Pendelbil med körsträckan 15mil fram och tillbaka

goldenretriever
4 oktober 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Började jobba på en annan stad än var jag bor. I dagsläget pendlar jag med tåg varje dag. Trött på tågförseningar.

Jag har ingen kunskap om bilar. så jag behöver hjälp och kolla om det finns en bil modell som uppfyller min krav.

Körsträckan är nästan 15mil = 150km fram och tillbaka.

1. Vad finns det för bränslesnål bil som inte är El-driven eller ladd hybrid? (bor i en lägenhet, finns ej elstolpe nära.)

2. Hur mycket blir bränslekostnad på alternativ från Frågan 1 per månad? (uppskatta 20 arbetsdagar per månad = 300mil = 3000km).

3.  Är det värt?

Presidento Of World
4 oktober 2021 · 3 330 Inlägg

En Toyota Prius som ej är ladd utan vanlig hybrid

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
patrik79
4 oktober 2021 · 782 Inlägg

Du kan köpa dig en dieselbil alt en pluttig bensinbil som drar runt 0,6 L/mil. då kostar det ca 3000kr i bensin/diesel varje månad. Har du inte någon koll alls på bilar så räkna med minst lika mycket i värdeminskning, service, reparationer, skatt och försäkring.
Totalt ca 6000kr i månaden för att komma till jobbet... Det är nog bara du som vet om det är värt det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2021 · 17 510 Inlägg

Budget på bilinköp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
4 oktober 2021 · 6 580 Inlägg

Räknar du på 1 liter milen (även om bilen inte förbrukar de) så får du ett ungefär hum på va det kostar, bränslet idag pendlar mellan 17 och 19 kr litern och billigare lär det inte bli

Sen tillkommer det som nämnts ovan, service/reparationer, skatt, försäkring..

Anledningen att du bör räkna på en liter milen är för att du kommer nog inte bara använda bilen till och från jobbet, sen vad som står på papper gäller i optimala förhållanden (Landsväg, genomvarm motor, 10-20 grader ute). Går absolut i vissa fall köra snålare än vad som den är deklarerad för, men budgeten ska inte hänga ihop på att bilen inte drar mer än 0.5 liter milen, aldrig gå sönder etc. (Men drar den i snitt 0.5, räknat vid pump och du har budget för det dubbla så går det ju att räkna in övrig ägandekostnad på de)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang