Nyårssmäll väntar ägare av dieselbilar

MrHyde
1 januari 2022 · 654 Inlägg

Deception skrev:
Självklart blir man förbannad över detta.. Men det som stör mig mest är hur ologiskt allt är i... ska vi kalla det klimattänket?

Jag har läst alla inlägg i tråden och kan nog hålla med de flesta.

Dieslar blev miljöbilar delvis för att de släpper ut betydligt mindre koldioxid än motsvarande bensinare. Fine, kväveoxid blir jobbigt i stadsmiljö, främst är det skadligt att inandas och det kan leda till bl.a. försurning (MILJÖskadligt). Men rent klimatmässigt kan man tycka att diesel således är bättre än bensin och mer ett storstadsproblem än ett klimatproblem. Det som stör mig mest är allt skitsnack från politiskt håll att det skulle handla om att rädda klimatet.

Jag har tidigare varit relativt negativ till elbilar pga räckvidd, inköpspris, laddmöjligheter osv. Men rent krasst skulle jag till vardags klara mig med en elbil då jag bor i ett storstadsområde, även om jag nog inte skulle bilsemestra med den.

Men ponera att jag vill ha en elbil nu. Jag ska rädda klimatet åt hela världen...
Jag har ett "normalt" jobb med lite drygt medellön. Bor i villa, har familj.

Som jag ser det så är energiskatten roten till problemet. För det första har man en mindre nice elräkning (normalvilla), de nuvarande bilarna måste tankas (och som alla vet så är det i huvudsak skatten som styr priset). Om nu världsmarknadspriset var den avgörande faktorn torde priset vara snarlikt i våra grannländer.

Men okej, jag ska köpa en elbil som rymmer hela familjen. Tesla Modell X rymmer ju alla och har ok räckvidd. Men säg att vi klämmer ihop oss i en VW ID4 då teslan är för dyr.

Wow, 60 lök i klimatbonus! Men vänta, 60k i bonus, när biljäveln kostar över en halv mille.. Det spelar liksom ingen roll..

Om man faktiskt menade allvar med klimattänket från politiskt håll och nu ville att alla skulle köra klimatsmart så hade nog morot funkat bättre än piska.

Halvera energiskatten (el-element torde ju vara mer klimatsmart än att elda?), höj bonusen för elbil med typ 100k, sen kanske vanligt, knegande folk, aka den stora massan, har möjlighet att vara "klimatsmarta". För det var väl klimatet vi skulle rädda och inte statskassan?

Sen har du laddnätet, som elbilsfantaster säger inte är något problem. Men för en lägenhetsboende i en mindre by(under 1500 invånare) som mig där hyresvärden vägrar bygga laddstolpar så finns liksom inte alternativet att ladda hemma. En ladd-hybrid är det närmsta jag kan komma, och även dom är dyra. Jag vet att jag är långt ifrån ensam om den sitsen i detta land, men enligt elbilsfantasterna finns inte detta problem..
Varför går inte staten in och lagstadgar laddmöjligheter och liknande istället för att subventionera för dom rika?

Live long, and prosper.
torpis Forummoderator
2 januari 2022 · 10 572 Inlägg

MrHyde skrev:
där hyresvärden vägrar bygga laddstolpar

Fram med piskan där också....

Lite som med internet. Finns det inte fiber så flyttar jag inte dit. Samma kommer det ju bli med boenden utan möjlighet att ladda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
candyweiss
2 januari 2022 · 876 Inlägg

torpis skrev:

MrHyde skrev:
där hyresvärden vägrar bygga laddstolpar

Fram med piskan där också....

Lite som med internet. Finns det inte fiber så flyttar jag inte dit. Samma kommer det ju bli med boenden utan möjlighet att ladda.

Jag bor i ett kommunalägt lägenhetsområde, där är många års kö för en lägenhet. Jag pratade med områdeschefen om när vi ska få laddstolpar för några månader sedan. Svaret var kort och koncist: ALDRIG. Tror inte han bryr sig om jag flyttar big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
MrHyde
2 januari 2022 · 654 Inlägg

torpis skrev:

MrHyde skrev:
där hyresvärden vägrar bygga laddstolpar

Fram med piskan där också....

Lite som med internet. Finns det inte fiber så flyttar jag inte dit. Samma kommer det ju bli med boenden utan möjlighet att ladda.

Piskan? Jag vet inte om det var längesen du bodde i lägenhet, men det fungerar inte riktigt så när man hyr.. Annat om man är med i en bostadsrättsförening. Därav min efterfrågan på lagstadgat med laddstolpar. Men eftersom det inte ens finns nån lag som säger att dom måste erbjuda ens en parkering till hyresgästerna så är nog laddstolpar lååångt borta tyvärr.

Sen finns en typ halvmil lång lista på saker jag väger in när jag flyttar någonstans före laddmöjligheter.. Till exempel närhet till barns skola, närhet till arbete, närområde för barn, en bra bit ifrån stora vältrafikerade vägar, kommunikationsmöjligheter, utbud i närområdet med mera, med mera.....
Att man ska välja bort ett boende enbart för att det inte finns laddmöjligheter finns inte på kartan för mig, föresten så finns det mobilt internet. roll

Live long, and prosper.
spillolja
2 januari 2022 · 4 025 Inlägg

Fiber är för loosers, när närliggande telestation fick ADSL 2001 tecknade jag 512kbit som enda hastighet som fanns, det var överlägset allt annat
2006 byttes alla antennuttag ut till sådana med 3 hål, ska ha kostat några 100-dringar per lägenhet, så det blev det 512kbit med lägsta hastighet, tillslut 150Mbit vid början av 2021 innan det blev kollektiv anslutning via Telia med tvångsdebitering på hyran sad , dock ingår telefon smile

ADSL fungerar ganska väl där befintliga ledningar nyttjas, men månadskostnaden har skenat iväg till över 500:- /mån så uppsägningarna skenar iväg så telestationera läggs ned på löpande band, uppdaterad lista på avecklingen av kopparnätet finns här: https://www.teliawholesale.se/public/framtidens-nat
villaägare tvingas lägga 10.000 tals kronor för att byta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
2 januari 2022 · 6 570 Inlägg

MrHyde skrev:
Men eftersom det inte ens finns nån lag som säger att dom måste erbjuda ens en parkering till hyresgästerna så är nog laddstolpar lååångt borta tyvärr.

Bor i hyreslägenhet, byggt 2019.. Finns ungefär 25-30 parkeringsplatser (Förhyrda) för 5 byggnader (5 våningar)
Finns 4 laddplaster..i ett annat hus, 6 byggnader bort. (Garageslinga i första, ett utan och sista med inomhusgarage)

Nej tack :)

Senast redigerat av xXSammy (2 januari 2022)

De/Dem
Utmarks-Loke
2 januari 2022 · 5 839 Inlägg

Plötsligt bestämmer politikerna att alla parkeringsplatser vid hyresrätter skall ha uttag för elbilsladdning, och så måste fastighetsägarna ordna det. Till stora kostnader naturligtvis, förutom själva installationen kan ju även nätägarna behöva byta till större transformatorer osv. Kostnaden kommer naturligtvis att hamna på hyran.

candyweiss
2 januari 2022 · 876 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Plötsligt bestämmer politikerna att alla parkeringsplatser vid hyresrätter skall ha uttag för elbilsladdning, och så måste fastighetsägarna ordna det. Till stora kostnader naturligtvis, förutom själva installationen kan ju även nätägarna behöva byta till större transformatorer osv. Kostnaden kommer naturligtvis att hamna på hyran.

Man kan ju t.ex. börja med 5% laddstolpar. Är efterfrågan stor så ökar man därefter. Ungefär så gjorde man när man byggde garage och det fungerade/fungerar mycket bra. Bara dom som hyr laddstolpe ska såklart betala, precis som med garagen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
2 januari 2022 · 10 279 Inlägg

Varför måste man tvunget ladda hemma...? Är elbilsägare något av det mest krävande och bortskämda vi har idag...?

Åk och tanka bilen där det går att tanka bilen. Tar det lång tid eller är krångligt? Påverka tillverkarna eller dom som tillhandahåller tjänsten eller lev med ditt val av fordon.

Bostadsbolag eller staten ska inte tvingas betala för eller ens subventionera för vissa så att dom kan tanka hemma. Det finns inte för varken gas, bensin eller diesel och det finns ingen som helst poäng i att ha det för elbilsägarna. Iaf inte annat än som en flört för att få folk att våga välja det drivmedlet, men det är ändå att ta tag i problemet från fel ände...

Med 20-30 mils räckvidd är det ytterst få som måste tanka (ladda...) varje dag. Alltså finns inget annat än räckviddsångest bakom behovet av att tanka hemma till varje pris. Informera och förändra istället för att tillgodose ett påhittat behov.

Senast redigerat av Brådhis (2 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
2 januari 2022 · 6 570 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför måste man tvunget ladda hemma...? Är elbilsägare något av det mest krävande och bortskämda vi har idag...?

För alla är så sönderstressade och det blir besvärligt när stackars liten inte får allt hela tiden

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni … g-stamning

:D

De/Dem
candyweiss
2 januari 2022 · 876 Inlägg

När det kommer snabbladdningsstationer och priserna på bilar blir överkomliga för en normal lön, då tror jag på elbilen.
Det kommer garanterat, men tar nog 5 - 10 år till?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
MrHyde
2 januari 2022 · 654 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Plötsligt bestämmer politikerna att alla parkeringsplatser vid hyresrätter skall ha uttag för elbilsladdning, och så måste fastighetsägarna ordna det. Till stora kostnader naturligtvis, förutom själva installationen kan ju även nätägarna behöva byta till större transformatorer osv. Kostnaden kommer naturligtvis att hamna på hyran.

Jag tar gärna den ökningen på hyran, givetvis förstår jag att byggnationer måste bekostas på nåt sätt. Men vi kan ta ett exempel på kostnader, när bostadsrättsföreningen där min far bor ville bygga laddstolpar visade det sig vara BILLIGARE att byta ut befintliga motorvärmarstolpar mot kombinerade ladd och motorvärmarstolpar än om dom bara skulle förnya motorvärmarstolparna. Vet inga exakta siffror men har för mig det var runt 1500kr per stolpe som det var billigare. Nu är det definitivt ingen snabbladdning att tala om, men ändå.
Det är inte dyrt, men ändå envisas så många fastighetsägare att vara kvar i det gamla..

Brådhis skrev:
Åk och tanka bilen där det går att tanka bilen. Tar det lång tid eller är krångligt?

Det tar mig 5 minuter att få bränsle för 2 veckor, jag kan tanka när jag åker till jobbet. Jag har inte tid att stå 30-40 minuter och vänta på laddning nånstans på stan, där alla laddstolpar nästan alltid är upptagna ändå. Dom få stolpar som finns. Skulle det till exempel alltid finnas en ledig laddstolpe som tar 10-15 min max att få ut lika mycket laddning som motsvarar bensinen så har jag inget alls emot det, men i nuläget med dagens laddnät så är det en utopi.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
2 januari 2022 · 10 279 Inlägg

MrHyde skrev:

Brådhis skrev:
Åk och tanka bilen där det går att tanka bilen. Tar det lång tid eller är krångligt?

Det tar mig 5 minuter att få bränsle för 2 veckor, jag kan tanka när jag åker till jobbet. Jag har inte tid att stå 30-40 minuter och vänta på laddning nånstans på stan, där alla laddstolpar nästan alltid är upptagna ändå. Dom få stolpar som finns. Skulle det till exempel alltid finnas en ledig laddstolpe som tar 10-15 min max att få ut lika mycket laddning som motsvarar bensinen så har jag inget alls emot det, men i nuläget med dagens laddnät så är det en utopi.

Precis! Och lösningen är att göra snabbladdningen bättre, räckvidden längre och korta ner laddtiderna. Inte att alla ska ladda hemma varje natt. I synnerhet inte subventionerat av staten eller som ett krav på fastighetsägare. Det är vansinne och ett orimligt krav från bortskämda elbilsförare!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
3 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Laddning hemma är mycket mera praktiskt av flera skäl. Inte minst för att slippa lägga massa mil på att tanka.

Men skit i det, "så har vi ju alltid gjort". Där emot för att kunna nyttja vindkraft, Solkraft och lastbalansering så krävs att bilen är ansluten till nätet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2022 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:
Laddning hemma är mycket mera praktiskt av flera skäl. Inte minst för att slippa lägga massa mil på att tanka.

Men skit i det, "så har vi ju alltid gjort". Där emot för att kunna nyttja vindkraft, Solkraft och lastbalansering så krävs att bilen är ansluten till nätet.

Att det är mer praktiskt är det förstås ingen tvekan om, det förstår nog alla. Precis som man skulle spara massor med mil om man kunde tanka sin gas-, bensin- eller dieselbil hemma. Men det är ändå orimligt att ställa det kravet!

Om det verkligen krävs att folk använder sina bilar(!) för att lastbalansera så att vi kan använda sol- och vindkraft så kanske man ska se över det systemet... Ett samhälle där det krävs att folk har bil för att elnätet ska fungera är ett systemfel i sig.

Senast redigerat av Brådhis (3 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
3 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Om det verkligen krävs att folk använder sina bilar(!) för att lastbalansera så att vi kan använda sol- och vindkraft så kanske man ska se över det systemet... Ett samhälle där det krävs att folk har bil för att elnätet ska fungera är ett systemfel i sig.

Tja, det vet jag inte.  Förr eldade ju alla med olja hemma, hade 3000liter diesel i källaren som brändes helt orenat rakt ut. Nu gör man inte så längre. Tiderna ändras. Varför drog man inte bara fram dieselledningar till alla hus så kunde man tankat bilarna hemma samtidigt som värmepannan?

Vissa kör ju så mycket hela tiden att dom inte hinner tanka, så det hade ju varit awesome. Men det blev inte så och det verkar inte som om det kommer bli så heller.

Det är ju många olika saker som ändrats. Kylskåp tex, varför fortsatte man inte bara att handla det man behövde för dagen hos lanthandeln? Stacka upp ett  månader av färsk mat hemma liksom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
clabbe14
3 januari 2022 · 76 Inlägg

Från skattesmäll för dieselbilar till laddning av elbilar...
Vad handlar tråden om egentligen?
/Hälsningar Claes

Brådhis * Voff voff *
3 januari 2022 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Om det verkligen krävs att folk använder sina bilar(!) för att lastbalansera så att vi kan använda sol- och vindkraft så kanske man ska se över det systemet... Ett samhälle där det krävs att folk har bil för att elnätet ska fungera är ett systemfel i sig.

Tja, det vet jag inte.  Förr eldade ju alla med olja hemma, hade 3000liter diesel i källaren som brändes helt orenat rakt ut. Nu gör man inte så längre. Tiderna ändras. Varför drog man inte bara fram dieselledningar till alla hus så kunde man tankat bilarna hemma samtidigt som värmepannan?

Vissa kör ju så mycket hela tiden att dom inte hinner tanka, så det hade ju varit awesome. Men det blev inte så och det verkar inte som om det kommer bli så heller.

Det är ju många olika saker som ändrats. Kylskåp tex, varför fortsatte man inte bara att handla det man behövde för dagen hos lanthandeln? Stacka upp ett  månader av färsk mat hemma liksom.

Skatteskäl är väl främsta anledningen till att man inte tankade från oljetanken? Att man inte fick helt enkelt? Men man kanske skulle införa det. Att man ska kunna fylla upp villtanken med diesel så man kan tanka hemma på kvällen. Man sparar ju mil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2022 · 10 279 Inlägg

clabbe14 skrev:
Från skattesmäll för dieselbilar till laddning av elbilar...
Vad handlar tråden om egentligen?
/Hälsningar Claes

Framtiden...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
3 januari 2022 · 10 572 Inlägg

clabbe14 skrev:
Vad handlar tråden om egentligen?
/Hälsningar Claes

Läs texten i första inlägget så ser du precis.  Dvs det står inte ett enda ord där och då blir det fri tolkning. Tänker det är bättre att argumentera och diskutera samt väcka tankar än att låsa rakt av bara?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang