Navara sotar efter motortvätt och kylar byte

VictorNavara
27 november 2021 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:
H-can lär inte vara orsaken till att den svartryker och går illa.

Men har verkstaden innan varit och fipplat med allt utan att återställa så kan väl allt vara möjligt...

Ska bli intressant att se vad felet faktiskt är i slutänden. Jag gissar fortfarande på rejäl luftläcka...

Ja asså han mekanikern på nya verkstaden sa såhär : troligen så har den andra verkstaden dränkt motorn genom att köra den utan turbo tryck samt dränkt motorn i diesel..

En fråga? Är du en mekaniker från början eller vart kommer all din kunskap från?

Brådhis * Voff voff *
27 november 2021 · 10 277 Inlägg

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:
H-can lär inte vara orsaken till att den svartryker och går illa.

Men har verkstaden innan varit och fipplat med allt utan att återställa så kan väl allt vara möjligt...

Ska bli intressant att se vad felet faktiskt är i slutänden. Jag gissar fortfarande på rejäl luftläcka...

Ja asså han mekanikern på nya verkstaden sa såhär : troligen så har den andra verkstaden dränkt motorn genom att köra den utan turbo tryck samt dränkt motorn i diesel..

En fråga? Är du en mekaniker från början eller vart kommer all din kunskap från?

Ja, det är inte ett helt omöjligt scenario iofs.

Självlärd genom åren och har idag ett jobb där jag iofs inte egentligen behöver skruva särskilt mycket men ändå har stor nytta av kunskapen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
27 november 2021 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:
H-can lär inte vara orsaken till att den svartryker och går illa.

Men har verkstaden innan varit och fipplat med allt utan att återställa så kan väl allt vara möjligt...

Ska bli intressant att se vad felet faktiskt är i slutänden. Jag gissar fortfarande på rejäl luftläcka...

Ja asså han mekanikern på nya verkstaden sa såhär : troligen så har den andra verkstaden dränkt motorn genom att köra den utan turbo tryck samt dränkt motorn i diesel..

En fråga? Är du en mekaniker från början eller vart kommer all din kunskap från?

Ja, det är inte ett helt omöjligt scenario iofs.

Självlärd genom åren och har idag ett jobb där jag iofs inte egentligen behöver skruva särskilt mycket men ändå har stor nytta av kunskapen. smile

Jao vi får se på måndag. Gillar ändå att nya verkstad har en plan samt vekrstadstid på måndag. Återkommer då med fler frågor eller svar haha. Shit intressant skulle ju vilja lära mig skruva mer motor å inte bara el och lampor å annat små pill smile  intressant iaf!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2021 · 17 466 Inlägg

Finns det någon manuell dieselpump under huven på dessa? Ett handtag/gummituta man pumpar på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
27 november 2021 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Finns det någon manuell dieselpump under huven på dessa? Ett handtag/gummituta man pumpar på...

Japp det finns det. Precis vid olje filtret

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2021 · 17 466 Inlägg

VictorNavara skrev:

Hybrid_ skrev:
Finns det någon manuell dieselpump under huven på dessa? Ett handtag/gummituta man pumpar på...

Japp det finns det. Precis vid olje filtret

Antar att du provat den då... Pumpa som en idiot i 3-4 minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
27 november 2021 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:

VictorNavara skrev:

Hybrid_ skrev:
Finns det någon manuell dieselpump under huven på dessa? Ett handtag/gummituta man pumpar på...

Japp det finns det. Precis vid olje filtret

Antar att du provat den då... Pumpa som en idiot i 3-4 minuter.

Hahaha nope så smart är inte jag. Å varför ska det vara bra när bilen har körts utan turbo tryck. Borde redan vara tillräckligt med soppa i motorn men jag är verkligen ingen mekaniker

VictorNavara
30 november 2021 · 152 Inlägg

Hej alla. Nu har den andra verkstaden kollat på bilen och röktestat den. Allt verkar tätt enligt dem men just nu går inte ens bilen på tomgång sad och den starta fortfarande men dör efter 10 sekunder. Det som dem hittade var att gas pedalen fått nått problem för styr volten gör upp och ner hela tiden. Så dem tror att h canen gör att bilen krånglar. Finns det nått sätt att testa bilen utan h can och utesluta bilen i annat.?? Börjar tröttna på dendära bilen asså hmm

// Victor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang