Brådhis skrev:
Fjellner skrev:
Ska eventuellt iväg i helgen och kika på en V70 D5 Aut 2011 FWD som har gått 26000 mil.
Vad bör man kolla efter på dessa?
Tänker framförallt motor och växellåda.
Vanliga fel på dessa som kan bli dyrt?
Har sett flera stycken som stått på firma en längre stund, är folk rädda för dessa pga dieselhysterin, skatten och milen då dom oftast gått 25k+?
D5 är "tyvärr" enda alternativet då vi behöver dragvikten på 2000kg, alltså faller dom mindre dieslarna bort, likaså bensinarna.
Både motor och låda är bra. Se till att det finns vettig servicehistorik och att den inte rostat (för mycket) ovanför vindrutan.
Bakvagnsbussningarna är en svag punkt och vid 26000 mil är det antingen just bytt eller snart dags.
Tack för svar!
Bakvagnsbussningarna, är det något man klarar av att byta själv eller är det ett helvete?
Jag kan skruva men har ett vanligt hyresgarage och således ingen lyft eller liknande.
Hur håller lådorna?
Har iprincip bara kört manuell men nu när man blivit en bit över 30 så börjar man bli trött på att vispa runt en växelspak, iallafall i en bruksbil!