Avgasslang från elverk i garage

och99999
13 december 2021 · 1 Inlägg

Hur är det med ett elverk i ett garage?

Har ett gammalt Robin elverk som ger ca 3500 W kontinuerligt. Har inte exakt uppgift om modell.

Kan man ställa elverket i garaget och leda ut avgaserna genom en avgasslang genom ytterväggen?
Om det går att göra så:
- vilket slag av slang ska man använda?
- spelar längden på slangen någon roll?
- kan man förse avgasslangen med något slag av ljuddämpare?

Som ni antagligen förstår av mina frågor har jag liten, eller ingen, motorkunskap. Är det nåt jag borde tänka på som jag inte frågat om?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2021 · 17 378 Inlägg

Det går bra. Se dock till så det inte finns någon ventil som suger in luft i garaget där du släpper ut avgaser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
13 december 2021 · 10 244 Inlägg

Tänk på att det behövs inte mycket avgaser som läcker in för att i förlängningen orsaka kolmonoxidförgiftning.

Och så var det brandrisken...

Jag skulle säga att om du inte exakt vet vad du gör så bör du vara försiktig.

Men varför i hela friden måste elverket stå inne i garaget och gå? Är väl enklare att dra in en sladd än att dra ut ett avgasrör...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
14 december 2021 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
Tänk på att det behövs inte mycket avgaser som läcker in för att i förlängningen orsaka kolmonoxidförgiftning.

Och så var det brandrisken...

Jag skulle säga att om du inte exakt vet vad du gör så bör du vara försiktig.

Men varför i hela friden måste elverket stå inne i garaget och gå? Är väl enklare att dra in en sladd än att dra ut ett avgasrör...?

Tycker samma sak!

Lucif3r
14 december 2021 · 2 182 Inlägg

Kan väl kanske vara så att elverket används så fruktansvärt sällan, och inte har någon bra skyddad plats ute, att det skulle vara enklare och säkrare(stöld och/eller väderskador) att ha den inne, och istället dra ut ett avgasrör.

Annars vetefan... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang