BMW 320D VS 325i

tobben0
11 september 2021 · 5 Inlägg

Hejsan!

Jag går i tankarna på att byta bil och har kikat en del på BMW 320D samt 325i (årsmodeller 06-07 ungefär)
Jag skulle önska lite tips på vilken utav dessa två som skulle passa bäst till vardags.

Jag bor mitt i centrala Linköping och åker i stort sätt bara bil till jobbet, vilket är knappt en mil tur och retur. Händer även att jag åker till Norrköping då och då. Där av funderar jag på vilken som är bäst lämpad för mycket stadskörning ekonomiskt sett, men även maskin mässigt.

I nuläget åker jag en Hyundai i30 08 vilket är en väldigt tråkig bil att köra o även tråkig att kolla på.. Gillar 3-seriens kaross och hört BMW ska vara bra bilar.

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september 2021 · 17 386 Inlägg

Kan inte mycket om BMW men de finns folk här som har koll på läget.
Däremot kan jag säga att en diesel när du bara har 5 kilometer stadskörning till jobbet är en mycket dålig idé. Inga bilar mår bra av korta körningar och i synnerhet inte dieslar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
11 september 2021 · 4 815 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Däremot kan jag säga att en diesel när du bara har 5 kilometer stadskörning till jobbet är en mycket dålig idé. Inga bilar mår bra av korta körningar och i synnerhet inte dieslar.

visst är det så men det är 5km stadskörning så det kan ju ta rätt längt tid att köra dom 5km beroende på hur trafiksituationen ser ut den tiden på dygnet han åker till/från jobbet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Utmarks-Loke
11 september 2021 · 5 814 Inlägg

BMW bytte dieselmotor 2007 och den nya hade lite kamkedjeproblem. Nu är det nog åtgärdat på alla överlevande bilar men problemen ökas av att motorn aldrig får blir riktigt varm, som det är när man bara har 5km till jobbet. Därtill EGR och partikelfilter, som inte heller tycker om korta turer. Så du skall absolut inte köpa någon 320d, köp en bensinare. Och egentligen borde du köpa en 318i eller 320i, du verkar inte ha behov för någon dyr sexa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang