Startproblem b230E

Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, jag har en b230e som nyligen hade problem med soppapumpen. Jag löste problemet men fick ett till, bilen startar nu sakta men säkert för att sen dö nån sekund efter, den gick fint en dag tills den dog och då var det ju som sagt soppapumpen men nu dör den bara efter nån sekund? Någon som varit med om liknande problem förrut?

uhlin
2 september 2021 · 2 834 Inlägg

Bränslefilter som är igensatt?

Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg

Tack för tipset! Hur kan jag kolla det? smile

uhlin
2 september 2021 · 2 834 Inlägg

Är väl och byta det, kan ju va igensatt av skit. Kollat felkoder till att börja med? Finns inga skulle jag gå på filter.

Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg

Inga felkoder. Ska jag byta filter samt pump då?

Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg

Kan lägga till att det luktar rätt mycket bensin, det är dyngblött vid stiften och längs ”rören” som går där och den svarar på gas, kan gasa upp hur mycket som helst men den dör efter några sekunder. Bränslepumpen låter rätt täppt under bilen också alltså de låter mysko och som sagt täppt

Steff240
2 september 2021 · 1 018 Inlägg

Ditt fenomen påminner lite om när man har för låg flottörnivå i en förgasare. Då går det (ibland) att gasa upp varvet direkt efter start men sen dör det... Detta pga bränslebrist.
Du säger att den startar långsamt? Det kan också bero på dåligt flås i bränslepumpen.

MEN vakuumläckage kan också ge mystiska symptom eftersom mängdskivan inte rör sig ordentligt och på så vis stryper bränslet...

Onordin4
2 september 2021 · 135 Inlägg

Den har varit svårstartad ungefär 3 av 10 gånger under tiden jag ägt den. Nu står den och tuggar i ungefär 5-6 sekunder innan den hoppar igång (likadant som dom 3 av 10 gångerna)

Onordin4
3 september 2021 · 135 Inlägg

Hur kan jag testa den bakre pumpen i bagageutrymmet?

Steff240
3 september 2021 · 1 018 Inlägg

Onordin4 skrev:
Hur kan jag testa den bakre pumpen i bagageutrymmet?

Lossa slangarna från den och kör på starten. Sprutar det så funkar den troligen cool

Onordin4
3 september 2021 · 135 Inlägg

Jorå det sprutar. Så båda pumparna fungerar alltså, reläet är bytt, kan det ha något med luften att göra? Dom är ju känslig mot tjuvluft? Nu har ju jag antagit och kollat igenom bränslepumpar osv

Steff240
3 september 2021 · 1 018 Inlägg

Det ska vara rätt tryck på bränslet också annars fungerar det dåligt. Jag hade dragit upp en spridare och kollat så att det sprutar där också. Är bränsletrycket för dåligt tror jag inte att spridarna öppnar...

Onordin4
3 september 2021 · 135 Inlägg

Ursäkta om dehär låter dumt men jag har aldrig förstått hur jag gör de på en E😅

Onordin4
3 september 2021 · 135 Inlägg

Ingenting verkar gå från pumpen under bilen till motorn? Kanske har riktigt fel nu men om det går en slang / rör som leder bensinen fram så känner jag inget flöde där (om bensinen nu ens färdas via där?)

Steff240
3 september 2021 · 1 018 Inlägg

Lossa slangen från pumpen framme på bränslehuvudet under insuget och kolla om det kommer nåt där.

Spridarna drar du bara rätt upp ur hållaren, kan sitta ganska hårt dock.
Det är inte fel att ha nya gummitätningar till hands när du ska sätta tillbaka spridaren igen bara för är dom gamla och hårda är det inte säkert att det blir helt tätt. Då kommer vakuumläckage som ett brev på posten.

Onordin4
4 september 2021 · 135 Inlägg

Okej, och vad kan det vara om dom öppnar? Och annars? Om dom inte gör det?

Steff240
4 september 2021 · 1 018 Inlägg

Öppnar dom får motorn bränsle, så då bör det inte vara pumparna som är problemet.

Öppnar dom inte, är det för klent tryck i pumpen ELLER något fel i själva bränslefördelaren.

OBS förmodligen får du lyfta mängdskivan/bränslevågen manuellt med en lång skruvmejsel eller något, för när du dragit ut spridaren försvinner vakuumet ut där...

Senast redigerat av Steff240 (4 september 2021)

Onordin4
4 september 2021 · 135 Inlägg

Oj.. ja jag får kika på det. Hade även tänkt byta pump och filter idag, jag har både och hemma så det är kanske lika bra att börja där?

Onordin4
4 september 2021 · 135 Inlägg

Nu är pump och filter bytt.. fortfarande samma sak. Kan det vara den bakre pumpen även fast det sprutade?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2021 · 17 478 Inlägg

Provat med startgas för att få igång systemet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang