börjar med att önska dig lycka till

det kan du behöva..
det är aggregatbalk ner på dessa bilar för att få bort partikelfiltret.. liksom att fördelnings lådan måste bort.. nu är det ingen stor grej om man har lyft och rätt verktyg.. börja med att köpa vags låsningsverktyg till aggregatbalken(framvagnsbalk) innnan du rör något..
släpp rattaxeln från styrväxeln innifrån bilen.
nere vid fötterna glöm inte bort att ha ratten centrerad och låst så den inte börjar snurra..
när du fått loss den sätter du dit låsverktygen skruvar loss fästet till främre röret samtidigt som du har lite press uppåt.. en skruv i taget när du byter från bult till låsningsverktyget samtidigt som man har något som trycker upp balken något.
när du sen fått loss balkens skruvar så sänker du ner den lite så du kommer åt 10ans skruv som håller i kabeln till styrväxeln du kan låta kablaget sitta kvar.
sen kan du sänka ner den så den hänger på spindelederna .
sen är det bort höger drivaxel och kardan från vinkelväxeln bort med medbringaren som sitter med en insexskruv (lite osäker) i mitten så du kan ta loss medbringaren till höger drivaxel lossa skruvarna till vinkelväxeln och ta ner den. sen är det bara att släppa alla skruvar till dpf.
nu kan det skilja några saker då jag inte riktigt skruvat någon så ny passat men grundläggande när man skruvar vag är att ner med aggregatbalken istort sätt vad man ska göra.. det är nästan så den måste ner för att byta bakre nummerplåten.
sen är det ett antal år sen jag rev ner en dpf på en passat så kan säkert missa något skit.
balken tar max 15min att riva ner. så se den inte som ett hinder men riv aldrig utan låsverktygen då det är 2dm spel på balkjäveln för att tyskarna är tröga och inte kan bygga bilar raka

känns balken som en stor grej rör inte det där för det är inte skoj att ta ner filtret första gången.
numera fundera jag inte när jag ska komma åt där bakom river jag ner balken direkt