Trimmad b230fk får för mycket soppa

Redaim
12 november 2021 · 3 Inlägg

Tjenare,

Har trimmat min 940 med en b230fk i. Det som är gjort är mappade chip boxar till 3" lmm, deka 630 eller 675 cc spridare kommer inte 100% ihåg, klr t3 kam, t3/t4 turbo som jag just nu kör på 1 bar, planad top.

Jag har två problem just nu vilket jag tror är på grund av för mycket soppa. Motorn dör ungefär 70% av alla gånger man kopplar. Sen blir den väldigt sur innan turbon börjar ladda.

En lösning jag ska testa är med justerbart kamdrev då ventilerna inte öppnar helt rätt med klr t3 kammen efter toppen blev planad.

Andra lösningen jag ska testa är att sätta på mindre spridare men han jag köpte spridarna och boxarna har kört med samma settup utan några problem.

Skriv gärna frågor ifall jag missat något, MVH

Jesper328
12 november 2021 · 2 371 Inlägg

Är boxarna mappade för just de här delarna, eller är det chip ifrån en lagerhylla?

Bredbandslambda är ett måste när man trimmar, har du en sådan och vad får du isåfall för blandning över registret, samt vid frikoppling?

Kolla tändstiften efter att den har stannat så får du svar på om den gått fett eller ej.

Senast redigerat av Jesper328 (12 november 2021)

Up the RA
Taunuus
12 november 2021 · 263 Inlägg

öppen eller återcirkulerande dumpventil?

Ford 17M "Taunus" (1967)
Redaim
12 november 2021 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är boxarna mappade för just de här delarna, eller är det chip ifrån en lagerhylla?

Bredbandslambda är ett måste när man trimmar, har du en sådan och vad får du isåfall för blandning över registret, samt vid frikoppling?

Kolla tändstiften efter att den har stannat så får du svar på om den gått fett eller ej.

WurstingErik skrev:
öppen eller återcirkulerande dumpventil?

Boxarna är mappade av BMM för spridarna och luftmassemätaren, spridarna är mappade på 3 bars bränsletryck. Spelar det stor roll om turbon är olika från när den mappades? skulle tänka mig att det bara är laddtrycket som räknas då eller är det storleken på turbon också?

Har ingen bredbandslambda så får ta och kolla upp det. Har dock beställt ett justerbart kamdrev så ska ställa in så luft ventilerna öppnar när dom ska.

Tändstiften såg bra ut när jag renovera toppen men vet redan att den går väldigt fett

Jag har en återcirkulerande dump istallerad med den gör inte hela sitt jobb då jag fortfarande får turbo flutter. Ska testa med en svagare fjäder och se om den öppnar lättare

Jesper328
12 november 2021 · 2 371 Inlägg

Ja, storlek på turbo spelar verkligen roll.
Du flödar en större massa vid ett givet laddtryck med större turbo.

Men om kammen ligger fel så är det väl bättre att nolla den istället för att montera kamdrev?

Hur går den i övrigt?
Tomgång, vanlig körning, och full gas?

Up the RA
Redaim
13 november 2021 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, storlek på turbo spelar verkligen roll.
Du flödar en större massa vid ett givet laddtryck med större turbo.

Men om kammen ligger fel så är det väl bättre att nolla den istället för att montera kamdrev?

Hur går den i övrigt?
Tomgång, vanlig körning, och full gas?

okok, är inte helt 100% på vilken turbo han mappade boxarna med så svårt att säga.

Jo jag har testat att nolla den men den är fortfarande några mm fel, När motorn är i top dead center så ska kammen lyfta ca 2,5-2,7mm, men lyfter bara 1,2 och nästa hack på drevet är 4 mm lyft. Därför jag vill testa med justerbart kamdrev för att få det exakt perfekt.

Tom gång när den är kal ligger helt okej på ca 900 varv och sen när den är varv är den lite orolig. Vanlig körning gick bra innan jag spräckte top packningen sen var jag tvungen att plana toppen rätt så mycket pga jack i toppen. Nu går det att köra normalt men den börjar gå fett efter ett tag.

När man väl gasar så går den som faaan, men det är ju då när laddtrycket kommer in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang