Läcker servo olja ifrån styrväxeln (banjobulten) på min Volvo 945a -96

Adrian03
8 september 2021 · 4 Inlägg

Hej! Som rubriken lyder så har jag lite strul kan man säga jag köpte och montera ny tryckslang då den förra gick sönder och allt var frid å fröjd tills jag vred på nyckeln och märkte att det fortfarande läcker, så jag undersökte saken och såg att det läckte från banjobulten så jag åkte iväg och köpte nya aluminium brickor samt koppar brickor men det funka inte heller. Det finns mycket material kvar också på själva styrväxel sidan också och ser hyfsat fint ut nån som har några tips och råd? 

https://imgur.com/a/1AUsd5x

uhlin
8 september 2021 · 2 834 Inlägg

Pröva med tredobrickor, de brukar täta ganska bra.

Adrian03
8 september 2021 · 4 Inlägg

uhlin skrev:
Pröva med tredobrickor, de brukar täta ganska bra.

Hmm ja det täter väll en stund men som jag förstått det så kan det sluta funka efter ett tag pga trycket?

uhlin
9 september 2021 · 2 834 Inlägg

Inte spräckt banjokoppling eller skruv då? Är ytorna släta och rena ska det ju bli tätt.

Vad gäller tredobrickor på trycksidan har många jag känner använt såna och aldrig hört nåt om det.

Adrian03
9 september 2021 · 4 Inlägg

uhlin skrev:
Inte spräckt banjokoppling eller skruv då? Är ytorna släta och rena ska det ju bli tätt.

Vad gäller tredobrickor på trycksidan har många jag känner använt såna och aldrig hört nåt om det.

Åkte in till volvo och dem kikade på skruven och den var de absolut inget fel på ingen spricka eller nå liknande, det ska ju funka i teorin

uhlin
9 september 2021 · 2 834 Inlägg

Adrian03 skrev:

uhlin skrev:
Inte spräckt banjokoppling eller skruv då? Är ytorna släta och rena ska det ju bli tätt.

Vad gäller tredobrickor på trycksidan har många jag känner använt såna och aldrig hört nåt om det.

Åkte in till volvo och dem kikade på skruven och den var de absolut inget fel på ingen spricka eller nå liknande, det ska ju funka i teorin

Hmmm.... Märkligt, borde ju bli tätt då.

Helt säker på att banjokopplingen är okej? Köpte du ny slang med färdiga kopplingar, isåfall, vart köpte du den?

Adrian03
9 september 2021 · 4 Inlägg

uhlin skrev:

Adrian03 skrev:

uhlin skrev:
Inte spräckt banjokoppling eller skruv då? Är ytorna släta och rena ska det ju bli tätt.

Vad gäller tredobrickor på trycksidan har många jag känner använt såna och aldrig hört nåt om det.

Åkte in till volvo och dem kikade på skruven och den var de absolut inget fel på ingen spricka eller nå liknande, det ska ju funka i teorin

Hmmm.... Märkligt, borde ju bli tätt då.

Helt säker på att banjokopplingen är okej? Köpte du ny slang med färdiga kopplingar, isåfall, vart köpte du den?

Köpte slangen på en affär här i stan den är identisk med andra ord precis lika dan som den förra som gick sönder 🤔

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang