Gnista saknas Volvo 960

ArvidM
24 oktober 2021 · 45 Inlägg

Hej jag har en Volvo 960 2,5 som gick skitbra tills jag skulle börja konvertera den till a traktor och skulle strypa hastigheten.hade kopplat in allt så det fungerade men sen så dog bara bilen och nu har jag ingen gnista i nån av cylindrarna. Har testat byta tändningsmodu, vevaxelgivare, kamaxelgivare, tändningsarm, relä och säkringarm har också testat att göra rent tändningslåsets kontakt men inget har funkat. Har också testat byta 2 stycken tändspolar men får fortfarande ingen gnista så tror problemet är innan dom .ECUn är utbytt sen tidigare på bilen som gör det nästintill omöjligt att läsa felkoder på bilen men dom ända jag får upp är dom som kommer från originalbilen men bilen gick jättefint med den andra ECUn i ca 1,5 vecka tills nu när den bara dog.
Vad kan jag mer kolla/ testa för att få gnista
Mvh Arvid

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Jesper328
24 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

Hur har du kopplat H-reget?
Har du 12v upp till spolarna med tändning på?

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

Intressant bilval men utan tvekan en premium-A-traktor! Hur löser du viktproblemen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ArvidM
24 oktober 2021 · 45 Inlägg

Hregget är inkopplat så att jag tar varvsignal från vevaxelgivaren (rosa kabel) och hastighet vid mätarhuset samt så är tändspolesignalen tagen vid relät en grön röd kabel men har kopplat ut allting för att bilen inte längre startar. Viktningnen är enkel på 960 kombi då bilens totalvikt är 2100kg och om en a traktor väger över 2000kg så behövs inte 60/40 fördelningen. Så har bara proppat reservhjulsbaljan med lite allt möjligt

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
ArvidM
24 oktober 2021 · 45 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur har du kopplat H-reget?
Har du 12v upp till spolarna med tändning på?

Om det är här du menar har jag ej 12v vid tändspolarna https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-5398c7c42f530424856a4eb8db10b276.jpg

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

ArvidM skrev:
Hregget är inkopplat så att jag tar varvsignal från vevaxelgivaren (rosa kabel) och hastighet vid mätarhuset samt så är tändspolesignalen tagen vid relät en grön röd kabel men har kopplat ut allting för att bilen inte längre startar. Viktningnen är enkel på 960 kombi då bilens totalvikt är 2100kg och om en a traktor väger över 2000kg så behövs inte 60/40 fördelningen. Så har bara proppat reservhjulsbaljan med lite allt möjligt

Det är ju bra men det är tjänstevikt som gäller...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ArvidM
24 oktober 2021 · 45 Inlägg

Hybrid_ skrev:

ArvidM skrev:
Hregget är inkopplat så att jag tar varvsignal från vevaxelgivaren (rosa kabel) och hastighet vid mätarhuset samt så är tändspolesignalen tagen vid relät en grön röd kabel men har kopplat ut allting för att bilen inte längre startar. Viktningnen är enkel på 960 kombi då bilens totalvikt är 2100kg och om en a traktor väger över 2000kg så behövs inte 60/40 fördelningen. Så har bara proppat reservhjulsbaljan med lite allt möjligt

Det är ju bra men det är tjänstevikt som gäller...

Ja eftersom bilens tjänstevikt då höjs till över 2 ton när bilen omregistrerad till a taktor

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Jesper328
24 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

ArvidM skrev:

Jesper328 skrev:
Hur har du kopplat H-reget?
Har du 12v upp till spolarna med tändning på?

Om det är här du menar har jag ej 12v vid tändspolarna https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-5398c7c42f530424856a4eb8db10b276.jpg

Ålrajt.
Om relä för motorstyrenhet är ok, likaså relä för spolarna, samt alla säkringar till dessa så skall du ha 12v där.
Du kan även mäta kontinuiteten mellan spolar & tändslutsteg, samt slutsteg & ecu.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

ArvidM skrev:

Hybrid_ skrev:

ArvidM skrev:
Hregget är inkopplat så att jag tar varvsignal från vevaxelgivaren (rosa kabel) och hastighet vid mätarhuset samt så är tändspolesignalen tagen vid relät en grön röd kabel men har kopplat ut allting för att bilen inte längre startar. Viktningnen är enkel på 960 kombi då bilens totalvikt är 2100kg och om en a traktor väger över 2000kg så behövs inte 60/40 fördelningen. Så har bara proppat reservhjulsbaljan med lite allt möjligt

Det är ju bra men det är tjänstevikt som gäller...

Ja eftersom bilens tjänstevikt då höjs till över 2 ton när bilen omregistrerad till a taktor

Så du ska vikta på den med ett halvt ton???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

För att klargöra lite saker här nu så gäller följande:

enligt Vägverkets föreskrifter om bil ombyggd till traktor samt bil ombyggd till motorredskap klass II gäller VVFS 2003:19.
Enligt 4 kap. Bil ombyggd till traktor, A-traktor och 39 §

Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast. Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid beräkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevikten skall dock minst 40% vila på drivhjulen.

Källa: https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

Hybrid_ skrev:

ArvidM skrev:

Hybrid_ skrev:

Det är ju bra men det är tjänstevikt som gäller...

Ja eftersom bilens tjänstevikt då höjs till över 2 ton när bilen omregistrerad till a taktor

Så du ska vikta på den med ett halvt ton???

Den vill till att nivåregleringen är frisk om den inte ska bli väldigt låg bak när den är klar... Närmare ett halvt ton i bagageutrymmet blir intressant. Om han nu vill vikta upp den till 2 ton.

Men han behöver inte få upp den till 2 ton, det räcker ju med att 60% av (nya) tjänstevikten ligger över bakaxeln. Och så usel viktfördelning har den väl inte att det krävs 500 kg i ena änden för att uppnå det?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

ArvidM skrev:
Ja eftersom bilens tjänstevikt då höjs till över 2 ton när bilen omregistrerad till a taktor

Så du ska vikta på den med ett halvt ton???

Den vill till att nivåregleringen är frisk om den inte ska bli väldigt låg bak när den är klar... Närmare ett halvt ton i bagageutrymmet blir intressant. Om han nu vill vikta upp den till 2 ton.

Men han behöver inte få upp den till 2 ton, det räcker ju med att 60% av (nya) tjänstevikten ligger över bakaxeln. Och så usel viktfördelning har den väl inte att det krävs 500 kg i ena änden för att uppnå det?

Den bör väga cirka 1460 kilo. Är den 51/49 så blir det  745 kg på framaxel och 715 kg bak. Ska man ha 40/60 eftersom den driver bak så kan man lägga till 179 kilo men då stiger tjänstevikten till 1639 kg så då måste den väga 983 kg bak. Då väger den 1728 kilo och ska ha 1728*0,6 kilo på driven vilket ger 1037 kg bak. Den får då tyngas ner med 322 kilo.. Då väger den över 2 ton till slut. Så du har rätt.

Den ska viktas upp med cirka 320 kilo och inte 500...

EDIT: gjorde en tankevurpa här. 2000 kilo minus 1460 ger 540 kilo...

Senast redigerat av Hybrid_ (24 oktober 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Så du ska vikta på den med ett halvt ton???

Den vill till att nivåregleringen är frisk om den inte ska bli väldigt låg bak när den är klar... Närmare ett halvt ton i bagageutrymmet blir intressant. Om han nu vill vikta upp den till 2 ton.

Men han behöver inte få upp den till 2 ton, det räcker ju med att 60% av (nya) tjänstevikten ligger över bakaxeln. Och så usel viktfördelning har den väl inte att det krävs 500 kg i ena änden för att uppnå det?

Den bör väga cirka 1460 kilo. Är den 51/49 så blir det  745 kg på framaxel och 715 kg bak. Ska man ha 40/60 eftersom den driver bak så kan man lägga till 179 kilo men då stiger tjänstevikten till 1639 kg så då måste den väga 983 kg bak. Då väger den 1728 kilo och ska ha 1728*0,6 kilo på driven vilket ger 1037 kg bak. Den får då tyngas ner med 322 kilo.. Då väger den över 2 ton till slut. Så du har rätt.

Den ska viktas upp med cirka 320 kilo och inte 500...

EDIT: gjorde en tankevurpa här. 2000 kilo minus 1460 ger 540 kilo...

Men även 320 kg är en rejäl vikt att bara "slänga in" i en personbil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ArvidM
25 oktober 2021 · 45 Inlägg

Har en 965 som har en tjänstevikt på 1690 kg samt förare på 70 kg så extra vikten om läggs till blir 240kg som består av 80kg betångsäckar som ligger där baksätet skulle sitta samt 160kg i reservhjulsbaljan som får den över 2 ton
Men det dära med att mäta mellan tändspole och slutsteg och mellan ecu och slutsteg ska jag testa

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Hilmer
25 oktober 2021 · 1 778 Inlägg

Vilken årsmodell är det? Hur har ni löst det med ECU från annan bil, bara tänkte om det kunde vara startspärren som spökar nu!?

Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

ArvidM skrev:
Har en 965 som har en tjänstevikt på 1690 kg samt förare på 70 kg så extra vikten om läggs till blir 240kg som består av 80kg betångsäckar som ligger där baksätet skulle sitta samt 160kg i reservhjulsbaljan som får den över 2 ton
Men det dära med att mäta mellan tändspole och slutsteg och mellan ecu och slutsteg ska jag testa

2000-1690 får iaf jag till 310 kg. Förare ingår i tjänstevikten.

Sedan är det väl frågan hur du förankrat betongsäckarna för att få dom godkända.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ArvidM
26 oktober 2021 · 45 Inlägg

Hilmer skrev:
Vilken årsmodell är det? Hur har ni löst det med ECU från annan bil, bara tänkte om det kunde vara startspärren som spökar nu!?

ecu:n är tagen från en 960 från 96 med samma 2,5l motor som farsan hade kvar från ett av sina motorbyten. han har även bytt ecu på sin 960 vid motorbyte och den har aldrig strulat med tändningslåset. undrar som det skulle kunna gå och testa ta ett löst tändningslås med annan nyckel och sätta in i min bil ifall eller om tändningslåset är bunden till bilen. för jag har också bar en nyckel till bilen så kan inte kolla om det är kodningen i nyckeln som släppt

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Hilmer
26 oktober 2021 · 1 778 Inlägg

ArvidM skrev:

Hilmer skrev:
Vilken årsmodell är det? Hur har ni löst det med ECU från annan bil, bara tänkte om det kunde vara startspärren som spökar nu!?

ecu:n är tagen från en 960 från 96 med samma 2,5l motor som farsan hade kvar från ett av sina motorbyten. han har även bytt ecu på sin 960 vid motorbyte och den har aldrig strulat med tändningslåset. undrar som det skulle kunna gå och testa ta ett löst tändningslås med annan nyckel och sätta in i min bil ifall eller om tändningslåset är bunden till bilen. för jag har också bar en nyckel till bilen så kan inte kolla om det är kodningen i nyckeln som släppt

Är ECU:n från samma årsmodell? Varför byttes boxen?
-96 kom ju Volvo med "ECU-bunden" startspärr på 850 och förmodligen kom det på fler modeller samtidigt, bara tänker ifall det är detta som strular för dig trots allt! Om originalboxen finns kvar vore det ju en idé att testa med denna.

ArvidM
26 oktober 2021 · 45 Inlägg

Hilmer skrev:

ArvidM skrev:

Hilmer skrev:
Vilken årsmodell är det? Hur har ni löst det med ECU från annan bil, bara tänkte om det kunde vara startspärren som spökar nu!?

ecu:n är tagen från en 960 från 96 med samma 2,5l motor som farsan hade kvar från ett av sina motorbyten. han har även bytt ecu på sin 960 vid motorbyte och den har aldrig strulat med tändningslåset. undrar som det skulle kunna gå och testa ta ett löst tändningslås med annan nyckel och sätta in i min bil ifall eller om tändningslåset är bunden till bilen. för jag har också bar en nyckel till bilen så kan inte kolla om det är kodningen i nyckeln som släppt

Är ECU:n från samma årsmodell? Varför byttes boxen?
-96 kom ju Volvo med "ECU-bunden" startspärr på 850 och förmodligen kom det på fler modeller samtidigt, bara tänker ifall det är detta som strular för dig trots allt! Om originalboxen finns kvar vore det ju en idé att testa med denna.

ecu:n är inte samma årsmodell skiljer 1 år min bil är 97a och den jag satte i var 96a men jag lyckades bränna min förra ecu och bilen startade inte md den samt så fick jag massor av konstiga elfel som att tempmätaren levde sitt egna liv. strålkastarmotron och fläckt som gick på fullt hela tiden. fick också ingen kontakt med den gammal ecu:n när man läste felkoder. men alla dessa fel fixades när jag bytte ecu men bara i ca 2 veckor. men som sagt kan jag testa att sätta i tändningslåset som är original till ecu:n om det skulle kunna vara det eller är det ologiskt?

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Hilmer
26 oktober 2021 · 1 778 Inlägg

ArvidM skrev:
ecu:n är inte samma årsmodell skiljer 1 år min bil är 97a och den jag satte i var 96a men jag lyckades bränna min förra ecu och bilen startade inte md den samt så fick jag massor av konstiga elfel som att tempmätaren levde sitt egna liv. strålkastarmotron och fläckt som gick på fullt hela tiden. fick också ingen kontakt med den gammal ecu:n när man läste felkoder. men alla dessa fel fixades när jag bytte ecu men bara i ca 2 veckor. men som sagt kan jag testa att sätta i tändningslåset som är original till ecu:n om det skulle kunna vara det eller är det ologiskt?

OM det ser ut som på 850 så har du en antennring kring tändningslåset som läser av nyckeln och mottagaren (en svart box) sitter till höger om rattstången, mottagaren, nyckel och ecu måste komma från samma bil.
För att testa så koppla in den andra boxen och se till att nyckeln som hör ihop är nära antennringen, sedan skickar det ju klartecken till ecu om allt är i sin ordning.
Men det är ju lite konstigt att det fungerat tidigare!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang