Brådhis skrev:För att återknyta till ämnet som tråden en gång handlade om... Eller ja, iaf närma mig det...
Om folk slutar köra fossilbilar så försvinner en ansenlig mängd skattepengar som annars skulle gått till staten. Det uppstår då ett underskott någonstans. Detta underskott av intäkter måste då kompenseras för... Det kommer sannolikt ske förr eller senare. Troligtvis snarare förr än senare.
Jämför vi vad en elbil genererar (!) i skatteintäkter jämfört med en gammal diesel (tex min V70N) så skillnaden procentuellt enorm.
Att då sitta med elbilen när man på ett eller annat sätt ska kompensera ut detta kan vara spännande upplevelse, tex vad det gäller andrahandsvärde eller restvärde...
Sedan är ju elbilar en miljöbov på sitt eget vis. Eftersom elbilar sliter lika mycket på vägarna, sliter lika mycket däck, iaf nästan lika mycket bromsar och även använder tex spolarvätska (som måste fraktas kors och tvärs för att säljas) i samma utsträckning som en fossilbil så minskar miljövinsten jämfört med när man bara jämför utsläppen. Elbilen tar dessutom samma plats i en kö som en fossilbil och detsamma gäller parkeringen. Att sedan dessutom elbilsägare (dom jag känner, så empiriska och obekräftade studier bakom detta påstående) tenderar att öka sitt användande av bilen just för att det ju "är så billigt" är ju än mer kontraproduktivt. Elbilar och deras miljöbilsstämpel är på sätt och vis ett luftslott och ett sätt att rättfärdiga sitt användande av bilen som transportmedel...
Men kommer jag köpa elbil i framtiden? Absolut, högst sannolikt. Inte för att jag föredrar det ena eller andra utan för att det högst troligt kommer vara ett vettigt alternativ. Jag har inget som helst behov av att min bilmotor måste vara en förbränningsmotor, tvärtom kan den gärna få gå på el. Men utifrån mina behov och dom pengar jag vill lägga på min privata bruksbil just nu så finns det inget rimligt alternativ. Än...
Oavsett så kommer det aldrig vara billigt och enkelt att åka bil. Det kommer bara vara dyrt på olika sätt... Som alltid... I framtiden...
Gjorde ju en beräkning på det i en annan tråd.
Ser vi bara till drivmedelsförsäljning genererar fossilbränsleflottan 67,5mdkr in (i "skatter") till staten.
Av dessa är 30mdkr från bensinförsäljning, och resterande 37,5*mdkr från diesel. Edit; med "skatter" inkluderar jag skatter samt moms. Det är trots allt även som så att momsen tillfaller staten. Detta görs även i exemplet med el"skatten".
Totalt kördes ~7.8 MILJARDER mil av personbilar, bussar, tunga lastbilar, lätta lastbilar och motorcyklar under 2020. Här trillar sedan även elbilar in också, men låt för sakens skull säga att det BARA är fossildrivna kärror som kört (det är ju en nackdel i sammanhanget).
Det genererar 8:63kr in per mil till staten.
Skulle samma förutsättningar göras med el, skulle siffran givetvis bli lite lägre.
Låt säga att ett "elfordon" (vi leker med tanken på lätta lastbilar, mc osv) snittar 5kWh/mil. Att alla dessa då kör ~7.8 miljarder mil.
1kWh = 145öre enligt SCB som snittpris för 2018 (jag orkar inte leta fram en nyare källa), 45% "skatt" = 65,25öre/kWh i "inkomst för staten".
Vi räknar då på 5kWh = 5*65,25öre /mil= 3:26kr. Edit; Alltså samma sak här "skatt" inkluderar skatter + moms.
Så, om alla skulle köra "elfordon" istället för fossilbränsleåk, skulle statens inkomst, ENBART från bränsle, sjunka från 67,5mdkr till 25,4mdkr.
Detta då baserat på 2018 & 2019-siffror för elpriser samt skatt på fossilbränslepriset. Då är inte borträknandet av fordonsskatten medtaget i beräkningen.
Fordonsskatten enkom bidrog med 14,7mdkr 2020. Den totala skatten på vägtrafik var 21,6mdkr (det inkluderar trängselavgifter, fordonstullar, fordonsskatt osv).
2020 var f.ö. den totala inkomsten av punktskatterna på bensin, oljeprodukter osv ~46mdkr. Skillnaden mot mina tidigare påpekade 67,5mdkr beror dels på andra år, men även att i 67.5mdkr är momsen inkluderad.
Hur är det en koppling till driftskostnaden på en elbil? Idag är den månne inte vidare relevant, men, den visar ju tydligt vad "staten behöver få in". Och att man på något vis kommer behöva "hitta" de där ~40mdkr någonstans.
*Edit2
Senast redigerat av it_mutt (10 september 2021)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!