5092
Sök

Volvo 940 startar inte men har gnista & soppa

4 Inlägg
15 november 2021
Trådstartare
Har bytt bakre vevaxel bakningen och efter att jag satt tillbaka växellådan så startar den inte fattar att det inte har något med växellådan att göra. Den får soppa till fuel railen och tänder men när man försöker starta så går bara startmotorn runt. Inga felkode finns på både tändning och bränsle men lyckas inte komma på varför den inte vill starta.

* Voff voff *
10 970 Inlägg
16 november 2021
Isak-Almborg skrev:
Har bytt bakre vevaxel bakningen och efter att jag satt tillbaka växellådan så startar den inte fattar att det inte har något med växellådan att göra. Den får soppa till fuel railen och tänder men när man försöker starta så går bara startmotorn runt. Inga felkode finns på både tändning och bränsle men lyckas inte komma på varför den inte vill starta.

Tänder den till alltså, men startar ej? Eller går bara startmotorn runt?

Svänghjulsgivaren hel och inkopplad efter växellådsmonteringen?
Senast redigerat av Brådhis (16 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 852 Inlägg
16 november 2021
Satte du tillbaka svänghjulet på samma sätt. Länge sen jag höll på med Volvo men har en svag aning om att man kunde sätta det  fel och då blir det knas.

Inte helt 100 på detta men 95 iallafall.

762 Inlägg
16 november 2021
Jag skulle också gissa på att svänghjulet sitterfelmonterat. Du har ett såkallat 60-2 svänghjul, där du har 60 små urgröpningar på utsidan och på ett ställe ser det ut att fattas två. Detta är triggerpunkten som gör att databoxen vet vilket varvtal du har samt när den ska öppna spridarna. Sitter svänghjulet fel så öppnar spridarna inte på rätt ställe.

När du har nollat motorn så ska delen av svänghjulet utan triggerpunkter vara vid startmotorn.
Det finns 8 bultar på svänghjulet så du kommer att märka om det sitter fel, är ju 45grader mellan de olika lägena.

Hoppas att det löser sig för dig! smile

4 Inlägg
16 november 2021
Trådstartare
Ska plocka ner växellådan o kolla men det är nog som ni säger för tänkte inte på det när jag satte ihop det. Men tack ändå för snabba svar

762 Inlägg
16 november 2021
Isak-Almborg skrev:
Ska plocka ner växellådan o kolla men det är nog som ni säger för tänkte inte på det när jag satte ihop det. Men tack ändå för snabba svar

Det är ett väldigt tråkigt jobb är behöva göra om, men det är ett misstag man bara gör en gång wink

Återkoppla gärna i tråden sen så vi vet om det löste sig.

4 Inlägg
16 november 2021
Trådstartare
Jajjemän plocka bort lådan och den satt  45 grader fel så ska snurra den och sätta ihop alt och se om det funkar annars Återkopplar jag

Sök