Mercedes S213 200d

EKingcaab
15 december 2021 · 27 Inlägg

Hej! Jag är sugen på att byta bil o det får lov att bli en S213. Har märkt att det finns ganska gott om bilar med 200d-motorn trots att den både dricker mer (enligt Mercedes) och kostar mer i skatt än vad 220d-motorn gör. Och jag undrar först och främst om dessa 2 motorer, drivlinor etc, är identiska med varandra bortsett från mjukvara och om man isåfall kan chippa 200d motorn lika mycket som 220d.
Och om man gör detta, kan man då få ned bränsleförbrukningen på samma nivå som 220d motorn?
Mycket tacksam för svar!
Mvh

Jesper328
15 december 2021 · 2 366 Inlägg

Så vitt jag kommer ihåg (fd mercedes mek) så skall det sitta samma motor i både 200, och 220, dvs OM654.
Detta kan ju kontrolleras genom att slå regnumret på t.ex car.info.
Motorkoden bör vara OM654DE20.

På dessa modeller så kommer du nog inte undan AdBlue, så se till att ha lite stålar undansparade tills att detta system börjar strula. big_smile

Up the RA
EKingcaab
16 december 2021 · 27 Inlägg

Jesper328 skrev:
Så vitt jag kommer ihåg (fd mercedes mek) så skall det sitta samma motor i både 200, och 220, dvs OM654.
Detta kan ju kontrolleras genom att slå regnumret på t.ex car.info.
Motorkoden bör vara OM654DE20.

På dessa modeller så kommer du nog inte undan AdBlue, så se till att ha lite stålar undansparade tills att detta system börjar strula. big_smile

Tack för svar!
Okej! Detta skall genast undersökas!
Är AdBlue systemet något som krånglar mycket på dehär bilarna, i din uppfattning?

Jesper328
16 december 2021 · 2 366 Inlägg

EKingcaab skrev:

Jesper328 skrev:
Så vitt jag kommer ihåg (fd mercedes mek) så skall det sitta samma motor i både 200, och 220, dvs OM654.
Detta kan ju kontrolleras genom att slå regnumret på t.ex car.info.
Motorkoden bör vara OM654DE20.

På dessa modeller så kommer du nog inte undan AdBlue, så se till att ha lite stålar undansparade tills att detta system börjar strula. big_smile

Tack för svar!
Okej! Detta skall genast undersökas!
Är AdBlue systemet något som krånglar mycket på dehär bilarna, i din uppfattning?

Ja, men sen så är det ju förhoppningsvis inget som går sönder varje år.
Man kan väl säga att var tredje Merca jag har felsökt har haft strul med Adblue på ett eller annat vis, och oftast så blir reparationerna dyra.

Up the RA
mb_pucken
16 december 2021 · 5 087 Inlägg

Jesper328 skrev:

EKingcaab skrev:

Jesper328 skrev:
Så vitt jag kommer ihåg (fd mercedes mek) så skall det sitta samma motor i både 200, och 220, dvs OM654.
Detta kan ju kontrolleras genom att slå regnumret på t.ex car.info.
Motorkoden bör vara OM654DE20.

På dessa modeller så kommer du nog inte undan AdBlue, så se till att ha lite stålar undansparade tills att detta system börjar strula. big_smile

Tack för svar!
Okej! Detta skall genast undersökas!
Är AdBlue systemet något som krånglar mycket på dehär bilarna, i din uppfattning?

Ja, men sen så är det ju förhoppningsvis inget som går sönder varje år.
Man kan väl säga att var tredje Merca jag har felsökt har haft strul med Adblue på ett eller annat vis, och oftast så blir reparationerna dyra.

Känns inte som något specifikt för Mercedes utan skulle vilja påstå att det gäller alla typer av fordon med adblue.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jesper328
16 december 2021 · 2 366 Inlägg

mb_pucken skrev:

Jesper328 skrev:

EKingcaab skrev:

Tack för svar!
Okej! Detta skall genast undersökas!
Är AdBlue systemet något som krånglar mycket på dehär bilarna, i din uppfattning?

Ja, men sen så är det ju förhoppningsvis inget som går sönder varje år.
Man kan väl säga att var tredje Merca jag har felsökt har haft strul med Adblue på ett eller annat vis, och oftast så blir reparationerna dyra.

Känns inte som något specifikt för Mercedes utan skulle vilja påstå att det gäller alla typer av fordon med adblue.

Givet. 👍

Kan tillägga till TS att det finns företag som kodar bort AdBlue på bl.a Mercor.
Detta är något jag själv hade gjort omedelbart om jag köpte en med det systemet.

Up the RA
panda666
16 december 2021 · 4 250 Inlägg

Hört massor via taxiägare som klagar på att bilen inte vill starta pga det är för kallt eller att adblue strular, den ska tåla kyla till max -11 ca. Sen så pajar systemet så startar inte bilen längre tills skiten är lagad. Man brukar få typ några km innan den inte startar mer typ 2000km. Som andra har skrivit skulle ta bort skiten direkt, finns massor med guides på youtube på hur man kan göra det sj och stänga av både adblue och dpf samt annat onödigt skit^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2021 · 17 466 Inlägg

Farsan köpte en ny S350 Bluetec för några år sedan. Den krånglade från dag 7 i hans ägo... Oftast AdBlue-systemet. Favorit hos den lokala bärgaren. Bilen återköptes till slut. Säger inte att alla krånglar lika mycket så klart men får man fel exemplar så blir det bara jobbigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EKingcaab
16 december 2021 · 27 Inlägg

Tack för alla svar!
hur fungerar det på besiktningen om man tar bort adbluen då, eller optimerar en bil iöverhuvudtaget?
Vad säger ni om bränsleförbrukningen då? Stämmer det att 200:an tar mer per mil ön en 220?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2021 · 17 466 Inlägg

EKingcaab skrev:
Tack för alla svar!
hur fungerar det på besiktningen om man tar bort adbluen då, eller optimerar en bil iöverhuvudtaget?
Vad säger ni om bränsleförbrukningen då? Stämmer det att 200:an tar mer per mil ön en 220?

Om förbrukningen är av intresse så är det nog fel bil för dig. Förbrukningen är inte problemet. Problemet är hur länge du kan köra innan/om något händer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
16 december 2021 · 2 366 Inlägg

Om du vill åka Merca så kan jag annars rekommendera s204 / s212 med motorkod om651de22la.
200/220/250d BlueEfficiency.
Garanterat det bästa som rullat ut ur Stuttgart sedan 90-talet.

Har själv ägt en c220d s204.
Kostade mig 900kr på 4500 mil utöver service, och snittade 0.5l/milen.

Up the RA
EKingcaab
16 december 2021 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:

EKingcaab skrev:
Tack för alla svar!
hur fungerar det på besiktningen om man tar bort adbluen då, eller optimerar en bil iöverhuvudtaget?
Vad säger ni om bränsleförbrukningen då? Stämmer det att 200:an tar mer per mil ön en 220?

Om förbrukningen är av intresse så är det nog fel bil för dig. Förbrukningen är inte problemet. Problemet är hur länge du kan köra innan/om något händer.

Förbrukning är absolut av intresse, men vill inte pendla 25 mil på en sparkcykel heller! Mercedes kanske inte ligger bäst till vad det gäller bränsleförbrukning men skulle aldrig falla mig in att köpa något annat! tongue
Lägger jag ca 300 000 på en bil så vill jag ha ut så mycket som möjligt för mina stålar och välja rätt motor. Därför är jag lite nyfiken på vilka alternativ man kan tänkas ha! Synd att lägga extra för en 220 om det ändå är samma motor, eller?

EKingcaab
16 december 2021 · 27 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om du vill åka Merca så kan jag annars rekommendera s204 / s212 med motorkod om651de22la.
200/220/250d BlueEfficiency.
Garanterat det bästa som rullat ut ur Stuttgart sedan 90-talet.

Har själv ägt en c220d s204.
Kostade mig 900kr på 4500 mil utöver service, och snittade 0.5l/milen.

Jaaa dock är det just en S212 fast med 350 cdi-motorn jag har just nu. Denna har dock kostat  mig en bra bit över 20 000, mycket tack vare klumpiga verkstäder. Annars absolut en robust o bra bil! men törstig!

panda666
17 december 2021 · 4 250 Inlägg

EKingcaab skrev:
Tack för alla svar!
hur fungerar det på besiktningen om man tar bort adbluen då, eller optimerar en bil iöverhuvudtaget?
Vad säger ni om bränsleförbrukningen då? Stämmer det att 200:an tar mer per mil ön en 220?

Bess kommer inte säga nånting, sist ja kollade så kollar dom inte så att skiten funkar. Bara ifall det lyser nån varningslampa men det kommer inte göra. Enligt car.info som jag brukar kika på ibland har 200d 4.2 och 220d 4.5 i förbrukning blandat. så mindre motorn drar lite mindre men säkert lika bra skaffa 220d pga nästan 200hk och 200d 150hk. Jag skulle satsa på 220d och sedan skulle jag kasta adblue/egr/dpf och allt annat skit och njuta av bilen sen^

EKingcaab
18 december 2021 · 27 Inlägg

panda666 skrev:

EKingcaab skrev:
Tack för alla svar!
hur fungerar det på besiktningen om man tar bort adbluen då, eller optimerar en bil iöverhuvudtaget?
Vad säger ni om bränsleförbrukningen då? Stämmer det att 200:an tar mer per mil ön en 220?

Bess kommer inte säga nånting, sist ja kollade så kollar dom inte så att skiten funkar. Bara ifall det lyser nån varningslampa men det kommer inte göra. Enligt car.info som jag brukar kika på ibland har 200d 4.2 och 220d 4.5 i förbrukning blandat. så mindre motorn drar lite mindre men säkert lika bra skaffa 220d pga nästan 200hk och 200d 150hk. Jag skulle satsa på 220d och sedan skulle jag kasta adblue/egr/dpf och allt annat skit och njuta av bilen sen^

Lät som ett mycket rimligt svar. För övrigt så har jag bestämt mig och det blir en 220d. Ad bluen ska jag ha i åtanke. Den bör väl gå i några år innan det börjar strula iaf! big_smile

panda666
18 december 2021 · 4 250 Inlägg

EKingcaab skrev:

panda666 skrev:

EKingcaab skrev:
Tack för alla svar!
hur fungerar det på besiktningen om man tar bort adbluen då, eller optimerar en bil iöverhuvudtaget?
Vad säger ni om bränsleförbrukningen då? Stämmer det att 200:an tar mer per mil ön en 220?

Bess kommer inte säga nånting, sist ja kollade så kollar dom inte så att skiten funkar. Bara ifall det lyser nån varningslampa men det kommer inte göra. Enligt car.info som jag brukar kika på ibland har 200d 4.2 och 220d 4.5 i förbrukning blandat. så mindre motorn drar lite mindre men säkert lika bra skaffa 220d pga nästan 200hk och 200d 150hk. Jag skulle satsa på 220d och sedan skulle jag kasta adblue/egr/dpf och allt annat skit och njuta av bilen sen^

Lät som ett mycket rimligt svar. För övrigt så har jag bestämt mig och det blir en 220d. Ad bluen ska jag ha i åtanke. Den bör väl gå i några år innan det börjar strula iaf! big_smile

låter mycket bra^^ jag skulle stänga av adblue direkt iaf, är jättelätt att stänga av och det finns många videos på tuben om hur man kan göra det sj, innan den börjar strula. Sen när du har lite pengar över kastar du också dpf och egr= inga restriktioner i motorn då och den andas mycket bättre som i sin tur kommer gå bättre och dra mindre plus motorn kommer håller ännu längre. dpf och egr pippar bara motorn sakta sakta.

EKingcaab
19 december 2021 · 27 Inlägg

panda666 skrev:

EKingcaab skrev:

panda666 skrev:

Bess kommer inte säga nånting, sist ja kollade så kollar dom inte så att skiten funkar. Bara ifall det lyser nån varningslampa men det kommer inte göra. Enligt car.info som jag brukar kika på ibland har 200d 4.2 och 220d 4.5 i förbrukning blandat. så mindre motorn drar lite mindre men säkert lika bra skaffa 220d pga nästan 200hk och 200d 150hk. Jag skulle satsa på 220d och sedan skulle jag kasta adblue/egr/dpf och allt annat skit och njuta av bilen sen^

Lät som ett mycket rimligt svar. För övrigt så har jag bestämt mig och det blir en 220d. Ad bluen ska jag ha i åtanke. Den bör väl gå i några år innan det börjar strula iaf! big_smile

låter mycket bra^^ jag skulle stänga av adblue direkt iaf, är jättelätt att stänga av och det finns många videos på tuben om hur man kan göra det sj, innan den börjar strula. Sen när du har lite pengar över kastar du också dpf och egr= inga restriktioner i motorn då och den andas mycket bättre som i sin tur kommer gå bättre och dra mindre plus motorn kommer håller ännu längre. dpf och egr pippar bara motorn sakta sakta.

Okej! Jag tackar för tipsen! big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2021 · 13 736 Inlägg

adblue skräp på mercerders verkar som det är mer regel än undantag..  det är samma på våran sprinter buss vi har.

tror det är 4gånger nu adblue skiten pajat.. sista gången berättade idioterna att dom inte får beställa delar till det systemet om inte fordonet kommer in på bärgare pga reservdelsbrist..  det är ju inte så att man fortsätter att kör med motorlampan tänd på en bil med adbluesystem för man vet att först går den ner i effekt sen bam så startar inte skiten.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang