I alla fall för några år sedan godtogs:
Med 7 mm höga tecken på en aluminiumplåt 115 x 15 x 3 mm tecken nitad på ram eller kaross.
Dito av stålplåt svetsad fast på ram eller kaross.
Plåten ska fästas på höger sida eller på ram ovansida.
Företrädesvis invid eller bakom höger framhjul eller bakhjul.
Plåten ska placeras så att den endera är placerad bakom eller framför annan identitetsmärkning i bilens längdriktning.
D v s bilen ska ha 2 identifieringar.
En fram och en bak.
På bil räknas "B"-stolpen som mitten på bilen.
Bil som har identitet instansad i motorrum ska således ha annan identitet bakom B-stolpen.
Bil som har identitet instansad i bagagerum ska följdaktligen ha annan identitet framför B-stolpen.
Blev lite väl mycken text, men hoppas ni förstår andemeningen med dubbla id i var sin ände av bilen, på plåt som är nitad eller svetsad fast(varaktigt).
Tyvärr så är på många nya bilar identiteten endast etsad, vilket gör att man från bilen är ny måste "skydda" identiteten från yttre åverkan med skyddslack eller på annat sätt.
Speciellt besvärligt blir det på bilar där ramen lackerats efter etsningen.
Eller där vissa tillbehör skruvas fast så att tillbehöret måste demonteras för att hela identiteten ska bli synlig(sista tecknen).