Fel på batteriet? Generatorn? Snälla hjälp!!

cardoland
3 oktober 2021 · 5 Inlägg

Min Volvo 740 -88 går inte att starta längre. Igår, bara när jag parkerade snabbt så gick tändningen plötsligt inte igång längre, jag antog att batteriet hade tagit slut och fick hjälp att starta det med startkablar. När jag sedan körde runt för att ladda upp batteriet så gick radion på och av hela tiden, som om det inte fanns tillräckligt med ström. När jag sedan stannade bilen så gick det återigen inte att starta tändningen så batteriet är uppenbarligen urladdat. sad Hur avgör jag om det är generatorn eller batteriet det är fel på och isåfall hur kan man felsöka och laga. Tacksam för svar smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2021 · 14 077 Inlägg

cardoland skrev:
Min Volvo 740 -88 går inte att starta längre. Igår, bara när jag parkerade snabbt så gick tändningen plötsligt inte igång längre, jag antog att batteriet hade tagit slut och fick hjälp att starta det med startkablar. När jag sedan körde runt för att ladda upp batteriet så gick radion på och av hela tiden, som om det inte fanns tillräckligt med ström. När jag sedan stannade bilen så gick det återigen inte att starta tändningen så batteriet är uppenbarligen urladdat. sad Hur avgör jag om det är generatorn eller batteriet det är fel på och isåfall hur kan man felsöka och laga. Tacksam för svar smile

Det verkar som att du kan ha nån glappkontakt nånstans. Men du kan ju mäta med en multimeter om generatorn laddar. Starta bilen och mät på pluspolen och minuspolen, det ska då visa 14 till14,5 volt. Då laddar generatorn. Du kan ju också mäta med en tångamperemeter om bilen drar ur batteriet. Tångamperemetern måste vara för likström. Du mäter på pluskabeln men sätt mätaren i rätt riktning. Det ska nästan inte dra nån ström alls på en sån gammal bil. Det kan ju vara batteriet som är sopslut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

Och är det batteriet som gett upp så se till att byta ut det omgående!
Risken finns att generatorn går sönder annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Och är det batteriet som gett upp så se till att byta ut det omgående!
Risken finns att generatorn går sönder annars.

Dumheter! Du ska inte börja med att köpa ett nytt batteri! Du ska felsöka.
Om du inte förstår hur man gör när man felsöker generator- och batteriproblem på en bil så fråga någon som vet!

Understryker punkter som Vettemannen har skrivit ovan samt lägger till några egna:
Börja med att dra åt polskruvarna på batterikontakterna. Ryck i kablarna från batteriet: Sitter alla anslutningar fast?
Ta nu fram din multimeter och kom inte och säg att du inte har någon! I så fall är det något du omedelbart ska köpa.
Starta motorn, eventuellt med starthjälp. Mät spänningen med din (nya?) multimeter. Beroende på batteriets skick så kan det variera mellan 12-14.4V.
Är det inom det låga området så låt motorn gå en stund. Spänningen ska öka. Om inte är det troligen generatorfel och då är en tångamperemeter bra att ha. Låna en och mät om det går ström från generatorn till batteriet. Har du hunnit så här långt i felsökningen så vet du var felet ligger.

Jag skrev att "ÄR DET BATTERIET"!
I övrigt håller jag med dig på alla punkter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
3 oktober 2021 · 5 860 Inlägg

Lyser laddningslampan när du sätter på tändningen? Slocknar den när du startat motorn?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag skrev att "ÄR DET BATTERIET

Ja, hur ska man veta utan felsökning? Tokköpa nytt som de flesta gör menar du?

Lite trög eller?
Nej, OM det är batteriet. Det vet man först efter felsökning. Multimeter kostar under 150:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
3 oktober 2021 · 7 264 Inlägg

Jag skulle börja med att ladda upp batteriet så att det håller närmare 12,6 volt.
Försöka starta motorn.
Om, med lyset tänt, det endast klickar i startmotorn, och lyset efter startproven endast glöder/lyser svagt, och efter att du slagit av tändningen åter slår på tändningen och lamporna åter lyser nästan normalt - då är det batteriet som har en eller flera defekta celler/cellförbindningar. Bara byta batteri.

Startar motorn på det nyladdade batteriet ska du med en multimeter eller liknande kolla så att spänningen stiger från 12,6 volt till mellan 13,7 och 15 volt - beroende på bil.
Enklast och billigast kollar du med en enkel voltmeter som du placerar i ciggtänduttaget.
Får du inte upp laddningen, under något förhöjd tomgång = 1.500 till 2.000 rpm till ovan nämnda spänning är det laddningsregulatorn eller generatorn som är defekt.
Äldre bilar har separat laddningsregulator - nyare har laddningsregulatorn inbyggd i generatorn.
Kontakta en bilelektrikerverkstad för hjälp.

jaka54
4 oktober 2021 · 5 759 Inlägg

Hej!
Man börjar alltid med att ladda ett batteri!

amazinjoey
4 oktober 2021 · 1 139 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Lite trög eller?

Hur menar du nu? Tokköpa nytt batteri? Lite trög eller?

Nu rekommenderar jag att du läser om hans mening, alternativt så besöker du skolbänken igen och går om en kurs i  svenska smile


"Och är det batteriet som gett upp" är ett tempus av futurum...Något som personen i frågan kommer veta i framtiden

Senast redigerat av amazinjoey (4 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2021 · 10 288 Inlägg

cardoland skrev:
Min Volvo 740 -88 går inte att starta längre. Igår, bara när jag parkerade snabbt så gick tändningen plötsligt inte igång längre, jag antog att batteriet hade tagit slut och fick hjälp att starta det med startkablar. När jag sedan körde runt för att ladda upp batteriet så gick radion på och av hela tiden, som om det inte fanns tillräckligt med ström. När jag sedan stannade bilen så gick det återigen inte att starta tändningen så batteriet är uppenbarligen urladdat. sad Hur avgör jag om det är generatorn eller batteriet det är fel på och isåfall hur kan man felsöka och laga. Tacksam för svar smile

Lyste laddningslampan? Fungerade instrumenteringen som den skulle? Lyste bilens yttre belysning?

Du får som nämnts börja med att se om generatorn laddar, detta görs med en multimeter. Om den laddar skulle jag rikta in mig på tändningslåset, jordkabeln/flätan från batteriet till chassit (vanligt på 700) och batteriet som sådant.

Och precis som Hybrid skriver, är det batteriet som är dåligt så byt ut den snarast så slipper du ha ihjäl generatorn i onödan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

amazinjoey skrev:
"Och är det batteriet som gett upp" är ett tempus av futurum...Något som personen i frågan kommer veta i framtiden

Hur ska han kunna veta det? Jo, genom att läsa de tips på felsökning som andra än Hybrid_ har skrivit!

Men va fan...
TS är inne på att batteriet kan vara sopslut. Läs tråden! Om så är fallet är det lämpligt att byta detta pga risk för följdskador på generator. Begrep du nu? big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
TS är inne på att batteriet kan vara sopslut. Läs tråden! Om så är fallet är det lämpligt att byta detta pga risk för följdskador på generator

TS är inte inne på att batteriet kan skada generatorn. Du har fått för dig det eftersom det är kutym att köpa ett nytt batteri utan att felsöka först.
Ett  "sopslut" batteri skadar inte generatorn. Generatorn har sina egna skyddskretsar. Om de inte också är "sopslut" förstås ...

Ajajaj! Vi har och göra med en expert här ser jag! Har aldrig påstått att TS ska köpa nytt batteri. Svampar ska stekas  och inte rökas. Det är också en "kutym"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
4 oktober 2021 · 5 759 Inlägg

Hej!
Som jag sagt tidigare...Man börjar alltid med att ladda batteriet! Hur svårt kan det vara..?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sagt tidigare...Man börjar alltid med att ladda batteriet! Hur svårt kan det vara..?!

En del människor har inte en batteriladdare och vet heller inte hur en sådan ska kopplas. Istället vill man enbart kunna trycka på en knapp så ... pooof ... är problemet löst! Att själva anstränga sig och lära sig själva hur saker fungerar för sin egen skull och fördel finns inte i dessa människors egna universum.

NU är det dags att tagga ner Johnny!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
NU är det dags att tagga ner Johnny!

Vad du skriver här, Hybrid_, är att någon annan ska tagga ner Johnny! Om du inte vet hur man använder kommatecken ska du bara sluta skriva här och anmäla dig till en kurs i svenska på Komvux!

Jag är HVT inom nybilsindustrin. Du vet inte ens vad det betyder. Du ska ligga lågt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
4 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Seså. Lugn och fin nu Johnny. Den här lilla kontroversen baseras ju på att du faktiskt missuppfattade ett tidigare inlägg.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Joakim-S Hobby Fotograf
4 oktober 2021 · 650 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
NU är det dags att tagga ner Johnny!

Vad du skriver här, Hybrid_, är att någon annan ska tagga ner Johnny! Om du inte vet hur man använder kommatecken ska du bara sluta skriva här och anmäla dig till en kurs i svenska på Komvux!

Är du bara medlem här för att var allmänt otrevlig och tro dig veta mer än alla andra? Här hjälper vi varandra, klarar du inte av att läsa enklare stavfel eller vart ett kommatecken ska vara så ligger nog problemet mer hos dig än hos oss andra.

Du kommer komma längre genom att kanske vara lite mer ödmjuk och trevlig. Men du gör ju såklart som du vill.

Det hela började ju ändå med att du missförstod nånting, men alla kan vi inte vara bra på att erkänna våra misstag.

Senast redigerat av ProXem (4 oktober 2021)

MG e-HS (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2021 · 17 516 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag är HVT inom nybilsindustrin. Du vet inte ens vad det betyder. Du ska ligga lågt.

Det är helt ointressant vad du är, Hybrid_! "HVT" är troligen felstavat! Du ska inte tala om för andra vad du inte klarar av själv!

Bekräftat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
4 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Så, då försöker vi återgå till en trevligare ton annars kanske hammaren åker fram. Eller inte kanske, den ligger här på bordet framför mig. Chilla nu.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang