Olja i kylarvätskan

VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Growe skrev:
det är ofta folk tror att packningen är gången.  men väldigt vanligt att oljekylaren släpper igenom olja till vattnet och tvärt om.     det är första jag skulle kolla..    vet inte hur många gånger folk tror att packningen gått men så vanligt är det inte...  framför allt om temp och allt är normalt.  så börja med kylaren..  varit med om volvosar där både vatten runnet ner i tråget  och olja trycks upp i expansions kärlet och även tryckt ner vatten i automatlådan.     många som river bilar i onödan för dom alltid ritar fan på väggen så fort nått händer smile

Ja jo så säger farsan hela tiden. När ja köpte bilen så trodde jag han knackade å var slut men visade sig vara så. Alla diska knackar ju speciellt kalla. Dum man är men ma lär sig med tiden. Han på verkstad lät inte så oroad över läckaget ut mer lådan å hur den mår men jag hoppas det löser sig till en rimlig summa. Tack för alla hjälp och det är verkligen dumt att riva innan man kollat lite

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2021 · 13 669 Inlägg

VictorNavara skrev:

Growe skrev:
det är ofta folk tror att packningen är gången.  men väldigt vanligt att oljekylaren släpper igenom olja till vattnet och tvärt om.     det är första jag skulle kolla..    vet inte hur många gånger folk tror att packningen gått men så vanligt är det inte...  framför allt om temp och allt är normalt.  så börja med kylaren..  varit med om volvosar där både vatten runnet ner i tråget  och olja trycks upp i expansions kärlet och även tryckt ner vatten i automatlådan.     många som river bilar i onödan för dom alltid ritar fan på väggen så fort nått händer smile

Ja jo så säger farsan hela tiden. När ja köpte bilen så trodde jag han knackade å var slut men visade sig vara så. Alla diska knackar ju speciellt kalla. Dum man är men ma lär sig med tiden. Han på verkstad lät inte så oroad över läckaget ut mer lådan å hur den mår men jag hoppas det löser sig till en rimlig summa. Tack för alla hjälp och det är verkligen dumt att riva innan man kollat lite

man lär sig så länge man lever så är det... när det är -20 då är det göt och vrida igång en diesel..det gör riktigt ont i kroppen då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VictorNavara
28 september 2021 · 152 Inlägg

Growe skrev:

VictorNavara skrev:

Growe skrev:
det är ofta folk tror att packningen är gången.  men väldigt vanligt att oljekylaren släpper igenom olja till vattnet och tvärt om.     det är första jag skulle kolla..    vet inte hur många gånger folk tror att packningen gått men så vanligt är det inte...  framför allt om temp och allt är normalt.  så börja med kylaren..  varit med om volvosar där både vatten runnet ner i tråget  och olja trycks upp i expansions kärlet och även tryckt ner vatten i automatlådan.     många som river bilar i onödan för dom alltid ritar fan på väggen så fort nått händer smile

Ja jo så säger farsan hela tiden. När ja köpte bilen så trodde jag han knackade å var slut men visade sig vara så. Alla diska knackar ju speciellt kalla. Dum man är men ma lär sig med tiden. Han på verkstad lät inte så oroad över läckaget ut mer lådan å hur den mår men jag hoppas det löser sig till en rimlig summa. Tack för alla hjälp och det är verkligen dumt att riva innan man kollat lite

man lär sig så länge man lever så är det... när det är -20 då är det göt och vrida igång en diesel..det gör riktigt ont i kroppen då smile

Det menar du inte. Det var 27 minus och snöfall sad då var jag fan chockad att min gammal riskokare startade. Men så är det "man lär sig så länge man leve r". Dock brukar jag alltid starta bilen å dra igång motorvärmare innan jag kör iväg. Brukar låta han gå i 8-15 minuter beroende på. Så skönt att den e varm både i motor och hytten då.

Mossan1
29 september 2021 · 2 751 Inlägg

VictorNavara skrev:
Å tyvär är min auto låda rätt sliten då olja är fel färg etc hmm inte kul alls men klart bättre än motorras hmm

Missfärgad olja i automatlådor betyder inte nödvändigtvis jätteallvarliga problem.
Oljan kan bli svart av användande bara, och långt ifrån alla biltillverkare har oljebyte i lådan på serviceshemat ens.

Är oljan "bara" svart/mörk, kanske det är bäst att låta den vara om den fungerar prima.  Växlar den lite hårt ibland eller andra problem kan en sköljning lösa problemet.
Ett oljebyte i förebyggande om det gått för långt KAN skapa ett problem som inte fanns innan. Med en rejäl dos otur, ska tilläggas. Naturligtvis kan ett problem också bli VÄRRE med en sköljning.  Men jag tycker oddsen är till fördel att prova/satsa.

Men först och främst ska olja-i-kylvätskan-problemet prioriteras.

Mossan1
29 september 2021 · 2 751 Inlägg

Tillägg:
Det finns också dom som framgångsrikt bara tappar ur olja ur växellådstråget och ersätter den mängden med ny. Kör några mil och gör samma procedur, och upprepar detta ett antal gånger tills oljan ser fin ut och i rätt mängd.
Det är inte alltid så enkelt som att bara kolla på stickan ovh fylla därefter.  Ofta ska det föregås av en procedur med viss växling, osv. Ibland motor igång, osv..   Detta för att kunna avläsa oljenivån korrekt, alltså.

zzr94092
29 september 2021 · 4 378 Inlägg

Många har inte ens en sticka numera...

VictorNavara
29 september 2021 · 152 Inlägg

zzr94092 skrev:
Många har inte ens en sticka numera...

Ja precis så är det. Den växlar lite hårt mellan 1 t 2an men bara när den är kall smile vilket tyder på att den är lite dålig på å få in olja där eller något sånt. Han som var verkstadschef och automatlåda mekaniker sa att han trodde det bara var att byta kylaren och sen byta oljan och spola lådan. Han trodde att det skulle bli det dyra och inte kylaren. Men jo stickar jag faktiskt smile tror de eller ej. Fyllde faktiskt på oljan för han var låg för ett tag sedan. Saknades en rejäl mängd tråkigt nog. Meeeen jag återkommer om vad det var för fel på lådan sen. Och som sagt vi ska inte måla fan på väggen för olja ser dålig ut. Han är grå I färgen eller mot de svarta men det löser nog sig ska du se

VictorNavara
30 september 2021 · 152 Inlägg

Hej här kommer lite uppdatering. Här är bild på kylvätska då som luktar atf olja. Den ser dock inte ut som någon atf olja sad men luktar atf tycker jag iallafall. För glykol luktar knappt något va? Och motolja tycker jag han inte luktar alls. https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238190/238190-6dcd4ad595624e65b9fbe8d4f314527e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238190/238190-abce3a089af06c57e8baa75860d03883.jpg
Och olja tycker jag inte luktar diesel. Och han ser bra ut. Nivån såg bra ut för 3 dagra sedan. Inte körd något. Kan ej kontroller det hemma då vår uppfart lutar något sjukt mycke
/ Victor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang