Ägandekostnad elbil

torpis Forummoderator
9 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Vindkraft o Solkraft kommer inte ens täcka "slatten" av den energi vi behöver. El kommer bli makt i nya stollahuset o vi slår igen den riktiga elproduktion vi hade. Huuu

Det går utför..
mvh/husse

Absolut ett scenario. Innan vi har ett överskott på förnyelsebar energi(inkl tillverkningen av kraftstation mm) så är det enda förnuftiga att åka mindre. Inte som Set att köpa en bil med största möjliga motor och klaga över att det är dyrt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
9 oktober 2021 · 3 311 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Ni som kör elbil idag och kör x antal tusen mil per år, och räknar hur mycket ni sparar och kan lyxa till med en nyare/dyrare bil istället.

Hur skulle er situation bli om det skulle komma  någonslags skatt/km skatt på 5-7kr mil?
Eller är det något ni har förberett er på?

Jag välkomnar en kilometerskatt. Utgår ifrån att den blir baserad på typ vikt på bilen eller så, och att det blir samma för allt som rullar på vägen oavsett motor.

Stor tung bil betalar mer medan liten lätt bil betalar mindre.

Som det är ju är det ju som billigast att köra tusentals mil med en tung Audi Etron och dyrast att köra 300mil med en Lamborghini. På något vis vill jag tro att vägskatten liksom går till att underhålla vägarna och då blir det bakvänt med låg skatt för de tunga bilarna som rullar mest.

Om just bara elbilar pin pointas med kilometerskatt blir jag en smula vresig och undrar varför.

Försöker hålla mig till elbilar då tråden  handlar om det. Min undran var bara hur många är förberedda på en sådan kostnad.
Eller har man alla pengar på bilen?

Tycker som du med att ju tyngre desto dyrare skatt, sen om skatten ska vara på alla bilar oavsett drivtyp, låter jag vara osagt. Håller mig till tråden:P.

viccoA
9 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:

Low skrev:
Ni som kör elbil idag och kör x antal tusen mil per år, och räknar hur mycket ni sparar och kan lyxa till med en nyare/dyrare bil istället.

Hur skulle er situation bli om det skulle komma  någonslags skatt/km skatt på 5-7kr mil?
Eller är det något ni har förberett er på?

Jag välkomnar en kilometerskatt. Utgår ifrån att den blir baserad på typ vikt på bilen eller så, och att det blir samma för allt som rullar på vägen oavsett motor.

Stor tung bil betalar mer medan liten lätt bil betalar mindre.

Som det är ju är det ju som billigast att köra tusentals mil med en tung Audi Etron och dyrast att köra 300mil med en Lamborghini. På något vis vill jag tro att vägskatten liksom går till att underhålla vägarna och då blir det bakvänt med låg skatt för de tunga bilarna som rullar mest.

Om just bara elbilar pin pointas med kilometerskatt blir jag en smula vresig och undrar varför.

Försöker hålla mig till elbilar då tråden  handlar om det. Min undran var bara hur många är förberedda på en sådan kostnad.
Eller har man alla pengar på bilen?

Tycker som du med att ju tyngre desto dyrare skatt, sen om skatten ska vara på alla bilar oavsett drivtyp, låter jag vara osagt. Håller mig till tråden:P.

De utredningar som finns handlar om km skatt på alla bilar och inte nödvändigtvis skippad fordonsskatt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang