När vet man att tändstiften ska bytas??

Mack Forum- och sitemoderator
22 december 2021 · 26 149 Inlägg

skreech3 skrev:

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
"Samtliga Hondabilar som sålts i Sverige sedan 1995 är kompatibla med E10."
Sitter det en LEAN-burn i en 1992 kanske?

Alla Hondabilar med pgmfi är ok för E10 så det är lugnt då det sträcker sig ner till 80-talet.
Ts: Vad är det för motorkod på din Accord? F20? Som sagt, plocka ur stiften och kolla. Men borsta inte av dem med stålborste.
Din beskrivning kan även tyda på dåligt/dåligt laddat batteri?

Skulle vara dåligt batteri i så fall, det har suttit i ganska länge. Men bilen har startat i alla väder (förutom när jag råkade glömma bildörren öppen en natt)....




Nu kollade jag i manualen, kamaxelrem ska bytas var 10000 mil, så ligger nästan mitt emellan ett sådant spann. Jag vill minnas att den byttes vid 9900 mil.

Men alltså, om en kamaxelrem skulle gå av, vad händer om man är ute på en väg? Säger det SCHKLONK och motorn stannar eller börjar det smälla och ha sig?

Idag är det ju svårt att hitta nånstans att köra in och stanna om man kör på dessa satans mitträckesvägar. Blir man ju hatad av 10 000 bilister bakom om man tvingas stanna akut där det är enfiligt....

Vill bara flika in att det inte bara är ett specifikt milspann att följa, utan även årsspann.
Så 10 000 mil eller säg var 5:e år (som exempel). Värt att kolla upp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Brådhis * Voff voff *
22 december 2021 · 10 279 Inlägg

skreech3 skrev:
Idag är det ju svårt att hitta nånstans att köra in och stanna om man kör på dessa satans mitträckesvägar. Blir man ju hatad av 10 000 bilister bakom om man tvingas stanna akut där det är enfiligt....

Tvärtom mot vad dom flesta verkar tro så går det faktiskt att passera en personbil med en lastbil på enfiliga vajerräckesvägar, om personbilen står ordentligt åt höger, och på flertalet vägar går det faktiskt även att passera en lastbil med en lastbil.

Så just den biten behöver du inte vara orolig för. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
23 december 2021 · 2 214 Inlägg

skreech3 skrev:
Men alltså, om en kamaxelrem skulle gå av, vad händer om man är ute på en väg? Säger det SCHKLONK och motorn stannar eller börjar det smälla och ha sig?

Under förmodan att din motor inte är av typ non-interference, så går remmen av så kommer motorn (givetvis) att stanna omgående, men inte utan att slå sönder ventiler och kolvar först.

"non-interference" har säkert något fint svenskt namn också, men det kommer jag inte på. I enkla drag betyder det iaf att kolvar och ventiler inte kan krocka med varandra vid t ex ett kamremsbrott(volvo 8V rödblockare är ett exempel på en sådan motor), och på en sådan motor är det nästan alltid bara att hänga på ny rem och köra vidare.
Dom flesta lite mer moderna motorer däremot(inkl. volvo's 16V rödblockare) så kan kolvar och ventiler krocka med varandra, med kapitalras av hela motorn som följd.


I enkla ord kommer du behöva en helt ny motor om remmen går av..

torsen
24 december 2021 · 7 238 Inlägg

Lucif3r skrev:

skreech3 skrev:
Men alltså, om en kamaxelrem skulle gå av, vad händer om man är ute på en väg? Säger det SCHKLONK och motorn stannar eller börjar det smälla och ha sig?

Under förmodan att din motor inte är av typ non-interference, så går remmen av så kommer motorn (givetvis) att stanna omgående, men inte utan att slå sönder ventiler och kolvar först.

"non-interference" har säkert något fint svenskt namn också, men det kommer jag inte på. I enkla drag betyder det iaf att kolvar och ventiler inte kan krocka med varandra vid t ex ett kamremsbrott(volvo 8V rödblockare är ett exempel på en sådan motor), och på en sådan motor är det nästan alltid bara att hänga på ny rem och köra vidare.
Dom flesta lite mer moderna motorer däremot(inkl. volvo's 16V rödblockare) så kan kolvar och ventiler krocka med varandra, med kapitalras av hela motorn som följd.


I enkla ord kommer du behöva en helt ny motor om remmen går av..

Beror väl lite på vad det är för motor.
På en Citroen räckte det med att byta ventiler, när en kamrem blev "tandlös".

skreech3
4 januari 2022 · 159 Inlägg

Nu kikade jag i handboken, verkar definitivt vara dags för byte av kamrem om man ser till tiden (antar att det handlar om att delar torkar ut oavsett de används eller ej?)

Vad kan man räkna med att ett byte kostar? Låter som en väldigt komplicerad åtgärd i mina öron.

chybber
4 januari 2022 · 61 Inlägg

skreech3 skrev:
Nu kikade jag i handboken, verkar definitivt vara dags för byte av kamrem om man ser till tiden (antar att det handlar om att delar torkar ut oavsett de används eller ej?)

Vad kan man räkna med att ett byte kostar? Låter som en väldigt komplicerad åtgärd i mina öron.

Vad är det för motor?
gissar på F2*  Det tar väl runt 2 timmar att byta, en mekaniker runt 1000 i timmen och kammremmsats ca 1500.
Så totalt skulle jag gissa 3500-4000 ungefär

skreech3
5 januari 2022 · 159 Inlägg

chybber skrev:

skreech3 skrev:
Nu kikade jag i handboken, verkar definitivt vara dags för byte av kamrem om man ser till tiden (antar att det handlar om att delar torkar ut oavsett de används eller ej?)

Vad kan man räkna med att ett byte kostar? Låter som en väldigt komplicerad åtgärd i mina öron.

Vad är det för motor?
gissar på F2*  Det tar väl runt 2 timmar att byta, en mekaniker runt 1000 i timmen och kammremmsats ca 1500.
Så totalt skulle jag gissa 3500-4000 ungefär

Var en bra fråga 🤣. Var kan man hitta typ på  motorn? Läst motorkod nånstans.

*edit* Motorkod    F20A4

Senast redigerat av skreech3 (5 januari 2022)

torsen
5 januari 2022 · 7 238 Inlägg

xXSammy skrev:

skreech3 skrev:

___ skrev:
är du fundersam på tändstiften så ta upp dom och kolla! snabbast och enklast!

Jag har fått för mig att det kan finnas starkström i anslutning till tändstiften, eller är det bara en myt? Något annat man bör tänka på när man skruvar ur och kollar dem? smile

Starkström (Ampere) är det inte, är dock rätt "hög" spänning (Volt) men är motorn avstängd gör det inget

Skickat 1000V genom fingertoppen vid isolationstest och långt innan dess även lossat tändkablar med motorn igång och haft fingrarna för nära.... Ont gör det, men inte dödligt wink

Vibecheck.

----

Brukar finnas rätt bra guider med hur ett tändstift ska och inte ska se ut, intervallerna är väldigt olika mellan tillverkarna

Helt o t kan jag berätta att jag i min ungdom, på mitt första jobb på en lastbilverkstad, fick bevittna hur en mek fick ström genom sitt klockarmband av s k sax-typ.
Han fick på något sätt klockarmbandet mellan startmotorns pluspol och jord.
Klockarmbandet svetsades på bråkdelar av en sekund hop till ett stelt armband.
Han fick en mycket svår brännskada, och kom inte tillbaka till jobbet på flera månader.
Sedan dess har jag aldrig varken ringar eller klockarmband av metall.

Vissa större kondensatorer kan ge en strömstöt med låg styrka(ampére) men hög spänning(volt).
Inte dödligt - men obehagligt!

skreech3
6 januari 2022 · 159 Inlägg

torsen skrev:

xXSammy skrev:

skreech3 skrev:

Jag har fått för mig att det kan finnas starkström i anslutning till tändstiften, eller är det bara en myt? Något annat man bör tänka på när man skruvar ur och kollar dem? smile

Starkström (Ampere) är det inte, är dock rätt "hög" spänning (Volt) men är motorn avstängd gör det inget

Skickat 1000V genom fingertoppen vid isolationstest och långt innan dess även lossat tändkablar med motorn igång och haft fingrarna för nära.... Ont gör det, men inte dödligt wink

Vibecheck.

----

Brukar finnas rätt bra guider med hur ett tändstift ska och inte ska se ut, intervallerna är väldigt olika mellan tillverkarna

Helt o t kan jag berätta att jag i min ungdom, på mitt första jobb på en lastbilverkstad, fick bevittna hur en mek fick ström genom sitt klockarmband av s k sax-typ.
Han fick på något sätt klockarmbandet mellan startmotorns pluspol och jord.
Klockarmbandet svetsades på bråkdelar av en sekund hop till ett stelt armband.
Han fick en mycket svår brännskada, och kom inte tillbaka till jobbet på flera månader.
Sedan dess har jag aldrig varken ringar eller klockarmband av metall.

Vissa större kondensatorer kan ge en strömstöt med låg styrka(ampére) men hög spänning(volt).
Inte dödligt - men obehagligt!

Det här är säkert en skröna men såg i min ungdom ett avsnitt ur Morden på Midsommar där en snubbe skulle starta bilen och fick miljoner volt och blev grillad när han vred om tändnyckeln.

Men inte därifrån jag fått föreställningen om att man ska kunna få elskador av bilar. Hade problem att få fart på ett batteri en gång dock, så fick låna en "analog" laddare av en kompis, och gnistrade till när jag satte på en av polerna. Jävligt obehagligt.

caromania Forummoderator
6 januari 2022 · 9 296 Inlägg

skreech3 skrev:

torsen skrev:

xXSammy skrev:
Starkström (Ampere) är det inte, är dock rätt "hög" spänning (Volt) men är motorn avstängd gör det inget

Skickat 1000V genom fingertoppen vid isolationstest och långt innan dess även lossat tändkablar med motorn igång och haft fingrarna för nära.... Ont gör det, men inte dödligt wink

Vibecheck.

----

Brukar finnas rätt bra guider med hur ett tändstift ska och inte ska se ut, intervallerna är väldigt olika mellan tillverkarna

Helt o t kan jag berätta att jag i min ungdom, på mitt första jobb på en lastbilverkstad, fick bevittna hur en mek fick ström genom sitt klockarmband av s k sax-typ.
Han fick på något sätt klockarmbandet mellan startmotorns pluspol och jord.
Klockarmbandet svetsades på bråkdelar av en sekund hop till ett stelt armband.
Han fick en mycket svår brännskada, och kom inte tillbaka till jobbet på flera månader.
Sedan dess har jag aldrig varken ringar eller klockarmband av metall.

Vissa större kondensatorer kan ge en strömstöt med låg styrka(ampére) men hög spänning(volt).
Inte dödligt - men obehagligt!

Det här är säkert en skröna men såg i min ungdom ett avsnitt ur Morden på Midsommar där en snubbe skulle starta bilen och fick miljoner volt och blev grillad när han vred om tändnyckeln.

Men inte därifrån jag fått föreställningen om att man ska kunna få elskador av bilar. Hade problem att få fart på ett batteri en gång dock, så fick låna en "analog" laddare av en kompis, och gnistrade till när jag satte på en av polerna. Jävligt obehagligt.

Om det hände i Morden i Midsomer så är det säkerligen möjligt, det är ju egentligen en dramadokumentär om Midsomer County som är väldigt drabbat av mord. 3-4 per vecka de senaste 20åren (under sommaren.)

Men för att vara seriös så är det Torsen beskriver mycket viktigt att ta i beaktning. Vid startögonblicket genereras en jävla massa ström som kan smälta/svetsa metall. Att den skulle kunna grilla en kropp, nja, men smält metall i form av ringar, armband, verktyg etc är inte att leka med. Även jag har lyckats med kortslutningar som resulterat i svetsning av verktyg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
6 januari 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Fick frågan för många år sedan om det var farligt att ta i batteripolerna (12V) på en bil och svarade att naturligtvis var det inte det!  Men...svarade också att försök inte sätta tungan emot ...

Sen att det skulle vara en beläggning på stiften som man ska vara rädd om...Har aldrig hört talas om det!

Senast redigerat av jaka54 (6 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2022 · 10 279 Inlägg

jaka54 skrev:
Fick frågan för många år sedan om det var farligt att ta i batteripolerna (12V) på en bil och svarade att naturligtvis var det inte det!  Men...svarade också att försök inte sätta tungan emot ...

Lyckas du slicka på båda polerna samtidigt blir jag imponerad. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
chybber
6 januari 2022 · 61 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Fick frågan för många år sedan om det var farligt att ta i batteripolerna (12V) på en bil och svarade att naturligtvis var det inte det!  Men...svarade också att försök inte sätta tungan emot ...

Lyckas du slicka på båda polerna samtidigt blir jag imponerad. big_smile

https://i.pinimg.com/originals/3f/87/b0/3f87b00c865ca287aa5145d6622e26c3.jpg

torsen
7 januari 2022 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Fick frågan för många år sedan om det var farligt att ta i batteripolerna (12V) på en bil och svarade att naturligtvis var det inte det!  Men...svarade också att försök inte sätta tungan emot ...

Lyckas du slicka på båda polerna samtidigt blir jag imponerad. big_smile

Helt o t.
Som liten gosse, vääääääldigt länge sedan, så var det då förhärskande batteriet för ficklampor ett 4,5 volt platt batteri.
På den tiden avgjorde man batteriets återstående kapacitet/innehåll genom att slicka på de båda bladen, plus och minus, samtidigt.
Gjorde det ont var batteriet fräscht.
Kittlade det bara svagt var batteriet urladdat.

Undrar vad som skulle hända om man aperade en elledning på ena batteripolen så att den näääästan nådde fram till den andra batteripolen - och sedan slickade batteripolen och elledningen samtidigt.

Kanske en fråga för "Mythbusters?

caromania Forummoderator
7 januari 2022 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Fick frågan för många år sedan om det var farligt att ta i batteripolerna (12V) på en bil och svarade att naturligtvis var det inte det!  Men...svarade också att försök inte sätta tungan emot ...

Lyckas du slicka på båda polerna samtidigt blir jag imponerad. big_smile

Helt o t.
Som liten gosse, vääääääldigt länge sedan, så var det då förhärskande batteriet för ficklampor ett 4,5 volt platt batteri.
På den tiden avgjorde man batteriets återstående kapacitet/innehåll genom att slicka på de båda bladen, plus och minus, samtidigt.
Gjorde det ont var batteriet fräscht.
Kittlade det bara svagt var batteriet urladdat.

Undrar vad som skulle hända om man aperade en elledning på ena batteripolen så att den näääästan nådde fram till den andra batteripolen - och sedan slickade batteripolen och elledningen samtidigt.

Kanske en fråga för "Mythbusters?

Jag lyckades bränna mig rejält på ett 9v batteri i skolan. Det satt en sådan batterikontakt på med två lösa kablar, jag greppade tag kring de två oisolerade ändarna, kortslöt därmed batteriet som brände fast i pekfingret. Batteriet hängde kvar i kablarna fastbränt i fingret. Oskönt även om jag inte dog.
Men nu är vi lite off-topic som sagt. smile

Inväntar nu att jaka ska undersöka din fundering kring bilbatteriet... wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
skreech3
7 januari 2022 · 159 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Lyckas du slicka på båda polerna samtidigt blir jag imponerad. big_smile

Helt o t.
Som liten gosse, vääääääldigt länge sedan, så var det då förhärskande batteriet för ficklampor ett 4,5 volt platt batteri.
På den tiden avgjorde man batteriets återstående kapacitet/innehåll genom att slicka på de båda bladen, plus och minus, samtidigt.
Gjorde det ont var batteriet fräscht.
Kittlade det bara svagt var batteriet urladdat.

Undrar vad som skulle hända om man aperade en elledning på ena batteripolen så att den näääästan nådde fram till den andra batteripolen - och sedan slickade batteripolen och elledningen samtidigt.

Kanske en fråga för "Mythbusters?

Jag lyckades bränna mig rejält på ett 9v batteri i skolan. Det satt en sådan batterikontakt på med två lösa kablar, jag greppade tag kring de två oisolerade ändarna, kortslöt därmed batteriet som brände fast i pekfingret. Batteriet hängde kvar i kablarna fastbränt i fingret. Oskönt även om jag inte dog.
Men nu är vi lite off-topic som sagt. smile

Inväntar nu att jaka ska undersöka din fundering kring bilbatteriet... wink

Jag petade på låset i en gammal 40-talshiss en gång och fick en j*vla smäll, eller det small till i ryggen som f*n. Antar att det var ström som fanns i låset, eller vad det kallas, nån slags magnetkontakt (?) där grinden stängdes mot. Vette katten varför det fanns ström i den och hur mycket dock. Jag gick levande därifrån om än något skärrad.

Mossan1
7 januari 2022 · 2 824 Inlägg

Offtopic, men eftersom det diskuteras:

Det är inte volten (spänning) som dödar utan amperen. (Strömmen)

30-40.000v tändsystem har inga ampere = väldigt obehagligt/smärtsamt men ej dödligt. Ger inga brännskador om man inte typ torteras i timmar.
Undantag om man har svagt hjärta och/eller pacemaker som störs.

Statisk elektricitet som kan ge stötar när man tar i metall är också väldigt hög spänning, men det finns ingen strömmängd lagrad.

Ränk hur långt gnistan hoppar.
1mm per 1000volt (1kv) är en tumregel för likström. (DC)
Slog det över på 20mm = 20.000volt ca.

Lågspänning ger inga ampere i människokroppen pga motståndet.
Kroppen kan inte leda 12v nog för att ge strömrusning.
Det är alltså helt ofarligt att ta i båda batteripolerna samtidigt på ett 12v batteri.
Om tex Gene Simmons skulle lägga sin (fake) långa tunga över båda polerna skulle kanske saliven ge en kännbar ström, men högst sannolikt ofarlig. (Om man inte överdriver)

Undantaget är tex ringar och halsband mm.  Kortslut ett metallsmycke och den blir mycket varm mycket snabbt med svåra brännskador som följd.
Även verktyg som kortsluter kam ge brännskador.

Elbilar eller hybrider är en annan femma.  Där finns det farlig ström i batterier, mm.

Ett batteri som exploderar är mycket farligt, men för det krävs strömrusning som ger gasutsöndring från batteriet och sedan en gnista.
Något att tänka på när man ger starthjälp. Eller laddar batterier i dålig ventilation.

Senast redigerat av Mossan1 (7 januari 2022)

pirx
7 januari 2022 · 53 Inlägg

skreech3 skrev:
Men alltså, om en kamaxelrem skulle gå av, vad händer om man är ute på en väg? Säger det SCHKLONK och motorn stannar eller börjar det smälla och ha sig?

Idag är det ju svårt att hitta nånstans att köra in och stanna om man kör på dessa satans mitträckesvägar. Blir man ju hatad av 10 000 bilister bakom om man tvingas stanna akut där det är enfiligt....

Detta har hänt mig en gång, ganska länge sen.
Vill minnas att motorn bara lade av, och det var som att rulla in i en väldigt djup vattenpöl.
Det var inne i stan precis efter en sväng så hastigheten var nog inte mer än 30km/h.

Ventiler och kanske kolvar eller nåt gick sönder, och tror att de fick byta topplocket också.

Brådhis * Voff voff *
7 januari 2022 · 10 279 Inlägg

skreech3 skrev:
Jag petade på låset i en gammal 40-talshiss en gång och fick en j*vla smäll, eller det small till i ryggen som f*n. Antar att det var ström som fanns i låset, eller vad det kallas, nån slags magnetkontakt (?) där grinden stängdes mot. Vette katten varför det fanns ström i den och hur mycket dock. Jag gick levande därifrån om än något skärrad.

big_smile Jag har gjort exakt samma sak. Var allt annat än skönt! tongue Minns det solklart fortfarande trots att det är över 30 år sedan. big_smile

Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
8 januari 2022 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:

skreech3 skrev:
Jag petade på låset i en gammal 40-talshiss en gång och fick en j*vla smäll, eller det small till i ryggen som f*n. Antar att det var ström som fanns i låset, eller vad det kallas, nån slags magnetkontakt (?) där grinden stängdes mot. Vette katten varför det fanns ström i den och hur mycket dock. Jag gick levande därifrån om än något skärrad.

big_smile Jag har gjort exakt samma sak. Var allt annat än skönt! tongue Minns det solklart fortfarande trots att det är över 30 år sedan. big_smile

Det kanske var samma hiss till och med. Men du överlevde också, lär knappast varit nån stark ström i den då, kanske en massa volt istället. Läbbigt att man minns sånt så väl, en annan har ju svårt att komma ihåg portkoderna emellanåt....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang