil av handlare för 50k så har handlaren ett visst tvång på sig att ge garanti. Skulle denne vilja pracka på dig en extragaranti som kan heta "svensk motorgaranti" eller något annat för flera tusen kronor så skulle jag avböjt. De innehåller så mycket undantag att det knappt är värt det. I synnerhet inte om du köper en Golf. Finns extra undantag för dessa.

Privat hittar man generellt mer bil för pengarna. På blocket kan säljaren köpa en garanti på 6 månader för moderata 690:- som ger ett hyfsat skydd i 6 månader.

När du hittat en bil så gå in på car.info och titta på historiken. Kan vara lärorikt. Går även att se gamla annonser där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ahrle
1 september 2021 · 71 Inlägg

Kyckling skrev:
Hej gott folk!

Jag hoppas att det inte är alltför ofint att be om köpråd det första man gör..
Grejen är att jag håller på att ta körkort nu som 30+are. Går allt vägen har jag det inom kort. Planen är att omgående därefter införskaffa mig min första bil. Har försökt att läsa på lite, men kan egentligen ingenting om bilar.

Det blir att köpa något begagnat, hade tänkt mig ca 50 000 kr som budget.
Har kommit fram till att jag nog vill ha en liten "halvkombi". Typ Golf-storlek. Kommer till 99% bara vara jag i bilen. Men vill ha möjligheten att få med en del packning, och kanske t.o.m. sova någon natt i bilen när man är iväg och fiskar (Jag är inte lång wink ). Därför bör baksäten kunna fällas "platt". Manuell eller automat spelar ingen roll. Bilen kommer att användas mestadels för kortare turer, men bör helst inte vara en mardröm att köra även långa turer norrut. Markfrigången ska helst inte vara alltför låg, då jag troligen kommer köra in på en och annan grusväg (dock inte högt prioriterat).
Fördel om bilen är relativt billig i drift (bränslesnål, låg skatt, lågt underhåll). Söker absolut ingen "häftig" bil, utan bara något funktionellt/säkert.

Modeller jag kollat lite på är Toyota Yaris (1,33), VW Golf och Hyundai i20 (1,4) m.f. Finns säkert fler (och kanske bättre?) alternativ. Alla tips mottages tacksamt smile

Låter som du jagar en vanlig hatchback, snarare än en halvkombi som sådan. Jag själv hade satsat helhjärtat på en veteranbil. Jämförde precis min Accord -92 mot en S70 -99 som tjejen är inne på, då hon tycker jag är lite väl gammalmodig i min bilsmak big_smile Hennes önskemål skulle landa på ungefär det sexdubbla i skatt och försäkring, och då är det ändå en väldigt billig bil jämfört med annat hon kollat på (en Prius -07 skulle landa runt 11k/år i försäkring, därtill skatt och lån; då blir det snabbt det tiodubbla). Hon har f.ö. haft kortet i 4-5 år.

Andra fördelar är äldre bilars mekvänlighet, och färre problem (förutom rost) i avsaknad av elektroniskt överflöd. Nackdelarna är väl just utrustning, ljudkomfort och säkerhet.

Jag skulle försöka hitta typ en Mazda 626 halvkombi eller något liknande. Med annan interiör än grå. En bilaffär där du förmodligen inte kan förlora en endaste krona i andrahandsvärde, sålänge du sköter servicen smile

Edit: Se gärna till att din bil har motorvärmare och dragkrok. Det ångrar man aldrig i efterhand wink

Senast redigerat av Ahrle (2 september 2021)

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Mossan1
1 september 2021 · 2 796 Inlägg

Allmänt annat att ha i åtanke är att vinter/sommardäcken finns med.

Det är ganska många tusenlappar att skaffa vid sidan av. Även begagnade.
Lätt att stirra på inköpspriset bara.

trubbelturbo
1 september 2021 · 1 458 Inlägg

Jag anser att bilhandlare eller privatperson inte spelar någon roll. Finns fula fiskar av bägge sorter, gå på magkänslan!

Exempelvis är en välservad och väldokumenterad bil som ägts länge av en äldre dam eller gentleman är generellt ett mycket säkrare kort än den där tjommen som "nu måste sälja bilen med en tår i ögat" trots att han bara ägt den i 4 dagar. Alternativt Hampus, 20år som väljer att presentera bilen med ett screenshot ifrån  snapchat med kameran lite coolt på sned och texten "bäste brudmagneten 😍😍😍".

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Kyckling
2 september 2021 · 4 Inlägg

Stort tack alla för mycket bra tips och information smile
Blir att ta med sig detta, invänta körtkort och testköra intressanta bilar tills jag hittat något som känns bra.

Ahrle
6 september 2021 · 71 Inlägg

Kyckling skrev:
Stort tack alla för mycket bra tips och information smile
Blir att ta med sig detta, invänta körtkort och testköra intressanta bilar tills jag hittat något som känns bra.

Lycka till med kortet smile

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang