D5 i en 965 samma ändringar som vitmotor 5a i en 940?

BGAA
26 september 2021 · 23 Inlägg

Tänker montera en D5 i en 965-92. På byggtrådar  med vitmotor i 940 använder man sumpen från vitmotor 6cyl och kortar den på mitten för att klara framaxelbalken. Är det samma procedur med en 960 som 940. Jag menar att sitter framaxelbalken på samma ställe i förhållande till växellådan på båda bilarna?
Kan någon tipsa om nån som säljer eller bygger dessa kortade tråg?
eller var hittar jag måtten på kapningen?
Har D5 samma tråg som övriga vitmotorer?

Redigerar:
Verkar som motorn även i det svagaste utförandet (163hk) har för högt vridmoment. 340 tillåtet 328.
Samt skriver dom att "1:ans växel ej över 2.95 i utväxling." Då skulle ju ingen M90 låda godkännas, den har som lägst 3;40.

Har jag missuppfattat något? 960 hade väl högt vrid med de gamla motorerna V6 och Vag diesel?

Senast redigerat av BGAA (26 september 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 september 2021 · 13 744 Inlägg

ja det är samma polarn har en 91ans 960 med 5a i den var bara att kasta ner med kortat tråg..  så det bör inte vara några problem.. om tråget skulle skilja får du nog lösa det på vägen.     men många kör dieselblocket när dom kör vassa 5or så betvivlar att det skiljer något

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang